Toon posts:

[wanhopig] HD laptop kapot...

Pagina: 1
Acties:
  • 128 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Zoals je in de topictitel al leest heeft de harddisk van mijn laptop - dell inspiron 8100 - de geest gegeven... Ik krijg de laptop niet meer opgestart. Ook als ik de schijf aan een andere PC hang met een verloop stukje dan kom ik er niet meer op (hij wordt nog wel herkend in windows).

De data die erop staat is echt superbelangrijk voor me (o.a. een stageverslag) en ik moet het eigenlijk echt terughebben... Ik heb even de search gebruikt, maar de oplossingen die daar worden aangedragen zijn eigenlijk meer voor harddisks in desktop-pc's...

Zo las ik bijvoorbeeld dat invriezen van de HD (200 ways to revive a hard drive) nog wel eens genoeg tijd kan opleveren om de balangrijkst bestanden er nog vanaf te halen. maar werkt dit ook bij een HD van een laptop? Of zijn er betere oplossingen?

Ik heb ook overwogen om het maar uit handen te geven aan een professioneel bedrijf (shark). Maar dit is wel een zeer prijzig geintje... (net een mailtje van ze gehad... "Uit ervaring kunnen wij wel stellen dat een recovery begint rond de vijftienhonderd Euro...") En aangezien ik maar een arm studentje ben valt deze optie dus eigenlijk al af...

Als er iemand ervaring heeft... help me, ik begin een beetje wanhopig te worden hier ;(

Verwijderd

die vijftienhonderd euro is alleen als je platters beschadigd zijn.

jouw disk wordt wel herkend, maar je komt er helemaal niet meer op. als de disk ineens uitviel is het zeer waarschijnlijk dat het ergens anders aan ligt dan aan de platters. in dat geval zou het kunnen dat je voor een paar honderd euro klaar bent.

Verwijderd

Topicstarter
Weet je misschien ook een bedrijf waar ik dit zou kunnen laten maken?

Verwijderd

Verwijderd schreef op 08 mei 2003 @ 15:50:
Weet je misschien ook een bedrijf waar ik dit zou kunnen laten maken?
nee. ik dacht van wel, maar ik heb even lopen zoeken, en tegenwoordig vragen ze allemaal al meer dan 1000 euro starttarief.

sorry. mijn ervaringen zijn van ongeveer anderhalf jaar geleden bij een 'mannetje' die inmiddels verhuisd is. maar ik kan me niet voorstellen dat ze allemaal die 1000 euro vragen, zelfs als het iets heel simpels is. ik zoek nog ff door.

Verwijderd

Heb je al iets geprobeerd van tooling van de fabrikant van de HDD?? Misschien dat daar nog iets mee te repairen/recoveren valt.

• Rataplan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

Zit er een flop bij die laptop? Zo ja: kan je van flop wel booten? Heb je een andere HD die je zolang in je laptop kan hangen? Zo ja: kan je daar iets op installeren? Welk OS zit erop? Gebruik je FAT32 of NTFS, of iets anders? Heb je al proggels als Recovery4all of Revival geprobeerd? Kan je je laptop-HD in een andere laptop of eventueel in een desktop (adaptertjes nodig) hangen?

Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.

Verwijderd

sorry, ik kan het echt niet meer vinden.

maar ik ging er even vanuit dat de harde schijf het (behalve het identificatiechipje dus) hardwarematig niet meer deed. maar dat schrijf je helemaal niet zo duidelijk. hoor je de hd nog opzwiepen? wordt hij nog warm? want als dat zo is is er softwarematig (zoals al gepost) nog heel veel aan te doen.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor alle reakties zover!

@GUNHEAD >> Bij Shark is de diagnose alleen al 650 euro... en dan is er dus nog niets gefixt... Als je nog ergens een goedkopere vindt dan hoor ik het natuurlijk graag!

@IZO >>Ik heb dell al gebeld. Ik heb er nog wel garantie op zitten, dus ik krijg wl een nieuwe, da's het probleem niet...

