Toon posts:

ABIT AT7-MAX2 & 2400+ Temp sensors

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hey m'n broer heeft de volgende pc in elkaar geschroeft.

ABIT AT7-MAX2 Mobo
AMD 2400+
512 DDR 333
Radeon 9500 Pro
2 cdroms
Western Digital 80 GB 8MB Cache
Spire Falconrock2 koeler @ 2200 rpms 80*80 fan (ondersteund tot 2800+)

dit alles is in een aluminium kast gebouwd, met 2 casefans aan de voorkant en er is veel ruimte voor luchtstroom.

Op het mobo zitten 3 tempsensors die ik in de bios kan uitlezen
- Case Temp
- CPU Core Temp
- CPU Surface Temp

De casetemp wordt ongeveer 45 graden (33 als de kast open is)
De CPU Core Temp wordt ongeveer 82 graden (78 met open kast)
De CPU Surface Temp wordt ongeveer 45 graden (38 als de kast open is)

Wat ik dus niet snap is welke Temp ik moet uitlezen voor de CPU?
De Core Temp is namelijk te hoog. De pc valt uit bij bepaalde games, omdat deze gewoon te warm wordt.
Ik ben gewend om een Temperatuur uit te lezen van ongeveer 40 - 60 graden bij AMD's vooral met die cooler dus ik vraag me af of ik nou die van de surfacetemp moet uitlezen of de coretemp. Ik had gezien dat een 2400+ tot max 85-90 graden mag zijn dus daar zit deze aan de grens.

de kamertemperatuur is ongeveer 23 graden momenteel en de kast voelt niet warm aan op de plek van de CPU.
Het koelblok kan aangeraakt worden zonder m'n poten te branden aan de onderkant en er komt niet al te hete lucht langs.

Ik heb de koeler opnieuw bevestigd op de CPU en eerst de CPU schoongemaakt. Ik gebruik wel het standaart koelpasta wat op de koeler zit.
Ik heb gehoort dat soms de koeler de core niet genoeg aanraakt en dat er meer pasta moet worden gebruikt.

even de vragen nog duidelijk.
-Welke sensor moet ik uitlezen?
-Wordt de CPU niet veel te warm?
-Zit de koeler er wel goed op of is de koelpasta wel geschikt?

Verwijderd

2000 rpm lijkt me niet zo heel veel eigenlijk voor 80x80 fan.
Misschien moet je je kast eens openzetten en dan gaan spelen. Kijk eens of je computer dan ook nog uitvalt. Zoniet of duurt het langer dan heb je toch wel een temperatuurprobleem misschien.

Verder, heb je hem overclockt.. of voltage over je cpu verandert?

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 08-05-2003 12:45 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 08 May 2003 @ 12:44:
2000 rpm lijkt me niet zo heel veel eigenlijk voor 80x80 fan.
Misschien je kast eens openzetten en kijken of hij dan nog steeds uitvalt, zoniet.. of duurt het dan langer; heb je toch wel een temperatuurprobleem misschien.
Heb je hem niet overclockt.. of voltage over je cpu verandert?
De CPU is niet overgeklokt en de voltages staan op automatisch ofzo.
De koeler heeft wel genoeg airflow en hoort op die snelheid te draaien.
Socket A Cooling kit
Dimensions Heat sink :
12VDC Fan : 80×80×44 mm (l × w × h)
80×80×25mm

Bearing Ball bearing
Rated speed 2700 RPM +/-10%
Noise level 26.5 dBA
Air flow 37.87 CFM at 2700 RPM
Current 0.13 A
Life hours Ball: 50.000
Features Forged aluminum fan frame, Copper core
Connector 3 Pin, mainboard
Application AMD : Duron ~ 1.3 GHz (Morgan)
Athlon XP ~ 2700+ (Thoroughbred)
Athlon XP ~ 2100+ (Palomino)
Athlon XP ~ 3000+ (Barton)
Athlon MP ~ 2600+ (Thoroughbred)
Athlon ~ 1.4 GHz (Thunderbird)

Thermal resistance 0.508 °C/W
Thermal type White grease pre-applied
Oke de koeler draait wel 500 rpms minder dan aangegeven op de site van spire, maar zoveel verschil moet dat toch niet geven? vooral omdat de lucht niet extreem warm is die hij blaast.

Ik vind het alleen gek dat de temp van de core zo heet wordt als ik alleen nog maar in de bios kijk. Hij doet dus verder niets.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 08-05-2003 12:51 ]

• chucky666
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

chucky666

d.y.w.play?

core 82 :?
dat is inderdaad veel te hoog.
ik zou als ik jou was eerst ff die koeler er weer afhalen en nog een keer goed monteren ;)

een OW voor blaten in de IT? laat IT dan maar voortaan links liggen :(

Verwijderd

Twee fans aan de voorkant zal niet echt werken. Dan heb je meteen een airflow van niks. Dat blijkt ook wel omdat je temps duidelijk zakken als je de kast open zet (= geen airflow).
Laat een fan aan de voorkant naar binnen blazen en een aan de achterkant (liefst op dezelfde hoogte als de cpu) naar buiten blazen. Je voedingsfan zuigt de restwarmte bovenin wel af.

