Toon posts:

[PQMagic5] herkent harde schijf niet

Pagina: 1
Acties:
  • 33 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Hallo

Mijn broertje is een beetje depressief en had laatste tijd niets te doen en om hem op te vrolijken had mijn broer mijn moeder aangeraden om een nieuwe harde schijf te kopen om de pc te fixen.

Zijn 40GB Maxtor harde schijf dee heel erg raar, eerst was de E partitie opeens weg (met alle belangrijke games enzo) en later starte de computer niet meer op en herkende hij de HD niet eens. HD was denk ik dus dood. Nieuwe gekocht: Maxtor 40GB 7200rpm.

Ik weet niets over master en slave enzo dus ik heb het kleine pinnetje gelaten als hoe ik 'm een paar dagen geleden had gekocht. Nu heeft broer backup cd gemaakt met windows 2000 pro en partition magic 5 erop. Dus ik start 'm op maar dan zegtie pqm 5 dat hij geen hard disk heeft gevonden en drive C niet kan lezen. Ik heb een paar power supplies om in de harde schijf te doen maar ik heb er gewoon eentje gepakt, ik hoop dat dit niet uit maakt.

wat moet ik doen ? Hoe moet ik de harde schijf formateren of hoe kom ik netjes in parition magic 5 ? Of moet ik iets aan de master/slave dingenling wijzigen ?

heeeeeeeeeeeeeeel erg hartelijk bedankt !

• SmartDoDo
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-12-2025

SmartDoDo

Woeptiedoe

Voor GoT is dit wel vrij basic. Mogelijk staat de schijf nog op cable select terwijl je hem mijns inziens beter op Master kunt zetten. Lees anders http://gathering.tweakers...essage/16985204#cursussen eens door. Daar kun je al het een en ander vinden over hoe HD's aan te sluiten. :)

Wat formatteren betreft, de search kan er ongetwijfeld een antwoord op geven ;)

Verwijderd

Topicstarter
ik heb al de FAQ van Opslagmedia & I/O Controllers gelezen maar daar kon ik het niet vinden....
sorry mensen dat het wat basic is..

• gasemans
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22-03 14:08
Je moet er voor zorgen dat als je beide HDD's aan 1 IDE kabel hangt (meestal platte kabel) dat de eerste HDD met windows er op master is (op de hdd staat er MA) en dat de tweede op Slave staat (bij mij SL ik weet niet of dat voor elke HDD geld)

Dan zou het moeten werken.

Oh ja, het is handig om de eerste HDD aan te sluiten op een stroom stekker waar verder niks aanhangt, het kan wel eens voor komen dat hij anders ook problemen gaat geven

edit:
wat maakt het nou uit of iemand pro is of basic, iedereen heeft wel eens hulp nodig

[ Voor 11% gewijzigd door gasemans op 08-05-2003 20:11 ]

Verwijderd

Topicstarter
er zit maar 1 harde schijf in de computer, de kappote 40gb is eruit, de nieuwe zit erin.....

• SmartDoDo

SmartDoDo

Woeptiedoe

Verwijderd schreef op 08 mei 2003 @ 20:08:
ik heb al de FAQ van Opslagmedia & I/O Controllers gelezen maar daar kon ik het niet vinden....
Dan was je tegengekomen wat Master en Slave inhoud... :)

Download anders Maxblaster van Maxtor. Kun je vinden op hun internetsite, met het programma kun je de schijf testen of fouten of een verkeerde installatie. Dan weet je vrijwel zeker of de schijf goed is of niet :)
gasemans schreef op 08 May 2003 @ 20:09:

edit:
wat maakt het nou uit of iemand pro is of basic, iedereen heeft wel eens hulp nodig
Omdat voorkauwen niemand helpt :) De richting wijzen zodat iemand er van kan leren des te meer :)

[ Voor 26% gewijzigd door SmartDoDo op 08-05-2003 20:13 ]

• gasemans
Je hebt er verder ook geen andere onderdelen aanhangen??

Het is trouwens altijd beter om de HDD master te maken (of als dat kan SINGLE)

• gasemans
SmartDoDo schreef op 08 mei 2003 @ 20:11:
[...]
Dan was je tegengekomen wat Master en Slave inhoud... :)

Download anders Maxblaster van Maxtor. Kun je vinden op hun internetsite, met het programma kun je de schijf testen of fouten of een verkeerde installatie. Dan weet je vrijwel zeker of de schijf goed is of niet :)
Die draaien toch onder windows?? of mis ik nu wat :O

Verwijderd

Topicstarter
ik heb ook een floppydrive en een 32x cdromspeler in mijn pc, maar mijn eigen computer is een mac (ik doe aan DTP enzo) en daar heb ik geen floppydrive op dus kan ik Maxblaster niet op flop zetten, maar ik heb het wel gezien in de FAQ.

• SmartDoDo

SmartDoDo

Woeptiedoe

gasemans schreef op 08 mei 2003 @ 20:12:
[...]

Die draaien toch onder windows?? of mis ik nu wat :O
Het programma van Maxtor moet op een floppy worden gezet waarna er via flop wordt geboot. Windows heeft er niets mee te maken. Het staat ook los van welk OS er gedraaid wordt. Door die test uit te voeren, kan er met grote zekerhied worden vastgesteld of de schijf goed is of niet.

TS, wat is je verdere configuratie?

