Toon posts:

AMD 2200+ 300 Watt voeding?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi allemaal,

Ik wil graag mijn pc gaan upgraden van een AMD athlon 1400 naar een AMD athlon XP 2200 + (Max wat mn moederbord aan kan, Asus A7V266 revisie 1.06)
Nu ben ik op tweakers gaan zoeken om te kijken of dit wel kan ivm mn voeding van 300 watt. Ik lees dat het bij de een wel goed gaat maar bij de ander weer niet.

In mn signature staan mn specs.
Kan iemand mij vertellen of het in deze configuratie mogelijk is, zonder dat mn systeem onstabiel wordt?
Of weet iemand misschien of en hoe ik dit kan berekenen?

Extra info:
Koeling: 1x 8 cm outtake fan, cooler master voor cpu, voeding en gpu zijn uiteraard ook voorzien van de standaard koeling en er zit nog een koelertje op mn south of nothbridge (geen idee welke het is)

Alvast bedankt

• Han
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

Han

Doubt thou the stars are fire; Doubt that the sun doth move; Doubt truth to be a liar; But never doubt I love.

• chucky666
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

chucky666

d.y.w.play?

ja gaat werken :)
maar dat had je waarschijnlijk ook in de faq kunnen vinden ;)
(als het een goede voeding is tenminste)

een OW voor blaten in de IT? laat IT dan maar voortaan links liggen :(

• ExcaliburDexter
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07-06-2025
Je zet mooi je specs neer, maar niet welk merk voeding :p

Tja een 1400TBird trekt redelijk wat stroom, dus ik denk dat een 2200+ (Tbred) wel gaat lukken, en anders kom je er wel vanzelf achter en zul je dus toch een nieuwe voeding moeten kopen zo duur zijn die dingen niet meer tegenwoordig.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de FAQ gelezen, maar ik bleef een beetje huiverig omdat ik te horen heb gekregen dat de Hercules Game Theatre XP nogal wat trekt, dus ik twijfel nog. Ik heb geen zin om zodadelijk 100 euro uit te geven aan een cpu en vervolgens ook nog een nieuwe voeding te moeten kopen.

Ik ben nu in de voorgestelde links aan het zoeken. Bedankt daarvoor.

Oh ja merk voeding: Ben ik even vergeten, maar het is iig Geen bekend merk. Ik ga ff op zoek naar een lijst met voedingen misschien dat ik hm daaruit herken

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 08-05-2003 12:54 ]

• ExcaliburDexter
Verwijderd schreef op 08 May 2003 @ 12:50:
Ik heb de FAQ gelezen, maar ik bleef een beetje huiverig omdat ik te horen heb gekregen dat de Hercules Game Theatre XP nogal wat trekt
Nou ik denk dat die GeForce2 toch op je CPU na de grootste stroomverbruiker is, toen ik vroeger had geupgrade van een p3 naar een TB1200 werkte windows bij mij superstabiel (met koe) echter als ik een spelletje ging spelen kreeg ik een reboot. Oorzaak: mn GeForce2 (asus v7700 pure) trok mijn voeding net over het randje en het ging mis, oplossing een 400+ enermax voeding, sindsdien is de 1200 al vervangen voor een 1600+ en de GeForce2 voor een GeForce4 en eigenlijk nooit meer stroom problemen gehad.

conclusie: een goede voeding is geen overbodige luxe.