@RATAPLAN >> Ik gebruik NTFS en windows Xp professional. Ik heb net bij een vriend de HD al via een verloopje in een gewon PC gehangen, en gekeken met partition magic, maar als we info opvragen over de kapotte schijf zegt ie "action aborted by user".

Via verkenner komen we ook niet meer in de schijf. Hij staat er dus wel bij, maar we kunnen er niets meer mee. Rocovery4all en revival heb ik nog niet getest. Kan ik die ergens downloaden?

Verwijderd

maar hoor je de hd opspinnen of niet?

Verwijderd

Topicstarter
Ik hoor nog wel wat geluiden bij het opstarten, maar ht is net of ie niet meer "doorstart". Hij tikt nog wel een paar keer zeg maar. En warm wordt ie zeer zeker nog...

Verwijderd

ok, probeer in dat geval eens te booten vanaf een knoppix cd. ik heb een keer een partitie gehad waar geen enkel windows programma nog raad mee wist, en knoppix kon hem gewoon mounten

da's bij jou wel iets anders omdat je partitietabel ook onleesbaar lijkt, maar toch.

Verwijderd

Topicstarter
Ik krijg vanavond een cdtje met knoppix. Dan zal ik het meteen even testen. Ik laat het vanavond of morgen wel even weten hier! Bedankt iig zover!

• Rataplan
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

Verwijderd schreef op 08 May 2003 @ 16:20:
Recover4all (sorry voor de spelfout - Rataplan) en revival heb ik nog niet getest. Kan ik die ergens downloaden?
Ja, maar iirc(!) zijn beide progjes FAT-only; en bovendien zijn het bestandsherstellers, geen schijfherstellers. Het is dus wel nodig dat je HD nog meer kan dan een beetje knarsen en tikken. Als je het toch even wil proberen: [google=recover4all download] en [google=revival download] :)

De Knoppix-oplossing van gunhead biedt denk ik meer kans op succes. mount -t vfat /dev/hda1 /legedir en gaan met die handel :) Alternatief kan je nog proberen om Ghost of iets dergelijks te draaien, misschien dat die nog wel bij je data kan.

Maar het klinkt niet goed, ik zou je vriezer alvast maar opstoken ;)

Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:36

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Kijk hier eens:
http://www.sysinternals.com/ntw2k/utilities.shtml

Misschien kun je met name met dit:
http://www.sysinternals.c...eware/remoterecover.shtml

Nog wel het e.e.a doen.

Hoop dat het wat oplevert; kan me erg goed voorstellen hoe je in de stress moet zitten!

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Verwijderd

Topicstarter
Thanx, ik knal hem alvast een paar graden omlaag :) << moet eigenlijk een huil-smily zijn... Maar eerst straks even die knoppix cd testen...

• Rataplan
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

Verwijderd schreef op 08 May 2003 @ 16:46:
:) << moet eigenlijk een huil-smily zijn...
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/rschreurs/pet.gif

Verwijderd

ahh. die smilie is gewoon aandoenlijk :'(

• Guru Evi
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19-03 21:34
Het enige wat je kunt doen is booten met externe media (linux werkt het best), je hdd proberen te benaderen (hij wordt nog herkend heb ik gelezen) en alle mogelijke data overpompen via netwerk, cdr of iets anders. Ook sommige recoverysoftware zoals er al velen hierboven en ergens anders op GoT beschreven zijn kan helpen.
Natuurlijk heb je backups gemaakt en zoniet, dan is het eigenlijk wel je eigen schuld dat je je stageverslag kwijt bent. Als je ze al eens afgedrukt hebt kun je ze met OCR-software weer gemakkelijk inscannen en anders zit er niets anders op dan je belangrijkste data te laten recoveren door een bedrijf. Wat is het duurste? Je jaar overdoen of 1500€ betalen?
Met een beetje geluk en veel geslijm kan je prof of leraar wel even wachten terwijl je die ff hertypt.
En zelfs bij recoverybedrijven heb je nog geen volledige garantie dat alles gered wordt. ALTIJD BACKUPS MAKEN ONLINE, ONSITE, OFFSITE en soms zelfs niet-elektronisch (heb ik eigenlijk ook geleerd door ervaring hoor)

