Toon posts:

Packard Bell IGO 4441

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb sinds kort een Packard Bell aangeschaft als laptop met 128mb werkgeheugen. 32mb van de 128 is geshared voor mijn videokaart. 'Helaas' zit er windows xp als besturingssysteem er op en dat zorgt er voor dat het niet allemaal vlotjes loopt ivm met te weinig werkgeheugen. Op de website van packard bell zie ik dat ik maar maximaal 256mb erbij kan plaatsen. Kan iemand me vertellen waarom het maximaal 256mb moet zijn en niet 512 of iets anders? Ik neem aan dat ik in het bios kan aangeven dat er 512mb erin zit ipv 384.

[bron]
http://www.packardbell.co.uk/support/node485.asp
[/bron]

Verwijderd

Handige link geef je |:( Moeten we maar raden welke je hebt :?

edit:

Shit, niet goed gelezen, mijn excuses. Stond in de titel

Als je de volgende keer rechts-klikt en opent in een nieuw venster krijg je waarschijnlijk wel de juiste link die je kunt plakken in een bericht.

Tav het geheugen: misschien drie slots van elk 128MB (het is maar een idee).
Je hoeft overigens niet aan te geven hoeveel geheugen erin zit, je machine zal het wel voor je tellen.

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 08-05-2003 10:32 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het open gemaakt voor de zekerheid en aan de onderkant zie ik dat er nog 1 vrije slot is (overigens geen idee hoe ik het daarin moet krijgen). Zou het misschien kunnen liggen aan het feit dat mijn huidige bios niet meer als 384mb herkent?

Verwijderd

Expansion Memory
1 SO-DIMM Slot
Size: 128/256 MB
Type: DDR-SDRAM (PC2100) 200-pin SO-DIMM

Maximum 384MB (128+256MB)

Van de PB support database ;) gaat dus echt neit werken om er meer in te stoppen helaas.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 08 May 2003 @ 10:51:
Expansion Memory
1 SO-DIMM Slot

Maximum 384MB (128+256MB)

Van de PB support database ;) gaat dus echt neit werken om er meer in te stoppen helaas.
Bedankt voor je snelle reply :) Nu weet ik wat mijn maximum is.
Is het ook verstandig om voor een Kingston CAS 2,5 te kiezen of is een Dane-Elec ook goed? Ik weet van CAS tijden dat ze handig zijn bij het overklokken en sommige sneller zijn. Qua prijs zijn ze even duur (zie pricewatch €40,- voor een 256mb DDR pc2100 geheugen). Welke zouden jullie aanraden of is er geen merkbare verschil in?

• Grijns
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10-05 22:08
gewoon het aangeraden geheugen gebruiken:
1 SO-DIMM Slot
overclocken van laptops is niet aan te raden ivm hitte ( en garantie :X )

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:07

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op 08 mei 2003 @ 10:58:
[...]

Bedankt voor je snelle reply :) Nu weet ik wat mijn maximum is.
Is het ook verstandig om voor een Kingston CAS 2,5 te kiezen of is een Dane-Elec ook goed? Ik weet van CAS tijden dat ze handig zijn bij het overklokken en sommige sneller zijn. Qua prijs zijn ze even duur (zie pricewatch €40,- voor een 256mb DDR pc2100 geheugen). Welke zouden jullie aanraden of is er geen merkbare verschil in?
Als je voor hetzelfde geld kunt kiezen tussen CAS 2.5 en CAS 2, gewoon CAS 2 nemen :z
Verder zijn Kingston en Dane-Elec beide goed aangeschreven modulefabrikanten. Ik zou proberen na te gaan welke chips ze op de modules gebruiken en op basis daarvan te kiezen.

