Toon posts:

Unix: dir 775, bestanden 664

Pagina: 1
Acties:
  • 43 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een backup terug gezet maar er is iets verkeerd gegaan met de bestanden. Hoe kan ik van alle onderliggende directories onder directoeie "temp" (met chmod) 775 maken en de bestanden die daarin zitten allemaal 664?

Ik heb een "chmod -R 775 temp" gedaan. Nu is alles 775 (ook de bestanden) met als gevolg dat gebruikers wel kunnen lezen en schrijven in de directorie maar geen bestanden (oude bestanden) meer ziet. Voorheen stonden de bestanden in de dirs op 664. Het nieuwe bestand dat in de dir is geschreven heegt 664/.

• jvhaarst
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 03-04 22:46

jvhaarst

Eendracht maakt macht

man ls
man xargs
man chmod

If you don’t have enough time, stop watching TV.

Verwijderd

Topicstarter
Dat zegt mij helemaal niets. Ik ben geen unix man. Dus misschien iets meer uitleg? _/-\o_

• intert0y
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10-03-2025
man ls = manual voor ls
man xargs = manual voor xargs
man chmod = manual voor chmod

hier zou alles in moeten staan. Geen concreet antwoord dus, maar wat huiswerk.
De persoon met dit antwoord gaat er vanuit dat jij rechstreeks access hebt op die linuxbak. Maar misschien kun jij alleen je rechten wijzigen met een of andere ftp client. Dan heb je niks aan die uitleg.

Maar moet je niet . 755 geven en de bestanden allemaal 664?

[ Voor 45% gewijzigd door intert0y op 08-05-2003 12:57 ]

ik ben geen postbode, maar postman Pat rulez!

Verwijderd

Topicstarter
chmod -R 664 temp (om alles in 664 te veranderen)
chmod -d -R 775 temp (om alle dirs (-d) in 775 te veranderen)

???

Verwijderd

Topicstarter
755 en 664 is ook goed. Het gaat er mij om dat ik alle dirs een andere xxx wil geven dan de bestanden die erin staan en dat ik dit niet per directory zou willen doen want dat zijn er nogal wat....

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-05 18:38

deadinspace

The what goes where now?

Welk OS? De GNU chmod heeft een optie om alleen op directories de execute permissies te setten (+X ipv +x).

Wat op vrijwel elke Unix wel werkt is een constructie met find en chmod, zoals
code:
1
find -type d -exec chmod 775 '{}' \;

Voor de directories. Het commando voor de files mag je zelf verzinnen met behulp van de find en chmod manpages ;)

Verwijderd

Topicstarter
GNU fileutils 4.0 zie ik ergens staan.

De code kan ik volgens maar moet '{}' \; er ook achter? Zo ja, wat betekend het?

Verwijderd

Topicstarter
@deadinspace:
dus eerst alles op 664 zetten met "chmod -R 664 temp" en daarna "chmod -X 775 temp" om de dirs op 775 te zetten?

• jvhaarst
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 03-04 22:46

jvhaarst

Eendracht maakt macht

Mmmm, find met exec is natuurlijk mooier dan klooien met ls, xargs en chmod.
enne '{}' \ betekent :
bij find gaat de gevonden file/dir in de 'variabele' {}, en vervolgens wordt die in de chmod gestopt.
\ is de dir waarin je de files wilt veranderen.

If you don’t have enough time, stop watching TV.

Verwijderd

Topicstarter
Wat wordt dan de echte regel? als ik de dir temp en onderliggende dirs wil veranderen?

Verwijderd

NOS policy - updated 01/04/03

code:
1
2
find temp -type f -exec chmod 0644 {} \;
find temp -type d -exec chmod 0755 {} \;

De betekenis van {} \; kun je achterhalen in man find. Tevens is het niet de bedoeling dat jij hier topics gaat kicken. Als jij meer informatie hebt, dan hoor je dat in je laatste post te editen. Met bovenstaande 2 commando's (copy&paste baar) zet je de permissies goed. Op slot. :)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.