[Laptop] Foto-storage: welk OS?

Pagina: 1
Acties:

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 07-08 18:44
Als voorbereiding op mn vakantie eens rondgekeken naar de mogelijkheden voor m'n foto's.

Mijn cam heeft 256Mb flash. 200 Foto's ongeveer, op hoogste kwaliteit. Als je een beetje doorschiet is dat dus zo vol.

Dus: Meer storage nodig.

Extra CF geheugen:
Paar extra CF kaarten wordt me te duur, niet echt een optie, zeker niet om een paar gig te storen.

XS-Drive.
Maar die kost meteen 200 EUR, en dat is ook weer niet nodig. En de 20Gb erin is te veel. Wel handig als externe backup, maar de prijs... is bijna de helft van mn cam.

Het moet leuk en goedkoop blijven, wil ook nog filters kopen ;)

Ouwe laptop
Nu kan ik via via een oude laptop scoren. Precies wat ik ongeveer wil!
Een oude HP Omnibook. Klein scherm (10" ofzo), lekker compact
Batterij is fucked (boeie), en geen CDRom (ook niet belangrijk)
Pentium 133, 32Mb, en 4Gb harddisk (perfect!)

De bedoeling: Windows erop, CF-PCMCIA adaptor en gaan!
Eventueel aan te vullen met een externe brander, die heb ik nog liggen (2x, parallel)
Is goedkoper dan de XS-Drive, genoeg storage, EN ik kan meteen de foto's goed bekijken.

Maar welk OS erop??

De keuzes:

1. Windows 95 OSR2.5
Lijkt me het beste ivm 32Mb ram en de oude P133
Maar wel oud, beperkte updates, en werkt PCMCIA wel goed??

2. Windows 98SE
32Mb is erg krap imho, en P133 is ook niet alles.
Verder veel onnodige shit, die die 133 nieteens kent.
Ben bang dat 't beetje traag wordt

3. Windows NT4
Erg stabiel, mogelijk ook een optie, maar ik verwacht gezeik met PCMCIA

Hij moet dus alleen foto's copieeren, en kunnen weergeven (wel 3Mpixel, dus prestaties moeten wel werkbaar zijn)

Verder nog suggesties?
Lichte software die hiervoor geschikt is.
Irfanview iig, en verder nog waarvan je zegt: "tip, moet je hebben"

[ Voor 6% gewijzigd door DJSmiley op 08-05-2003 12:46 ]

Verwijderd

Al gedacht aan beOS? snel en uitermate geschik voor multimedia. Of een klein geoptimaliseerd Linux OS?

• majic
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20-07 13:52
kheb zelf veel gedraaid met libretto's tussen de 120 en de 233 mhz ..met geheugen van 16 tot 64 mb .... Win95 is een optie....maar ik zou zelf gaan voor win98 se gaan ivm stabiliteit en compatibiliteit. Draait uitstekend op 32 mb - alleen om fotos echt op te gaan bekijken cq bewerken...nee...je moet em gewoon gebruiken als een mobile storage, en verders niet veel meer er van verwachten.

Neem ACDsee classic...dat gaat beter om met grote bestanden dan irfanview (Veel lager processor en geheugen gebruik)

[ Voor 16% gewijzigd door majic op 08-05-2003 13:02 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

98SE draait makkelijk joh
Ik bedoel, ik krijg winXP draaiend op een P90 met 128MB ram B)
en win98 laatst nog op een P100 met 32MB gezet, dus ik zou zelf gaan voor 98. Is namelijk klein (100mb ofzo, als je de meuk eruit flikkert) en best stabiel als er niet teveel staat geinstalled.

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Win98 draait hier op een P60 met 32mb ram :p
Best wel traag, maar draait wel...

🖥️ | 🏎️ | 🚙

• The Wrecker
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 05-08 02:22

The Wrecker

Networking Rulez

win98 imo.

draai het nog steeds. kweet niet wat voor flash reader je hebt, maar beste ondersteuning lijkt me.

• we_are_borg
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 28-07 00:04

we_are_borg

You will Comply

Ik zou ook voor windows 98SE gaan. Alleen ik zou wel hier en daar een paar dingen eruit slopen die je niet nodig heb. Zet er een viewer op dan kan je gelijk je foto's bekijken. Misschien nog word ofzo dan heb je nog genoeg ruimte voor je foto's.

You need the computing power of a P1, 16 MB RAM and 1 GB Harddisk to run Win95. It took the computing power of 3 Commodore 64 to fly to the Moon. Something is wrong here, and it wasn't the Apollo.

• blimmel
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

blimmel

Matched: TeamBVD

Verwijderd schreef op 08 mei 2003 @ 12:47:
Al gedacht aan beOS? snel en uitermate geschik voor multimedia.
BeOS heeft met BeFS een file systeem waar je eigen tags aan files kunt toevoegen (tijd, plaats, onderwerp, omschrijving, trefwoorden, opdrachtgever, whatever) die je razendsnel kunt doorzoeken..... pretty kewl 8)

Join TeamBVD!

Verwijderd

Win 98 draaide hier Half-Life dedicated server op een Libretto 30 met ongeveer 20 MB geheugen :+
32 is dus zat :)

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Win98se idd, misschien zelfs even lite van maken zodat je nog meer ruimte hebt.

Daarnaast even ACDsee installeren om snel foto's te bekijken.
En in uiterste geval photoshop.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

• clevy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-07-2024

clevy

It's a race !

als je usb support voor je cam nodig hebt is win98 of 98se wel verstandiger dan 95

a word to the wise is more often the start of an argument than the help it ought to be

Pagina: 1