Kan de CPU op Lage temperatuur kapot gaan?

Pagina: 1
Acties:

• BLACK SPIDER NL
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21-09-2025
Ik ben nu een beetje mn CPU aan het overclocken, maar nu had ik ff een vraagje, kan je CPU kapot gaan door b.v. hoge voltages als de temp nog onder de 50 graden zit?
Ik heb namelijk een 2,533Ghz proc overgeclocked naar 3 Ghz, en de temp blijft nog onder de 50 graden bij lang 100% cpu-verbruik. (fbs=155 vCore=1,650v)

specs:
Pentium 4 2,533Ghz @ 3Ghz
CPU koeler: standaard (boxed)
Asus P4t533 (ze zeggen een goed moederbord om te gaan overclocken)
Geheugen: 512mb Rambus 4200 32bit
2xWD800JB @ RAID0, 40gig maxtor, WD200BB
Winfast Leadtek GF4 Ti 4400 (128mb ddr)
Voeding: Q-tec 550W

[ Voor 31% gewijzigd door BLACK SPIDER NL op 08-05-2003 15:09 ]

• boner
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-01 14:53

boner

misantropisch altruïst

Ja dat kan. Zet er maar eens 220 op :(

ff serieus. opwarmen kost namelijk tijd. Als de spanning hoog genoeg is zal de core niet langzaam genoeg opwarmen om zijn warmte af te geven aan de heatsink.

Vergelijk het maar met een smeltzekerheid in de stoppenkast. Een stop die door is geslagen en warm aanvoelt komt door langere periode teveel amp's getrokken te hebben. Bij kortsluiting blijft ie koud.

Verwijderd

Zelfs mensen met een prom hebben last gehad van SNDS dus het kan wel.

Verwijderd

Ja, een fiets kan ook kapot als je niet fietst.

Doorbranden zal niet zo snel gebeuren als je niet te snel hoge stappen maakt (je zal het dan zien aan de temperatuur míts je geen überkoeling hebt).

Over welke CPU en Mobo hebben we het (ik kon zonder problemen alle maximum voltages instellen op een een A7N8X + 2000+). ?

• BLACK SPIDER NL
Ja als je het zo bekijkt wel ja, maar als een CPU kapot gaat, is het dan echt de temperatuur die de boosdoende is, of zijn er nog meer dingen in die kapot kunnen gaan bij een hoog voltage en een lage temp.???

• The Wrecker
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 29-10-2025

The Wrecker

Networking Rulez

nou die p4's konden niet echt goed tegen een hoge voltage.
meestal is de temp het probleem ja.

Bedenk me net dat het sterk afhangt wat voor cpu je hebt.

[ Voor 28% gewijzigd door The Wrecker op 08-05-2003 15:08 ]

Verwijderd

Ja, de CPU is gevoelig voor hoge voltages:
- STDS: Sudden Tbred Death Syndrome
- SNDS: Sudden Northwood Death Syndrome
- P4SDS: P4 sudden death syndrome
niet te verwarren met SIDS: Sudden Infant Death Syndrome...

http://216.239.51.101/sea...ome+overclocking+voltages
There are several mechanisms by which you can damage this critical layer, nearly all of which are direct results of increased voltage and exacerbated by the increased temperature which accompanies it. If the applied electric field becomes great enough the resistance of the dipole action can actually become overcome resulting in permanent damage to the atomic bonds. This value of field strength is known as the dielectric breakdown and for perfect oxide is taken to be about 10MV/cm. This sounds like a lot, however if we do the math and convert this value for a 20A oxide we would get a breakdown voltage of 2 volts.

Bron: http://www.monster-hardware.com/articles/stds.htm
Zie ook: http://www.aceshardware.com/forum?read=80051005

Niet permanent beschadigen, maar wel problematisch bij hoge voltages is het feit dat het zo is dat de hoeveelheid EMI hoger wordt bij hogere voltages - wat op zijn beurt weer kan zorgen voor stabiliteitsproblemen (een hoger voltage is een hoger signaal, maar ook een hoger ruissignaal).

Natuurlijk is ieder component gevoelig voor voltage verhogingen, en vooral componenten met een hoge dichtheid (CPU, GPU, RAM, Northbridge, Southbridge) zijn daar extra gevoelig voor - vooral componenten die niet iedereen in de gaten houd (zoals RAM, NB/SB) zijn dan sluipende zelfmoordenaars.

