GF4 ruilen voor een Matrox Millenium P650?

Pagina: 1
Acties:

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16-08 20:33

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Ik heb het volgende probleem: Ik heb nu een Leadtek Winfast A280LE 128 MB MyViVO. Ik heb extra een Leadtek kaart gekocht omdat die bekend staan om hun goeie 2D filters. Ik heb namelijk een 21" Philips Monitor (Brilliance 201P10) en draai dus lekker op 1600x1200@24-bit@85Hz. Ik speel geen games, doe af en toe wel wat 3D modeling (zelden), vind het echter wel leuk om een beetje met OpenGL programmeren te spelen. Verder werk ik uitsluitend met Linux en doe vooral desktop werk en een beetje video editing.

Ik eerst een GF2 MX gehad, en die gaf echt bagger beeld. De GF4 die ik nu heb is al stukken beter. Echter heb ik van een vriend een oude Matrox Millenium G400 16 MB te leen gekregen, en die geeft nog stukken beter beeld. Ik merk echter dat het geheugen wat aan de lage kant is (SDRAM), vooral met overlay's krijg ik vreemde artifacten.

Nu heb ik eens gekeken op de site van Matrox, en ze hebben nu de Millenium P serie:

- http://www.matrox.com/mga/products/mill_pseries/p650.cfm
- http://www.matrox.com/mga/products/mill_pseries/p750.cfm

Wat denken jullie? Is het een goeie deal om mijn GF4 te verkopen, er nog wat bij te doen, en dan een P650 of P750 te kopen? De extreme 3D features heb ik niet nodig, en een stille/koude kaart is altijd wel handig met mijn config (zie specs) (hoewel de Leadtek ook erg stil is). Verder heb ik gehoort dat de G400 serie de beste beeldkwalteit geeft van alle Matrox kaarten. Is dit werkelijk waar, en hoeveel slechter zal de P650 zijn?

_/-\o_

P.S. Ik heb de Millenium P serie nog nergens te koop gezien, ook reviews zijn nog niet opgedoken. Als iemand nederlandse prijzen weet, of links naar reviews, post ze dan ook even!

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• catfish
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-06 09:24
p650 is nog zeer nieuw, dus zal ie nog niet direct te krijgen zijn buiten VS/Canada vrees ik, als je geen games speelt kan het nooit een slechte keuze zijn, want da is het enige minpunt aan de nieuwe p reeks
kijk anders eens op: http://www.matroxusers.com/

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Wachten is niet zo'n probleem, waarschijnlijk zullen de kaarten toch wel in een maand of 2 verkrijgbaar zijn.

Verwijderd

Je kan ook al een Pharhelia kopen. Is ook erg goed (en je hoeft niet te wachten op de p650)

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
De Pharhelia is veel te duur...

• JaY-
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 27-12-2025

JaY-

Het is mij.

Ik heb zelf hier zo'n G400 liggen en idd de beeld kwaliteit is echt fantastisch! Als je toch nog moet wachten op die P650 en de Pharhelia te duur vind is een G550 misschien wel een goede optie?

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Ik vond wachten (sparen ;)) al geen probleem, en de G550 heeft toch weer wat minder 3D snelheid. Een beetje 3D wil ik toch wel hebben namelijk.

Maar hoe zit het met de 2D kwaliteit? Is de G400 gewoon nog altijd beter dat de opvolgers, of is het een fabeltje. Het gaat dan vooral om alles boven de 1280x1024.

Trouwens op http://www.matroxusers.com/ is nog erg weinig te vinden (heb in de forums gezocht) over de P serie (buiten een preview in het koreans waar ik geen touw aan vast kan knopen)

[ Voor 24% gewijzigd door voodooless op 08-05-2003 23:46 ]

• Woef
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
De G550 is echt super hoor!
Had zelf eerst de G400, alleen die had wat probleempjes met hitteverwerking. Dus heb ik een G550 gekocht, echt super dinkie! Heb nog geen spel gehad die het niet deed met de G550. En kwa 2d is de beste, vooral met z'n dualhead functie. Echt heel handig als je met meerdere dingen tegelijk bezig bent :D !

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:15
Draai die G550 nu al een paar weken in linux, nog geen vuiltje aan de lucht. In spellen is ie ongeveer net zo snel als mn vorige Diamond Viper2, waarover ik behalve de driversupport gewoon tevreden was.
Het ding mist TnL, maar zonder TnL is ie nog altijd net zo snel als een Geforce2MX.

Verwijderd

Probeer eens een build by ATI kaart uit van bijvoorbeeld Hercules. Ik ben (was) ook een Matrox fan vanwege de sublieme 2D kwaliteit. Ik heb achtereenvolgens een G200 \ G400 \ G450 & G550 gebruikt en was over alle kaarten meer dan tevreden.