• gasemans
Verwijderd schreef op 08 May 2003 @ 20:14:
ik heb ook een floppydrive en een 32x cdromspeler in mijn pc, maar mijn eigen computer is een mac (ik doe aan DTP enzo) en daar heb ik geen floppydrive op dus kan ik Maxblaster niet op flop zetten, maar ik heb het wel gezien in de FAQ.
De cdromspeler zit niet aan de zelfde kabel als de HDD?? (IDE bedoel ik dan niet stroom)

en Smart DODO op de site van maxtor staat dat je windows nodig hebt, of is dat alleen om hem op disk te zetten?? |:(

OH ja en in zin signature staat zn config zo te zien al (beetje kleine HDD voor zo'n bakie

[ Voor 22% gewijzigd door gasemans op 08-05-2003 20:20 ]

Verwijderd

Topicstarter
jewel, ik heb gewoon z'n hele brede grijs snoer, daarop zitten twee van die zwarte plugs, in de eerste die je tegenkomt vanaf het moederbord zit in de cdrom, de tweede in de harde schijf.

verder configuratie ? Asus P4B moederbord, Philips 107S monitor (boeiuh)....

• gasemans
Je hebt als het goed is (kweet het wel zeker) nog een tweede IDE controller op het moederbord zitten.

Zet daar een IDE kabel op, en sluit daar dan je CDrom speler op aan.

Zat de vorige HDD ook op deze manier vast??

• SmartDoDo

SmartDoDo

Woeptiedoe

gasemans schreef op 08 mei 2003 @ 20:15:
[...]

De cdromspeler zit niet aan de zelfde kabel als de HDD?? (IDE bedoel ik dan niet stroom)

en Smart DODO op de site van maxtor staat dat je windows nodig hebt, of is dat alleen om hem op disk te zetten?? |:(
Ongetwijfeld om hem op schijf te zetten :)

offtopic:
Klein verzoek mijn naam goed te schrijven, namelijk SmartDoDo :)

• pt0x
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-01-2025

pt0x

Why are we here..

Die neef van je zie je die vaak ?
zoja dan is het denk ik voor jezelf en voor je broertje makkelijk om hem het te laten doen.
aangezien hij ook een leuke backupcd met 2000 en PQmagic voor je heeft gemaakt denk ik! dat hij dat wel kan..

dan kijk je ff met hem mee en je weet het zelf ook voor de volgende keer.
kan dit niet volg me dan even..

ik heb dus begrepen dat je een 2000 CD hebt, nou even ter uitleg. die cd's daar kan je meestal van opstarten, dus wat doe je.. vlak nadat je de pc hebt aangezet doe je de win2000 cd erin en hij gaat dan vragen of je wilt opstarten, druk je dan op een toets dan begint de Setup van windows.
waar je ook je hardeschijf gebruiks klaar kan maken

lukt dit niet?

dan is het moerlijker, aangezien je de setup van win2000 niet zomaar vanuit DOS kan starten, en dus is een bootable floppy niet voldoende.
als je niet de beschikking hebt over een XP of 2000 cd die wel kan booten. probeer dan een win 98 CD al je die hebt, zorg dan dat je een floppy hebt waar je van kan booten en druk na het klaarmaken van je hardeschijf met FDISK (zoek in de FAQ en SEACH hoe dat werkt)
als je bij A:\> staat.. D: (dan staat er dus D:\>) dan typ je setup
en je kan de installatie beginen.

ow nog even iets, Begroeten hier op GoT doen we niet, we komen en groeten, en als we hier nooit meer komen (zeer onwaarscheinlijk) zeggen we automatish dag :)

+ dit soort vragen zijn makkelijk op te lossen via internet en dan wel via www.google.com daar vind je hoogst waarscheinlijk wel wat. in de search hier is ook heel erg veel te vinden maar naar mijn mening wat meer geavanceerde dingen.

vraag niet te snel iets, want dan verlies je respect van je mede tweakers

succes!

• gasemans
SmartDoDo schreef op 08 May 2003 @ 20:23:
[...]
Ongetwijfeld om hem op schijf te zetten :)

offtopic:
Klein verzoek mijn naam goed te schrijven, namelijk SmartDoDo :)
Ja klopt, ik heb het zelf even geprobeerd.

Sorry van je naam 8)7 |:( |:( |:( |:( 8)7

Ik zal het het nooit meer doen.

Verwijderd

Topicstarter
het is niet mijn neef maar mijn broer, maar het is dat hij in delft woont en ik in nieuw-vennep (paar uur met de trein).... en die cd van win2k, das een gebackupte versie met allemaal andere programma's erop (norton ghost, pqmagic 5, msn etc etc)...
als ik die setup van win2k wil opstarten zegtie dat er problemen zijn met de harde schijf ofzo, echt heel vaag....

• gasemans
Wat ziet hij precies in de bios dan?? en welke versie is het eigenlijk??

Verwijderd

Topicstarter
geen idee..... ik ga nu ff kijken....

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-03 19:29

Mentalist

[avdD]

Idd wel basic :).

Lees je in de faq in over master/slave, probeer een aantal dingen uit. Als je denkt dat GoT te hoog gegrepen is voor je zou je evt. ook kunnen kijken naar beginnersweb.

Als je master/slave echt onder de knie hebt en alles goed aangesloten, start dan op van een dos-bootflop en maak (een) partitie(s) met fdisk. Reboot en formatteer die partities. Als je op deze hd schoon Win2K/XP wil installeren kun je van de Win2K/XP cd opstarten, en van daaruit je hd indelen.

/basic

Verstuurd vanaf mijn Computer®

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.