[ Voor 78% gewijzigd door Verwijderd op 08-05-2003 15:28 ]

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 13-02 16:26
P4 kunnen niet (meer) stuk gaan door een te hoge temp, omdat deze een thermische overbelasting beveiliging hebben.
Ze kunnen WEL stuk door een te hoog voltage (ook al is de temperatuur laag), omdat o.a. de elektron-migratie afhankelijk is van het voltage...

Anyway, een voltage verschil van 12-15% tov de oorspronkelijke voltage kan meestal geen enkel bezwaar zijn, omdat die procs goed getest worden voordat ze in de winkel liggen...

Maar krik je het voltage op naar 150% (50%) extram dan zal ie waarschijnlijk wel doorbranden...

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• Speedfight
  • Niet online
Ik kan bij mij de bios beveiliging op 70 graden zetten (minimaal) en dat was een keer handig toen was ik vergeten de fan connector er weer op te doen. toen werd ie dus iets te warm en schakelde hij zichzelf uit.

Vaillant aroTHERM plus VWL55/6, Zehnder WHR 930 WTW, Itho Daalderop douche-WTW, SolarEdge SE6K 6610Wp, SE3000H 3160Wp, Tesla Model Y Juniper RWD

Verwijderd

Het probleem bij hoge voltages is ook dat bij hele kleine sporen de stroom over kan springen en op die manier kortsluiting te veroorzaken, de tempratuur gaat dan lokaal enorm omhoog waardoor sporen doorfikken. Dus dan is de boosdoener wel hoge tempratuur maar dat kan je niet merken of zien.

• BLACK SPIDER NL
oke, heel erg bedankt voor jullie info, ik denk dat ik dan maar niet verder ga dan de 3Ghz, trouwens dat wou ik wel, maar dan krijg ik problemen met windows lecensie (FET vaag) maar t is wel goed zo, mzzls

• Steve
  • Laatst online: 01-02 16:00

Steve

Krokodil \o/

Wel even opmerken dat enkel de P IV's met C1-stepping last hebben van SNDS. Als je eentje hebt met B0-stepping kan je er in principe zonder veel zorgen 1.8-1.9V op gooien. Als je een C1 hebt zou ik niet hoger gaan dan 1.7V.

Je kan overigens wel hoger gaan dan 3 GHz, SNDS wordt niet veroorzaakt (of aangewakkerd) door een hoge kloksnelheid, maar wel door hoge voltages.

• pierre-oord
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15-01 10:55
Jupiler schreef op 08 May 2003 @ 21:28:
Wel even opmerken dat enkel de P IV's met C1-stepping last hebben van SNDS. Als je eentje hebt met B0-stepping kan je er in principe zonder veel zorgen 1.8-1.9V op gooien. Als je een C1 hebt zou ik niet hoger gaan dan 1.7V.

Je kan overigens wel hoger gaan dan 3 GHz, SNDS wordt niet veroorzaakt (of aangewakkerd) door een hoge kloksnelheid, maar wel door hoge voltages.
Daarom is een AMD veel leuker :+ je kunt er zo 2,2 opzetten >:)

Ondernemer in tech (oud LOQED.com, nu UpToMore.com)

• Steve
  • Laatst online: 01-02 16:00

Steve

Krokodil \o/

.. Wat een immense hitteproductie tot gevolg heeft ;)

• SmokeyTheBandit
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13-02 16:12

SmokeyTheBandit

DOCer met Pensioen

Zelf ben ik het hier nog steeds niet mee eens.
Mijn "oude" 1.6A @ 3 ghz draait nog steeds perfect weliswaar niet op 3 gig maar nog steeds 100% betrouwbaar en die vcore zat ook op 1.85+ >:)

Turn it off and on again.

• JumpStart
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

SmokeyTheBandit schreef op 09 mei 2003 @ 12:23:
Zelf ben ik het hier nog steeds niet mee eens.
Mijn "oude" 1.6A @ 3 ghz draait nog steeds perfect weliswaar niet op 3 gig maar nog steeds 100% betrouwbaar en die vcore zat ook op 1.85+ >:)
Ga eens een vakje Statistiek en Kansverdelingen volgen dan :) Jij hebt gewoon mazzel dan, met een exemplaar dat kennelijk levensduur heeft van (ver) boven het gemiddelde. Zoiets heet 'geluk hebben' :)

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

• SmokeyTheBandit

SmokeyTheBandit

DOCer met Pensioen

JumpStart schreef op 09 May 2003 @ 12:28:
[...]