Ik heb nooit over een andere kaart nagedacht tot ik een Hercules 9000Pro All in Wonder kado kreeg. De 2D kwaliteit van ATI is prima en minstens net zo scherp als Matrox. De kleuren van Matrox vind ik persoonlijk wel iets mooier. Het grote voordeel ligt natuurlijk bij de 3D kwaliteit van de diverse ATI kaarten. Daar kan geen Matrox kaart tegenop. DE AIW uitvoeringen hebben als groot voordeel dat je ook meteen TV en digital VCR hebt.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Wat ik hier en daar hoor is dat de ATI kaarten ongeveer op het zelfde 2D kwaliteits niveau liggen als de GF4. Echter merk je pas echt veschil bij 1600x1200 of hoger. In lagere resoluties is namelijk nagenoeg elk beeld goed is mijn ervaring. Bovendien vind ik de linux drivers van de ATI kaarten niet zo geweldig (de Parhelia driver is ook nog niet zo goed trouwens). Verder heb ik de TV-in funtionaliteit en verdere zooi niet nodig. Ik heb al een apparte TV-kaart, en onder linux zal de ingeboude functionaliteit waarschijnlijk toch niet werken...

Verder vind ik het gemis van T&L in de G550 toch nog een minpunt. Ik doe dan wel niet veen 3D en zeker geen games, maar het is toch wel fein als je een beetje up-to-date bent kwa technologie, zeker als ik toch een beetje met 3D proggen wil spelen.

De linux drivers van de Millenium serie zijn wel goed, en ik denk dat ook de P serie goeie linux support gaat krijgen, onder meer omdat het een "werk-kaart" is (dus geen game-kaart) en omdat op de matrox site, nu al staat dat er linux drivers beschikbaar zullen zijn.

[ Voor 17% gewijzigd door voodooless op 09-05-2003 10:07 ]

Verwijderd

ATI kaarten geven bij hoge resoluties ook een strak 2D beeld. Naar mijn mening veel strakker dan een GF4. Ik gebruik zelf een 21" monitor en hecht veel belang aan scherp beeld.

Linux gebruik in niet en ik kan je niet verder helpen wat dat betreft. Dat de P serie Linux ondersteuning krijgt lijkt me een goede zet van Matrox. Missschien dat dat je keuze iets eenvoudiger maakt.

Verwijderd

Die P-serie van Matox is erg traag in 3d, komt niet bij verre in de buurt van je gf4, de parhekia is waarschijnlijk al langzamer en hier hebben ze nog van alles uit gestript. Als je serieus met 3dproggen bezig wilt gaan dan zou ik die kaart niet nemen. Maar een alternatief, behalve Parhelia zou ik niet weten. matrox is gewoon niet gemaakt op 3d. (hoewel ze met de parhelia een best goede poging gedaan hebben)

• XoReP
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:24
Miischoen dom antwoord, maar is een Quadro nix :X Of is deze alleen goed voor CADCAM zooi :?

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Master Tweaker schreef op 09 May 2003 @ 23:17:
Miischoen dom antwoord, maar is een Quadro nix :X Of is deze alleen goed voor CADCAM zooi :?
een quadro is toch gewoon een dure (en betere) versie van de Nvidia chips die we als consumenten ook kunnen kopen? Hebben die dan betere filters?

Maar die zal wel te duur zijn :o :o

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Die P-serie van Matox is erg traag in 3d, komt niet bij verre in de buurt van je gf4, de parhekia is waarschijnlijk al langzamer en hier hebben ze nog van alles uit gestript. Als je serieus met 3dproggen bezig wilt gaan dan zou ik die kaart niet nemen. Maar een alternatief, behalve Parhelia zou ik niet weten. matrox is gewoon niet gemaakt op 3d. (hoewel ze met de parhelia een best goede poging gedaan hebben)
Waar baseer je dit op? Ik heb nog nergens benchmarks gezien. En dat ie langzamer is dan een parhelia vind ik niet erg, hij moet wel sneller zijn dan een G550 of GF2MX.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
Tja, Quadro kaarten zijn voor professionele toepassingen, je ziet niet snel een brak merk die kaartjes bouwen zoals dat met de Geforce2MX het geval wel was. Met de filterkwaliteit zal het dan wel goed zitten lijkt me.

• catfish
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-06 09:24
Quadro's zijn zeker goed qua beeldkwaliteit hoor, die kaarten zijn zodanig geprijst dat ze niet moeten besparen op onderdelen wat ze dus wel doen bij de consument gerichte kaarten
op matroxusers stond wel een klein grafiekje dat de p650 en p750 iets trager waren in 2D en een stuk trager in 3D tov de parhelia
als wachten geen probleem is wacht je best nog wat tot de eerste reviews :)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 09 May 2003 @ 01:24:
Probeer eens een build by ATI kaart uit van bijvoorbeeld Hercules. Ik ben (was) ook een Matrox fan vanwege de sublieme 2D kwaliteit. Ik heb achtereenvolgens een G200 \ G400 \ G450 & G550 gebruikt en was over alle kaarten meer dan tevreden.