Pandora FMS - Open Source Monitoring - pandorafms.org

Verwijderd

gewoon een flinke mep/trap geven werkt best goed, moet je wel daarna alles overzetten en een nieuwe kopen, want na een paar keer is de schijv helemaal getrashed

• Toewan
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 20-02 08:44
Western Digital heeft een tool waarmee je drive to drive copy kan doen. Misschien dat ie de data sector voor sector kopieert en je het dan nog terug kan halen ??

Ik heb hier zelf geen ervaring mee, maar ik heb het een keer zien staan bij het installeren van EZ-Bios.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb net die knoppix gedraaid, en yes!!! Alle bestandjes weer zichtbaar! Ik begin nu weer voorzichtig een beetje blij te worden... Volgens mij heb ik heeeeeel erg veel mazzel gehad... Nu alleen de volgende vraag... kan ik nu de bestanden via het netwerk overpompen? Ik heb namelijk absoluut geen verstand van linux...

• GA!S
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

GA!S

295 g/km

Wat je ook doet ga NIET naar die schijf schrijven! Probeer alles gewoon naar een andere HD te zetten.

de betaler vervuilt

Verwijderd

Verwijderd schreef op 08 May 2003 @ 23:28:
Ik heb net die knoppix gedraaid, en yes!!! Alle bestandjes weer zichtbaar! Ik begin nu weer voorzichtig een beetje blij te worden... Volgens mij heb ik heeeeeel erg veel mazzel gehad... Nu alleen de volgende vraag... kan ik nu de bestanden via het netwerk overpompen? Ik heb namelijk absoluut geen verstand van linux...
dat kan, maar als je nog ergens een andere harde schijf hebt liggen:
doe die in je pc
trek de flatcable van je andere hd ERUIT
opstarten met w95b/98 flop
1 grote partitie fat32 maken en formatteren
pc afsluiten
alle hd's aansluiten
booten met knoppix
de boel naar fat32 kopieren. kan dus gewoon in de grafische schil en is niet moeilijker als in de verkenner.

dit dus omdat ntfs onder linux voorlopig read only is.

en je hebt idd gruwelijk veel mazzel gehad.

pff. doe ik het eens een keer uitgebreid, ben ik te laat :(

BELANGRIJK: we weten niet in hoeverre je hd fysiek kaduk is, dus begin met de belangrijkste bestanden. vertrouw daarna nooit meer op deze hd, of laat hem heel goed testen.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 08-05-2003 23:37 ]

Verwijderd

Topicstarter
Het is een laptop, dus ik kan er geen andere HD aan hangen... Kan ik hem niet aan mijn laptop hangen? Of wil ik nu iets te veel? Misschien moet ik morgen maar gewoon even een extern harddiskje gaan kopen... De bestanden zijn namelijk net even te groot om op diskettes te zetten.

Verwijderd

tja, je had hem in een andere pc hangen, maar dat nog een keer doen is wel een klein risico. een netwerkje opzetten in knoppix is niet moeilijk, maar als je echt geen idee hebt kan dat toch lastig zijn. misschien even wachten tot morgen en het dan samen met iemand doen die er verstand van heeft. ondersteuning van die externe usb/firewire dingen is onder knoppix nl niet gegarandeerd. bovendien kosten die krengen een dikke honderd euro.

• GA!S
  • Niet online

GA!S

295 g/km

Hang die schijf morgen weer in die desktop en draai daar knoppix om het spul over te pompen.

de betaler vervuilt

Verwijderd

Topicstarter
Das waar, maar das nog altijd minder dan de 1500 euro voor datarecovery... Ik wacht inderdaad gewoon even tot morgen en dan doe ik het samen met een vriend van me die er wel verstand van heeft... Mij stageverslag ga ik nu nog maar ff printen voor alle zekerheid :) In ieder geval heel heel heeeeeel erg bedankt! Zonder jullie had die disk nu in de vriezer gelegen... Ik post morgen nog wel even hoe het allemaal is afgelopen!

