JBL GT102 en versterker....

Pagina: 1
Acties:
  • 290 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• McLambo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:40

McLambo

MTB Junky

Topicstarter
Laatst heb ik van iemand een 10" JBL Gt102 woofer gehad.
Nu wilde ik deze graag inbouwen in mijn Opel Vectra.

Ik heb al een MDF hoedenplank, met 2x 160 wat speakers erin.
Alleen met de standaard radio komt daar niet echt geluid uit.

Nu heb ik 2 vragen:

1. Heeft iemand wel eens van deze woofer gehoord en zo ja, specs?
2. Ik wil m'n 2x160 speakers op een versterker, samen met de subwoofer. Welke versterk neem ik?

De voorspeakers gaan al hard genoeg.

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:17

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Ik krijg dit er uit, best netjes;
Driver : jbl gt102
--
Number of drivers : 1
Box type : Vented
Box size : 57,2 l
Tuning frequency : 38,86 Hz
Vent : 1 vent(s)
0,204 m length for each
0,102 m round
Afbeeldingslocatie: http://teacher.oncpd.nl/gt102.gif

Even naar de gamma voor een stukje 22mm mdf dus :)

Wat je versterker betreft; zoek een brugbare 4 kanaals versterker, als je het bij jbl wil houden> de gto4000. 2x75 watt op je 160 watt speakers en 1x150 watt op je sub.

Mijn tip> versterk de speakers vóór ipv achter. ik heb dezelfde "fout" gemaakt en heb nu steeds het idee dat er teveel geluid van achter komt; heel onnatuurlijk.

[ Voor 7% gewijzigd door teacher op 09-05-2003 00:54 ]

Wise enough to play the fool

• McLambo

McLambo

MTB Junky

Topicstarter
Ik begrijp dus dat jij een kist gemaakt hebt?
Ik was eigenlijk van plan om hem los in de hoedenplank(die al van MDF is) te bouwen.

Hoe klinkt hij voor de rest?

• Boekster
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-04 17:18

Boekster

Naimoholic

Is je woofer een free air woofer dan? Lijkt me wel handig om te weten. Niet alle woofers zijn bedoelt om alleen in een plank gemonteerd te worden.

Voor amps moet je gewoon even rondkijken wat je wilt. Voor zou ik inderdaad ook niet onversterkt laten, dus dan zou je moeten kijken of je misschien een tweede versterker erbij zou nemen voor je sub. Of je hem mono doet of een 2-channel bruggen maakt misshcien uit in prijs en ook in de marktwaarde. Een 2-channel ben je denk ik sneller weer kwijt of kun je makkelijker ergens anders voor gebruiken dan een mono-versterker.

Music Addicted

• McLambo

McLambo

MTB Junky

Topicstarter
Eigenlijk heb ik geen idee wat de specs van de speaker zijn. Helaas is er op de JBL site geen info over te vinden.

• beschuitfluiter
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-07 15:44

beschuitfluiter

to the batmobile,let's go

je hebt ook van die speciale amps: 4+1 kanaals waarbij de laatste een extra zware is voor je sub...

is misschien wel wat voor je...

¯\_(ツ)_/¯

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-06 12:06

Wekkel

De downloadkoning

Begin eens met de specs van die JBL op te snorren. Misschien dat teacher ze even kan posten vanuit WinISD?

• JWO
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:41

JWO

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/jblgt102.jpg

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

EBP van 95 (fs/Qts), dat duidt op geschiktheid voor basreflex. Voor free-air is alles boven de EBP 60 met een grotere Qts 0,5 volgens de vuistregels wel bruikbaar.

Het zal ongetwijfeld wel een all rounder zijn van JBL, dus ik maak me geen zorgen over de free-air bruikbaarheid van deze sub. Als de ophanging van de conus redelijk hard is (voorzichtig even testen) kan het niet echt mis gaan. Een klapperende woofer hoor je direct :*

• McLambo

McLambo

MTB Junky

Topicstarter
Thanks. Ik moet zeggen dat hier in de audio afdeling van het forum de hulp bovengemiddeld is!

