Toon posts:

W2k gaat over z'n nek bij 8 partities

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo tweakers,

Ik heb een vraagje. Er lijkt een probleem zich hier te ontpoppen. Wij bij The Box, hebben een systeem draaien met 3 harde schijven opgedeeld in totaal 8 partities.

C: 2048 MB
D: 25000 MB
E: 50000 MB
F: 25000 MB
G: 25000 MB
H: 25000 MB
I: 25000 MB
J: 102 MB

Hier hebben wij zo onze redenen voor.
Dit draait allemaal onder Windows NT 4.0.

Wij zijn op dit moment bezig met een test voor W2K. Maar onze afspeel software is hier nog niet helemaal klaar voor. Toch ben ik voor die test al een HDDtje aan het inrichten met deze 8 partities.
De indeling die ik daarvoor gemaakt heb is als volg.

C: 4096 MB
D: 10800 MB
E: 18000 MB
F: 10800 MB
G: 10800 MB
H: 10800 MB
I: 10800 MB
J: 212 MB

Oke de verhoudingen kloppen niet helemaal, maar ivm. software grote zijn er een paar kleine wijzigingen. De 6 grote partities zijn voor alle clips, commercials, promo's, teasers, prijsvragen, enz. enz.
De kleine J partitie is puur voor teletekst en drivers.

Nu heb ik dat voor de test allemaal op 1 schijf aangemaakt. (Seagate 80 GB)
Maar zodra ik daarmee ga opstarten, crasht het systeem bij dat hele mooie logo van Windows 2000 Pro met die activity balk.

Mijn vraag hier is nu, kan het zijn dat er op 1 schijf geen 8 partities aangemaakt kunnen worden. of zijn er andere dingen die mee kunnen spelen. Misschien een drivertje patch ofzoiets.

Alles draait op NTFS partities, en de laatste updates bij microsoft zijn gedownload.

mvg Stefan

• Rashann
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01-01 22:01

Rashann

Zoek de hond...

Windows kan 4 primaire partities per schijf aan, maar in dit geval zou ik er maar 2 gebruiken, namelijk 1 voor de C: en een extended partitie met daarin de andere 7 drives.

Het feit dat er 8 drives zijn moet voor Windows echt geen probleem zijn. Werkt Windows op dat systeem wel als er maar 1 partitie is? Zo ja, dan zou je later natuurlijk ook de anderen kunnen aanmaken...

If nothing is written below, I was the last to reply...

• we_are_borg
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-03 16:31

we_are_borg

You will Comply

Om er snel achter te komen kan je even van de 2000 cd opstarten en dan een partitie weg halen net zolang dat hij goed draait. Als de computer bij de primaire partitie nog vastloopt dan is het wat anders.

Ik neem aan dat je de partities pas heb aangemaakt nadat je alle updates van microsoft heb geinstalleerd, dit kan ook een probleem zijn. Ik heb ook wel eens 8 partities gemaakt maar dat werkte gewoon, alleen die heb ik gelijk in het begin aangemaakt tijdens de setup.

Even een vraag tussen door. Ik wil graag weten hoe teletext gemaakt wordt en met welk programma heb wel eens lopen zoeken maar niets relevants gevonden.

You need the computing power of a P1, 16 MB RAM and 1 GB Harddisk to run Win95. It took the computing power of 3 Commodore 64 to fly to the Moon. Something is wrong here, and it wasn't the Apollo.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hem geinstalleerd met 1 partitie en daarna in windows met schijfbeheer de andere 7 als extendedpartities bijgemaakt. Maar na het aanmaken van de 8e partitie roept het systeem direct dat ik moet rebooten, en daarmee komt hij nooit meer windows in.
Ik ga nu met partition magic alle andere partities weer verwijderen en kijken wat ie doet.

Dat post ik zo wel.

Verwijderd

ik heb win2k server met 10 partities op 2 schijven perfect werkend gehad hoor. dus moet dan inderdaad aan de primaire partities liggen.

