Toon posts:

Radeon trekt raar aan de voeding

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
na een radeon 9700 in mn systeempje te hebben geplugd, en de boel goed oced te hebben, heb ik constant last van harde reboots tijdens gamen.

nu heb ik eens MBM mee laten lopen tijdens gamen, en paar sec voor de reboot zijn mn voltages niet echt goed meer te noemen:

5V-- 4,81
12V-- 12,59

nu is de 5V nog niet echt een superprobleem, maar de 12V lijn is wel erg hoog. gezien dat je een afwijking mag hebben van max. 0,6 V op de lijnen, gaat er dus iets goed verkeerd.

met mn ti-4200 had ik hier nooit problemen mee, zelfs met de CPU zwaar oced, ging ie niet raar met de V lijnen aan de gang. meestal 12,20.

na een kleine test te hebben gedaan, heb gegamed, en idd weer een reboot, heb ik de cpu terug geclocked naar stock speed, en toen waren de V lijnen netjes. gamen ging ook perfect, niks geen probleem.

de vga kaart had ik toendertijd ook niet geoced, dus kan ook niet zijn dat ie aan zn max zit.

nu wil ik wel eens weten, hoe kan het dat de radeon zo aan de 12V zit te wrikken.

Wat voor voeding hebben we het over:

420 Watt CWT voeding

http://www.cwt.com.tw/product/sps/cwt-420atx12.htm

dit is een goed voedingkje in mijn ogen, maar er gaat toch iets niet goed.

wat hangt er aan?

Watercooling pomp
- 80 mm fan op Radiateur
- 2x papfst 80 mm fans
- maxtor 40 GB 7200 RPM HDtje
- CD fikker en Cd speler
- radeon 9700

• Pubbert
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14-08 18:50

Pubbert

random gestoord

Voeding moet genoeg zijn imo.

Je radeon trekt wel wat meer stroom als een Ti4200, (vandaar ook de cooling via molex/berg stroom connector)

Probeer eens in een andere pc?

╔╗╔═╦╗
║╚╣║║╚╗
╚═╩═╩═╝

• Cougar
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-05 16:46
mijn 12v lijn zakt in tijdens het gamen naar zo'n 11,20. Maar alles is verder gewoon stabiel :)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 08 May 2003 @ 23:31:
na een radeon 9700 in mn systeempje te hebben geplugd, en de boel goed oced te hebben, heb ik constant last van harde reboots tijdens gamen.

nu heb ik eens MBM mee laten lopen tijdens gamen, en paar sec voor de reboot zijn mn voltages niet echt goed meer te noemen:
Kan iemand mij misschien vertellen wat MBM is? Ik heb namelijk last van een soortgelijk probleem. Misschien heeft het wel met hetzelfde te maken.

• Carel
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 23:33
Verwijderd schreef op 09 mei 2003 @ 08:53:
[...]

Kan iemand mij misschien vertellen wat MBM is? Ik heb namelijk last van een soortgelijk probleem. Misschien heeft het wel met hetzelfde te maken.
MBM is mainboard manager, net zoiets als asus probe(voltages en temp sensoren uitlezen dus), alleen dat wat universeler.
9 van de 10 klachten van voltages zijn vaak ontrerrecht naar mijn idee, iedereen heeft het er vaak over maar achteraf blijkt het vaak mee te vallen, behalve als je echt extreem aan het klokken bent dan.

Verwijderd

Tnxs m8

Ik ben in dit geval alleen niet aan het OC'en, maar heb wel telkens last van een irritante reset van mijn pc op de meest onnodige momenten :(

• SyncMaster
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 06-08 13:56
Carel schreef op 09 May 2003 @ 09:55:
[...]

MBM is mainboard manager, ...
Ik dacht altijd dat MBM voor motherboard monitor stond? :?

• tweak_dude
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15-08 14:25
SyncMaster schreef op 09 mei 2003 @ 10:50:
[...]

Ik dacht altijd dat MBM voor motherboard monitor stond? :?
Ja dat klopt :)

Verwijderd

Topicstarter
9 van de 10 klachten van voltages zijn vaak ontrerrecht naar mijn idee, iedereen heeft het er vaak over maar achteraf blijkt het vaak mee te vallen, behalve als je echt extreem aan het klokken bent dan.
ach, een XP1700@ 2300 mhz is niet echt extreem, maar toch wel een redelijke OC IMHO ;)

goed, ik weet dat ie iets meer trekt ivm de extra power aansluiting, maar dat ie zo raar aan de 12V lijn trekt snap ik niet.

heb eens zitten neuzen, en lijkt me wel een PSU prob nu, aangezien er dus een max. afwijking van 0,6 V mag zijn, er een overvoltage protector op de voeding zit, dus als ie dan teveel afwijkt klapt de psu uit.

als het gebeurt, slaat de computer uit, en blijven de fans draaien. hij reboot echter niet, kan alleen verder door powerbutton in te drukken, en opnieuw op te starten.

heb net geprobeerd de 12V pot aan te draaien, maar bracht ook niet veel soelaas...

