Toon posts:

Traag netwerk.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de volgende netwerk situatie:

Afbeeldingslocatie: http://www.starbase01.com/images/network.jpg
Clickable

(Lijntjes van Client 1 + 2 zijn inbelverbindingen, word zelden gebruikt)

Alle clients hebben een Realtek 8039 100Mbit WOL LAN adapter
Ingesteld op auto speed.
De kabels zijn CAT5.

De server zit op Poort 1 van de Router
De switch zit op Poort 4 van de Router
De router zit op de uplink van de Switch.

Op alle clients kan ik de volledige bandbreedte qua internet halen.
Alleen file transfers van bijv. de server naar client 1 die gaan enorm traag.
Wanneer er een file van 400MB word gekopieerd/verplaatst kan dat soms wel 8 minuten duren! (Veel te lang!).
De Network utilization lag rond de 3% met pieken naar 25% - 40%.

Ik heb met NetCPS getest en tijdens de tests lag de utilization op 60% en was ook goed stabiel.

Tijdens het kopieren en het testen met NetCPS gebeurde er verder niks op de Server/client.

De specs:

Server:
P3 700Mhz
256 MB SDRAM
10GB 5400rpm UDMA 66
Windows 2003 Server Enterprise Edition

Client 1:
AMD TB 1Ghz
1024 MB SDRAM
80 GB 7200rpm UDMA 100
Windows XP SP1

Client 2:
P3 500Mhz
384 MB SDRAM
10 GB 7200rpm UDMA 66
Windows 2000 SP3

Client 3:
P2 400Mhz
192 MB SDRAM
6.4 GB 5400rpm
Windows 2000 SP3

Client 4:
AMD Duron 1Ghz
256 DDR
40 GB 7200rpm UDMA 100
Windows XP SP1

Router:
Edimax BR-6104

Switch:
Edimax ES-8108P

Kan iemand mij een verklaring geven waarom file transfers zo traag gaan?

• Super_ik
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:32

Super_ik

haklust!

is die router wel 100 mb of maar 10?

8<------------------------------------------------------------------------------------
Als ik zo door ga haal ik m'n dood niet. | ik hou van goeie muziek

Verwijderd

De router zal wel 100 zijn, want de BR-6104 is de latere versie dan de Edimax BR6004+ die ik heb (en die ook 100/10 MB is)

Ik denk dat de TS de netwerkkaarten op Autodetect heeft staan. Stel ze allemaal in op 100 MB FULL en het zou moeten werken.

Verwijderd

Idd, zet je duplex-modus niet op Auto, maar gewoon op de maximale stand (100 Full-modus)

Verwijderd

Leg eens een touwtje tussen een client en de switch waaraan ook de server zit - de router dus. Ik denk dat je nu gewoon wat dingen moet proberen, om zaken uit te sluiten. Dus eerst de switch omzeilen, en als dat niet werkt de router omzeilen. Kijken waar het mis gaat.

Uiteraard alvorens dit te doen, zou ik alle instellingen inderdaad forceren op 100Mbit Full-duplex. Je werkt toch met switches, dus dat moet geen probleem vormen :)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 08 May 2003 @ 13:16:
Leg eens een touwtje tussen een client en de switch waaraan ook de server zit - de router dus. Ik denk dat je nu gewoon wat dingen moet proberen, om zaken uit te sluiten. Dus eerst de switch omzeilen, en als dat niet werkt de router omzeilen. Kijken waar het mis gaat.

Uiteraard alvorens dit te doen, zou ik alle instellingen inderdaad forceren op 100Mbit Full-duplex. Je werkt toch met switches, dus dat moet geen probleem vormen :)
Een client direct aan de switch hangen zal niet gaan, er zit zo'n 20 meter tussen en ook nog eens 2 vloeren lager. En er niet echt ruimte om bij de server/router te gaan zitten om dat te kunnen testen. Moet eens kijken of er wellicht buitenom een kabel gelegd kan worden, maar dan moet ik even een UTP zoeken van minimaal het dubbele.

Ik ga eerst wel even testen morgen/van het weekend met de full duplex mode aan te zetten.

Verwijderd

Topicstarter
Full Duplex mode aanzetten heeft niet echt effect.
De load schommelt nu tussen de 10-20%.
En dat terwijl ik toch een aantal grote files tegelijk aan 't kopieren ben...
Pagina: 1