• Sa1
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 06-08 18:53

Sa1

k draai zelf met een 300watt antec voeding, heb een xp2200+, radeon 9700, 2 hardeschijven, soundkaart, netwerk kaart, brander, dvd speler, floppy , boxen der aan.. uhh
5 case fans, 1 80mm cpu fan.

en draait super stabiel, dus als je een kwalitatief goede voeding hebt, is 300watt meer dan genoeg :)

edit:

Even aanpassen voor 't lijstje :)
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
Moederbord:  25 watt
2x hdd:      60 watt
2x ram:      20 watt
video:       30 watt
DVD:         20 watt
cd-rw:       16 watt
2 usb:       10 watt
sound:        6 watt
floppy:       4 watt
nic:          4 watt
cpu fan:      3 watt
5x case fan: 15 watt
keyboard:     3 watt

cpu ??:      98 watt
            --------- +
            314 watt

goh, k zit best wel aan m'n max dan :)

edit2, ok iets beter lezen, maar iig.. even zoeken of k ergens kan vinden wat xp2200+ trekt

[ Voor 64% gewijzigd door Sa1 op 08-05-2003 13:31 ]

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de referentie Sa1 (je config lijkt op de mijne, dus het zou moeten kunnen)

Ik lees net dit lijstje (op tweakers):
Ik lees net ook een review van stress tests op 21 voedingen (tom's hardware) en daar staat hetzelfde lijstje.

Moederbord:---------25 Watt incl. onboard devices
IDE Harddisk:--------30 Watt per stuk
Ram:----------------10 Watt per Dimm (ook DDR, SDR waarschijnlijk iets minder)
Videokaart:----------20 Watt (neem voor een nieuwe / uitgebreide video kaart 30 Watt (==Ti4600 / 9700 Pro etc)
DVD-----------------20 Watt per stuk
CD-RW--------------16 Watt per stuk
USB------------------5 Watt
Firewire--------------8 Watt
Geluidkaart-----------6 Watt per stuk
Floppy---------------4 Watt per stuk
NIC------------------4 Watt per stuk
CPU Fan--------------3 Watt
Case Fan-------------3 Watt per stuk
Modem---------------3 Watt 56K6 / IDSN
Keyboard +Mouse-----3 Watt

Als dit klopt dan mag (in mijn config) de Athlon XP 2200+ 98 watt in zn eentje trekken. Maar dat lijkt me sterk dat ie zoveel vraagt, toch? Dus dan zou het moeten lukken.

Goed, ik ga nog ff dubben. (En ik weet nog iemand met een 2100+ kijken of ik die er ff in mag prikken, als dat goed loopt, dan zal de 2200 ook wel werken.)

Referenties / adviezen blijven welkom

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 08-05-2003 13:16 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

IDE HDDS zuipen toch een stuk minder dan 30 watt? ik meen dat het 15 was voor IDEs, en 30 voor SCSIs (kan me ook vergissen natuurlijk).

• ExcaliburDexter
Sa1 schreef op 08 mei 2003 @ 13:03:

2x hdd: 60 watt
video: 30 watt
DVD: 20 watt
cd-rw: 16 watt
floppy: 4 watt
leuk lijste maar veel klopt er niet van volgens mij:

[sarcasme]
Je HD's spinnen constant op
je hebt constant een DVD draaien
en Ook een cd-rw
floppy gebruik je ook constant
en spelletjes speel je nooit :p
en je voeding levert max 300watt
[/sarcasme]

[ Voor 21% gewijzigd door ExcaliburDexter op 08-05-2003 13:31 ]

• Sa1

Sa1

ExcaliburDexter schreef op 08 May 2003 @ 13:30:
[...]

leuk lijste maar veel klopt er niet van volgens mij:

[sarcasme]
Je HD's spinnen constant op
je hebt constant een DVD draaien
en Ook een cd-rw
floppy gebruik je ook constant
en spelletjes speel je nooit :p
en je voeding levert max 300watt
[/sarcasme]
jaaaa maar stel he.. je gaat een spelletje spelen, van dvd, tis een groot spel, dus moet gelezen worden van je hdd, 't spel is super slecht geprogrameerd dus is constant aan het lezen van beide hdd's, de save games staan op floppy.. de beveiligde bestanden staan op cd, dus di emoet in de cd-rw.. kijk en DAN moet je dus wel goede voeding hebben :p :o