Ga eens een vakje Statistiek en Kansverdelingen volgen dan :) Jij hebt gewoon mazzel dan, met een exemplaar dat kennelijk levensduur heeft van (ver) boven het gemiddelde. Zoiets heet 'geluk hebben' :)
Ghehe * SmokeyTheBandit en mzzl dat kan niet :(

DOC = Slopen !!! :P

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

SmokeyTheBandit schreef op 09 May 2003 @ 12:32:
[...]

Ghehe * SmokeyTheBandit en mzzl dat kan niet :(

DOC = Slopen !!! :P
Effe serieus:

Als jij 100 P4 1,6A's neemt en er 1,8 volt opzet, dan sneuvelen er een paar na 3 maanden al, gemiddeld gaan ze misschien een jaar mee, en een paar die houden het jaren lang uit. Er zit dus een verdeling in, in levensduur.

Hetzelfde zie je ook terug in overklokbaarheid trouwens. Een paar halen de 2,4 niet eens, maar gemiddeld toch wel, en een handjevol komt voorbij de 3,2.

Het punt blijft nog steeds dat "chemische slijtage", schade door electro migratie, een feit is. Op 0,25 en 0,18 µ waren de effecten alleen niet merkbaar. Op 0,13 µ zijn alle spoortjes nog dunner en leidt electromigratie eerder tot schade. Hoe hoger de spanning en/of hoe hoger de temperatuur, hoe sneller schade optreedt.

Afbeeldingslocatie: http://www.csl.mete.metu.edu.tr/Electromigration/fig2a.gif
Afbeeldingslocatie: http://www.csl.mete.metu.edu.tr/Electromigration/fig2b.jpg

Source: WHAT IS ELECTROMIGRATION?

Nog meer foto's hier: Electromigration

Met bewegend beeld: hier

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

• SmokeyTheBandit

SmokeyTheBandit

DOCer met Pensioen

JumpStart schreef op 09 mei 2003 @ 12:50:
[...]

Effe serieus:

Als jij 100 P4 1,6A's neemt en er 1,8 volt opzet, dan sneuvelen er een paar na 3 maanden al, gemiddeld gaan ze misschien een jaar mee, en een paar die houden het jaren lang uit. Er zit dus een verdeling in, in levensduur.

Hetzelfde zie je ook terug in overklokbaarheid trouwens. Een paar halen de 2,4 niet eens, maar gemiddeld toch wel, en een handjevol komt voorbij de 3,2.

Het punt blijft nog steeds dat "chemische slijtage", schade door electro migratie, een feit is. Op 0,25 en 0,18 µ waren de effecten alleen niet merkbaar. Op 0,13 µ zijn alle spoortjes nog dunner en leidt electromigratie eerder tot schade. Hoe hoger de spanning en/of hoe hoger de temperatuur, hoe sneller schade optreedt.

[afbeelding]
[afbeelding]

Source: WHAT IS ELECTROMIGRATION?

Nog meer foto's hier: Electromigration

Met bewegend beeld: hier
Het blijft een vreemd verschijnsel dat je niet kan zien aankomen en er weinig tegen doen kan behalve onder de 1.7 te blijven.

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:01

Exigence

dnkroz

Mijn processor (een AMD Athlon XP 1800+) kan gewoon een voltage tot 2,2 volt makkelijk aan (norm. 1.5 V) dat is dus een verhoging van 68%.
Ik weet niet of dit met een P4 ook kan.

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

erik9287nl schreef op 09 May 2003 @ 14:43:
Mijn processor (een AMD Athlon XP 1800+) kan gewoon een voltage tot 2,2 volt makkelijk aan (norm. 1.5 V) dat is dus een verhoging van 68%.
Ik weet niet of dit met een P4 ook kan.
Het gaat er hier niet om wat de kortstondig CPU aankan voordat 'ie gebakken wordt. Een P4 kan je ook wel 2+ volt geven. Het gaat hier over effecten op langere termijn. De gevallen waarbij CPU's na een paar maanden overvolten de geest gaven, o.a. het zogenaamde 'Northwood Sudden Death Syndrome', is dus een proces op langere termijn.

Als er electromigratie optreedt dan kan het honderden of zelfs meer dan duizend uren duren voordat er echt gaten geslagen zijn in circuits, of dat er kortsluitingen optreden door uitgroei van sporen naar naastliggende interconnects.

Pagina: 1