• Lief Adje
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

Lief Adje

Love is in the air

Verwijderd schreef op 08 mei 2003 @ 23:48:
Het is een laptop, dus ik kan er geen andere HD aan hangen... Kan ik hem niet aan mijn laptop hangen? Of wil ik nu iets te veel? Misschien moet ik morgen maar gewoon even een extern harddiskje gaan kopen... De bestanden zijn namelijk net even te groot om op diskettes te zetten.
koop anders ff een USB-stick van 256mb, daarmee kun je het denk ik wel af :) (kost ook maar 70€)

PV: 2550WP | 520WP | een mens lijdt t meest door het lijden dat hij vreest

Verwijderd

iig succes ermee!da's nou al het zoveelste positieve bericht over knoppix. meteen maar ff me sig aangepast

• AdLentis
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 27-10-2025

AdLentis

Gadget Inspector

Laat ff weten hoe het afloopt he... ;)
offtopic:
Mazzel dat knoppix gewoon wil booten, da's nl nog niet altijd het geval...

[ Voor 4% gewijzigd door AdLentis op 09-05-2003 00:18 ]

Ik ben tenminste niet altijd hypocriet!

• NoBody
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-12-2024

NoBody

www.gentoo.org

Met een LiveCD'tje van Gentoo lukt het anders vast ook nog wel O-)

Hoi

• Rein_stein
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 02-03 16:51
zoek eens naar GetDataBack. Dat vind ik echt een super programma voor data recovery, was de enige die bij mij goed werkt.

En aanbieden om warez op te sturen stellen we ook niet op prijs...

Reken maar op een OW, dit bespreek ik verder met een fullmod

[ Voor 35% gewijzigd door Twynn op 09-05-2003 11:13 . Reden: Warez aanbod weggehaald. ]

Verwijderd

Lief_Adje schreef op 09 May 2003 @ 00:05:
[...]

koop anders ff een USB-stick van 256mb, daarmee kun je het denk ik wel af :) (kost ook maar 70€)
MyCom -> 64mb USB 1.1 MemoryStick, 29 euro.
[/offtopic]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 09 mei 2003 @ 02:22:
[...]

MyCom -> 64mb USB 1.1 MemoryStick, 29 euro.
[/offtopic]
Zijn ze voortaan zo goedkoop? :?

edit:
Ja dus! Ze kosten zelfs nog maar €28,-

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 09-05-2003 02:26 ]

• Kleintje81
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01-03 15:18

Kleintje81

Blaat

Getdataback is zeker een goed programma, ik heb er gister nog data mee gerecovered van mijn C: schijf wegens een verrotte FAT.

Zal er een keer een howto van maken. :)

BF2 stats Systemen

• QuarK
  • Laatst online: 08-07-2025
Zit er in knoppix geen mogelijkheid om bestanden over een netwerk te sharen?
Draait er een ftp server? Of ssh server (zodat je met scp kan kopieren)?

Verwijderd

QuarK schreef op 09 May 2003 @ 09:18:
Zit er in knoppix geen mogelijkheid om bestanden over een netwerk te sharen?
Draait er een ftp server? Of ssh server (zodat je met scp kan kopieren)?
jawel, alleen daar had hij geen ervaring mee, dus probeert hij het vandaag met een vriend.

hint: topic doolezen.

Verwijderd

Topicstarter
Ben ik weer... We hebben nu de schijf in verschillende PC's gehangen (linux en windows), maar het probleem is overal dat we niet kunnen schrijven op een andere schijf. We krijgen dus de data niet van de kapotte schijf af... Iemand een idee hoe we dat in knoppix kunnen regelen?