• Rashann
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01-01 22:01

Rashann

Zoek de hond...

Verwijderd schreef op 08 mei 2003 @ 16:14:
Ik heb hem geinstalleerd met 1 partitie en daarna in windows met schijfbeheer de andere 7 als extendedpartities bijgemaakt. Maar na het aanmaken van de 8e partitie roept het systeem direct dat ik moet rebooten, en daarmee komt hij nooit meer windows in.
Ik ga nu met partition magic alle andere partities weer verwijderen en kijken wat ie doet.

Dat post ik zo wel.
Heb je 7 extended partities gemaakt, of heb je een extended partitie gemaakt met daarin 7 drives? Want dat laatste moet je dus doen...

If nothing is written below, I was the last to reply...

Verwijderd

Topicstarter
Dat laatste heb ik gedaan, maar dat werkte niet, nu heb ik alle andere partities verwijderd, en nu start hij weer op. Ik ga nu partitie voor partitie bijvoegen, kijken wanneer hij crasht.

• lexited
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16-03 13:38
als je de schijf converteert naar een dynamic drive, kan je zoveel volumes aanmaken als je zelf wilt. bij een basic drive is het inderdaad max 4 partities.

[ Voor 8% gewijzigd door lexited op 08-05-2003 16:33 ]

1 - 2 - 3

• nhimf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09-03 16:08

nhimf

Lekker belangrijk allemaal

lexited schreef op 08 May 2003 @ 16:31:
als je de schijf converteert naar een dynamic drive, kan je zoveel volumes aanmaken als je zelf wilt. bij een basic drive is het inderdaad max 4 partities.
Beetje offtopic misschien, maar wat is een dynamic drive eigenlijk. (zag de optie toen ik met raid aan de slag ging)

Ik stink niet, ik ruik gewoon anders

Verwijderd

Topicstarter
Ik vrees dat in windows opnieuw moet installeren, aangezien ik op geen enkele manier windows meer in kom, zelfs als ik alle partities verwijder op de boot partitie na.
Hoe maak ik een dynamic drive aan, kan dat ook met PQMagic????? of moet dat in windows???

Verwijderd

Het zal wel met indelen van 1 schijf te maken hebben, want ik heb hetzelfde probleem NIET met >8 drives - alleen met bijv. meerdere primaire partities. (meer dan 8 FAT32/NTFS partities nooit geprobeert, wel met >8 verschillende partities [oa Linux etc] en dat werkte perfect, want Windows begreep toch niks van die indeling)

• lexited
je moet gewoon een eerste partitie maken, daarop windows instaleren, nadat je windows hebt opgestart, converteer je met de disk manager de drive naar een dynamic drive (niet icm met een dual-boot) vervolgens kan je in de overgebleven ruimte 'volumes aanmaken'

bij een dynamic drive staan de partie gegevens op de drive zelf , en alleen win2k/xp/2003 kunnen hiervan gebruik maken.

extra opties van een dynamic drive zijn oa spanned volume, mirrored volume etc, maar dan moet je wel meerdere disks hebben.

*Win2K and NT can create and recognize as many as four partitions on a basic disk: one extended partition and as many as three primary partitions. Win9x and MS-DOS can recognize only two partitions on a basic disk: one primary partition and one extended partition.

*Win2K's dynamic disks support volumes (aka dynamic volumes), which replace the concept of partitions that NT 4.0 and other OSs use. However, the types of volumes that dynamic disks can use are largely the same as the partition types that NT 4.0 supports, with two differences: simple volumes and spanned volumes.