Verwijderd

Topicstarter
chucky666 schreef op 08 mei 2003 @ 12:51:
core 82 :?
dat is inderdaad veel te hoog.
ik zou als ik jou was eerst ff die koeler er weer afhalen en nog een keer goed monteren ;)
dat heb al een keer gedaan, maar dat had geen effect :{
bij mijn weten zit hij er nu perfect op.......

trouwens als ik de CPU warning temp enable op 60 graden, dan geeft hij geen warning of wat dan ook :{

• bonus
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 07-08 09:20

bonus

!.. .oO BoNuS Oo. ..!

Te veel pasta is ook NIET goed hoor. Gewoon een klein beetje, druk je de koeler erop zonder hem vast te klemmen. Dan pak je hem er weeg af en kijkt of de pasta mooi en gelijkmatig over de hele core zit. Je hebt toch wel de uitsparing in de koeler op de juiste plek zitten he. Dus over het witte blok van de socket 462 (ja ik vraag het maar, je weet maar nooit ;) ) Als dat niet het geval is dan raakt de koeler de core slechts op een heeeel klein stukje en dat kan een hoge core temp verklaren...

Atari 4 ff'r 😊

• chucky666
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

chucky666

d.y.w.play?

Verwijderd schreef op 08 May 2003 @ 13:06:
[...]

dat heb al een keer gedaan, maar dat had geen effect :{
bij mijn weten zit hij er nu perfect op.......

trouwens als ik de CPU warning temp enable op 60 graden, dan geeft hij geen warning of wat dan ook :{
als je de koeler vastpakt (voorzichtig >:) ) is deze dan ook heel warm of kan je hem simpel beetpakken :?

een OW voor blaten in de IT? laat IT dan maar voortaan links liggen :(

• ronny
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-02-2024

ronny

Trotse vader

Hij heeft zo'n nette openigs post gemaakt en dan komen er zulke reactie's
de kamertemperatuur is ongeveer 23 graden momenteel en de kast voelt niet warm aan op de plek van de CPU.
Het koelblok kan aangeraakt worden zonder m'n poten te branden aan de onderkant en er komt niet al te hete lucht langs.
er zijn een aantal dingen die ik niet helemaal begrijp.
De case temp daalt 12 graden als je die open zet maar de CPU temp daalt maar 4 graden.
boven dien kan je die nog gewoon beetpakken (wordt dus geen 78 graden)

Het is een prachtig mooi boordje. Maar als je er eens een andere koeler op zet??
ben toch bang dat het op een of andere manier te maken heeft met de warmte die niet weg kan maar hoe precies??
Hoe lees je de temp uit van de CPU in bios en een progje in Windows??

specs werkpaard Youngtimer Touring Car Campionship

Verwijderd

Topicstarter
Ik lees de temp uit in de bios door naar "PC Health" te gaan :? of bedoel je dat niet.
en in windows lees ik uit met speedfan en een programma dat ABIT erbij heeft geleverd. Winbond Harware Monitor ofzo.

Die laatste geeft btw geen CPU core aan, maar wel de CPU. Die is dan ook netjes 52 graden. (na een uurtje of anderhalf Generals spelen)
In de bios was deze waarde hetzelfde. Ook 52, maar de core temp gaf toen aan dat de core 96 graden was :X

Volgens mij klopt het allemaal wel. De pc valt niet meer onverwachts uit. Alleen nog bij 1 game, maar dat zal wel aan de videokaart of iets dergelijks liggen. Generals blijft draaien, Renegade ook. Warcraft3 ook.. en gisteren stond de pc de heledag aan toen m'n broer bezig was met Maya.

Ik zal wel eens een mailtje sturen naar Abit om te vragen wat zij ervan denken.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 09-05-2003 11:49 ]

Verwijderd

Als je dan denkt dat je geen temperatuur problemen hebt maar je computer spontaan uit kan vallen, misschien moet je dan is proberen om je vcore voltage handmatig in te stellen, misschien staat die laag.
Of als je vcore voltage bijvoorbeeld erg schommelt, wat kan liggen aan een verrotte voeding, kan het ook zijn dat bij een lage uitschieter je cpu niet meer genoeg volt krijgt en reset...

Maar zoals het nu klinkt kan het ook best wel zijn dat je uberhaupt niet zo veel problemen hebt.. En gezien je specs heb je een vrije recente computer dus anders ga je toch gewoon garantie claimen op je koeler of je mobo of wat.. misschien helpt dat :P

Verwijderd

Als je een Abit mobo hebt dan kun je ook de "Hardware Doctor" opstarten om je voltages in de gaten te houden. En dan zo instellen dat ie begint te piepen als ie buiten de "normale" toleranties komt.
Pagina: 1