Toon posts:

[Autoradio] Defect? Veel schade?

Pagina: 1
Acties:
  • 186 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Heb een probleem. Heb een Blauwpunkt autoradio. Het ding is nu zo'n 1.5 jaar oud. Het heeft altijd perfect gewerkt. Maar nu: in m'n bus (een Hyundai H100) liep een groen kabeltje. Per ongeluk heeft dat kabeltje de autoradio geraakt.

zzZzzzz.. rook en stank... kapot! Radio gaat niet meer aan en het stinkt (de voeding). Ik denk dat de voeding doorgefikt is ofzo. De zekering is NIET gebroken. Zou zoiets een duur geintje worden? Kan ik beter een nieuwe radio kopen of valt dit te repareren?

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-08-2024

Wekkel

De downloadkoning

Hmm, een nieuwe lijkt mij al snel opwegen tegen reparatiekosten. Even standaard een diagnose stellen kost al snel €50 tegenwoordig. Voor €150 heb je al een fatsoenlijke nieuwe :)

• BuG2FiX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10-12 15:11
het lijkt erop alsof er dat groene draadje een 'massa' draad was en zo heb je dus je hele chassis van de radio onder stroom gezet. grote kans dat je een paar transistors intern om zeep hebt geholpen door de stroom die er doorheen jaste. overigens, heb je em al opengemkaakt? als het stinkt is het vaak verschroeid/bruin ergens of is het tin op de soldeerplaat gesmolten (geweest). proberen maar lijkt me, echt stukker kan ie niet. :)

Verwijderd

Het is best knap als je met een massa-draad het chassis van je radio onder stroom zet. Dit is dus ook onzin, het was waarsch eerder een 12V leiding.

Voor de rest is er door ons geen zinnig woord over te zeggen. Wat was de functie van dat groene kabeltje? Hoeveel heeft de radio gekost?

Zie Wekkels posting... als het een radio van EUR 1000,- oid betreft, laten repareren. Is het een cheap-ass radio --> nieuwe halen.

Verwijderd

Topicstarter
Nou, het is eigenlijk zo: de radio heb ik te leen van iemand. Daarom is het ook zo naadje. Ik zit hier nu in Porgual, Lisboa... ben bezig met m'n afstuderen.

Om dat ding hier te laten fixen, dat zal wel weer kut worden, aangezien die Portugesen mij vast en zeker proberen te naaien.

Naja, denk dat het beste is om het ding mee te nemen naar Nederland en vergolgens de beste man vertellen wat er aan de hand is. :(

Verwijderd

Ik denk toch dat het draadje wat anders heeft geraakt. Het chassis van de radio hangt aan massa. Dus bij sluiting zou de stroom rechtstreeks wegvloeien door de massakabel van de radio. Er kan dan hooguit een laag potentiaal verschil ontstaan door de ohmse weerstand van de massakabel van de radio. Maar waarscheinlijker is dat er direct een zekering doorbrandt. Misschien dat het kabeltje een andere in of uitgang van de radio heeft geraakt?

Verwijderd

Topicstarter
Nee, het kabeltje heeft sowieso het chassis geraakt. Ik hoorde een 'electriciteits-geluid' á la 'tik'.. daarna een beetje rook, daarna géén muziek meer....

• mcb1
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19:39
Neem aan dat je alle zekeringen al gecontroleerd hebt?

Kijk eens onder de motorkap, hier zit ook wel eens een stel zekeringen!

mcb1

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12-12 20:29
klinkt alsof je de speaker-kabel tegen het chassis hebt laten komen. Ik vermoed dat een kant van de versterker is opgeblazen. Je zou dat eens kunnen testen, zoals een ander reeds opmerkte "kapotter kan haast niet"
Ik zou direct die vriend even op de hoogte brengen. Mischien dat je het via een WA verzekering zou kunnen laten repareren, maar dan moet die vriend wel zo gauw mogelijk op de hoogte worden gesteld.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Pagina: 1