Ben een nieuwe PC aan het installeren voor iemand en heb bij een hoge processor belasting een storing in het beeld. Het lijkt een een beetje op de storing die je wel eens ziet bij een TV als je met een draadloze telefoon in de buurt komt. De pc is heeft een MSI SiS 645, Micro ATX moederbord met SiS Svga (Shared) onboard, een celeron 1700 processor en een IIyama BX314UT. Kent iemand dit verschijnsel en is er iets aan te doen???? Het lijkt mij op een zwakke voeding die bij een hoge processor belasting door z'n hoeven gaat.
Wat je zelf al aangeeft, de voeding zou ik naar kijken. Of misschien de onboard videokaart. Probeer eens een losse kaart (AGP of PCI). Het kan zijn dat de onboard "gestoord" wordt door de chipset of de CPU.
Insured by MAFIA - You hit me, we hit you!!!
Verwijderd
Ik denk dat je gelijk hebt wat de voeding betreft. Hoe zijn de 5V+ en 3,3V+ spanningen? Bij een te lage spanning kunnen problemen zoals jij ze beschijft met het beeld ontstaan.
Probeer eens zo veel mogelijk stroomverbruikers uit je pc te halen en kijk of het probleem dan opgelost is.
Probeer eens zo veel mogelijk stroomverbruikers uit je pc te halen en kijk of het probleem dan opgelost is.
Ik had ongeveer hetzelfde probleem. Als mijn CPU erg belast werd en mijn hdd te keer ging zag ik ook storing in beeld. Wat bleek dus. Mijn hdd (maxtor diamonplus 9 12GB) was ingesteld op PIO-mode in Windows, na het ff te veranderd te hebben naar DMA kwam de storing niet meer terug. Controleer de hdd setting ff zal ik zegguh
zal niet weten of het er iets te maken mee kan hebben, maar je weer nooit
--
Eigenschappen systeem, tabblad hardware, apparaatbeheer, ide ata/atapi-controllers, kies de primair of secundair ide-kanaal (ligt eraan waar je hd aan vast zit, waarschijnlijk primair), tabblad geevanceerde instellingen, overdrachtsmodus --> DMA, indien beschikbaar.Verwijderd schreef op 08 May 2003 @ 23:57:
waar kan je dat instellen bij XP?
Helaas hij staat al op DMA dus zal toch de voeding moeten zijn. Dan maar weer terug naar de winkel... maarja wanneer is iets nou in een keer goed!
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 09-05-2003 09:31 ]
Ik heb nog even Sisoft Sandra geinstalleerd en het blijkt dat het met het geheugen te maken heeft. Wanneer ik alleen de CPU belasting test dan blijft het beeld goed maar bij de "Memory bandwidth benchmark" krijg ik dus de bewuste storing in het beeld!
Morgen gaat hij dus terug naar de winkel.
Morgen gaat hij dus terug naar de winkel.
Wat je kunt proberen, als je BIOS het ondersteund, is Spread Spectrum aanzetten.
Dit zou de electromagnetische interferentie (en dus de storing) op je moederbord moeten beperken. Misschien dat het helpt
Dit zou de electromagnetische interferentie (en dus de storing) op je moederbord moeten beperken. Misschien dat het helpt
"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock
is dat daarvoor???Paul Nieuwkamp schreef op 11 May 2003 @ 22:09:
Wat je kunt proberen, als je BIOS het ondersteund, is Spread Spectrum aanzetten.
off-topic, maar ik vroeg me al heel lang af waar dat voor was eigenlijk...
It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...
shared geheugen... (systeem geheugen dus)
is meestal zo met zulke onboard oplossingen
is meestal zo met zulke onboard oplossingen
[ Voor 16% gewijzigd door Puppetmaster op 12-05-2003 00:17 ]
It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...
Yup, waar het precies stond weet ik niet, of een Epox 8rda+ draadje of het boekje daarvan, maar die optie zorgt ervoor dat je FSB een bepaald percentage (op dat bord instelbaar op 1/4% of 1%) moduleerd, waardoor onder andere resonerende of staande golven worden tegengegaan.Puppetmaster schreef op 12 May 2003 @ 00:10:
[...]
is dat daarvoor???
off-topic, maar ik vroeg me al heel lang af waar dat voor was eigenlijk...
"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock
Verwijderd
<offtopic>Verwijderd schreef op 09 May 2003 @ 08:59:
Helaas hij staat al op DMA dus zal toch de voeding moeten zijn. Dan maar weer terug naar de winkel... maarja wanneer is iets nou in een keer goed!
Ja, zucht, wanneer is nou eens alles in een keer goed. Zucht. Mijn IIyama monitor staat vaker bij Teleplan dan bij mij thuis. Koop ik een USB memory card, blijkt dat USB kabeltje rot. Of een andere keer dan blijkt de losse voeding brick kapot. Zucht, zucht.
</offtopic>
<ontopic>
Misschien kan de video controller geen toegang krijgen tot het shared memory, en weet ie dus neit wat er getoond moet worden en ontstaan er strepen dan wel storing.
Ik herinner me een S3 Savage kaart (niet shared) die ook strepen geeft als je bv in XP een window verplaatst. Waarschijnlijk is die kaart dan te traag, te druk bezig (of gewoon rot.).
</ontopic>
[ Voor 58% gewijzigd door Verwijderd op 12-05-2003 10:11 ]
Pagina: 1