[debian] IMAP met berichtregels?

Pagina: 1
Acties:
  • 115 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• mor0n
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21-03-2022
Ik draai een mailserver met IMAP/Cyrus/Sendmail. Alles werkt perfect tot nu toe, maar ik wil graag berichtregels hebben. Ik heb een aantal howto's doorgespit maar daar krijg ik mijn antwoord niet, ook is er weinig over te vinden, omdat dit meestal in de mailclient wordt geregeld d.a. outlook(express). Maar ik zou het op de server willen regelen.

Er komt dus veel mail van @eendomein.nl, deze wil ik op de server in een map laten plaatsen, zodat deze dus niet in mijn INBOX komt maar in user.alwin.EENMAP

Heeft iemand hier ervaring mee?

• rvtk
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-02 20:19
Je kan procmail daarvoor gebruiken. Die kan je mail sorteren en in een mailbox gooien. Per gebruiker kan je een ~/.procmailrc maken waarin je berichtregels staan.

• mor0n
Thanks zal eens stoeien met procmail

• MikeN
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 06-05 19:43
Daarnaast heeft de standaard MTA van Debian, exim, uitgebreide filtering mogelijkheden. Meer informatie daarover is te vinden op www.exim.org :)

• hammerhead
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 07-05 08:16
Ik weet niet welke versie van Cyrus je gebruikt, maar volgens mij heb je in debian/Unstable twee paketten: Cyrus en cyrus21. In de tweede kun je dacht ik gebruik maken van SIEVE filters, dus dan doet de Cyrus IMAP server het filteren aan de hand van regels.

Zelf maak ik op dit moment gebruik van procmail wat erg goed werkt... Het probleem met Cyrus en procmail is echter dat cyrus dus niet werkt met /var/spool/mail/bestanden maar met een ander systeem en je zult dus het programma cyrdeliver moeten gebruiken indien je gebruik wilt maken van procmail

Aviation is proof that given the will, we have the capacity to achieve the impossible.
--Eddie Rickenbacker

• mor0n
Wat ik nu hieruit begrijp is dat ik kan werken met procmail en cyrdeliver?

• hammerhead
deejayalwin schreef op 08 May 2003 @ 19:58:
Wat ik nu hieruit begrijp is dat ik kan werken met procmail en cyrdeliver?
Ja.... Bij mij werkt het tenminste op die manier gewoon goed :)

Het hangt er dus vanaf welke versie van Cyrus je draait. Bij versies lager dan 1.6.nogwat (en dat is de standaard versie van Debian) heb je niet de mogelijkheid van serverside berichtregels, met versies hoger dan 1.6 heb je die mogelijkheid wel.

Maar je kunt dus gewoon de .procmailrc van een van je gebruikers aanpassen en ipv dat je de berichten aan een bestand vastplakt moet je gewoon even het volgende instellen:
code:
1
2
3
:0
* ^List-Id: ACPI Development Discussion List  ...
| /usr/sbin/cyrdeliver -a $USER -m ACPI $USER

en ACPI is in dit geval de Emailbox ACPI onder mijn INBOX.

Procmail+Cyrus werkt dus gewoon zonder problemen :)

edit:

Even aanpassing gedaan zodat layout beetje heel bleef....

[ Voor 7% gewijzigd door hammerhead op 08-05-2003 20:34 ]

Aviation is proof that given the will, we have the capacity to achieve the impossible.
--Eddie Rickenbacker

• mor0n
Uit de howto heb ik het volgende voorbeeldje gevonden:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
# .procmailrc
# routes incoming mail to appropriate mailboxes
PATH=/usr/bin:/usr/local/bin
MAILDIR=$HOME/.mailspool   # all mailboxes are in .mailspool/
DEFAULT=$HOME/.mailspool/ian
LOGFILE=/dev/null
SHELL=/bin/sh

# Put mail from DC-Linux mailing list into mailbox dclinux
:0:
* ^(From|Cc|To).*dc-linux
dclinux

Zou ik dit zo aan kunnen passen aan mijn wensen en in de /root/ folder kunnen zetten in het bestand .procmailrc?
Procmail is geinstalleerd, maar kun je procmail zelf ook nog ergens configureren?

• hammerhead
deejayalwin schreef op 10 May 2003 @ 08:44:
Uit de howto heb ik het volgende voorbeeldje gevonden:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
# .procmailrc
# routes incoming mail to appropriate mailboxes
PATH=/usr/bin:/usr/local/bin
MAILDIR=$HOME/.mailspool   # all mailboxes are in .mailspool/
DEFAULT=$HOME/.mailspool/ian
LOGFILE=/dev/null
SHELL=/bin/sh

# Put mail from DC-Linux mailing list into mailbox dclinux
:0:
* ^(From|Cc|To).*dc-linux
dclinux

Zou ik dit zo aan kunnen passen aan mijn wensen en in de /root/ folder kunnen zetten in het bestand .procmailrc?
Procmail is geinstalleerd, maar kun je procmail zelf ook nog ergens configureren?
Dit wat je hier doet kun je niet doen met behulp van Cyrus voor zover ik weet.... Dit omdat cyrus dus met een ander formaat werk om emails op te slaan (ipv alles in 1 groot bestand staat elk emailtje afzonderlijk in een los bestand).

In combinatie met Cyrus zul je dus echt gebruik moeten maken van cyrdeliver zoals ik in mijn voorbeeld al liet zien.

