Toon posts:

[Mandrake] hoe x-server stopzetten

Pagina: 1
Acties:
  • 109 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een poos geleden Mandrake 9.1 geinstalleerd en ik ben nu van plan om mijn drivers te gaan installeren voor mijn geforce 4 Ti...
Ik zit in KDE 3.1.0 en start Konsole op... ik log in met mijn root account en ga naar de dir waar het
.run bestand staat dat ik heb gedownload van nvidia.com.. vervolgens dit commando gebruiken -> sh NVIDIA-Linux-x86-1.0-4363.run
Ik krijg nu een hele logische foutmelding, ik het namelijk nog X-server opgestart en ik moet
deze afsluiten, maar hoe sluit ik deze X-server of zodat ik vervolgens in de shell kom zodat ik mijn drivers kan installeren (en hoe log ik via de shell in als root???)

Ik heb allerlei woordencombinaties in verschillende woordvolgordes geprobeerd op google en tweakers maar ik kan dit simpele vraagje nergens vinden...

• BèR
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-11-2022
CTRL+ALT+BACKSPACE

(edit)
En als het goed is kom je dan vanzelf in de console als root, als je tenminste in de X-server ook als root was ingelogd.

[ Voor 80% gewijzigd door BèR op 08-05-2003 10:45 ]

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:59
Nah...dan start waarschijnlijk XDM (of wat Mandrake ook precies gebruik..kdm of weet ik het..) weer op. Bovendien is dit wel een vrij ranzige manier om de X-server af te sluiten.

Topicstarter heeft zowaar nog gelijk ook, ik kan het met google ook niet vinden. Ergens is het wel een beetje basiskennis van Linux, maar vooruit.

Kan iemand die mandrake draait even uitleggen hoe je van runlevel switcht in Mandrake, of hoe je op een nette manier XDM stopzet zodat je die driver kunt installeren (de kernel module mag op dat moment natuurlijk niet in gebruik zijn, daarom gaat het mis), op zo'n manier dat na een reboot wel gewoon XDM weer start?

• MissingDog
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
init [runlevel]

of edit je XF86Config, zodat X niet meer op wil komen, later haal je deze regel weer weg...werkt prima ;)

[ Voor 79% gewijzigd door MissingDog op 08-05-2003 10:50 ]

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:59
Okay...ik vraag het maar even...omdat het in Red Hat telinit heet enzo geloof ik.

Anyway, als je intikt 'init 3' of 'init 1' moet je in een console-only mode komen waarin X dus niet draait. Dan kun je die driver installeren, en daarna 'init 5' intikken (of gewoon lompweg even rebooten). Hopelijk werkt dat :)

Verwijderd

Topicstarter
hoe en waar moet ik dat 'init' commando gebruiken... in de Konsole herkent hij dit commando namelijk niet...
Ik heb zonet even geprobeerd om linux op te starten als root met de optie "failsafe" (of zo iets).... ik kom dan
wel in een soort console mode terecht alleen wanneer ik dan weer mijn drivers wil installeren zegt hij nog eens dat X-server draait!....

btw... readme op www.nvidia.com geeft hierover geen informatie

Verwijderd

Probeer dit eens: # telinit 2. Dit moet Linux in operatieniveau 2 (goed nederlands voor runlevel he? ;)) laten draaien, en daar zit (als het goed is) geen X in.

////Edit: als je dan X weer wilt opstarten, doe je # telinit 5. Of een ander runlevel, afhankelijk wat er als standaard in je inittab staat ingesteld.

[ Voor 45% gewijzigd door Verwijderd op 08-05-2003 12:40 ]

Verwijderd

gewoon ff

code:
1
ps -A

doen

ff kijken wat het proces id is van xdm of kdm of gdm

dan

code:
1
kill procesid

als het goed is beland je nu terug in de console, anders moet je ff ctrl + alt + backspace doen.
werkt dat niet, moet je op de zelfde manier ff de xfs killen (x font server), het is niet echt een nette manier, maar het werkt wel :)

Verwijderd

Topicstarter
wanneer ik ctrl + alt +backspace doe kom ik automatisch weer terecht bij het inlog scherm...

Waneer ik het commando #init 2 gebruik gebeurd er naar mijn weten niks, hij spring gewoon naar een volgende command promt:
code:
1
2
3
[root@h165234]# #init 2
[root@h165234]#
[root@h165234]#

als ik het commando ps -A gebruik kan ik geen xdm, kdm of gdm vinden maar alleen 'X'.. wanneer ik deze kill gebeurd er precies het zelfde als ctrl + alt +backspace.... (ik kom dus gewoon weer bij een grafische interface om te kunnen inloggen)...

EDIT:
Ik ben overigens niet aan mijn kernel geweest... in de readme van nvidia.com staat dat je twee bestanden moet downloaden. 1 voor de kernel en de andere voor de drivers (deze heb ik).
Maar dat bestand voor je kernel heb ik niet gedownload om dat ik bij god niet weet wat ik dan aan het doen ben.... is dit echt strikt noodzakelijk of kan dit bestand ook worden overgeslagen??

