hoe kan ik een image maken van een partitie in RAID? ik kan nergens drivers selecteren oid, als ik het proces wil beginnen krijg ik de melding dat het niet mogelijk is, verder geen details. heb onboard ITE GigaRAID controller.
Met welk programma wil je dit doen ?
Shit zie het al.. DOM !!
Shit zie het al.. DOM !!
[ Voor 32% gewijzigd door ilovetechno op 08-05-2003 08:26 ]
Na, zo dom is het niet, het is gewoon een foute naam van dat programmailovetechno schreef op 08 mei 2003 @ 08:26:
Met welk programma wil je dit doen ?
Shit zie het al.. DOM !!
Onboard raid klinkt als ide. Zie je die partities wel in Dos? Want dan zou het DI ook moeten lukken.
Als het scsi-raid is moet je een w98-bootdisk nemen, die heeft een hoop scsi-drivers (hoewel die ze vnl voor de cdrom gebruikt).
"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock
ik moet voor XP ook de drivers installeren bij de setup, dus denk niet dat w98 ze geintergreerd heeft. en ik zie mn partitie niet onder dos dus...
Verwijderd
Vreemd, je zou ze gewoon onder DOS moeten zien. Die drivers zijn alleen echt nodig bij de XP installatie en om de snelheid onder windows goed te krijgen.
Krijg jij wel dat tussen-schermpje na de bios en voor windows begint (of een boot manager) ?
Dat schermpje waar je je raid in kunt stellen (maw raid bios) ?
Krijg jij wel dat tussen-schermpje na de bios en voor windows begint (of een boot manager) ?
Dat schermpje waar je je raid in kunt stellen (maw raid bios) ?
Moederboard GA-SINXP1394(GA-8SQ800 Ultra2) 
Dos Driver (maybe?) ITE 8212
driver voor Win9X, Win2K, WinXP, WinNT
Dos Driver (maybe?) ITE 8212
driver voor Win9X, Win2K, WinXP, WinNT
Met Ghost kan dit wel, gewoon de logische drive selecteren en een image maken. Als je een NTFS partitie hebt dan is het niet vreemd dat je die niet ziet onder DOS, aangezien DOS er geen support voor heeft.
Concrete Loop Watercooling
Maar als je in DOS zit is de raid niet geinstalleerd en word dus ook niet gezien door GHOST.FreeRider schreef op 08 May 2003 @ 19:02:
Met Ghost kan dit wel, gewoon de logische drive selecteren en een image maken. Als je een NTFS partitie hebt dan is het niet vreemd dat je die niet ziet onder DOS, aangezien DOS er geen support voor heeft.
Dus maakt het dan niet uit wat voor FILESYSTEM het is, toch?
Probeer de drive(s) eens te benaderen met: NTFS Reader for DOS
Inderdaad doet het filesystem er niet zo toe. Maar street011 geeft zelf aan dat hij de drive niet ziet onder DOS, wat vrij logisch is. Als je in DOS zit (dus boot met een DOS disk, niet een shell in windows natuurlijk) dan moet de drive gewoon te benaderen zijn, want de BIOS van je RAID kaart stelt de gegevens als het goed is in. Daar zijn geen drivers voor nodig. Als je van de array kunt booten dan ziet ghost de drive hoogstwaarschijnlijk gewoon als logische drive.
[ Voor 18% gewijzigd door FreeRider op 08-05-2003 23:02 ]
Verwijderd
yeah right..
als je opstart van diskette is een harddisk die aan een SCSI-controller hangt niet zichtbaar.
Indien je van de SCSi-harddisk boot (en dus ook van je scsi controller) wordt het scsi-harddiskbios geladen.
Als je dus niet van de harddisk boot, wordt de disk ook niet gezien, tenzij je een dos-devicedriver ervoor hebt.
Aangezien geen enkele pci-IDE(-RAID) controller een DOS driver hebt, kun je bijna nooit de disks die aan die controller hangen benaderen, simpelweg omdat de firmware van die controller niet geladen wordt omdat je van diskette opstart.
als je opstart van diskette is een harddisk die aan een SCSI-controller hangt niet zichtbaar.
Indien je van de SCSi-harddisk boot (en dus ook van je scsi controller) wordt het scsi-harddiskbios geladen.
