Toon posts:

LAMP (Linux Apache MySQL en PHP) Installtie handleiding!

Pagina: 1
Acties:
  • 380 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
LAMP:

Een LAMP installatie is een veel voorkomende combinatie van verschillende opensource web-based server producten. Met de combinatie LAMP: Linux, Apache, MySQL en PHP heb je een krachtige server in handen. Met deze combinatie kies je er voor een stabiel database- en webserver te combineren voor de beste voordelen van beide. Het gaat hier om een relatief goedkoop, snel, veilig en stabiele combinatie die geheel naar eigen mannier is aan te passen.

DOEL:

Na een geruime tijd surfen op zoek naar informatie ben begonnen met de installatie van een lamp. Nu heb ik aardig wat moeite moeten doen om al de kennis van verschillende handleiding, howto's enz te combineren tot een succesvolle makkelijke installatie van een lamp. Echter heb ik uiteindelijk een nieuwe handeling geschreven, die voor zowel een beginner als een gevorderde gebruiker handig kan zijn bij een installatie van een lamp.

HANDLEIDING:

http://home.wanadoo.nl/michielvanhulst/

Veel succes!

• Luppie
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-08-2025

Luppie

www.msxinfo.net

Misschien wel een leuk idee om in de Tweaker FAQ te zetten.

Goed werk Audipower, petje af.

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

[ Voor 14% gewijzigd door Luppie op 07-05-2003 23:27 ]

Heb je iets aan mijn antwoord ? Een thumbs-up wordt zeker op prijs gesteld.

• Tha_Butcha
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 30-01 13:59
heb hem ff gauw doorgebladerd en ziet er zeer netjes uit (makkelijk te begrijpen voor beginners, dacht ik zo), alleen is het misschien makkelijk om de code/commands op zijn 'HOWTO's' duidelijk te maken, dus die in een grijze tabel te gooien en de tekst in bold weer te geven (zo ff uit me hoofd)

dat verbetert de leesbaarheid

Compromises are for the weak

Verwijderd

Topicstarter
Goede tip! dacht zelf aan een simpel kleurte of zo, dit is echter een de 'rauwe' versie, ik ben namelijk met een dergelijk project bezig, de link is een word document opgeslagen als .htm en even snel een indexje toegevoegd en uploaden maar. Misschien na het afronden van het project eens een leuke jasje aan hangen.

• RedRose
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

RedRose

Icebear

Ziet er goed uit! Even drie opmerkingen:

• Voor FreeBSD kan je beter ge-porte packages gebruiken, misschien kan je dat vermelden;
• Misschien is het handig als je voor PHP iets uitgebreider bent met het mee compileren van extra opties? (denk aan GD, LDAP etc etc);
• Als je wat meer aandacht besteed aan de vormgeving (bijvoorbeeld ala FAQ van tweakers) wordt het _nog_ duidelijker... ;)

Sundown Circus

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18:05

Predator

Suffers from split brain

PNS -> NOS

Meer iets voor NOS dit ;)

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18:18
Yep, een interessant topic; opmerkingen over de tekst, en discussie over de inhoud lijken me in NOS prima mogelijk.

• Freak_NL
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 29-01 14:41
Ik zie een aantal spel- en syntaxfouten. Wil je ook feedback hierop?

Over het algemeen wordt in Linux HOWTO's een user-prompt aangegeven met $ en een root-prompt met #

code:
1
2
3
$ echo "nee niet netjes, ik weet het" > /dev/null
$ sudo su
# vim /etc/fstab

Je installeerd MySQL vanaf RPM, maar vermeld dat elke willekeurige Linux distro geschikt is. Misschien is een vermelding dat een aantal distributies zelf al een pakket beheer systeem hebben de moeite waard? (Debian, Gentoo)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 07 May 2003 @ 23:41:
..., dit is echter een de 'rauwe' versie, ik ben namelijk met een dergelijk project bezig, de link is een word document opgeslagen als .htm en even snel een indexje toegevoegd en uploaden maar. Misschien na het afronden van het project eens een leuke jasje aan hangen.
Het is dus een 'rauwe' versie, maar ik zal als de tijd komt deze tips zeker meenemen naar de final versie! Ik heb hier helaas op het moment nog geen tijd voor want ik ben namelijk bezig me meer te verdiepen in de ontwikkeling van PHP/MySQL applicaties.