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12-03 23:26
Linux ondersteund dus niet schrijven naar NTFS. Maak ergens een Fat32 partitie aan en probeer die te mounten. (eventueel met de optie voor read/write (-rw geloof ik)
Ik neem aan dat je wel weet hoe je moet mounten, anders had je de files van je laptop hdd niet kunnen zien.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb overal een administrator wachtwoord voor nodig zegt ie... Ik kan hem zonder dit wachtwoord niet op het netwerk krijgen... Maar het rare is dat ik nooit een admin wachtwoord heb aangemaakt. Is hier een standaard wachtwoord voor ofzo?

Verwijderd

Verwijderd schreef op 09 May 2003 @ 11:04:
Ik heb overal een administrator wachtwoord voor nodig zegt ie... Ik kan hem zonder dit wachtwoord niet op het netwerk krijgen... Maar het rare is dat ik nooit een admin wachtwoord heb aangemaakt. Is hier een standaard wachtwoord voor ofzo?
Windows XP Home op die laptop? Dan zou het best kunnen dat het wachtwoord gewoon op oké drukken is, ik gebruik alleen XP Pro en 2000 Pro, dus daar moet je wel wachtwoorden instellen.

Verwijderd

Topicstarter
Ik bedoel het wachtwoord in Knoppix... Ik had XP professional op die laptop staan, maar volgens mij heeft dat er nu niets mee te maken...

Verwijderd

Heb dit ook ooit bij de hand gehad, probeer eerst een image te maken met Ghost opstarten met ghost -ntil.
Hang de disk dan aan een andere machiene en probeer hem dus te ghoasten. Dan heb je de data gevangen en kun je met ghostexplore kijken of je in de image kunt kijken. Dan weet je of de HDD stuk is of dat je de schijf gewoon niet meer kunt benaderen. Als het maken van een Image lukt kun je deze weer naar een andere HDD proberen te blazen of met ghostxplore de data proberen te harvesten.

• MeNTaL_TO
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21-03 23:11

MeNTaL_TO

The future is not set

Om welke hd gaat het eigenlijk (ik weet dat van de 48 GB IBM van de 8100 heel veel problemen waren, misschien kan Dell je verder helpen)

Wenn ist das Nunstruck git und Slotermeyer? Ja!... Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput! The Hornets of Hades have descended upon me

• aardbeix15
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

aardbeix15

100%fruit pers je er niet uit!

ook al staat het hier al een paar keer. Ik kan het belang van regelmatig backuppen niet vaak genoeg herhalen!

zelf ben ik vijf dubbel uitgevoerd, over 3 verschillende locaties:

- webspace (documenten waar ik dagelijks aan werk, stuur ik ook dagelijks naar mijn webspace met FTP
- laptop werk (werk documenten)
- laptop prive (werk documenten en prive documenten)
- op 2 HD's PC van mijn ouders (al het bovenstaande wordt hier wekelijks opgeslagen ver weg in andere plaats, ook belangrijk)

eigenlijk nog nooit een serieuze crash gehad, echter ik moet er niet aan denken het te verliezen. Ik bewaar alles al vanaf 1995 (mail, documenten etc.etc.)

snel zeggen: 'De koetsier poetst de postkoets met postkoetspoets'
levensmotto: 'vroeg gedaan is lang gerelaxed!'.

Verwijderd

Topicstarter
Het is een hitachi 30 GB. Dell kan me zoieso niet helpen. Ik heb ze gebeld, en ze beloven me wel een nieuwe HD, maar geen data-recovery... Ghosten heeft volgens mij niet echt veel kans van slagen. In een windows machine wordt de schijf alleen nog maar herkent... verder niets meer. Kan er dus ook niets meer op zien. Zou een externe CD branden werken op knoppix?

Verwijderd

Het maakt met Gost niet uit of je de data vanuit windows kunt benaderen. Als je een image maakt met ghost wordt iedere sector appart gekopieerd en in de image opgeslagen. Dus dat jij hem nu niet kunt benaderen wil niet zeggen dat ghost hem niet kan ghosten. En als je er een image van kunt trekken kun je echt gaan hakken op deze huidige HDD je hebt dan immers een image.

Probeer nou maar gewoon. Ik heb zo een keer data terug gewonnen.

• aardbeix15
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

aardbeix15

100%fruit pers je er niet uit!