Overigens heb ik ook bij PB gewerkt en kan ik je zeggen dat je de maxima die zij aangeven soms met een flinke korrel zout moet nemen. Die iGo4xxx reeks heeft een SiS 650 chipset die alles tot en met 512Mb chips ondersteunt. Als een 512MB module (let hier trouwens op hoofdlettergebruik 1B=8b) 8 chips heeft, dan moet het werken, wat dan ook PB zegt. Die 256MB max betekent dat PB niet hoger getest heeft :z

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
dion_b schreef op 08 May 2003 @ 14:29:
[...]

Als je voor hetzelfde geld kunt kiezen tussen CAS 2.5 en CAS 2, gewoon CAS 2 nemen :z
Verder zijn Kingston en Dane-Elec beide goed aangeschreven modulefabrikanten. Ik zou proberen na te gaan welke chips ze op de modules gebruiken en op basis daarvan te kiezen.

Overigens heb ik ook bij PB gewerkt en kan ik je zeggen dat je de maxima die zij aangeven soms met een flinke korrel zout moet nemen. Die iGo4xxx reeks heeft een SiS 650 chipset die alles tot en met 512Mb chips ondersteunt. Als een 512MB module (let hier trouwens op hoofdlettergebruik 1B=8b) 8 chips heeft, dan moet het werken, wat dan ook PB zegt. Die 256MB max betekent dat PB niet hoger getest heeft :z
Hahaha meen je dit nou? Nou wat raar van PB dat ze dan ook niet meteen 512mb testen :D Maar ik zag trouwens ook het prijsverschil tussen een 256mb en 512mb dus ik ga zowiezo voor de 256+128 combinatie. Weet je misschien ook of Kingston CAS2 heeft? Ik wil morgen bij Informatique namelijk Kingston geheugen halen (is €1 duurder als een Dane-Elec dus zal het wel ietjes beter zijn 8)7 ).

Verwijderd

Topicstarter
Ik weet niet of mijn vraag hiertussen hoort maar ik probeer het even:

Het geheugen van mijn videokaart is 'shared' met mijn werkgeheugen.
Dat is op dit moment 32mb van mijn 128. Straks als ik 256mb werkgeheugen erbij plaats zou ik graag mijn shared videokaart geheugen van 32 naar 64mb willen uitbreiden.
Ten eerste, is dit uberhaupt wel mogelijk? En ten tweede heeft dit enigszins nut? :)

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op 09 May 2003 @ 00:51:
Ik weet niet of mijn vraag hiertussen hoort maar ik probeer het even:

Het geheugen van mijn videokaart is 'shared' met mijn werkgeheugen.
Dat is op dit moment 32mb van mijn 128. Straks als ik 256mb werkgeheugen erbij plaats zou ik graag mijn shared videokaart geheugen van 32 naar 64mb willen uitbreiden.
Ten eerste, is dit uberhaupt wel mogelijk? En ten tweede heeft dit enigszins nut? :)
Of het mogelijk is, hangt af van je opties in BIOS. Soms zit de hoeveelheid share vast, soms kun je het veranderen. Maar of je er wat aan hebt...

Sowieso is zo'n shared geval funest voor de performance van je systeem. Het snoept geheugenbandbreedte van de CPU af, en bij een P4 met enkelkanaals DDR is de geheugenbandbreedte al de bottleneck. De hoeveelheid bandbreedte die het misbruikt staat los van hoe groot die shared mem eigenlijk is, dus het zal erg weinig uitmaken. De hoeveelheid video mem is sowieso maar marginaal relevant voor de performance van je grafische subsysteem- het moet voldoende zijn voor je framebuffer, Z-buffer en textures, meer niet- maar als het vol zit gaat het naar systeemgeheugen swappen. Normaal krijg je dan een flinke performanceval, maar in dit geval zal het weinig uitmaken.

Kort gezegd: het zal geen snars uitmaken :z

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
dion_b schreef op 09 May 2003 @ 01:01:
[...]