Nu is het zo dat ik geen house muziek luister, maar heavy metal en industrial metal, daar zitten geen harde klappen in, maar drijvende bassen. dat berijkt je volgens mij (non audiofiel) al eerder dan een strakke klap. Ik zal daarom eerst de hoedenplan proberen.

Heeft iemand wel eens gezien dat de basreflexkist onderaan de hoedenplank zit? Anders zou dat de perfecte oplossing voor mij zijn. ik heb namelijk een hatchback opel vectra met een gastank erin. Een reflexkist zou betekenen dat ik al m'n ruimte bijna kwijt ben. Echter tussen de gastank en de hoedenplank is nog zo'n 35 cm ruimte. Ik zou daar een kist neer kunnen hangen, die bevestigd is onderaan de hoeden plank. Alleen zitten daar ook m'n midden-toon luidsprekers al in...... *zucht*...

• teacher

teacher

Dysgaf!

Ik heb dus zelf deze woofer niet, maar deze lijn ziet er best netjes uit.
En hoe ik aan de parameters kwam? Die staan in de standaard datase van winisd..

En je zou idd met 35 cm ruimte een kist kunnen maken; die heeft dan niet de "gouden afmetingen" maar zal het prima doen. Het maakt eigenlijk niet uit waar de kist zit; als je maar zeker weet dat je hoedenplank de boel kan houden.

Free air zou ik niet doen... dan begint de pret pas vanaf 70hz...

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

In een auto zal de natuurlijke boost in het laaggebied ook een free air oplossing wel tot leuke oplossing maken. De belastbaarheid is alleen een stuk minder. Klinkt wel al snel hifi, een free-air oplossing ;)

• McLambo

McLambo

MTB Junky

Topicstarter
Wat bedoel je daarmee? klinkt al snel HIFI?

Heb vandaag trouwens een versterker gekocht. Niet zo'n zware. maar een 2 kanaals brugbare 1x360W. ook met z'n kabelsetje erbij. 10 kwadraat stroomkabel erbij enzo.

Nu nog erachter zien te komen hoe groot die kist moet worden....

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Een free-air woofer is makkelijk goed in het geluidsbeeld te plaatsen. Hij vult het laag lekker aan zonder heel erg nadrukkelijk aanwezig te zijn. Met een kist is de fijntuning vaak wat lastiger en heb je sneller een harde bonker achterin.

• teacher

teacher

Dysgaf!

McLambo schreef op 24 May 2003 @ 19:33:
Nu nog erachter zien te komen hoe groot die kist moet worden....
Lees mijn eerste post eens... daar staat alles in.

enneh die versterker... een caliber toevallig?
360 watt piek is zwaar zat voor die sub.

• McLambo

McLambo

MTB Junky

Topicstarter
teacher schreef op 25 mei 2003 @ 03:44:
[...]

Lees mijn eerste post eens... daar staat alles in.

enneh die versterker... een caliber toevallig?
360 watt piek is zwaar zat voor die sub.
Yup, een Caliber 206 Rally

Echt waar joh? moet ik voor een 10" woofer(tje) een kist van bijna 60 liter maken?
waaaaaaaaaa, waar ga ik dat ding laten!! 8)7 Ik heb ook al een gas-tank van 60 liter?

Ik heb dat proggie ook eens bekeken wat al die waarden berekent enzo, maar ik kwam er niet echt uit. Ik zal m'n zwager eens vragen, die heeft zelf van die sony xploid dingen in z'n wagen, heeft ie ook zelf een kist voor gemaakt.

Verwijderd

Ik denk dat het toch slimmer is een kastje te berekenen...

Heb zelf ff gedaan:
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~bverhoev/pics/JBLGT%20spl.JPG

ziet u zelf...