Op of aanmerking zijn meer dan welkom, zowel opmerkingen over tik of type fouten.

http://home.wanadoo.nl/michielvanhulst/
(Installatie LAMP systeem ( Linux Apache Mysql en PHP))

Verwijderd

Dit is ontzettend handig.... ik heb alleen een paar problemen,

1) bij het installeren van mysql verloopt alles naar wens, alleen het programma "mysql" bestaat niet (heel vreemd..

2) en tijdens het installeren van apache2 webserver krijg ik een error vanwege een bepaalde c compiler of iets dergelijks die niet bestaat.... (zo'n dergelijke fout kreeg ik ook toen ik mijn sb live! 5.1 kaart wou installeren)..

het installeren van php heb ik nog niet geprobeerd...
btw. ik gebruik Linux Mandrake 9.1

• FailFr8er
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:51
Verwijderd schreef op 08 May 2003 @ 17:05:
Dit is ontzettend handig.... ik heb alleen een paar problemen,

1) bij het installeren van mysql verloopt alles naar wens, alleen het programma "mysql" bestaat niet (heel vreemd..

2) en tijdens het installeren van apache2 webserver krijg ik een error vanwege een bepaalde c compiler of iets dergelijks die niet bestaat.... (zo'n dergelijke fout kreeg ik ook toen ik mijn sb live! 5.1 kaart wou installeren)..

het installeren van php heb ik nog niet geprobeerd...
btw. ik gebruik Linux Mandrake 9.1
Dit kan een Gentoo only iets zijn, maar probeer eens:

#/etc/init.d/mysql start

toevoegen aan je bootlist:

#rc-update add mysql default

Just my E0,02 :)

Verwijderd

Topicstarter
Kijk even op mysql.com, als de mysql deamon niet draait kun je deze handmatig starten, meer info op mysql.com - documents http://www.php.net/manual/en/

Wat is de exacte foutmelding die je krijgt bij het compileren van apache?

Zoek anders even naar de foutmelding op internet om zo meer te weten te komen over de aard van het probleem!

Ik zou je verder willen helpen maar dan moet je wat exacter je problemen omschrijven.

Veel succes!.

Verwijderd

Dit is de fout die ik krijg tijdens het installeren van apache: -> opgelost!!!

Dus post ik nu even mijn php probleem:
Wanneer het commando "./configure --with-apxs2.... etc" wordt uitgevoerd krijg ik op een gegeven moment dit probleem:
code:
1
2
3
4
checking for flex... lex
checking for yywrap in -ll... no
checking lex output file root... ./configure: line 2482: lex: command not found
configure: error: cannot find output from lex; giving up

[ Voor 92% gewijzigd door Verwijderd op 08-05-2003 20:25 ]

• Arnout
  • Laatst online: 10-02 17:38
Kleine opmerking, je zegt dat 't ook voor Debian van toepassing is. Echter, als je apt-get gebruikt (dselect eventueel) is het veel eenvoudiger dan de manier die jij beschrijft.

Verwijderd

Topicstarter
Aha! je mist lex, dit staat beschreven in de handleiding, alleen kwam bij mij pas voor bij de installatie van php (al is het goed heb).

tekst in handleiding:
---
Als je gebruikt maakt van SuSE 7.2 moet je voor je PHP kunt installeren eerst flex.rpm installeren, deze is namelijk nodig om php te installeren. Je kunt dit het gemakkelijkste doen om als root in YaST2 het desbetreffende software pakket alsnog te installeren
---

Oplossing voor jou:
Flex.rpm installeren via de makkelijkste manier, bij mij (SuSE) via YaST2 -- Software -- Install/Remove software -- Search 'lex' output: flex - 0.18 MB - (Fast Lexical Analyzer Generator).

