[Win2k server] Remote bericht als server opgestart is*

Pagina: 1
Acties:

• Pwigle
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 27-08 15:25
Het duurt nog wel eens tot mn win2k server, waar geen monitor aan zit, klaar is met booten.
Het is nooit helemaal duidelijk wanneer deze opgestart is na b.v. een update.

Heeft iemand een idee hoe ik dit kenbaar kan maken ?
bijvoorbeeld:
* Een "Net Send"
* Een mailtje naar iemand/client

Mijn server is tevens mailserver wat misschien extra mogelijkheden met zich mee brengt.
Een batch file in startup map lijkt me niet handig (maar wel wenselijk) aangezien deze pas aangeroepen wordt als iemand inlogd, wat niet gebeurd op deze bak.

• Exterazzo
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 07-09 09:18

Exterazzo

Qeasy

Als je hem gewoon op automatisch inloggen zet, kan je idd in je startup folder een batch file zetten met een net send opdracht daarin.

Audentia

• SH007
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Exterazzo schreef op 08 May 2003 @ 18:10:
Als je hem gewoon op automatisch inloggen zet, kan je idd in je startup folder een batch file zetten met een net send opdracht daarin.
Een batch file in startup map lijkt me niet handig (maar wel wenselijk) aangezien deze pas aangeroepen wordt als iemand inlogd, wat niet gebeurd op deze bak.
;)

verder: [win2kserver] in de topictitel gezet. Zie Windows Operated Systems - Policy - Updated 08-04

[ Voor 12% gewijzigd door SH007 op 08-05-2003 18:21 ]

Verwijderd

Exterazzo schreef op 08 mei 2003 @ 18:10:
Idd dit is heel makkelijk. Gewoon een net send /domain doen, zodat iedereen het bericht krijgt dat je server online is.

• Pwigle
Ik wil absoluut niet dat ie automatisch inlogd, om veiligheidsredenen en om performance (het is een Pentium1 en een extra ingelogd persoon vertraagd de boel heel erg)
Het antwoord van net Send in start menu had ik verwacht, maar wat dus geen optie is.

[ Voor 21% gewijzigd door Pwigle op 08-05-2003 19:14 ]

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16:52
Kun je niet een opstartbestand maken wat al meteen als de computer is opgestart gaat lopen, via een service oid?

• Tefflar
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-05-2025
batch bestand .cmd noemen en als automatisch startende service installeren met behulp van een "run as service" tool?

• Pwigle
djluc schreef op 08 May 2003 @ 19:30:
Kun je niet een opstartbestand maken wat al meteen als de computer is opgestart gaat lopen, via een service oid?
Dat is precies mijn vraag.. Een Exe bestand kan je zo laten draaien als system service, maar een batch file heb ik geen idee van..

• djluc
Je kunt dit doen met het programma Firedemon, je kunt het downloaden op www.firedemon.com

• Tefflar
Ik zie net dat de Task Scheduler van Windows ook iets kan draaien "When my computer starts".

Net getest hier met "c:\notify.bat"

net send <mijneigenwerkstationnaam> Server <mijnservernaam> is weer online...

En dit werkt hier dus prima... (Ook een Windows 2000 server btw)

Er hoeft dus niet aangelogt te worden.

Succes!

[ Voor 69% gewijzigd door Tefflar op 08-05-2003 19:52 ]

• Pwigle
Bedankt Tefflar (en DjLuc ;)), ik ga het proberen !!

[ Voor 18% gewijzigd door Pwigle op 08-05-2003 20:01 ]

• Pwigle
Nog ff iets, ik heb deze batch file gemaakt:
@echo off
echo Checking Connection, please wait...

ping 212.178.7.81 | FIND "Reply from" > NUL
IF NOT ERRORLEVEL 1 SET status=Online
IF ERRORLEVEL 1 SET status=Offline

net send Admin Ik ben opgestart en %status%, bedankt voor het wachten :)
Werkt prima, wellicht leuk voor mensen die dit ook willen.

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:33

Reptile209

- gers -

Tefflar schreef op 08 May 2003 @ 19:47:
Ik zie net dat de Task Scheduler van Windows ook iets kan draaien "When my computer starts".
Brrrr... en waar kan je voorkomen dat een kwaadwillende user met zo'n batchbestandje (die dan draait onder het System-account?!) je hele systeem vernaggelt? })

Zo scherp als een voetbal!

• Pwigle
Goeie vraag, maar ik ga er vanuit dat indien men toegang heeft tot je c:\ je toch wel de lul bent :)
Eigenlijk zou ie uit de scheduler moeten gaan wanneer de batch wijzigt in welke vorm dan ook.

• djluc
Je kunt toch gewoon de NTFS bestandsrechten alleen aan de administrators geven? Verder kun je door middel van polcies toegang tot de taskmanager verbieden. Niets is veilig, alles an alleen maar veiliger worden ;)

• Tefflar
Je kan inderdaad zelf een account maken die heel beperkt rechten heeft en alleen die batch mag starten. Desnoods geef je met NTFS zelfs de Administrator er geen toegang meer toe.
(Uiteraard wel die speciale account en mogelijk de account SYSTEM)

DaPoztMaster:

Geinig batch scriptje... denk alleen dat die net send niet werkt als hij geen ping reply krijgt :)
Pagina: 1