[ Voor 49% gewijzigd door Verwijderd op 26-05-2003 14:38 . Reden: Plaatje ]

• McLambo

McLambo

MTB Junky

Topicstarter
Kijk dat ziet er mooi uit. Kun je misschien een *heel* klein beetje uitleg erbij geven?

Verwijderd

De groene lijn is een Bas Reflex kist, de Gele is een gesloten kist en de blauwe is een 4de orde Bandpass Het lijkt me het verstandigst om voor de bas reflex behuizing te gaan.
Maar om het hier gepresenteerde resultaat te halen, moet je natuurlijk de afstemfrequentie v/d basreflexbox en de groote in Liters weten.
Het is voor mij niet zo'n probleem, maar een beetje tweakert download dit prog. (winisd) ff en kijkt hoe het werkt (5min werk).
De driver (chassis) staat al in de database, dus het moeilijkste is al gedaan.
Het enigste wat je nodig hebt is een beetje engels kunnen lezen....
Laat maar s zien waartoe je in staat bent (Deze simulaties zijn niet door mij veranderd, dus gewoon prog openen driver selecteren klikken en alt prinst scr.)

Veel geluk (post je resultaten ff, en als je iets niet snapt vraag het gerust)
8)

EDIT: als je goed leest dan hoef je alleen maar een paar gegevens over te nemen en je kan je grafiekje posten

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 26-05-2003 15:25 ]

Verwijderd

Als hij een kleine kofferbak heeft, kan hij dan niet beter een gesloten kistje maken? klinkt strak en dan blijft ie ook klein...

Verwijderd

jah, daarom laat ik t m zelf uitzoeken. Als je niet weet wat je aan t maken bent geeft mij meestal niet zo'n leuk gevoel :X.
Zoals ik al zeg kan hij zelf bepalen wat ie wel of niet wil. Met een beetje geluk zal het m makkelijk lukken ;)

• McLambo

McLambo

MTB Junky

Topicstarter
Okay, een basreflex, dat is dus een speakerbehuizing met een opening/pijp erin. Ik zal dit programma downloaden en goed bekijken. Zit er ook iets van een aanbevolen afmeting LxHxB van de kist in? Ik heb in princiepe een hele grote kofferbak, alleen is m'n auto verlaagd, en door dat er al een gastank van 60 liter inzit, ben ik al wat praktische ruimte kwijt. Ook kan hij niet te zwaar worden. omdat ik nu soms met drempels al problemen heb

Verwijderd

Je kan in dat programma je LxBxH uitrekenen, als je er 2 van geeft rekent hij de derde uit (uiteraard met het aantal liters dat je vantevoren berekend hebt)

• MM
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

MM

was: m.m

Verwijderd schreef op 26 mei 2003 @ 16:24:
Je kan in dat programma je LxBxH uitrekenen, als je er 2 van geeft rekent hij de derde uit (uiteraard met het aantal liters dat je vantevoren berekend hebt)
LxBxH=Inhoud, als een van die getallen mist dan is invullen daarvan natuurlijk niet zo moeilijk he :P

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Verwijderd schreef op 26 May 2003 @ 15:42:
Als hij een kleine kofferbak heeft, kan hij dan niet beter een gesloten kistje maken? klinkt strak en dan blijft ie ook klein...
Het hangt maar net van de woofer af hoe klein een gesloten kastje kan worden. De simulatie laat een curve voor gesloten zien die niet erg bemoedigend is. Een -3 dB punt bij 70 Hz is niet bepaald diep, ook niet voor gesloten. Ik zou in eerste instantie toch de bas reflex optie kiezen, de benodigde liters ten spijt.

Verwijderd

m.m schreef op 26 May 2003 @ 16:34:
[...]

LxBxH=Inhoud, als een van die getallen mist dan is invullen daarvan natuurlijk niet zo moeilijk he :P
DUH, :+ maar hij vraagt ernaar. Ik zeg simpelweg dat het programma een feature heeft die dat mogenlijk maakt.

