Dit is inderdaad wel een interessante vraag, misschien is het wel interessanter om de strekking iets algemener te maken om er eens achter te komen of er iemand al ervaring heeft met adsl-lite providers die meer gedownload heeft. Zijn er
uberhaupt mensen die er door hun provider op gewezen zijn? Zijn er hetnet.nl adsl'ers onder ons, die al eens een hogere rekening hebben gehad?
AMDFreak schreef op 08 mei 2003 @ 11:27:
Owja joh? Nog nooit van gehoort, mij lijkt dan dat ze de basic & fast abbo's dan ook gaat limiteren..
Ik heb er voor de rest nog niks over gehoort, dus ik heb nog zo mijn twijfels..
Daar hebben ze een 'fair use' policy, wat tot nu toe altijd nog neerkomt op onbeperkt downloaden. Later zou dit naar 20 of 30gbyte als
richtlijn kunnen gaan (dat zijn de getallen die je hoort, zie ook [search=fair use policy]), wat voor bijna iedereen wel voldoende is, op de paar procent die-hard "ik moet alles hebben" downloaders na dan (die op dit forum overigens oververtegenwoordigd zijn

).
De Providers zitten overigens wel met hun handen in het haar met die limieten, het nakijken kost volgens mij meer geld dan het gewoon gedogen (zoveel download de gemiddelde klant niet volgens mij en onder de 10gig is het nog steeds wel goed te doen voor een provider

).
Hetnet heeft bijvoorbeeld een data-limiet van (een IMO vrij belachelijke) 750Megabyte/maand en Planet heeft een Limiet van 1Gbyte per maand en die hadden dat als 'actie' de eerste 4 maanden in onbeperkt veranderd en ze verlengen deze 'actie' nu elke maand weer met een maand geloof ik

. XS4all 'doet' dus 2gbyte en wanadoo geloof ik eentje. tiscali en zonnet geven (nog) geen limiet.
Ik heb dus nog nooit gehoord dat iemand (met kpnadsl lite) erop aangesproken of berekend is. Overigens kan ik het me wel voorstellen voor die providers hoor, ze verdienen er geen reet mee (tussen de 8 en 17 euro/maand) en willen dan ook niet dat die gebruikers ze op kosten jaagt en zo wordt adsl-lite dus ook in de markt gezet, voor de lichte gebruiker, e-mailen, surfen, beetje zo af en toe een mp3 album en wat losse nummers neerhalen.
[
Voor 5% gewijzigd door
JvS op 08-05-2003 11:37
]