Ik heb nooit over een andere kaart nagedacht tot ik een Hercules 9000Pro All in Wonder kado kreeg. De 2D kwaliteit van ATI is prima en minstens net zo scherp als Matrox. De kleuren van Matrox vind ik persoonlijk wel iets mooier. Het grote voordeel ligt natuurlijk bij de 3D kwaliteit van de diverse ATI kaarten. Daar kan geen Matrox kaart tegenop. DE AIW uitvoeringen hebben als groot voordeel dat je ook meteen TV en digital VCR hebt.
2d is ati goed niet net zo goed als matrox maar komt in de buurt alleen de dual head functie is ati nog een tegenvaller maar voor single head zeker ok voor goede 2d kwaliteit.

ik heb een ati radeon en een g550 maar de g550 is toch een stuk shceprer in 2d beeld op hoge resoluties (dual head 1280*1024 en hoger op een 19"vision master pro van iiyama (903dt) en een sony gdm 20e20)

• thettes
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09-05-2025
Kan je niet een extra goedkoop matrox PCI videokaartje erbij doen? Iets van een g400 of iets dergelijks, en daar dan je monitor op zetten, terwijl je GF4 al het werk blijft doen als 3d versneller?

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Kan je niet een extra goedkoop matrox PCI videokaartje erbij doen? Iets van een g400 of iets dergelijks, en daar dan je monitor op zetten, terwijl je GF4 al het werk blijft doen als 3d versneller?
I theorie gaat dat wel, maar dan moet ik gaan switchen op de monitor, en daar heb ik ook niet zo'n zin in. Verder moet ik de PCI kaart dan in een 64-bit PCI slot duwen (rest zit vol), en dan loop mijn SCSI controller langzamer...

Verwijderd

deepspace schreef op 10 May 2003 @ 01:35:
[...]

Waar baseer je dit op? Ik heb nog nergens benchmarks gezien. En dat ie langzamer is dan een parhelia vind ik niet erg, hij moet wel sneller zijn dan een G550 of GF2MX.
de Pserie is een gestripte versie van de Parhelia, stond een tijdje geleden op de frontpage, ik meen dat de geheugenbus is verkleind en dat enkele shaderfunctionaliteit is verwijderd, verder is de kloksnelheid veel lager.

een quadro heeft trouwens wel heel erg goede beeldkwaliteit maar ligt voor 100%zeker boven je budget voor een nieuwere, of je moet een gf2-quadro nemen.

• The Source
  • Registratie: April 2000
Matrox Millenium P750 Video Card review op Icrontic

En de scores vallen op een Nforce2 nog niet zo tegen tov een 9700 Pro.

[ Voor 40% gewijzigd door The Source op 11-05-2003 10:33 ]

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

In de benchmarks is ie sneller dan m'n oude + overgeklokte Geforce4 MX 420 :*)

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Idd, is het vaag dat de kaart op de Nforce2 zo veel sneller is. Vermoedelijk is dat nog een driver probleem. Jammer dat er nog niets staat over de linux support die ze gaan bieden.

De 3D performance is grofweg de helft van de Parhalia, en komt dus up op ongveer het nivieau van mijn GF2MX, misschien een beetje beter. Voor die enkele keer dat ik een spel doe, vind ik dat ruim voldoende, en voor een beetje 3D-en zal het ook goenoeg zijn.

De multimonitor features vind ik ook wel leuk. Matrox kaarten hebben bovendien ook altijd een goeie TV-out :)

Dus alleen nog ff de linux drivers afwachten. Ik denk dat ik Matrox eens een mailtje stuur...

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Ik heb nog eens bij Matrox gecheckt, en bij de linux FAQ's op hun site staat de P650/P750 er al netjes bij, dus waarschijnlijk kun je gewoon de Parhelia linux drivers gebruiken.

Weet misschien iemand wanneer de P serie te koop is in nederland? Ik las ergens voor 30 juni, maar zijn er ondertussen al preciezere data bekend?

[ Voor 16% gewijzigd door voodooless op 14-05-2003 13:50 ]

• Pubbert
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13:07

Pubbert

random gestoord

zo slecht presteerd de P750 nou ook weer niet..

12000 3dmarks is echt niet slecht hoor.

Afbeeldingslocatie: http://www.icrontic.com/images/reviews/mm/Reviews/Hardware/Video/matroxp750/graphs/3dmark1024.gif

╔╗╔═╦╗
║╚╣║║╚╗
╚═╩═╩═╝

• Dax
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-08 10:02

Dax

Dond3r schreef op 15 mei 2003 @ 13:16:
zo slecht presteerd de P750 nou ook weer niet..

12000 3dmarks is echt niet slecht hoor.

[afbeelding]
:|
Wat een verschil tussen de kt400 en de nforce2 8)7

Gevonden in de review:
There has been a lot of discussions regarding the inclusion of the P750 benchmark scores on the NFORCE2 motherboard. They are not typos. Due to a driver issue surrounding the NFORCE2 Chipset and the Matrox Millenium P750 these scores may not be an accurate reflection of actual performance with NFORCE2 platforms. We wanted to include what scores we recorded regardless and will update these benchmarks when and if the issue becomes resolved.

[ Voor 40% gewijzigd door Dax op 15-05-2003 15:15 ]

Pagina: 1