• McLambo

McLambo

MTB Junky

Topicstarter
Precies, en als de vorm niets uitmaakt ga ik proberen er een reflex kist in te proppen, want die curve ziet er goed uit. Is er nog een voorgeschreven lenge/dikte van de pijp die er in gaat?(ik begrijp dat dit gebruikelijk is?)

• teacher

teacher

Dysgaf!

McLambo schreef op 26 May 2003 @ 17:23:
Is er nog een voorgeschreven lenge/dikte van de pijp die er in gaat?(ik begrijp dat dit gebruikelijk is?)
AARGHHH!!! lees mijn eerste post nou eens...

Verwijderd

Idd, lees de post van teacher ;)

• McLambo

McLambo

MTB Junky

Topicstarter
0,204 m length for each
0,102 m round

okay, sorry, had ff haast. nou, ik ga aan de slag, moet lukken, zal het resultaat hier ff posten,

Thanks all!

• McLambo

McLambo

MTB Junky

Topicstarter
Nou, ik ben dus concreet er mee begonnen, met het proggie WinISD.

Ik begrijp het redelijk, ben voor een vented box gegaan van 57 liter, en probeer nu verschillende maten om dat ding in de auto kwijt te kunnen.

Wat een drama. Ik kan dat ding nergens kwijt! :( :(

Iemand nog creatieve plekken om een subwoofer weg te proppen?

Ik zelf zat te denken om de achterbank er uit te slopen ofzo.

• teacher

teacher

Dysgaf!

hmzz..

In mijn sig staan wat foto's van hoe ik het heb opgelost.
De kist die je daar ziet is ook ongeveer zoiets.

Hoezo kan je geen 60 liter in je kofferbak kwijt?

• McLambo

McLambo

MTB Junky

Topicstarter
nou, waar jij je kist hebt staan zit bij mij een gastank over de volle breedte. Ook heeft de kofferbak van binnen ronde vormen, En er lopen allerlijlei slangen en stangen van gastank. Ik kan hem niet ergens netjes in de hoek zetten ofzo.

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Ik vrees dat je achterbank gaat sneuvelen :Y)

• teacher

teacher

Dysgaf!

enneh...

een hele platte kist vóór je gastank? Een soort van verhoogde bodem?
Ik denk dat je met 15cm hoogte al zat litertjes hebt.

• McLambo

McLambo

MTB Junky

Topicstarter
Hallo,

Topic is al weer een tijdje verlaten, weet ik, maar wil toch ff verder gaan nog.

De kist is reeds af. Ik heb er veel tijd en aandacht in gestoken en het resultaat is erg mooi en strak.

Ik heb een pijp van 11 cm en 25.54 cm erin zitten. alles is goed afgekit en hij klinkt echt geweldig!! voor een 10" gaat er erg laag. :7

Ik zal zo snel mogelijk foto's plaatsen, maar ben momenteel met m'n huis bezig, dus heb niet veel tijd.

Jammergenoeg heb ik tijdens het testen m'n standaard front-boxen opgeblazen(geloof ik, er komt alleen nog volume vanaf achteren)

ook heb ik nog een vraag: Soms zie je mensen die van dat schuim in de sub-kist proppen, waar is dat goed voor ?

• ViolatoR
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-06 14:10
Voor de demping, maar dat moet je maar mooi vinden. Je kan het proberen en luisteren of je ht wat vind, anders haal je het er weer uit :)

fotoblog

• McLambo

McLambo

MTB Junky

Topicstarter
hmmm, demping, maar kun je iets specifieker zijn wat dan precies gedempt wordt?

Is het gewoon om de woofer minder hard te laten klinken? minder hol?

wat voor materiaal moet erin dan? van dat pluis of noppenschuim?

• McLambo

McLambo

MTB Junky

Topicstarter
Weet iemand trouwens ook hoe je kan merken of de subwoofer in fase of tegenfase is? Helaas zijn de + en - tekens op de woofer niet aanwezig, dus het is erg lastig aan te sluiten zo..
Pagina: 1