Toon posts:

[Mandrake] sb live! 5.1 doet het niet

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik krijg deze soundkaart niet aan de praat onder mandrake 9.1...
Ik heb al verschillende dingen geprobeerd maar het werkt gewoonweg niet,
zodra ik een 1 of andere emu10k1 wil installeren krijg ik een "c compiler" fout
en bij andere drivers wordt niet vermeld hoe ik ze moet installeren, ik weet niet
of mijn kaart wel wordt herkent door linux want als ik het programma HardDrake
opstart dan wordt er een heel ander programma opgestart, namelijk LogDrake....
heeft iemand een manier om in HardDrake te kunnen komen? of iemand die weet
hoe ik drivers moet installeren voor deze soundkaart?

Dat ik uberhaupt drivers moet installeren vind ik al vreemd want op mijn vorige linux (mandrake 8.2) deed het geluid het meteen zonder problemen..

btw (ik draai twee OS'sen en onder windows xp doet het geluid het wel) dus het moet een probleem binnen linux zijn!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:59
De SB 5.1 wordt al jarenlang ondersteund. Vraag me niet hoe ze het nou weer voor elkaar krijgen dat 'ie niet vanzelf gedetecteerd wordt :P

Echter, met niet meer dan deze informatie kunnen we je nauwelijks helpen:

Je krijgt "Een C compiler fout" - welke?
Welke driver probeer je te installeren? En hoe installeer je die dan? Welke foutmelding krijg je daarbij precies?
Waar heb je al gezocht naar oplossingen voor hetzelfde probleem?

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-05 18:38

deadinspace

The what goes where now?

Ik kan me niet voorstellen dat de driver voor je geluidskaart (emu10k) niet erbij zit bij Mandrake. De beste manier om het werkend te krijgen is dus Mandrake duidelijk maken dat hij die driver moet gebruiken.

En daar komen we bij het volgende: HardDrake start niet (juist). Maar dat is zo'n beetje alles dat je zegt... Hoe start je HardDrake? Als welke user? Als je hem in een terminal start, krijg je dan relevante foutmeldingen of debug info?

Verwijderd

Topicstarter
Welke driver probeer je te installeren?
De emu10k1-v0.20a drivers
En hoe installeer je die dan?
ik pak het bestand uit, daarna ga ik naar de net uitgepakte directory en typ zoals vermeld op deze site make (http://www.euronet.nl/~mailme/index4.html#Instructions)
ik krijg dan deze fout:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
make -Cscripts
make[1]: Entering directory `/home/ndirocco/Documents/emu10k1-v0.20a/scripts'

/lib/modules/2.4.21-0.13mdk/build directory does not exist. Please edit the file 'config'
in this directory and set KERNEL_SOURCE to the correct location of your
kernel source.

You are currently running kernel version 2.4.21-0.13mdk, the source code should
be for this version.

make[1]: *** [get_version] Error 1
make[1]: Leaving directory `/home/ndirocco/Documents/emu10k1-v0.20a/scripts'
make: *** [opts] Error 2

Misschien dat dit iets meer duidelijkheid bied

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Heb je wel de kernelsources geinstalleerd ? Daar vraagt 'ie namelijk duidelijk om..

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

Verwijderd

Topicstarter
kernelsources??
Zijn er speciale kernelsources voor je soundkaart..
Dit gedeelte snap ik even niet meer.... heb wat info gezocht over kernelsources op tweakers.net....
ik kwam een topic tegen over kernelsources ivm nvidia drivers... is dat relevant?

Mijn config file (van de EMU10k1 drivers) ziet er als volgt uit:
==============================================
# Driver build options
KERNEL_SOURCE :=/lib/modules/`uname -r`/build
DEBUG := n
SEQUENCER_SUPPORT := n

# say no unless you need to use the dbgemu tool,
# note that this allows users raw access to any register
# it should not be used in a normal driver.
DBGEMU := n

export KERNEL_SOURCE
==============================================

De map /build (zie kernel_source) bestaat inderdaad niet... zou ik het stukje text "/build" gewoon weg kunnen halen, of doe ik dan iets goed mis?

[ Voor 55% gewijzigd door Verwijderd op 08-05-2003 21:30 ]

• pinball
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

pinball

Electric Monk

ik kan me echt niet voorstellen dat je de drivers moet installeren, die zitten (bijna) zeker weten bij mandrake.
Dit doet me denken aan een probleem wat ik zelf had bij het upgraden van slackware 8.1 naar 9.0:
9.0 ondersteund meer hardware dan 8.1, waardoor m'n tv-kaart plots automagisch gevonden werd. De soundchip op die kaart werd geladen als soundevice, waardoor alle pogingen om m'n sblive te laten werken stranden.
Zit er bij jou niet een on-board sound chip in de weg? (uitzetten in bios)
Ziet mandrake die kaart wel goed? ( lspci )
Wat gebeurt er tijdens het booten? (dmesg | grep -i emu10)

Whenever you find that you are on the side of the majority, it is time to reform.

