Tikjes in geluid (VIA-DC10+-TERRATEC).

Pagina: 1
Acties:

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp - Zendure 2400AC+ 16kWh

Topicstarter
Ik ben nu 3 mobo's een jaar en veel frustratie verder maar kom er niet uit.

Ik heb een MSI KT3Ultra met Athlon XP 2200+, een Pinnacle DC10plus en een Terratec SoundSystem DMX 6 Fire 24/96.

Ik heb de OS'en Windows 2000, XP en 2003 server al geprobeerd.

Als ik video opneem krijg ik tikjes in het geluid, hele korte tikjes, maar zeer storend.

Ik ben al Latency patches geïnstalleerd, Via patches, CPU Idle met C2 en audio fixes. Allemaal verschillende DMA Buffer sizes (Terratec), PCI Latency's, ASIO drivers, capture programma's etc geprobeerd en ben ten einde raad.

Ik denk zelf dat het probleem hem zit in de aansturing, dus de VIA chipset, maar die kan ik op het moment niet vervangen door een Intel systeem omdat me daar het geld aan ontbreekt en omdat het een vrij recente setup is.

Ik heb echt ALLES, maar dan ook ALLES geprobeerd om het probleem op te lossen, maar ik kom er gewoon NIET uit.

Zie ik dingen over het hoofd, heeft iemand nog ideeén behalve andere hardware gebruiken?

Ik word helemaal stapelgek hiervan en ben nu gewoon elke dag bezig om te zien of ik een oplossing voor het probleem kan vinden.

Is er iemand hier die mij nog kan helpen? Als het probleem opgelost is ben ik u eeuwig dankbaar !

Met stille hoop ;( maar ik vrees het ergste :'(

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 24-07 20:17

JdM

Humbled

Je hebt ALLES geprobeerd......... wat is alles dan?
Heb je al aan irq-conflicten gedacht? irq's gereserveerd bijvoorbeeld?

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16-08 23:05
Ik durf er niks over te zeggen, het is toch vaak zelf klooien en proberen (en ik kom veelal pas op ideeën als ik er mee bezig ben). Wat ik wel wil opmerken is dat een nForce2 bord ook nog een optie is; hoef je geen Intel bord plús cpu te kopen (is samen idd vrij prijzig). Nu is dit niet precies waar je om vraagt maar ondanks je opmerking over niet al te veel pegels lijkt me een ander bord proberen welke sowieso al goedkoper is dan jouw geluidskaart misschien toch het overwegen waard als je er helemaal niet uitkomt.

Heb je trouwens het zaakje wel goed geaard? Dat schijnt ook nog wel eens tikken op te kunnen leveren heb ik begrepen.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• Nessuno
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 14-08 11:00

Nessuno

io sono nessuno

mischien een domme opmerking maar ik waag het er toch op

heb je NIMO code pack geinstalleerd staan ??
deze gaf bij 2versies terug ook ongeveer zo'n bug
heel iri

als je hem hebt staan gewoon deinstalleren en dan zou het probleem verholpen moeten zijn
trouwens met de laatste nimo werkt wel alles ok

Na rose e cient spin

• Fairy
  • Niet online

Fairy

Topicstarter
Radian schreef op 08 May 2003 @ 21:17:
Je hebt ALLES geprobeerd......... wat is alles dan?
Heb je al aan irq-conflicten gedacht? irq's gereserveerd bijvoorbeeld?
Irq's ligt het niet aan, dat heb ik al helemaal doorgespit.
Abbadon schreef op 08 May 2003 @ 21:44:
Ik durf er niks over te zeggen, het is toch vaak zelf klooien en proberen (en ik kom veelal pas op ideeën als ik er mee bezig ben). Wat ik wel wil opmerken is dat een nForce2 bord ook nog een optie is; hoef je geen Intel bord plús cpu te kopen (is samen idd vrij prijzig). Nu is dit niet precies waar je om vraagt maar ondanks je opmerking over niet al te veel pegels lijkt me een ander bord proberen welke sowieso al goedkoper is dan jouw geluidskaart misschien toch het overwegen waard als je er helemaal niet uitkomt.

Heb je trouwens het zaakje wel goed geaard? Dat schijnt ook nog wel eens tikken op te kunnen leveren heb ik begrepen.
Aarding ligt het niet aan, het is een moment dat de pci bus gebruikt wordt door de dc10 maar de terratec moet te lang wachten lijkt het waardoor er een tik ontstaat.

