In ons netwerk (12 PC's) hebben de workstations geen CDroms. In plaats daarvan hangt er één CD-rom in een linuxbakkie. Deze moet vrij toegankelijk zijn voor iedereen, en dat is hij ook. Zodra er een CD in gaat wordt het ding fatsoenlijk gemount en kan iedereen erop. Als de persoon die gekeken heeft uitlogt op zijn windows-workstation, wordt de CDrom ge-umount en kan de CDrom er weer uit.
Nu het probleem:
Als meerdere mensen op de CD-rom kijken, haalt het niet meer uit als degene die de CDrom erin deed uitlogt en kan een niet-systeembeheerder de CD-rom niet meer openen.
Het liefst zou ik ook een samba-share aanmaken voor de CD-rom die bij het inloggen op het workstation direct zichtbaar is (toegankelijkheid), maar ik ben bang dat dit erin resulteert dat de CDrom iedere keer gemount wordt als er weer iemand inlogt en dat bovenstaand probleem ontzettend vaak gaat optreden.
Is er een manier waarop ik ervoor kan zorgen dat de CD-rom slechts door één persoon tegelijk bekeken kan worden, of dat er maar 1 persoon die de CD bekeken heeft hoeft uit te loggen om de CDrom weer open te krijgen?
Wat helemaal luxe zou zijn is als alleen degene die als eerste inlogt na het vullen van de CDrom-drive de CD zou kunnen bekijken.
FStab:
/dev/cdrom /cdrom auto defaults,ro,user,noauto,umask=0 0 0
smb.conf:
[cdrom]
comment = CD-rom
writable = no
locking = no
path = /cdrom
guest ok = yes
read only = yes
public = yes
root preexec = /bin/mount /cdrom
root postexec = /bin/umount /cdrom
Nu het probleem:
Als meerdere mensen op de CD-rom kijken, haalt het niet meer uit als degene die de CDrom erin deed uitlogt en kan een niet-systeembeheerder de CD-rom niet meer openen.
Het liefst zou ik ook een samba-share aanmaken voor de CD-rom die bij het inloggen op het workstation direct zichtbaar is (toegankelijkheid), maar ik ben bang dat dit erin resulteert dat de CDrom iedere keer gemount wordt als er weer iemand inlogt en dat bovenstaand probleem ontzettend vaak gaat optreden.
Is er een manier waarop ik ervoor kan zorgen dat de CD-rom slechts door één persoon tegelijk bekeken kan worden, of dat er maar 1 persoon die de CD bekeken heeft hoeft uit te loggen om de CDrom weer open te krijgen?
Wat helemaal luxe zou zijn is als alleen degene die als eerste inlogt na het vullen van de CDrom-drive de CD zou kunnen bekijken.
FStab:
/dev/cdrom /cdrom auto defaults,ro,user,noauto,umask=0 0 0
smb.conf:
[cdrom]
comment = CD-rom
writable = no
locking = no
path = /cdrom
guest ok = yes
read only = yes
public = yes
root preexec = /bin/mount /cdrom