cron.weekly tijd instellen

Pagina: 1
Acties:
  • 31 views sinds 30-01-2008

• AtlonXP1800
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 29-01-2025
Ik heb een vraagje over cron.

Ik wil 2 jobs toevoegen die na elkaar gestart worden. Ik kan alleen nergens vinden hoe je de tijd van de jobs kan instellen als je de scripts er voor in cron.weekly neer zet.

de crontab (/etc/crontab) Ziet er zo uit:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
SHELL=/bin/bash
PATH=/sbin:/bin:/usr/sbin:/usr/bin
MAILTO=root
HOME=/

# run-parts
01 * * * * root run-parts /etc/cron.hourly
02 4 * * * root run-parts /etc/cron.daily
22 4 * * 0 root run-parts /etc/cron.weekly
42 4 1 * * root run-parts /etc/cron.monthly

0-59/5 * * * * root /usr/bin/mrtg /etc/mrtg/mrtg.cfg

hier staat dus wel en tijd ingesteld voor de cron.weekly, maar betekend dat dat alle scripts daar tegelijkertijd worden gestart?

crontab -l geeft aan dat er geen jobs zijn voor root.ik kan ook jobs toevoegen met crontab -e , alleen worden deze dan voor root toegevoegd. de bedoeling is dat het script altijd uitgevoerd wordt, maakt niet uit welke user is ingelogd.

ik maak trowuens gebruik van redhat 7.2 , kernel 2.4.9-13

• Rempage0611
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23-09-2025

Rempage0611

9405 WP @ 2x SMA Sunny Boy

22 4 * * 0 root run-parts /etc/cron.weekly

Dit script zal om 4:22 gaan lopen, als je b.v.
45 7 * * 0 root run-parts /etc/cron.weekly invult zal het script om 7:45 lopen.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:41
Nee, hij runt ze niet tegelijk maar na elkaar, en in 'man run-parts' staat in welke volgorde:
The files found will be run in the lexical sort order of the filenames.
m.a.w. je hebt genoeg opties:

1. Je zou de scripts kunnen nummeren: 01dezemoeteerst.sh en 02dezedaarna.sh en ze beide in de cron.weekly directory zetten.
2. Je kunt de scripts niet in cron.weekly zetten maar gewoon rechtstreeks in de crontab zetten (op verschillende tijdstippen, bv. eerste de ene en 5 min. later de andere ofzo)
3. Je kunt een script maken en in cron.weekly zetten dat de andere twee scripts (die je dan natuurlijk niet in cron.weekly zet) na elkaar aanroept.

Maareh, dit topic gaat wel dicht, want dit is wel vrij basic en ik denk dat je daar ook zelf wel op had kunnen komen, door bv. de manpages te lezen of gewoon even het gezonde boerenverstand te gebruiken ;)

Dit topic is gesloten.