nieuwe 2 x 12 inch sub klein vraagje

Pagina: 1
Acties:
  • 147 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• redpen
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 06-06 23:10
ik heb hier nu 2 mooie subs van het merk
(alleen de woofers)
necom
Afbeeldingslocatie: http://www.neeskensbv.nl/images/necom-boomer-11-money.jpg
met de volgende specs

NECOM BOOMER XI
E-MONEY single bass reflex system
Dimension: 480 x 360 x 360mm
System: 12 inch subwoofer
Power capability: 440 watts (230w rms)
Freq. resp: 20 Hz ~ 500Hz
Sensitivity: 95 dB

hiervoor wil ik dus een nieuwe kist maken voor achter in mijn mazda
ik heb uitgerekend dat de kist
ongeveer 60 liter is orrigineel .

nu is mijn vraag dus als ik een grote kist wil maken met die 2 x 12 inch dingen wat voor kist moet ik dan maken ik dacht zelf eerst aan een zelfde soort kist als waar ze nu in zatten alleen dan aan elkaar
en dan wou ik ze of gepoort in een kist zetten of gesloten
en dan nog de vraag in een ruimte of in ieder appart ?

ik had zelf een kist in gedachte met de maten

76 cm lengte
52 cm diepte
38 cm hoogte

150 liter

maar moet ik die dan zo plaatsen zoals ze orrigineel in de kist ook zaten of kan ik ze ook in een dichte kist plaatsen ? (dus dat de speaker aan de voorkant te zien is en de kist helemaal dicht)

beter 10 servers in de lucht dan 1 op de grond

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-06 12:06

Wekkel

De downloadkoning

Je hebt geen T/S parameters gepost. Daarom kunnen we weinig voor je uitrekenen qua behuizing. Ik begrijp dat je Necom al een mailtje hebt gestuurd voor de T/S parameters. Als je die hier ook even post kunnen we wat voor je betekenen ;)

• redpen
ja ik heb ze meteen een mail gestuurd maar niets terug gekregen ik denk dat ik ze vanmiddag even bel

• redpen
ok ik heb dus nog niets gekregen ook na het bellen dus ik heb ook al wat reacties gekregen op showyoursound.com

en ik ga dus per sub een dichte kist maken van 40 liter (of meer als iemand dat aanraad ?)

maar nu had ik een vraag kan ik die kist gewoon met een grote kamer maken dat ze allebei in een grote ruimte van 80 spelen of moet ik echt 2 ruimtes van 40 maken met een schot ertussen

• redpen
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/redneck.the.best/pics/kist.JPG
ik heb dus uit verschillende bronnen gehoord dat in een gesloten kist deze 2 woofers wel zullen klinken
ik heb zelf ff in klat een kistje getekend

graag jullie mening hierover
ik heb zelf nu ook nog een vraag moet ik ze in een grote ruimte laten spelen of 2 kleinere maken (dus schot ertussen ?)

• redpen
ik heb even het plaatje verbeterd zoals hij er nu uit ziet zal hij wel goed zijn :)

Verwijderd

je kan niet zomaar 2 bas reflex pijpen stoppen in een unit waar je de T/S parameters niet van weet.... Je zegt een geloten kist te gaan maken (wat me het beste lijkt als je geen gegevens over je woofer hebt) maar als ik naar het plaatje kijk zie ik 2X een "poort"?

• redpen
jep ik heb gister avond nog even met iemand zitten praten over de box en we kwamen op het eind er zo op uit mocht dit niet lukken bouw ik weer een andere kist
maar bij die dichte kist ging het zachter en nu heb ik gewoon 2 keer de maat van zijn vorige kist en dan 2 keer zoon zelfde poort erin kijk wel of het werkt :) in de loop van de volgende week begin ik eraan :) ik zal wel pics posten

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-06 12:06

Wekkel

De downloadkoning

Ik denk dat in dit geval een omzichtigere benadering beter is. Men neme een spaanplaat kist van 60-70 liter en een baspijp die enorm verstelbaar is (van 5 cm tot 50 cm of zo), losse pvc pijp van een metertje of 2 doet ook wel mee ;)

Nou ga je eens wat dingen testen. Eerst de volledige inhoud van de kist met de woofer (wel even met slagmoeren werken, de woofer gaat er tig keer in en uit) en een lange baspijp, pijp telkens iets inkorten en luisteren maar (in de auto natuurlijk). Even op papier bijhouden wat je er van vond. Daarna jas je 5 melkpakken of bakstenen of wat dan ook in die kist, snoept er een liter of 5 uit op die manier en gaat weer met een aflopende pijplengte telkens luisteren. Zo heb je relatief snel een beeld wat die onbekende woofer doet in een gepoorte kist en kan je aan de hand van twee luistersessies met het veranderen van kistinhoud (woofer eruit en en weer in) en relatief makkelijk telkens even baspijp inkorten al heel goed inschatten hoeveel liters ideaal zou zijn en welke poortlengte. Theoretisch zou je dus de derde luistersessie (de 3e keer je woofer wederom monteren) al een behoorlijke setup voor de behuizing gevonden moeten hebben.

De spaanplaat kist gaat naar zolder en jij kan een kist uit mooi MDF maken met de juiste literinhouden en poort. Zet er een tussenschot tussen, zodat minimale afwijkingen tussen de 2 woofers (wat in de praktijk natuurlijk regel is) elkaar niet in de weg zitten. Bij poorten kan je bovendien niet zoals bij gesloten domweg x2 doen bij een dubbele wooferbezetting in een behuizing te plaatsen.

SIM-PEL en een stuk wetenschappelijker dan zomaar een gepoorte kist bouwen voor een onbekende sub.

[ Voor 12% gewijzigd door Wekkel op 09-05-2003 11:39 ]

• redpen
ja wekkel dat is een goede tip
ik denk dat ik nog ff wacht met het bouwen want die eikels bij dat bedrijf hadden me mail doorgestuurd naar de technische dienst en daar zouden ze de waardes hebben maar ja nog niets terug gekregen ?

Pagina: 1