Toon posts:

[Planet ADSL Comfort] Mailserver

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb dus een mailserver draaien in mijn netwerk, deze staat op een Planet ADSL comfort verbinding.

Het werkt nu allemaal, maar o.a. ivm de beveiliging nog wat vragen.

1) In mijn mailserver programma (VisNetic Mailserver) kan ik kiezen tussen "Use mailrelay server" of "Use DNS lookup", het werkt bij allebei....maar welke kan ik beter nemen?
( mailrelay.planet.nl staat al in mx-records, dat bedoel ik niet)
Opgelost dankzei 1of1, ik gebruik DNS LookUp, is sneller en beter voor Planet mailserver.

2) Ik heb alle poorten die het programma gebruikt in mn NAT instellingen doorgestuurd naar het server-IP. nu draait config en webmail standaard op port 32000, aangezien ik geen http server heb heb ik in mn nat port 80 van buitenaf gemapped naar 32000 intern....dus dat het gewoon via http://www.domein.nl/mail werkt ipv http://www.domein.nl:32000/mail dit werkt ook, maar ook SSL verbindingen worden toegestaan, dit is in de server port 32001, dus wat is de STANDAARD http ssl port ? Opgelost, is PORT 443

3) onder tabblad "DELIVERY" staat "Relaying from:" dus welke ip's er gebruik mogen maken van de smtp server, iedere gebruiker gebruikt zijn eigen smtp, server wordt dus alleen voor pop gebruikt....Webmail daar in tegen gebruikt smtp wel, en mag dit dus ook....maar als ik "Relaying from: 10.0.0.201" (server is 10.0.0.201) doe dan werkt webmail niet meer (zenden) dus moet ik *.*.*.* doen, en dan doet die het wel......Ik maak gebruik van de mailrelay.planet.nl server....is het dan "Gevaarlijk" om het op *.*.*.* te laten staan....en zo ja, hoe moet ik dat dan doen. Opgelost, werkte wel op 127.0.0.1 (Thnx 1of1)

4) En dan nog een klein dingentje,
Als iemand met een Planet emailadres en de smtp server van Planet gebruikt duurt het vééééél langer voordat de e-mail bij mij aankomt, terwijl die bij andere providers wel snel binnenkomen...dit is ook alleen maar op het adres van mijn eigen mailserver, als iemand van Planet SMTP naar een ander emailadres mailt wat niet op mijn mailserver staat is dat ook snel... |:(

Alvast bedankt voor de antwoorden. _/-\o_

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 09-05-2003 19:15 ]

Verwijderd

1. Relay server dan stuur hij alle uitgaande mail naar een smtp server op internet (bijvoorbeeld die van planet) DNS lookup dan gaat de server zelf de mail versturen naar de mailserver van de ontvanger. Dit is sneller en belast de server van planet minder. Voor security maakt het niet veel uit.

2. 443 idd

3. Relaying instellingen MOETEN goed, anders kan er vanuit internet mail verstuurd worden via jou server en dat wil je ECHT niet. (ook al gaat deze mail dan naar de relayingserver van planet de mail wordt wel verstuurd want de relayingserver vertrouwd jou server omdat deze in het netwerk van planet ligt)

De webmail server resolved misschien je externe ipadres van je mailserver? probeer daar eens een ipadres in te voeren ipv een dns naam. misschien dat je dan wel wegkomt met de 10.** beveiliging. anders moet je de smtp server om authorisatie laten vragen en de webmail server een naam en wachtwoord geven.

Als de webmailserver op dezelfde pc draait als de smtpserver kun je kijken of toegang geven tot 127.0.0.1 werkt (dan verstuurt de webmail server dus intern)

4. Ehm ff geen id

Edit:

4. Misschien is de planet mailserver ingesteld om een IDENT lookup te doen bij de mailservers waar deze heen verstuurt. Als dit zo is (en je biedt dit niet aan maar je firewall dropt de pakketten gewoon) dan moet de smtp server dus wachten op (meerdere) connection timeouts.

IDENT is poort 113

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 09-05-2003 12:05 ]

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 31-07 14:25
Stel hem in zodat het werkt en kijk dan op ordb.org en laat ze je mail server testen.

Let wel op als je test failed. Word je server door meerder providers geblocked. Test je niet dan doet de gemiddeld provider dat voor je op het moment dat je mail verstuurd naar hun.

