Debian zonder toetsenbord geeft probleem

Pagina: 1
Acties:

• gomaster
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:02
Ik heb hier een oude pc staan die ik als server wil gaan gebruiken. Er staat al SSH op dus ik bestuur dat ding van afstand.
Ok hier het probleem:
Als ik mijn pc iets van 10 minuten aanheb dan doet ineens de shell bij SSH het niet meer. Als ik dan fysiek bij de pc op de monitor ga kijken is die zwart. Doe ik er een toetsenbord in dan komt ineens het beeld weer terug met het inlog scherm.

Ik vind dit nogal een probleem omdat ik geen toetsenbord overheb.
btw: ik ben nog een linux nooby en ik heb alleen een shell dus geen window managers. Ik hoop dat iemand een oplossing weet en die duidelijk kan geven.

• dawuss
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-02 20:46

dawuss

gadgeteer

Zoals ik dit lees, heb je het over 'console blanking'. Dat doet linux automatisch om je beeldscherm te redden van inbranden. Voor zover ik het weet is dat niet van invloed op de rest van het functioneren van je systeem. Alles draait door op de achtergrond. Mijn keyboardless debian servertje heeft er namelijk geen last van, en ook die doet aan console blanking.
Vermoedelijk zit er een service te etteren die na 10 minuten iets doet. Als je hem laat starten met een toetsenbord, en je wacht 10 minuten zonder op een toets te drukken, doet hij het dan ook?
Dan doet ineens de shell bij SSH het niet meer.
Wat bedoel je hiermee? Wat doet het niet meer? Inloggen? Typen?

micheljansen.org
Fulltime Verslaafde Commandline Fetisjist ©

• gomaster
dawuss schreef op 08 May 2003 @ 19:47:
Zoals ik dit lees, heb je het over 'console blanking'. Dat doet linux automatisch om je beeldscherm te redden van inbranden. Voor zover ik het weet is dat niet van invloed op de rest van het functioneren van je systeem. Alles draait door op de achtergrond. Mijn keyboardless debian servertje heeft er namelijk geen last van, en ook die doet aan console blanking.
Vermoedelijk zit er een service te etteren die na 10 minuten iets doet. Als je hem laat starten met een toetsenbord, en je wacht 10 minuten zonder op een toets te drukken, doet hij het dan ook?
Dan zal dat het zijn
[...]

Wat bedoel je hiermee? Wat doet het niet meer? Inloggen? Typen?
Er komt geen adres + username meer te staan hoe ik ben ingelogd en als ik na een geldig command op enter druk sprint ie naar de volgende regel en gebeurd er niks.

• dawuss
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-02 20:46

dawuss

gadgeteer

maar kun je nog wel inloggen op je bak met SSH?

micheljansen.org
Fulltime Verslaafde Commandline Fetisjist ©

• gomaster
dawuss schreef op 08 May 2003 @ 20:21:
maar kun je nog wel inloggen op je bak met SSH?
Ik heb dat nog niet na die 10 minuten geprobeerd. Ga ik nu doen. Ik zet hem nu aan en ga kijken og het over ongeveer 10 minuten nog wel lukt.

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
gomaster schreef op 08 mei 2003 @ 19:43:
Als ik mijn pc iets van 10 minuten aanheb dan doet ineens de shell bij SSH het niet meer. Als ik dan fysiek bij de pc op de monitor ga kijken is die zwart. Doe ik er een toetsenbord in dan komt ineens het beeld weer terug met het inlog scherm.
kan het niet zijn dat je power saving dingen hebt mee gecompiled in je kernel? Daardoor zou hij na een aantal minuten geen gebruiker actief (dus typen op ssh window) standby kunnen gaan.

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-05 18:38

deadinspace

The what goes where now?

gomaster schreef op 08 mei 2003 @ 20:32:
Ik heb dat nog niet na die 10 minuten geprobeerd. Ga ik nu doen. Ik zet hem nu aan en ga kijken og het over ongeveer 10 minuten nog wel lukt.
We stellen het hier wel op prijs als je zulk soort voor de hand liggende dingen eerst even probeert voor je een topic opent, en dat dan even vermeldt in de topicstart :)

Ook nuttig om te proberen: Gaat het met toetsenbord eraan na 10 minuten ook fout, of niet?

Oorzaak van dit soort verschijnselen zijn trouwens meestal dat er in de BIOS iets van powersaving aanstaat, waardoor de computer na 10 minuten geen input van tobo en muis in standby schiet. Controleer dus eerst je BIOS settings eens.

• gomaster
Het blijft vreemd. Want nu blijft ie het doen. Ik heb nu geboot zonder toetsenbord en alles blijft werken. Maar goed opgelost en het lege scherm snap ik nu ook.
@ deadinspace: zal betere info geven en meer zelf proberen.
Pagina: 1