Verwijderd

Verdiep je er eens in hoe voedingen in elkaar zitten, daar is de verklaring te vinden. Het volgende geeft een mogelijke oorzaak waarbij de aanname wordt gedaan dat de 5V wordt afgeleid van de 12V.
Als het regelcircuit van de 5V deze niet meer op 5V kan krijgen, zal de voeding de 12V wat opkrikken zodat de 5V weer meer in de buurt komt van de gewenste waarde. Hierdoor gaat je 12V dus omhoog.

Let wel, dit is een mogelijke oorzaak. Het is niet gezegd dat het in jouw voeding zo werkt maar er moet ergens iets zijn dat de 12V en de 5V gemeenschappelijk hebben waardoor ze elkaar kunnen beinvloeden.

• Puppetmaster
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:19
Verwijderd schreef op 08 mei 2003 @ 23:31:
wat hangt er aan?

Watercooling pomp
- 80 mm fan op Radiateur
- 2x papfst 80 mm fans
- maxtor 40 GB 7200 RPM HDtje
- CD fikker en Cd speler
- radeon 9700
is het niet mogelijk je waterkoel systeem apart te voeden? haalt ook weer wat stress van je voeding...

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

• FragFrog
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:05
Puppetmaster schreef op 09 mei 2003 @ 14:49:
[...]

is het niet mogelijk je waterkoel systeem apart te voeden? haalt ook weer wat stress van je voeding...
Zal niet zoveel uitmaken, zo'n pompje trekt 5 - 10W meestal, weinig vergelijken bij de 60 - 70W die een extra proc trekt. En ik heb hier een 350W voeding die een R9700pro, dual XP2000+, 2x 80mm radfan @5V, 80GB maxtor en 2 cd dingen moet trekken... En dat wil ook gewoon, 't is nog een noname ook zelfs. Die voeding moet het makkelijk aankunnen.

Zou het niet gewoon zo kunnen zijn dat je proc te warm word? Ook met waterkoeling kan dat, heb er zelf ook last van (te warm water, beide CPU's in serie achter elkaar...), vooral als'ie te hoog staat en ik beide procs maximaal stress klapt'ie er na 15 - 30min vaak al uit. Temps zijn dan ongeveer 50 & 53 graden, niks extreems hoog, maar genoeg om eruit te knallen.

[ Site ] [ twitch ] [ jijbuis ]

Verwijderd

Is het niet mogelijk dan een 2e goedkope psu erbij te plaatsen die bijvoorbeeld alleen de Radeon te eten geeft? Hoe zou je het voor elkaar krijgen dat dat ding meestart als je de comp start.

Verwijderd

Topicstarter
Verdiep je er eens in hoe voedingen in elkaar zitten, daar is de verklaring te vinden. Het volgende geeft een mogelijke oorzaak waarbij de aanname wordt gedaan dat de 5V wordt afgeleid van de 12V.
Als het regelcircuit van de 5V deze niet meer op 5V kan krijgen, zal de voeding de 12V wat opkrikken zodat de 5V weer meer in de buurt komt van de gewenste waarde. Hierdoor gaat je 12V dus omhoog.
jah, dat wist ik wel, soort van weegschaal effect heb je dan, wordt de ene lichter, stijgt de ander.

maar goed, wat kunnen ze gemeenschappelijk hebben dan? het enige wat de 5V erg aantast is de OC van de CPU, @ stock speed zijn is de 5V lijn, mooi 5V rond, en de 12V is dan iets van 12,20.

echter OC ik de CPU, wordt de 5V lijn 4,89, en gaat de 12V lijn stressed tijdens gamen naar de 12,6 V
Zou het niet gewoon zo kunnen zijn dat je proc te warm word? Ook met waterkoeling kan dat, heb er zelf ook last van (te warm water, beide CPU's in serie achter elkaar...), vooral als'ie te hoog staat en ik beide procs maximaal stress klapt'ie er na 15 - 30min vaak al uit. Temps zijn dan ongeveer 50 & 53 graden, niks extreems hoog, maar genoeg om eruit te knallen.
nee, lijkt me niet echt, aangezien de temps stressed rond de 43 tot 45 graden liggen dan, dus lijkt me stug. daarnaast ik had eerst (slechte montege koelblok) temps van rond de 55 graden stressed en icm met mn Geforce ti-4200 geen problemen in games. is dus echt ontstaan nadat ik de geforce heb geplaatst.