Ik ben dus een keer getest door ordb.org namens kennisnet.
ook zonnet gebruikt dit systeem.

Geloof dat je dat bij visnetic ook kan instellen. (use blacklist)

Bedenk ik met trouwens net dat jouw mailserver waarschijnlijk niet aan te spreken is direct van inet omdat alles via de relay server van planet moet. Dus maakt je relaying stand niet zoveel uit. Omdat het grootendeels door mailrelay.planet.nl bepaald word.

[ Voor 24% gewijzigd door raymonvdm op 09-05-2003 12:46 ]

Verwijderd

Bedenk ik met trouwens net dat jouw mailserver waarschijnlijk niet aan te spreken is direct van inet omdat alles via de relay server van planet moet. Dus maakt je relaying stand niet zoveel uit. Omdat het grootendeels door mailrelay.planet.nl bepaald word.
Dat lijkt mij niet waar, als je MX record van je domein naar jou adsl ipadres staat is je mailserver weldegelijk benaderbaar vanaf internet. Sterker nog, als je een smtpserver hebt draaien is deze zelfs zonder MX record te misbruiken voor relaying.

Let idd wel op dat als je relaying openstaat voor internet dat zoals raymonvdm aangeeft veel mailservers je al snel zullen blokken, eenmaal op deze "blacklist" kom je er ook niet zo snel meer vanaf.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 09-05-2003 12:54 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 09 May 2003 @ 12:00:
1. Relay server dan stuur hij alle uitgaande mail naar een smtp server op internet (bijvoorbeeld die van planet) DNS lookup dan gaat de server zelf de mail versturen naar de mailserver van de ontvanger. Dit is sneller en belast de server van planet minder. Voor security maakt het niet veel uit.

2. 443 idd

3. Relaying instellingen MOETEN goed, anders kan er vanuit internet mail verstuurd worden via jou server en dat wil je ECHT niet. (ook al gaat deze mail dan naar de relayingserver van planet de mail wordt wel verstuurd want de relayingserver vertrouwd jou server omdat deze in het netwerk van planet ligt)

De webmail server resolved misschien je externe ipadres van je mailserver? probeer daar eens een ipadres in te voeren ipv een dns naam. misschien dat je dan wel wegkomt met de 10.** beveiliging. anders moet je de smtp server om authorisatie laten vragen en de webmail server een naam en wachtwoord geven.

Als de webmailserver op dezelfde pc draait als de smtpserver kun je kijken of toegang geven tot 127.0.0.1 werkt (dan verstuurt de webmail server dus intern)

4. Ehm ff geen id

Edit:

4. Misschien is de planet mailserver ingesteld om een IDENT lookup te doen bij de mailservers waar deze heen verstuurt. Als dit zo is (en je biedt dit niet aan maar je firewall dropt de pakketten gewoon) dan moet de smtp server dus wachten op (meerdere) connection timeouts.

IDENT is poort 113
Webmail draait op dezelfde server als de mailserver zelf (zit in het programma)
Ik heb dus bij "Relaying from:" 127.0.0.1 gezet, webmail kan nu wel versturen (onder 10.0.0.201 (adres van server) niet!)

Maar kunnen mensen die webmail buiten het interne netwerk gebruiken wel zenden dan???

Vraag 1 kan ik dan het beste op DNS zetten he? heb ik nu zo staan, als je het anders bedoelt hoor ik dat nog graag... 8)7

En dan eigenlijk (als 1 en 3 goed zijn) vraag 4 nog.
Wat bedoel je precies met die IDENT???

Alvast bedankt, ben al een stuk verder 8)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 09 mei 2003 @ 12:53:
[...]

Dat lijkt mij niet waar, als je MX record van je domein naar jou adsl ipadres staat is je mailserver weldegelijk benaderbaar vanaf internet. Sterker nog, als je een smtpserver hebt draaien is deze zelfs zonder MX record te misbruiken voor relaying.

Let idd wel op dat als je relaying openstaat voor internet dat zoals raymonvdm aangeeft veel mailservers je al snel zullen blokken, eenmaal op deze "blacklist" kom je er ook niet zo snel meer vanaf.
Ik heb dus sinds gisterenavond mn mailserver tot nu openstaan op *.*.*.* (nu wel op 127.0.0.1) ik heb o.a. al wel gemaild met HCCNET, Chello, Planet, EWEKA en nog een paar andere onbekendere of eigen servers van mensen.