Dus flex.rpm installeren en daarna apache opnieuw proberen te compileren en dan zou het wel moeten werken!

Succes

Verwijderd

dank je wel... ik heb dat stukje text genegeerd omdat ikzelf Mandrake 9.1 gebruik!
Waarom moet ik apache opnieuw compileren... heb ik toch al gedaan?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 08 May 2003 @ 21:33:
dank je wel... ik heb dat stukje text genegeerd omdat ikzelf Mandrake 9.1 gebruik!
Waarom moet ik apache opnieuw compileren... heb ik toch al gedaan?
Sorry ik bedoelde opnieuw installeren i.p.v compileren!

Fijn te horen dat je probleem is opgelost!

Heb je ondertussen MySQL ook al draaien?

Verwijderd

goed, alles werkt perfect alleen bij het installeren van php gaat er iets fout:
tijdens het uitvoeren van het "make" commando geeft hij een paar errors. Na een tijdje compilen komt hij met de volgende error:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
ext/mysql/libmysql/my_tempnam.lo(.text+0x4c): In function `my_tempnam':
/tmp/lamp/php-4.3.1/ext/mysql/libmysql/my_tempnam.c:103: the use of `tempnam' is dangerous, better use `mkstemp'
ext/mysql/libmysql/my_lib.lo(.text+0x41c): In function `my_dir':
/tmp/lamp/php-4.3.1/ext/mysql/libmysql/my_lib.c:169: undefined reference to `errno'
ext/mysql/libmysql/my_lib.lo(.text+0x658): In function `my_stat':
/tmp/lamp/php-4.3.1/ext/mysql/libmysql/my_lib.c:588: undefined reference to `errno'
ext/mysql/libmysql/my_malloc.lo(.text+0xe2): In function `my_malloc':
/tmp/lamp/php-4.3.1/ext/mysql/libmysql/my_malloc.c:24: undefined reference to `errno'
ext/mysql/libmysql/my_realloc.lo(.text+0xd5): In function `my_realloc':
/tmp/lamp/php-4.3.1/ext/mysql/libmysql/my_realloc.c:44: undefined reference to `errno'
ext/mysql/libmysql/my_delete.lo(.text+0x8a): In function `my_delete':
/tmp/lamp/php-4.3.1/ext/mysql/libmysql/my_delete.c:16: undefined reference to `errno'
ext/mysql/libmysql/my_tempnam.lo(.text+0x85):/tmp/lamp/php-4.3.1/ext/mysql/libmysql/my_tempnam.c:108: more undefined references to `errno' follow
collect2: ld returned 1 exit status
make: *** [sapi/cli/php] Error 1

Alles ging zo goed verd**me... :P

• iZi
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-02 18:56

iZi

Leuker kan ik het niet maken..

code:
1
LoadModule php4_module modules/libphp4.so

Deze line geeft bij het opstarten van ./bin/apachectl start een foutmelding:

Syntax error on line 232 of /usr/local/apache/conf/httpd.conf:
Cannot load /usr/local/apache/modules/libphp4.so into server: /usr/local/apache/modules/libphp4.so: cannot open shared object file: No such file or directory

libphp4.so staat niet in deze map maar in een andere map bij mij
/usr/bin/apache

• _JGC_
  • Nu online
Nirocco:
die fout van jou ben ik ook tegengekomen vandaag toen ik gnome compileerde uit het BLFS boek. het kwam erop neer dat er ergens een headerfile niet geinclude wordt, voor zover ik weet error.h.

Verder zou ik graag op het hierboven genoemde BLFS boek willen wijzen, hier staat ook gewoon keurig in beschreven hoe het een en ander aan de praat te krijgen. Een BLFS aanwijzing kan op elke linux distro met een compiler en binutils gebruikt worden.

Verwijderd

Leuk voor LFS, maar Debian heeft hiervoor hele mooie pakketten online staan. Het bespaart je nu en in de toekomst veel tijd als je die gebruikt. Vooral als er binnenkort lekken worden ontdekt.