Als ik met de Sonic Foundry capture software de preview aanzet, dan wordt het geluid wat binnenkomt verwerkt en door het wave kanaal weer uitgestuurd, als dat gebeurt zitten de tikjes er ook in. ASIO en GSIF buffers hebben geen effect.
prodigy schreef op 08 May 2003 @ 23:15:
mischien een domme opmerking maar ik waag het er toch op

heb je NIMO code pack geinstalleerd staan ??
deze gaf bij 2versies terug ook ongeveer zo'n bug
heel iri

als je hem hebt staan gewoon deinstalleren en dan zou het probleem verholpen moeten zijn
trouwens met de laatste nimo werkt wel alles ok
Nimo gebruik ik niet.

[ Voor 3% gewijzigd door Fairy op 08-05-2003 23:37 ]

• Fairy
  • Niet online

Fairy

Topicstarter
Niemand nog ideeën :?

• Ryan1981
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13-08 08:34

Ryan1981

Je ne sais pas

Eens effe kijken, ik heb dus geen via chipset... Ik heb wel eens gekke dingen gehad als ik de buffersize op 15 zet. Ik kan niet werken met wav bronnen als Asio aan staat.

Ik heb volgens mij hetzelfde gehad toen ik met mijn microfoon aan het opnemen was in cooledit pro dit kan door een breuk in de kabel zijn veroorzaakt of een te gevoelige instelling van het opname volume.
Klinken die tikjes net als bij het afspelen van een midifile (of reason file) met een te kleine buffer? (b.v. 128 samples) wat misschien het geval kan zijn is het volgende:

Ik heb wel eens dat ik met messenger in een connversatie zit (audio) als ik dan mijn winamp opstart is de geluidskwaliteit van winamp net zo (slecht) als die van het geluid van messenger (de stemmen van de microfoon). Start ik eerst winamp op en daarna messenger dan klinkt winamp goed en messenger hetzelfde of misschien iets beter. Dit gebeurd OOK als ik sample rate locked heb of als hij op A3D mode staat. Dit houd dus in dat de geluidskaart een van de 2 signalen "downmixed" naar het andere signaal. hierbij kunnen idd vage audio dingen ontstaan. Misschien is het nu zo dat er op een of andere manier een bron aanwezig is die er voor zorgt dat je kaart en/of beide of 1 van de signalen van sampling rate veranderd (b.v. 22050 naar 44100).

Wat hier goed helpt is zorgen dat de weergave niet op MIX staat en ook de opname niet. Zorgen dat in geen geval je opname volume in het rood komt. Alle mogelijke software die audio kan gebruiken afsluiten cq windows geluiden uitschakelen. Alle ongebruikte bronnen muten of nog beter even uitpluggen (b.v. microfoon) en jah als die via chipset een onboard audio iets heeft deze disabelen (ik heb een asus moederbord met een onboard 5.1 audio iets en die heb ik ook gedisabeled)

Misschien staat er hierboven iets nuttigs zo niet dan ken je altijd nog proberen met terratec te mailen, ik moet nog wel even kwijt dat de drivers van terratec nog niet perfect zijn, de Asio word niet altijd losgelaten na gebruik ervan en bij verandereing van samplefrequentie als er meerder audiobronnen in gebruik zijn wil mijn pc hier wel eens spontaatn restarten (resetten).

Gegroet

[ Voor 8% gewijzigd door Ryan1981 op 10-05-2003 13:01 ]

• Mike Jarod
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Hier wat linkjes met tips om je pc te optimizen voor (profi) audiogebruik:

http://www.musicxp.net/
http://www.digitalvideoed...ures/optimize_pcaudio.htm

Zal vast wel wat tussen zitten wat je nog niet geprobeerd hebt.

Edit: lees vaker dit soort posts op mailinglists, en dan wordt heel vaak verwezen naar ACPI dat ervoor zorgt dat IRQ's gedeeld kunnen worden als ik het goed heb. Heb er zelf geen ervaring mee (nooit problemen gehad) maar men raadt dan aan om Windows 2k/XP te installeren als "Standard PC" ipv "ACPI PC" wat ie standaard doet. Bij de setup van 2k/XP (niet achteraf!) kan je op een gegeven moment een bepaalde toets indrukken (F6 :?) waarbij je dit aan kan geven. Deze info vind je vast wel ergens op bovenstaande links. Kan er weinig nuttigs over zeggen omdat ik er geen ervaring mee heb.

[ Voor 55% gewijzigd door Mike Jarod op 10-05-2003 13:13 ]

Verwijderd

Kijk eens of je Onboard SoundCard uitstaat, dat wil ook nog wel eens conflicten geven.

• Kenx
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Kenx

Uchuujinsan

Zijn er irqs geshared volgens Windows?

Als het niet kan zoals het moet, dan moet het zoals het kan.

Pagina: 1