--Eddie Rickenbacker

• mor0n
Dus nu begrijp ik dat ik ALLEEN met cyrdeliver de boel kan regelen, deze sorteerd mijn post als het ware.
Maar waar zou ik nu dat script van jou moeten plaatsen? En moet ik dat dan handmatig uitvoeren, of via de cron of gaat dat automatisch wanneer er een mailtje binnenkomt.

Ik wil dus post gaan sorteren, mijn backup reports/update reports en bepaalde mails in mappen plaatsen, dat had je inmiddels al begrepen.

Ik ben dus nog niet erg bekend met IMAP en ben al blij dat ik het werkend heb gekregen, in combinatie met sendmail, binnenkort wil ik dus ook de overstap doen naar postfix, maar dat is een eitje in debian.

Ik hoop dat je me nog ff een duwtje in de goede richting kan geven!

• Leon
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10-04 09:12

Leon

Rise Of The Robots

hammerhead schreef op 10 mei 2003 @ 10:47:
[...]

Dit wat je hier doet kun je niet doen met behulp van Cyrus voor zover ik weet.... Dit omdat cyrus dus met een ander formaat werk om emails op te slaan (ipv alles in 1 groot bestand staat elk emailtje afzonderlijk in een los bestand).

In combinatie met Cyrus zul je dus echt gebruik moeten maken van cyrdeliver zoals ik in mijn voorbeeld al liet zien.
Als je bedoelt dat procmail niet met maildirs kan werken heb je het mis ;)

Als er een / op het einde van de mailbox staat beschouwt procmail hem als maildir :)

stukje uit mijn procmailrc:
code:
1
2
3
4
5
6
MAILDIR=${HOME}/.maildir/
DEFAULT=${MAILDIR}

:0
* ^X-Spam-Status: Yes
${MAILDIR}.spam/

:0 geeft begin van de regel aan (je kunt er nog andere opties achter zetten: zie man 5 procmailrc)
* elke regel waar aan het bericht moet voldoen begint met een ster, je kunt ook meerdere voorwaarden aangeven waaraan de mail moet voldoen door meer regels aan te maken.
als laatste regel geef je aan waar de mail terrecht moet komen, deze eindigd dus met een / omdat het een maildir is :)

Edit:
The mailbox database is stored in parts of the filesystem that are private to the Cyrus IMAP system.
:/ bij cyrus werkt dat dus niet omdat die geen mbox of maildir gebruikt.. :/

Edit2:

Je maakt dus een .forward aan met daarin ¨|/usr/bin/procmail -t¨ zodat sendmail ipv het naar cyrus bezord, het forward naar procmail. Dan zet je in .procmailrc je berichtregels en ipv dat je een maildir of mailbox aangeeft als bestemming gebruik je dus dat stukje wat hammerhead heeft gepost:

code:
1
| /usr/sbin/cyrdeliver -a $USER -m naamvanbox $USER

waarbij je naamvanbox vervangt voor de mailbox waar je de mail in wilt hebben.
misschien is het ook handig om ¨man cyrdeliver¨ door te lezen

[ Voor 27% gewijzigd door Leon op 10-05-2003 20:45 ]

Eeuwige n00b

• mor0n
deejayalwin schreef op 10 May 2003 @ 19:45:
Dus nu begrijp ik dat ik ALLEEN met cyrdeliver de boel kan regelen, deze sorteerd mijn post als het ware.
Maar waar zou ik nu dat script van jou moeten plaatsen? En moet ik dat dan handmatig uitvoeren, of via de cron of gaat dat automatisch wanneer er een mailtje binnenkomt.
Het is voor mij nog een geheel raadsel, kan je dan ook ff in grote lijnen vertellen hoe dat sorteren in zijn werk zou gaan?

Ik zou dan graag met cyrdeliver willen werken....

• AVL
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 25-09-2022

AVL

OHMSS

Je zou ook imapfilter kunnen gebruiken (http://imapfilter.sourceforge.net/). Deze werkt met iedere imap server.

"I'd rather have a bottle in front of me than a frontal lobotomy."

• hammerhead
deejayalwin schreef op 11 May 2003 @ 14:18:
[...]

Het is voor mij nog een geheel raadsel, kan je dan ook ff in grote lijnen vertellen hoe dat sorteren in zijn werk zou gaan?

Ik zou dan graag met cyrdeliver willen werken....
Het enige wat cyrdeliver voor je zal doen is het plaatsen in een specifieke map die je ook aan cyrdeliver moet meegeven. Het programma zou je dus kunnen vergelijken met het schrijven naar een bestand (grofweg...)

In plaats van dat je in je .procmailrc instelt dat hij een bericht aan een bestand (=folder) moet appenden door middel van het noteren van de naam onder de regel hoef je alleen maar aan te geven dat het huidige bericht toegevoegd moet worden aan een bepaalde folder die je dan als parameter opgeeft aan cyrdeliver

Cyrdeliver verzorgt dus helemaal niet het sorteren, dat doet procmail nog steeds voor je. Het enige wat cyrdeliver doet is een bericht in een IMAP folder zetten die je als parameter opgeeft.

--Eddie Rickenbacker

• mor0n
AVL schreef op 11 May 2003 @ 14:46:
Je zou ook imapfilter kunnen gebruiken (http://imapfilter.sourceforge.net/). Deze werkt met iedere imap server.
Ik krijg em maar niet gecompiled, hij vraag telkens naar de include files van openssl, ik heb ze in de submap openssl gezet, maar in die include files worden ook weer bestanden geincluded, dus moeilijk te compilen en krijg dat dus niet aan de praat onder debian 3.0.
Pagina: 1