Ik zit nu al een tijdje met het volgende probleem:
Ik probeer het gemiddelde te berekenen van alle aantallen per maand (Jan, Feb, Maart etc..). Deze maanden staan onderelkaar.
Hieronder staat een plaatje wat het uitleggen wat makkelijker maakt.

Nu is het de bedoeling dat ik bijvoorbeeld voor de maand Januari het gemiddelde aantal (Kolom D) bereken alleen het bereik moet 'oneindig' zijn.
Mijn eerste poging was om het met de IF-functie op te lossen maar dit gaat never nooit niet lukken. Ik had dit...
IF(AND(C2:C16="Jan"),AVERAGE(D2:D32),0)
Heb hier nog geen rekening gehouden met het bereik
Zoals je ziet berekent deze formule dus het gemiddelde van D2 tot D32 maar het is juist de bedoeling dat elk veld waar 'Jan' staat bijelkaar wordt opgeteld en gedeeld wordt door het aantal velden.
Goed, dit werkt dus niet.
Tweede poging met vert.zoeken geprobeerd maar ook geen succes.
Nu zat ik zelf aan een soort 'ACCESS' manier te denken, in woorden uitgelegd:
"Bereken het gemiddelde van de velden waar de maand 'Jan' is", en daarna: "Bereken het gemiddelde van de velden waar de maand 'Feb' is", etc etc..
Dit klinkt heel makkelijk, en dat is misschien ook wel zo
maar ik kom er niet meer uit..
Nu is mijn excel kennis niet bijzonder groot maar naar mijn weten zit er geen 'where'-functie in, of iets wat daar op lijkt.
Heeft iemand een idee om dit op te lossen?
Ik probeer het gemiddelde te berekenen van alle aantallen per maand (Jan, Feb, Maart etc..). Deze maanden staan onderelkaar.
Hieronder staat een plaatje wat het uitleggen wat makkelijker maakt.
Nu is het de bedoeling dat ik bijvoorbeeld voor de maand Januari het gemiddelde aantal (Kolom D) bereken alleen het bereik moet 'oneindig' zijn.
Mijn eerste poging was om het met de IF-functie op te lossen maar dit gaat never nooit niet lukken. Ik had dit...
IF(AND(C2:C16="Jan"),AVERAGE(D2:D32),0)
Heb hier nog geen rekening gehouden met het bereik
Zoals je ziet berekent deze formule dus het gemiddelde van D2 tot D32 maar het is juist de bedoeling dat elk veld waar 'Jan' staat bijelkaar wordt opgeteld en gedeeld wordt door het aantal velden.
Goed, dit werkt dus niet.
Tweede poging met vert.zoeken geprobeerd maar ook geen succes.
Nu zat ik zelf aan een soort 'ACCESS' manier te denken, in woorden uitgelegd:
"Bereken het gemiddelde van de velden waar de maand 'Jan' is", en daarna: "Bereken het gemiddelde van de velden waar de maand 'Feb' is", etc etc..
Dit klinkt heel makkelijk, en dat is misschien ook wel zo
Nu is mijn excel kennis niet bijzonder groot maar naar mijn weten zit er geen 'where'-functie in, of iets wat daar op lijkt.
Heeft iemand een idee om dit op te lossen?