Als je dus niet van de harddisk boot, wordt de disk ook niet gezien, tenzij je een dos-devicedriver ervoor hebt.
Aangezien geen enkele pci-IDE(-RAID) controller een DOS driver hebt, kun je bijna nooit de disks die aan die controller hangen benaderen, simpelweg omdat de firmware van die controller niet geladen wordt omdat je van diskette opstart.
Die firmware wordt gewoon tussen de post en dat statusscherm in geladen. Na het tellen van het geheugen etc komt er een apart bios langs, deze detecteerd de schijven en of de array nog klopt.
Hierna krijg je dat scherm met allemaal info over je pc, en daarna pas gaat hij een OS laden (waar dan ook vandaan). Dat bios of firmware is dus gewoon geladen.
Ik heb zowel een highpoint als een promise (el cheapo, dat wel dus geen ervaring met 3ware of andere high-end controllers) gewoon kunne fdisken met een minimale bootdisk.
DI zou gewoon het raid-volume moeten zien.
Hierna krijg je dat scherm met allemaal info over je pc, en daarna pas gaat hij een OS laden (waar dan ook vandaan). Dat bios of firmware is dus gewoon geladen.
Ik heb zowel een highpoint als een promise (el cheapo, dat wel dus geen ervaring met 3ware of andere high-end controllers) gewoon kunne fdisken met een minimale bootdisk.
Rhàshan - Aditu Sunlock
Dat is allemaal leuk maar als je SCSI of RAID niet geinitialiseerd word in dos dan doet hij het niet.Paul Nieuwkamp schreef op 09 May 2003 @ 19:28:
Die firmware wordt gewoon tussen de post en dat statusscherm in geladen. Na het tellen van het geheugen etc komt er een apart bios langs, deze detecteerd de schijven en of de array nog klopt.
ALs je windows installeerd maar de SCSI adapter niet dan kun je ook niet bij de schijf komen
Daar zit wat in, echter heb ik toevallig vandaag een aantal keer zitten ghosten van RAID array naar IDE disk en terug, en daarbij kon ik in DOS de array gewoon zien. Ik boot dan wel van CDROM ipv diskette (zit al jaren geen diskette meer in m'n systemen). Ook als ik van de IDE schijf boot naar DOS kon ik de SCSI array gewoon zien. Ik meen me ook te herrinneren dat ik vroeger mijn promise IDE RAID 0 setup ook vanuit DOS kon benaderen en er images van kon trekken (en terug zetten).
Als de kaart een eigen BIOS heeft en een schijf definieert dan moet je er in DOS gewoon bij kunnen.
Als de kaart een eigen BIOS heeft en een schijf definieert dan moet je er in DOS gewoon bij kunnen.
Zoiets is er niet. Dat scherm halverwege de post is het bios van de kaart, en dos doe alles via het bios. Vandaar dat dos altijd het volume (zou moeten kunnen) ziet.gasemans schreef op 09 mei 2003 @ 20:19:
...niet geinitialiseerd word in dos...
Windows doet alles via hardware, vandaar dat je daar drivers voor nodig hebt, via het bios is ook langzamer dan direct.
Ik heb vaak zat gezien dat Windows schijt had aan het disablen van een firewire, usb of com-poort, gewoon omdat hij die in de hardware detecteerde.
Neem maar een raid-array, een doodsimpele dosflop met niets anders dan io.sys, msdos.sys command.com en fdisk.(exe || com)
Als je dan fdisk start dan zie je gewoon een schijf en eventuele partities.
Rhàshan - Aditu Sunlock
Dat is ook niks vreemds.. De hardware raid-controllers worden door dos gewoon gezien als een enkele schijf. En de controller wordt door dos gewoon gezien als een ata-controller, dus dat werkt allemaal gewoon.FreeRider schreef op 09 mei 2003 @ 21:19:
Daar zit wat in, echter heb ik toevallig vandaag een aantal keer zitten ghosten van RAID array naar IDE disk en terug, en daarbij kon ik in DOS de array gewoon zien.
(de bios van de raid-controller zorgt daar allemaal voor, en handelt gewoon de bios-requests af!)
En dus werkt dat ghosten ook gewoon..
(ik heb zowel met highpoint als promise controllers geghost, zonder problemen
Pagina: 1