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 08-05-2003 12:57 ]

• Primator
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:22
type: telinit 3
is het zelfde als runlevel 5 behalve X

There is no place like 127.0.0.1

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op 08 mei 2003 @ 12:55:
als ik het commando ps -A gebruik kan ik geen xdm, kdm of gdm vinden maar alleen 'X'..
mdkkdm misschien wel? Dit is namelijk de default display manager onder Mandrake 9.1.

[ Voor 6% gewijzigd door blackd op 08-05-2003 13:10 ]

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

Verwijderd

Topicstarter
Er staan inderdaat heel veel mdkkdm tussen... (stuk of 10) maar ik heb het met het commando telinit 3 voor elkaar gekregen..., drivers zijn succesvol geinstalleerd -> daarna xfree86 bestand aangepast en nu wordt linux opgestart op mijn andere beeldscherm (heb dualhead en nu wordt linux dus opgestard op het beeldscherm dat is aangesloten op de digitale out van mijn geforce4)... dit betekend dat de drivers werken... nu alleen nog even er voor zorgen dat dualhead werkt. Ik werk namelijk nog steeds maar met 1 beeldscherm!

btw. Als ik harddrake opstart dan kom ik in een window genaamd "logdrake" en ik weet bij god niet wat ik daar moet doen... heb al iets gedaan met optie "save" maar het helpt niks, ik kom onmogelijk in harddrake

• Slaiter
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Slaiter

Firesnake

waarom niet gewoon zo?

als root:

pico -w /etc/inittab

edit de runlevel (runlevel 3)

pico ^o
pico ^x

ctrl alt delete.

spul instaleren, daarna hetzelfde als hierboven uitvoeren alleen set je de runlevel weer terug naar 5

beeyje omslachtig, maar werkt wel :)

Verwijderd

offehh
alt del f2voor console,
en dan

/etc/init.d/xdm stop

en als je weer wil inloggen
/etc/init.d/xdm start

xdm evt vervangen door kdm of gdm

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 08-05-2003 13:37 . Reden: aanvulling ]

Verwijderd

Topicstarter
Mijn drivers zijn al geinstalleerd... ik moet er nu alleen nog voor zorgen dat ik mijn dualhead aan de praat krijg....

///edit:
Enig idee hoe ik dualhead aan de praat krijg... moet ik dan perse mijn xfree86-4 file editten of kan het ook via een grafisch programma?

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 08-05-2003 14:03 ]

Verwijderd

Topicstarter
hehe, Ik heb mijn dualhead aan de praat gekregen met een programma genaamd YanC (Yet another nV configurator) ontzettend makkelijk en heb nu een dualhead desktop met beide schermen op 1280x1024 draaien!!!

iedereen bedankt voor de help.....

• bkor
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Het is al gelukt, maar voor de search:
Mandrake start de display manager (gdm/kdm enzo) in het /etc/init.d/dm script. Je kan dus service dm stop gebruiken om de display manager te stoppen. Daarna service dm start om hem weer te starten. Welke display manager gestart wordt kan je aangeven door een regel zoals DISPLAYMANAGER=blah aan te maken in het bestand /etc/sysconfig/desktop (ipv blah gdm/kdm gebruiken). Een andere display manager kiezen kan je ook doen met de tools van Mandrake (Mandrake Control Center).

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-05 18:38

deadinspace

The what goes where now?

Even nog wat aanvullende dingetjes...

* Hier (Debian GNU/Linux) is telinit een symlink naar init. Beide commando's zijn equivalent als je het runlevel wilt wijzigen. AFAIK is dit op alle GNU/Linux distributies zo. Overigens staat dat in de manpages, dus dat hoor je eigenlijk niet te vragen ;)

* Hou er rekening mee dat de betekenissen van een aantal runlevels kunnen verschillen van distributie tot distributie. POSIX specificeert dat:
- runlevel 0: system halting
- runlevel 1: single user mode
- runlevel 2-5: naar eigen inzicht te gebruiken
- runlevel 6: system rebooting

Distributies kunnen runlevels 2 t/m 5 dus zo indelen als hen goeddunkt. Als je niet weet welk runlevel je moet hebben is runlevel 1 een vrij goede keuze, dit is namelijk altijd zonder XFree86. Maar let op, je hebt ook geen netwerk in runlevel 1.
Verwijderd schreef op 08 May 2003 @ 12:55:
wanneer ik ctrl + alt +backspace doe kom ik automatisch weer terecht bij het inlog scherm...
Dat is dus het verschijnsel dat Wilke in zijn eerste post beschreef.
Waneer ik het commando #init 2 gebruik gebeurd er naar mijn weten niks, hij spring gewoon naar een volgende command promt:
Dan is je systeem blijkbaar al in runlevel 2, iets wat je overigens kunt controleren met het commando runlevel, wat overigens ook in de manpages staat ;)

Ctrl-alt-backspace is imho trouwens helemaal niet zo ranzig om XFree86 af te sluiten, maar dat terzijde :)
Pagina: 1