(Elke distro (die ook op de servermarkt gericht is) heeft hier prachtige pakketten voor in het eigen ondersteunde formaat.)

• majornono
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 03-02 14:55
Verwijderd schreef op 09 May 2003 @ 00:43:
Leuk voor LFS, maar Debian heeft hiervoor hele mooie pakketten online staan. Het bespaart je nu en in de toekomst veel tijd als je die gebruikt. Vooral als er binnenkort lekken worden ontdekt.

(Elke distro (die ook op de servermarkt gericht is) heeft hier prachtige pakketten voor in het eigen ondersteunde formaat.)
LFS wil juist af van deze systemen om zo je eigen configureerbare systeem te krijgen, met honderd procent controle over ALLES.

[zeurmodus]
Een LAMP installatie schrijven in Word???
[/zeurmodus]

[ Voor 1% gewijzigd door majornono op 09-05-2003 10:20 . Reden: typo ]

Problem Exists Between Chair And Keyboard

• Vae Victis
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-02 20:08

Vae Victis

Dark Lord of the Sith

Ik mis eigenlijk nog een ftp server.
Als je proftpd erbij neemt kun je met ondersteuning voor mysql een zeer leuk ftp server bouwen.
Heb het net zelf voor elkaar en moet zeggen, users aanmaken nog nooit zo makkelijk geweest :)

Verwijderd

Vae Victis schreef op 09 May 2003 @ 10:23:
Ik mis eigenlijk nog een ftp server.
Als je proftpd erbij neemt kun je met ondersteuning voor mysql een zeer leuk ftp server bouwen.
Heb het net zelf voor elkaar en moet zeggen, users aanmaken nog nooit zo makkelijk geweest :)
pure-ftpd vind ik zelf fijner (makkelijker config, makkelijker koppeling dbase ed) :)

• edm
  • Laatst online: 13-10-2024

edm

majornono schreef op 09 May 2003 @ 10:20:
[...]
[zeurmodus]
Een LAMP installatie schrijven in Word???
[/zeurmodus]
Wees blij dat er sommige mensen moeite nemen om documentatie te schrijven. Ik vind het altijd jammer dat dit soort opmerkingen erachter aankomen (vooral omdat je zelf ook al weet dat het gezeur is). Als hij daar nu het meest productief mee is, dan is dat prima. De volgende keer dat jij wat schrijft verwacht ik dat je de telefoon pakt je computer belt en alles binair inbrult.

• _JGC_
  • Nu online
Verwijderd schreef op 09 mei 2003 @ 00:43:

Tja, leuk Debian, maar dan kan deze howto ook wel in de kliko:
Debian werkt niet met RPM en heeft eigen mysql pakketten die je met apt-get installeert. Evenzo voor apache en php4, die hier in deze LAMP ook uit source gecompileerd worden.

Zo kunnen we alle howtos wel weggooien en afkraken. Ik wou er alleen maar even op wijzen dat LFS ook hele leuke documentatie heeft.

• wzzrd
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08-02 16:57

wzzrd

The guy with the Red Hat

Red Nalie schreef op 08 mei 2003 @ 18:11:
[...]

Dit kan een Gentoo only iets zijn, maar probeer eens:

#/etc/init.d/mysql start

toevoegen aan je bootlist:

#rc-update add mysql default

Just my E0,02 :)
Dit is zéker Gentoo-only :P

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb vanmorgen een kale LAMP pc geïnstalleerd precies volgens het door mij geschreven manual, met de software versies die ik ook noem in de handleiding. Tijdens deze installatie heb ik de tik en type fouten zoveel mogelijk verbeterd, de code even een kleurtje gegeven en de download link van apache veranderen, want ik had namelijk staan dat ik de .45 versie van Apache gebruikte, maar dit is niet waar ik gebruik namelijk de .44 versie, dat was toen de laatste versie. Nou zou de nieuwste versie geen problemen moeten opleveren maar toch.