Disk Terminology in Windows NT and Windows 2000
Windows NT Volume Type Windows 2000 Equivalent or Replacement
Primary and extended partitions____________Simple volume
Volume set ____________________________Spanned volume
Stripe set without parity (aka RAID 0 volume)_Striped volume
Mirror set (aka RAID 1 volume)_____________Mirrored volume
Stripe set with parity (aka RAID 5 volume)____ RAID 5 volume

en omdat ik toch zo lekker bezig ben:

Unlike basic disks, dynamic disks maintain information about critical disk data structures in
multiple locations. In addition, dynamic disks don't rely on one partition table for volume type and
location information. Instead, all dynamic disks maintain a 1MB database at the end of the drive
that contains not only crucial information about the volumes on that dynamic disk but also
information about all dynamic disks on the system. This database contains information similar to
information that a basic disk's partition contains, including the starting and ending sectors, total
number of sectors, and the volume or RAID type of each dynamic disk volume. (This database
doesn't include the FAT data for FAT and FAT32 volumes or the Master File Table—MFT—data
for NTFS volumes; the system maintains this information separately.) The database contains
information for all volumes, and the system duplicates the database on all dynamic disks. This
functionality greatly increases the possibility of recovering the system in the event of database
damage.
Win2K automatically establishes and replicates the database without user intervention. In
addition, the system can automatically use the database's information to recover a corrupted or
destroyed volume database. Corruption or destruction of a basic disk's partition table under NT
4.0 is a catastrophic event, but Win2K can automatically repair this type of condition on a
dynamic disk without the user even knowing what happened. In the event of database corruption,
Win2K simply identifies a dynamic member disk with a complete undamaged copy of the
database, then copies the undamaged database version to the corrupted disk.

[ Voor 114% gewijzigd door lexited op 08-05-2003 17:07 . Reden: hmz geen tabel ]

1 - 2 - 3

Verwijderd

8 partities moet geen probleem zijn. Dat lukt zelfs onder win98. Onder XP ook geen probleem.
Kan zijn dat het iets specifiek van win2k is maar dat lijk me stug.
Het is wel verstandig om eerst je partities aan te maken en daarna het OS pas te instaleren.

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga zo (na een nieuwe installatie) die dynamic drives eens proberen. dat ziet er wel goed uit. Ik moet nu alleen eerst even een 25 minuten wachten tot het voltooien van de installatie.
Het leek ook geen probleem. Ik had ook tegen mijn manager gezegt dat het zou moeten kunnen, maar na het aanmaken van de laatste partitie crashte hij direct. Beetje raar, misschien is de schijf wel stuk. We zullen zien.

• lexited
Als ik jou was zou ik ook een tweede 80gb schijf erin hangen, en daar de mirrored volumes laten draaien, dan heb je in geval van een crash van de harde schijf het systeem in no time weer in de lucht, aangezien je dan een 1 op 1 kopie hebt draaien.

Het enigste wat je dan moet doen,in geval van een crash van schijf 1, is de boot.ini aanpassen zodat het pad naar de tweede schijf verwijst.

ga je exact verder waar je gebleven bent, kan je een nieuwe schijf halen en de mirror weer opnieuw opbouwen voor de volgende keer...

(bij gebrek aan scsi schijven in raid 5 oid)

[ Voor 42% gewijzigd door lexited op 08-05-2003 18:02 ]

1 - 2 - 3

Verwijderd

Topicstarter
Is een goed idee, ik zal ff kijken of ik nog een schijfie heb liggen.

Verwijderd

Topicstarter
Het is niet gelukt hoor mensen, hij ligt nog steeds in een crash, maar ga zo een installatie starten op een appart schijfie van 6,4 GB voor het boot systeemen de kleine txt partietie. En ga daarna de partities op de tweede schijf aanmaken.

Wish me luck

• HertogJan
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 29-01 07:49
Bekijk het eens hardwarematig :)...
Is je schijf misschien niet helemala jofol? Suc6.

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga daar straks eens naar kijken, maar het lijkt erop dat die schijf goed is, hij was namelijk helemaal nieuw. Maar ik zal hem ff door de mangel halen en hem testen.
Pagina: 1