Kort gezegd: het zal geen snars uitmaken :z
Duidelijke taal 8)

Verwijderd

Topicstarter
OK, bij deze om jullie te informeren:
Ik heb 256mb DANE ELEC pc2100 DDR geheugen erbij geplaatst en het werkt! 8)
Zelfs zo goed dat alles nu soepeltjes verloopt. Nu kom ik met een nieuwe vraag:

Kan ik mijn 1,6Ghz Celeron processor vernieuwen? Niet dat het snel is maar ik zag op de frontpage staan dat de 2,4Ghz Celeron processor in prijs was verlaagd dus ik ben gewoon benieuwd of dit lukt! :)

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Een 1,6GHz Celeron bestaat niet :)

Maargoed, zo'n upgrade moet in principe gewoon lukken. Sterker, als je mazzel hebt (je hebt een Socket478 mobo en de chipset kan FSB@133 aan), dan kun je zelfs de snelste P4@533 erop prikken :Y) In het ergste geval heb je een Socket423 P4 Willamette. Dan kun je enkel de snelste Willamette erop prikken (de 2GHz variant, welke tegenwoordig nauwelijks meer te koop is).

• Puc van S.
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:12
uhm ik dacht dat het bijna onmogenlijk was een cpu van een laptop te veranderen?

[http://www.okbreijnen.nl] [Overwatch] [Cennahysh]

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Damn, ik had een kleine desktop in mijn hoofd 8)7

Verwijderd

Topicstarter
BalusC schreef op 26 May 2003 @ 11:28:
Een 1,6GHz Celeron bestaat niet :)
Nou wat ga jij dan raar opkijken als jij mijn Celeron 1,6ghz ziet! :+
Maar ik heb dus nu geen optie om mijn 1,6ghz Celly te veranderen?

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-08 13:04

job

het lijkt me sterk als je hem kan vervangen.

en ten tweede je zit misschien met een warmte probleem.
meestal is het zo dat een snellere cpu meer warmte produceert.
tenminste mocht het een cpu zijn met hetzelfde design

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Een mobile 1,6GHz bestaat inderdaad wél :) Deze is te upgraden tot maximaal 2,2GHz. Maar hou wel rekening met een toename van warmteproduktie van ~37W naar ~45W.

• boesOne
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 17-08 12:36

boesOne

meuh

Maar de kans bestaat dat je CPU op het mobo is vastgesoldeerd..
Dus.. lastig upgraden.

I say we take off and nuke the entire site from orbit. It's the only way to be sure.

Verwijderd

Topicstarter
BalusC schreef op 26 May 2003 @ 11:47:
Een mobile 1,6GHz bestaat inderdaad wél :) Deze is te upgraden tot maximaal 2,2GHz. Maar hou wel rekening met een toename van warmteproduktie van ~37W naar ~45W.
BalusC dus als ik een Cel 2,2Ghz vind en deze vernieuw met mijn niet vastgesoldeerde proc weet je dan misschien een betere koeler voor mij te nomen? :)

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:17
Vind maar es een losse mobile CPU :P

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

_JGC_ schreef op 26 May 2003 @ 23:52:
Vind maar es een losse mobile CPU :P
CPU is wel te vinden hier en daar, maar een losse laptop koeler die specifiek voor dit beestje gemaakt is... :+

Als je per se wilt upgraden, kijk dan naar het duurste model uit de series. Ga na voor de CPU die daarin zit hoeveel W hij erdoor jaagt. Kijk vervolgens hier voor de snelste compatibele mobile CPU met maximaal dezelfde warmteoutput- dan ben je zeker dat het erop gebouwd is.

En probeer tenslotte juist _DIE_ CPU ergens te vinden 8)7

IMHO gaat dit een idioot dure en lastige grap worden voor een paar procent performance winst, des te meer omdat de bottleneck zo overduidelijk zit in de gedeelde single-channel geheugenbus. CPU clockspeed verhogen is in zo'n situatie gerommel in de marge :P

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1