Toon posts:

[P4T533-C] Probleem met koeler

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb sinds vorige week een P4T533-C met een P4 2.4 GHz CPU en 512 MB RDRAM :9
Het systeem werkt goed, op één ding na.....de CPU koeler.

Deze staat vrijwel altijd stil. Hij draait alleen heel even tijdens de bootup en wanneer een zware applicatie wordt gestart.

Ik heb wel eens gehoord dat een P4 koeler energie bespaart door zachter te gaan draaien wanneer de CPU weinig te doen heeft. Bij mij staat ie zelfs stil, dat lijkt me iets te veel van het goede.

De bios heb ik al helemaal ondersteboven gegooid. De handleiding al een keer gelezen, de kabels een keer opnieuw aangesloten. Het probleem blijft echter.

Wat kan dit zijn ?

• -=bas=-
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-07 05:15
Als je CPU niet gloeiend heet wordt dan zal het wel in orde zijn.
Misschien zit er een soort managment functie op je moederbord zodat je fan niet de hele tijd als tornado door je kast loopt te blazen maar enkel bijspringt als het moet.

Dat staat vast wel in het boekje van je moederbord en wat je zegt over zware applicaties (=veel CPU gebruikt=meer hitte) lijkt ook wel te kloppen dan.

Senile! Senile Oekaki

• cyberbetica
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 24-06-2022

cyberbetica

DevOpsen? CloudNation.nl

Hoeveel graden is de processor???? als dit gewoon rond de 45 is is dat denk ik geen probleem. Zet anders even een distributed.net client o.i.d op je systeem, zodat ze CPU op 100% draait. Gaat de cooler dan draaien is er op zich niets aan de hand.

• -=bas=-
Quiet and Efficient Fan Operation
ASUS Q-Fan™ intelligently adjusts CPU fan speeds according to system loading. The result is maximum fan power when you need it most and quiet operation when you don't.
http://usa.asus.com/mb/socket478/p4t533/overview.htm

1e link bij Google O-)

[ Voor 15% gewijzigd door -=bas=- op 08-05-2003 23:09 ]

Senile! Senile Oekaki

Verwijderd

Topicstarter
_bas_ schreef op 08 mei 2003 @ 23:07:
Als je CPU niet gloeiend heet wordt dan zal het wel in orde zijn.
Misschien zit er een soort managment functie op je moederbord zodat je fan niet de hele tijd als tornado door je kast loopt te blazen maar enkel bijspringt als het moet.

Dat staat vast wel in het boekje van je moederbord en wat je zegt over zware applicaties (=veel CPU gebruikt=meer hitte) lijkt ook wel te kloppen dan.
De CPU is nu 58 graden, de koeler staat stil. Dat lijkt me niet in orde.
De enige koeling lijkt van de case-fans te komen.

• -=bas=-
58 graden is nog best acceptabel. Als je boven de 65 uit komt dan zou ik me zorgen gaan maken.
Er zal wel rond de 60 graden een drempel liggen wanneer je fan weer aangaat.
Je hebt MotherboardMonitor waarmee je ook de temperatuur van de interne sensor kan zien.
Als je die laat monitoren en dan een flink zware applicatie laat draaien dan kan je zien wat de maximum temperatuur wordt.
Je P4 is trouwens thermisch beveiligd. Als ie dreigt te bezwijken aan de hitte dan gaat ie langzamer draaien zodat ie weer afkoeld. Je kan in principe de heatsink er zo afhalen zonder hem te beschadigen door oververhitting. (Zie TomsHardware, een test van al een poosje geleden)

Een Zalman fan op low-noise mode zorgt er ook voor dat een Athlon op 55 graden zit.

Ik zou heel blij zijn met zo'n feature op het moederbord. =)

Senile! Senile Oekaki

• mOrPhie
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:37

mOrPhie

❤️❤️❤️❤️🤍

_bas_ schreef op 08 May 2003 @ 23:19:
58 graden is nog best acceptabel.
Nou, dat is het dus niet. Zelfs mijn overklokte 2266@2448 komt niet boven de 40 uit in normale omstandigheid. Goed koelen is van wezenlijk belang voor de stabiliteit van de computer an sich en de processor voornamelijk.

Als jij dus 58 graden acceptabel vind, dan moet je je serieus gaan afvragen of je de acceptatiegrens niet 'ns naar beneden bijstelt ;)

Hoe dan ook, zo'n feature is mooi, als je er ook nog wat aan zou kunnen instellen. Dus of de max-temp instelling kunnen doen, of em helemaal uit kunnen zetten. :)

Een experimentele community-site: https://technobabblenerdtalk.nl/. DM voor invite code.

Verwijderd

Dit probleem ligt dus NIET aan Q-fan. Daarmee ligt het verschil tussen hoogste en laagste snelheid misschien enkele tientallen procenten. Dat die fan alleen even draait bij het aanzetten van de pc betekend simpelweg dat die fan kapot is.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 09 mei 2003 @ 09:19:
Dit probleem ligt dus NIET aan Q-fan. Daarmee ligt het verschil tussen hoogste en laagste snelheid misschien enkele tientallen procenten. Dat die fan alleen even draait bij het aanzetten van de pc betekend simpelweg dat die fan kapot is.
De fan draait dus niet alleen als de pc wordt gestart, maar ook als een zware applicatie wordt gestart. Daardoor wordt de CPU warm, bereikt een temperatuurgrens, waarna de fan gaat draaien. Het lijkt wel alsof deze grens te hoog ligt.

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:06

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Verwijderd schreef op 09 mei 2003 @ 13:04:
[...]

De fan draait dus niet alleen als de pc wordt gestart, maar ook als een zware applicatie wordt gestart. Daardoor wordt de CPU warm, bereikt een temperatuurgrens, waarna de fan gaat draaien. Het lijkt wel alsof deze grens te hoog ligt.
Q-fan geeft de fan 8 volt als hij onder de 60 C zit, en 12 volt als hij boven de 60 graden zit. Normaal gesproken draait een fan dan langzaam.

Je kun Q fan uitschakelen in de bios of een ander ratio instellen. (ik denk onder advancded, monitoring options)

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Pagina: 1