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 06-05 16:08

Metro2002

Memento mori

bij mij deed mijn live het niet goed onder mandrake 9.1
eerst bromtoon erdoor en na installatie nvidia drivers deed alleen links achter het nog :'(

maar ff mijn live eruit getrokken en onboard sound gebruikt >:)
die werkt perfect :>

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:59
Okay, maar dat laatste is nou ook niet echt wat je noemt een oplossing IMHO :(

De suggesties van pinball zijn goed, en inderdaad: Mandrake *moet* dit ding ondersteunen, ik kan me werkelijk waar niet anders voorstellen. Heb je al op hun forum en site gezocht of er toevallig al problemen gemeld zijn met Mandrake 9.1 en een SB Live?

Want die driver installeren zoals je nu probeert kan ook best, maar dan moet je wel ietsje meer doorkrijgen hoe Linux in elkaar steekt, als ik het zo bekijk :)

Verwijderd

Sblive5.1 werkt bij mij al jaren prima met Mdk (ook met RH enzo trouwens), vanaf 8.0 al dacht ik.

Tijdens de installatie kan je 'm kiezen bij het overzichts menu.

Bij Mdk worden (helaas) de kernelsources niet geinstalleerd, zelfs als je 'development' kiest.

urpmi kernel-source

doet wonderen. Het is in jouw geval alleen overbodig, de meegeleverde driver moet het prima doen.

MCC -> Hardware
zou de kaart in de lijst moeten hebben; evt kan je kiezen of je de audigy of emu10k1 driver wilt gebruiken (gebruik emu10k1) als je 'config' klikt na je soundcard geselecteerd te hebben.

Oh ja, nog iets: stom genoeg staat het geluid na de installatie gemute. Lekker fijn.
Zie trouwens ook mijn website (www.mandrake.tips.4.free.fr), configuratiepagina; er is ook een systeempagina waar je mijn /etc/modules.conf enzo kan bekijken, ter vergelijking.

Verwijderd

Topicstarter
Het is mij al gelukt om dualhead voor elkaar te krijgen met mijn geforce4 (verrot werk)....
Maar het grote probleem is dat ik niet in HardDrake kan komen, ik kan (zover ik weet) nergens achterhalen of hij uberhaupt mijn soundkaart wel ziet. En ik heb gekeken in de bios naar een onboard soundkaart zodat ik die kon uit zetten (heb ik in een ander topic gelezen) maar ik heb daarover in mijn bios niet veel kunnen vinden. (ik pak zo even het boekje d'r bij van m'n moederbord).

Zodra ik mijn computer afsluit dan gaat linux allerlei services afsluiten en dan kom ik daar wel de regel tegen waar EMU10k1 of iets dergelijks in zit.

Ik ben nu even wezen kijken in MCC en verrek -> hij herkent dat ik een SB Live! (audio) kaart heb en ziet dat het een soundcard is. Hij herkent ook de goede drivers! Ik zal even verder kijken.

Btw: aRTee.... handige site, zal ik meteen even doorspitten!

edit:

Hehehehe, het zat 'm inderdaad in MCC. hij had standaard voor zichzelf de audigy drivers gekozen, dus even die emu10k1 drivers geselecteerd en bingo.. winamp staat alweer warm te draaien....

Dank je wel voor de hulp!!

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 09-05-2003 12:33 ]

• LollieStick
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-02 12:09
gebruik je niet toevallig de alsa drivers? Persoonlijk heb ik meer de voorkeur voor de creative emu10k1 (opensource) drivers van sourceforge.

Ik zie dat je die nu dus gedownload hebt, echter om deze te compilen heb je kernel-sources nodig (staan vast wel op de cd of anders wel op www.kernel.org). 2.4.20 is de recente stabiele kernel hoewel er al wel diverse bugs in gevonden zijn.

Als je je kernel geinstalleerd hebt, dan kan je pas de emu10k1 drivers compileren en aanslingeren :o

Als je nu alsa gebruikt (uitgebreidere drivers), denk ik niet dat ik je daar goed mee kunt helpen. Ik gebruik nooit alsa :)

edit:
Damn... te laat ;)

[ Voor 3% gewijzigd door LollieStick op 09-05-2003 12:38 ]

• mpol
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19-01 18:45

mpol

root@localhost

Je kunt het in principe heel simpel met de hand opzetten.
Draai eens: lspcidrake -v
Die geeft een listing van je pci devices, net als lspci, maar dan list hij ook de driver die bij je device hoort. Dat zal dan emu10k1 (oss) of snd-emu0k1 (alsa) zijn. Dit kun je dan voeren aan /etc/modules.conf met een alias regel:
alias sound-slot-0 emu10k1 (of snd-emu10k1)
Daarna kun je de sound en alsa service opnieuw opstarten, alsa alleen als je de alsa driver gebruikt natuurlijk:
service sound stop && service alsa restart && service sound start
Zou de drivers moeten laden. Met lsmod krijg je een listing van je geladen drivers, en daar zou je driver dus bij moeten zitten.

https://timelord.nl

Pagina: 1