komt nu een 2e probleem bij sinds kort;

starte net op, en had niet echt goed beeld, vage strepen over het scherm tijdens booten (zelfde als je vergeet powerconnector aan te sluiten op de kaart)

nu zit ie er echt 100% zeker weten goed in, gedaan volgens het boekje, 1 op de kaart, dan de ander op de HD, en dan naar een molex in de voeding.

zou er toch iets niet goed zijn met de videokaart dan? zou de stroomaansluiting niet goed zijn, waardoor ie raar aan de 12V gaat trekken?

• FragFrog
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:05
[b][message=17744186,noline]turbulence schreef op 09 mei 2003 @ 22:05[/message
[...]
nee, lijkt me niet echt, aangezien de temps stressed rond de 43 tot 45 graden liggen dan, dus lijkt me stug. daarnaast ik had eerst (slechte montege koelblok) temps van rond de 55 graden stressed en icm met mn Geforce ti-4200 geen problemen in games. is dus echt ontstaan nadat ik de geforce heb geplaatst.
Hmmz.. lijkt me inderdaad niet het probleem dan :)
komt nu een 2e probleem bij sinds kort;

starte net op, en had niet echt goed beeld, vage strepen over het scherm tijdens booten (zelfde als je vergeet powerconnector aan te sluiten op de kaart)
Wat is dit voor onzin? Wanneer je de powerconnector vergeet krijg je netjes een melding dat'ie geen power connector vind, nixnie strepen! Zelfs mijn kapotte (en inmiddels teruggestuurde) R9700pro gaf dat nog netjes weer. Hier zit heel waarschijnlijk ook het probleem in, en ik raad je aan daarom zo snel mogelijk een nieuwe te halen!

[ Site ] [ twitch ] [ jijbuis ]

• Mizitras
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
-Laat die Hd eens van die lijn af, boot dan eens.
-Als je nog een ongebruikte molex hebt, sluit die dan liever aan op je HD.
=> Alles gelijkmatig verdelen is interessanter.

5.2V of 4.8V is best te doen. 4.5V is met P4 moederbord weleens problematisch, gekoppelt dat de 12V spanning dan uiteraard ook geen mooie 12V geeft.
(P4 trekt altijd van de 12V ipv die AMD van de 5V)
De tolerantie als bij regel is 5%

"the fucking alpha cpp compiler seems to fuck up the goddam type "LPITEMIDLIST", so to work around the fucking peice of shit compiler we pass the last param as an void *instead of a LPITEMIDLIST"

• OliverBB
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23-11-2024
wel een oud topic, maar goed,
ik heb hier een xp1700+ met een radeon 7500 en heb ook steeds problemen met spontane uitval van de pc.
zonder enige melding of piepjes gaat de pc gewoon helemaal uit.
ik heb de voeding uitgewisseld en ook de video kaart verwisseld met een asus v7100.
en toen nog steeds het zelfde probleem :(
de radeon schoongemaakt (veel stof) en terug geplaatst maar zonder succes.
heb er nu ook nog es een extra fan op gezet (op de radeon gericht) maar ook dat mag niet baten.
er zit geen bepaalde tijds cyclus in, soms gaat ie naar een paar tellen uit soms pas na een uur.

iemand enig idee wat ik dan nog kan proberen?

[ Voor 56% gewijzigd door OliverBB op 08-08-2003 02:51 ]

• OliverBB
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23-11-2024
[een paar weken later]

ik heb het gevonden!
het lag dus aan processor/heatsink, ik heb de doos van het mobo es opgezocht en daar zag ik op staan:
ASUS C.O.P. (CPU Overheating Protection)
blablabla... shuts down your system, bla bla bla.

en toen ging er het welbekende lichtje branden.
heatsink eraf gehaald, schoongemaakt evenals de processor en een beetje pasta ertussen.
alles weer gemonteerd en nu na een paar uur draaid het systeem nog steeds, zonder die extra fans!
eindelijk!

Verwijderd

offtopic:
mijn 12v lijn is 12.83-12.93 maar ik heb toch ook geen problemen? :P

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 08-08-2003 04:46 ]

Pagina: 1