Toon posts:

RAID 1 - 1 HDD Stuk, hoe vervangen??

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Op mijn onboard Fasttrack RAID heb ik twee Seagates B. IV in RAID-1 staan. Een van de Seagates is kaduk. Hoe nu een nieuwe installeren?? Kan ik die nieuwe gewoon ipv de kapotte plaatsen en via het RAID installatieprogramma in sectoren opdelen en formatteren???

Ik ben mijn RAID handleiding kwijt en heb dus geen idee hoe ik nu verder moet. Heb de Search al gebruikt maar kan geen topic vinden.

Thanx!

Verwijderd

Je HDD formateren is het beste natuurlijk; is alles weer mooi 'schoon'.. dus als dat geen probleem vindt. Dan weer in RAID gooien, die oude en nieuwe.

En als je onboard RAID hebt.. was is je mobo dan? Kijk op de site van je mobo, daar kun je meestal de handleiding van je mobo downloaden.. daar zou het dan ook gewoon in moeten staan.

[ Voor 49% gewijzigd door Verwijderd op 08-05-2003 14:19 ]

• Liam
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 29-12-2023

Liam

Wat nou 1 proc is genoeg.. :P

Verwijderd schreef op 08 May 2003 @ 14:17:
Je HDD formateren is het beste natuurlijk; is alles weer mooi 'schoon'.. dus als dat geen probleem vindt. Dan weer in RAID gooien, die oude en nieuwe.

En als je onboard RAID hebt.. was is je mobo dan? Kijk op de site van je mobo, daar kun je meestal de handleiding van je mobo downloaden.. daar zou het dan ook gewoon in moeten staan.
Meestal draai je RAID1 zodat als een van je HDD's kaduuk gaat je niet je hele array mooi "schoon" hoeft te formatten....

Anyway, misschien staat hier wel wat je nodig hebt?

Of zoek ff met google, wat voor promise raid heb je?

If it bleeds, we can kill it!! |Werkbak specs|CCNP, bezig met Master.

Verwijderd

raid-1: mirror, dus dan kan je volgens mij gewoon die defecte disk vervangen door een nieuwe en dan in je raid tools even kiezen voor rebuild (o.i.d.) en dan wordt de mirror netjes gesync'd.

(het zou kunnen dat je het syncen in je BIOS moet kiezen maar het lijkt mij dat alle redleijk moderne RAID kaartjes/chippies met mooie windows proggies komen).

Verwijderd

Liam_xi schreef op 08 May 2003 @ 14:24:
[...]

Meestal draai je RAID1 zodat als een van je HDD's kaduuk gaat je niet je hele array mooi "schoon" hoeft te formatten....

Anyway, misschien staat hier wel wat je nodig hebt?

Of zoek ff met google, wat voor promise raid heb je?
oeps.. |:(

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 08 mei 2003 @ 14:25:
raid-1: mirror, dus dan kan je volgens mij gewoon die defecte disk vervangen door een nieuwe en dan in je raid tools even kiezen voor rebuild (o.i.d.) en dan wordt de mirror netjes gesync'd.

(het zou kunnen dat je het syncen in je BIOS moet kiezen maar het lijkt mij dat alle redleijk moderne RAID kaartjes/chippies met mooie windows proggies komen).
Ik geloof dat er zo'n Promise Fasttrack 100 Lite controller op die MSI zit. Dus ik kan de nieuwe schijf er zo in zetten en met rebuild in de raid tools wordt de nieuwe schijf dan automatisch gepartitioneerd en geformatteerd??????

Verwijderd

Ja, je nieuwe schijf wordt dan precies hetzelfde als je goede schijf.

• gasemans
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22-03 14:08
Verwijderd schreef op 08 May 2003 @ 14:56:
Ja, je nieuwe schijf wordt dan precies hetzelfde als je goede schijf.
Dat klopt inderdaad.

Je draaid toch raid om gegevens te "beveiligen", dus als je de kadukke eruit haalt en vervangt, start je raid sync op (of hoe hij ook heet) dan synchroniseerd hij de oude schijf met de nieuwe en is alles weer helemaal gefikst.

Ik heb het zelf ook al eens gehad, echt perfect voor als je een kleine storage server hebt staan.
Pagina: 1