Verwijderd schreef op 09 May 2003 @ 00:01:
Mij stageverslag ga ik nu nog maar ff printen voor alle zekerheid :)
heb je dit ook daadwerkelijk gedaan of was je dat van plan.

als het gedaan hebt betekent het dat je files wel kan openen maar niet kan copy'en. je zou dan je belangrijkste doc's kunnen openen en save as'en op een andere drive :?

maar goed ik denk dat het eigenlijk een stille hoop van je was om te printen en nog niet in staat bent geweest.

snel zeggen: 'De koetsier poetst de postkoets met postkoetspoets'
levensmotto: 'vroeg gedaan is lang gerelaxed!'.

Verwijderd

Topicstarter
jawel... Ik heb het met knoppix via openoffice opgeslagen, en vervolgens op mijn gewone PC in MSWord kunnen openen. Stageverslag is dus veilig... Maar nu ik alle documenten in Knoppix gewoon kan zien (en openen) moet het volgens mij ook gewoon mogelijk zijn om ze te kopiëren of op cds te branden... maar dat lukt dus nog niet.

• GA!S
  • Niet online

GA!S

295 g/km

Heb je nou al gedaan wat TD-er al zei:
Maak een lege fat32 partitie op die andere HD, boor knoppix en laat hem die schijf mounten. Dan moet je toch alles gewoon over kunnen zetten.

de betaler vervuilt

Verwijderd

regel gewoon ff ergens een extra hd, maak die fat32 en geef hem schrijfpermissie
veruit het simpelste

edit: mja, moet ik nou sneller typen of stond het al 10x in dit topic?

ps: blijft staan dat je gruwelijk veel mazzel hebt gehad.

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 09-05-2003 12:30 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik kan in knoppix wel gewoon cds branden, dus dat ben ik nu dan ook aan het doen... bSchijfje krijgt wel steeds meer problemen, dus ik weet niet hoe lang het nog gaat duren...

Verwijderd

Verwijderd schreef op 09 mei 2003 @ 12:53:
Ik kan in knoppix wel gewoon cds branden, dus dat ben ik nu dan ook aan het doen... bSchijfje krijgt wel steeds meer problemen, dus ik weet niet hoe lang het nog gaat duren...
gewoon eerst de belangrijkste bestanden branden en keihard in je vuistjes knijpen

• GA!S
  • Niet online

GA!S

295 g/km

Ik vind dat je nogal onzorgvuldig bent met je recovery, je moet te allen tijde proberen om zo weinig mogelijk lees/schrijf acties op die HD uit te voeren. Persoonlijk zou ik een systeem zo maken dat alles werkt (mounten schijfen, mogelijkheid tot backups wegschrijven op een ander systeem, etc...) en DAN pas die schijf aan dat systeem hangen. Vervolgens in 1 actie ALLES overzetten. Eventueel eerst de allerbelangrijkste bestanden extra in een los mapje.
Zoals je het nu doet neem je nogal wat risico, continu booten, lezen, verplaatsen etc. is niet het meest ideale om te doen met een schijf die op sterven na dood is.

Maar in ieder geval heel veel suc6 en hopen dat je alles ongedeerd terug weet te vinden! :)

de betaler vervuilt

Verwijderd

Topicstarter
Helemaal vergeten te vertellen hoe het is afgelopen... Ik heb dus met Knoppix alles veilig kunnen stellen... thank god! Maar nu het raarste... Ik duw die kapotte schijf terug in mijn laptop, en zet hem voor alle zekerheid nog een keer aan. En wat denk je... Windows start weer gewoon op. Ik kon dat kreng wel door het raam smijten.
Ik ben er echt zeker van dat die schijf kapot was/is maar maak dat nu Dell maar eens duidelijk... Ik denk niet dat ik ooit nog op die schijf kan vertrouwen.

• GA!S
  • Niet online

GA!S

295 g/km

Gewoon dit verhaal bij je melding sturen en eventueel testen met een low-level tool.

de betaler vervuilt

Pagina: 1