• ExcaliburDexter
Sa1 schreef op 08 mei 2003 @ 13:33:
[...]
jaaaa maar stel he.. je gaat een spelletje spelen, van dvd, tis een groot spel, dus moet gelezen worden van je hdd, 't spel is super slecht geprogrameerd dus is constant aan het lezen van beide hdd's, de save games staan op floppy.. de beveiligde bestanden staan op cd, dus di emoet in de cd-rw.. kijk en DAN moet je dus wel goede voeding hebben :p :o
en dan kun je nog 30 watt van je berekening aftrekken omdat je HD's maar een keer opspinnen, en kom je netjes onder de 300 uit :p

ik zou zeggen wat houdt je tegen? je wilt graag iets snellers hebben. Je voeding zit nu eenmaal op het randje, zeker kun je er nooit van zijn je kunt zoveel vantevoren berekenen als je wil uiteindelijk zul jij het toch gewoon moeten proberen uitsluitsel geven zal in dat geval nooit lukken.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb net een excel sheetje (http://www.dnachip.nl/PSU_vermogens_schatter.zip) gevonden in een andere thread die een schatting doet van hoeveel watt je nodig zou moeten hebben. De watts van bijde lijstjes zijn ongeveer hetzelfde. (Hun schatting van een AMD Xp 2200+ = Max vermogen van 78.60 watt) ik ga het ook ff opzoeken bij AMD.com

AMD techsheet: Max vermogen: 67.9 watt, Normaal: 61,7 watt

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 08-05-2003 13:47 ]

Verwijderd

Topicstarter
ExcaliburDexter schreef op 08 May 2003 @ 13:39:
[...]

en dan kun je nog 30 watt van je berekening aftrekken omdat je HD's maar een keer opspinnen, en kom je netjes onder de 300 uit :p

ik zou zeggen wat houdt je tegen? je wilt graag iets snellers hebben. Je voeding zit nu eenmaal op het randje, zeker kun je er nooit van zijn je kunt zoveel vantevoren berekenen als je wil uiteindelijk zul jij het toch gewoon moeten proberen uitsluitsel geven zal in dat geval nooit lukken.
Ik denk dat je gelijk hebt, ik ga het gewoon proberen met een 2100+ van een vriend van mij, werkt dat dan koop ik hm.

• Sa1

Sa1

je zei zelf al dat je voeding niet van zo'n bekend merk was, dus de kans is daar dat het niet een super voeding is. Lijkt mij verstandig om gewoon ook een nieuwe voeding te bestellen, zijn niet zo heel duur hor.

volgens dat sheedje heb ik overigens een 370 watt voeding nodig :). Maaarjah, 't werkt dus hier gewoon erg goed... En wat ExcaliburDexter ook al zegt, je zal nooit de max van al je apparaten trekken..

[ Voor 34% gewijzigd door Sa1 op 08-05-2003 13:45 ]

Verwijderd

Topicstarter
Sa1 schreef op 08 May 2003 @ 13:44:
je zei zelf al dat je voeding niet van zo'n bekend merk was, dus de kans is daar dat het niet een super voeding is. Lijkt mij verstandig om gewoon ook een nieuwe voeding te bestellen, zijn niet zo heel duur hor.

volgens dat sheedje heb ik overigens een 370 watt voeding nodig :). Maaarjah, 't werkt dus hier gewoon erg goed... En wat ExcaliburDexter ook al zegt, je zal nooit de max van al je apparaten trekken..
Ik denk het ook. Mn voeding zal wel niet al te best zijn, gewoon proberen denk ik. Een andere manier is er niet. En wat betreft kosten. Ik heb ff gekeken maar een beetje goede voeding kost je toch nog tussen de 65 en 100 euro. Maar goed.

Bedank allemaal

en euuhh, die 370 watt = Max Piek vermogen met een efficientie van je voeding van 70 % :) Dus das nogal puur hypotetische crap natuurlijk.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 08-05-2003 13:57 ]

Pagina: 1