Zou ik nu al op blacklists kunnen staan? of gaat hier minimaal 24 uur over heen ofzo?? En dat kan je testen door te mailen met die mensen en kijken of die mail doorkomt neem ik aan?

Verwijderd

Verwijderd schreef op 09 May 2003 @ 15:38:
[...]
Webmail draait op dezelfde server als de mailserver zelf (zit in het programma)
Ik heb dus bij "Relaying from:" 127.0.0.1 gezet, webmail kan nu wel versturen (onder 10.0.0.201 (adres van server) niet!)
Idd, hij gebruikt maar 1 adres en dat is indit geval het interne adres :)
Maar kunnen mensen die webmail buiten het interne netwerk gebruiken wel zenden dan???
Ze kunnen alleen mail zenden naar adressen waar de server voor is ingesteld dus bijvoorbeeld *@mijndomein.nl

dus ja, dat gaat goed
Vraag 1 kan ik dan het beste op DNS zetten he? heb ik nu zo staan, als je het anders bedoelt hoor ik dat nog graag... 8)7
DNS vindt ik persoonljik het beste inderdaad
En dan eigenlijk (als 1 en 3 goed zijn) vraag 4 nog.
Wat bedoel je precies met die IDENT???
IDENT is een manier om informatie over een server op te vragen. Onder linux draait er een speciale deamon voor, onder windows weet ik het niet. Voor de meeste mailservers maakt het ook niet uit echter het kan zijn dat het vanaf sommige servers daardoor wel wat langer duurt. (oftewel, zolang het werkt maak je geen zorgen als het een minuutje langerduurt :) )
Alvast bedankt, ben al een stuk verder )
np

en over je vraag over blacklists:
Meestal loopt het niet zo'n vaart, maar je merkt het snel genoeg als je er wel opstaat want de mailtjes die je probeert te versturen krijg je dan glashard terug gestuurd met een foutmelding...

Dus ook bij deze, zolang het nog werkt (snel aanpassen) en je verder geen zorgen maken :D

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 09-05-2003 16:02 . Reden: layout ]

Verwijderd

Topicstarter
oke, dus heb die relaying from al aangepast dan zou het veilig moeten zijn en kan ik een test op die site laten doen??? Hoop ik dat die ook echt goed is... :D

En dan IDENT, dan zou ik alleen die port (113) moet door-nat-ten naar mn server in mn router? Of zie ik dat verkeerd...hoe sneller hoe beter :P

Verwijderd

Als je server ident aanbiedt is het idd voldoende om 113 door te forwarden

als ie het niet aanbiedt kun je kijken of je er een miniprogie voor kan installeren. Echter dit is maar een theorie hoor. Ik weet natuurlijk niet ZEKER dat de planet mailserver daardoor traag is :P

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 09 May 2003 @ 17:45:
Als je server ident aanbiedt is het idd voldoende om 113 door te forwarden

als ie het niet aanbiedt kun je kijken of je er een miniprogie voor kan installeren. Echter dit is maar een theorie hoor. Ik weet natuurlijk niet ZEKER dat de planet mailserver daardoor traag is :P
Wordt standaard dus niet ondersteund door VisNetic Mailserver. Ik heb daar een ander (klein) progje voor geinstalleerd. en de port geforward...maar dat mocht niet helpen.... :'(

Het probleem is alleen als mail vanaf de Planet Internet SMTP server naar mijn POP3 server wordt gestuurd. Voor de rest niet (Dus Planet SMTP naar Chello SMTP bijv. is geen vertraging.)

De rest van de problemen/vragen zijn opgelost, daarvoor mijn dank _/-\o_ !
Nu alleen nog kijken of iemand hier een oplossing op weet.....mail heeft nu een vertraging van 2-3 minuten, zou dit toch graag ook gewoon snel hebben... :9

Verwijderd

Topicstarter
Nog even ter aanvulling: ook vanaf microsoft.com smtp heb ik dit (NIET HOTMAIL, echt emailadressen blablabla@microsoft.com) en er zullen nog wel meer servers zijn, iemand een idee aub ? :'(

Verwijderd

Reverse DNS lookup van je ip adres misschien. Sommige servers doen dat bij het versturen. Als je dns provider traag is of als er misschien geen reverse dns mogelijk is...
Pagina: 1