Wat er eigenlijk op neer komt is, als je de gebruikte software in de handleiding hanteert heb je 99% kans op een snelle succesvolle lamp installatie. Ik heb vanmorgen namelijk geen enkele error gekregen en was binnen een 2 uur klaar op een pentium III 600.

Gebruik je een andere distributie van linux of een andere versie van de packages kan er zich eventueel een probleem voordoen, combineer je echter mijn handleiding met de bron aan kennis en informatie van internet weet ik zeker dat je er uit komt! Zo heb ik ten slotte ook deze handleiding geschreven.

http://home.wanadoo.nl/michielvanhulst

---
Opmerkingen over layout enz kan ik goed begrijpen maar zoals ik eerder vermeld heb ben ik bezig met een project waar ook een installatie van een LAMP in voor komt en zoals je weet bij een project moet je ook documentatie aanmaken zodat andere weten wat je hebt gedaan en dit zelf uiteindelijk ook kunnen. Dus de handleiding is eigenlijk gewoon een paar pagina's uit mijn documentatie voor het project in .html vorm! Als ik klaar ben met het project zal ik de handleiding een meer on-line waardig maken.
---

Verwijderd

_JGC_ schreef op 09 May 2003 @ 00:34:
Nirocco:
die fout van jou ben ik ook tegengekomen vandaag toen ik gnome compileerde uit het BLFS boek. het kwam erop neer dat er ergens een headerfile niet geinclude wordt, voor zover ik weet error.h.

Verder zou ik graag op het hierboven genoemde BLFS boek willen wijzen, hier staat ook gewoon keurig in beschreven hoe het een en ander aan de praat te krijgen. Een BLFS aanwijzing kan op elke linux distro met een compiler en binutils gebruikt worden.
Ik heb even zo'n "boek" gedownload en er staat veel nuttige informatie in, kan ik zeker wel gebruiken. Ik kon niks vinden wat te maken had met php (installeren, configureren etc...)

Ik zit nog steeds vast, weet bij god niet wat ik hier mee aanmoet of waar de fout precies zit.
======================
ivm php: Ik heb verschillende bestanden van verschillende servers geprobeerd te downloaden (ik dacht, misschien zit er een fout in de file) maar het helpt niet.. Ik krijg steeds weer die zelfde errors. Alles is keurig geinstalleerd. Apache2 en mysql zonder enige foutmeldingen. (Ik heb gisteravond nog alles eraf gehaald en ben compleet opnieuw begonnen met deze LAMP installatie). Alleen bij php, na ongeveer 30 seconden na het invoeren van het commando make.

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 09-05-2003 13:26 ]

• majornono
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 03-02 14:55
edm schreef op 09 mei 2003 @ 11:07:
[...]
Wees blij dat er sommige mensen moeite nemen om documentatie te schrijven. Ik vind het altijd jammer dat dit soort opmerkingen erachter aankomen (vooral omdat je zelf ook al weet dat het gezeur is). Als hij daar nu het meest productief mee is, dan is dat prima. De volgende keer dat jij wat schrijft verwacht ik dat je de telefoon pakt je computer belt en alles binair inbrult.
Pff, om dit soort commentaar te voorkomen had ik die tags er al omheen gezet. Misschien had ik er nog een smiley aan toe moeten voegen voor mensen die niet begrijpen dat dit met een grote :) gelezen moet worden.

Audipower, ga vooral door met het schrijven van de handleiding, omdat ik weet dat die inderdaad door onzettend veel mensen gemist wordt.

[ Voor 10% gewijzigd door majornono op 09-05-2003 16:19 ]

Problem Exists Between Chair And Keyboard

• _JGC_
  • Nu online
Verwijderd schreef op 09 May 2003 @ 12:52:
[...]

Ik heb even zo'n "boek" gedownload en er staat veel nuttige informatie in, kan ik zeker wel gebruiken. Ik kon niks vinden wat te maken had met php (installeren, configureren etc...)

Ik zit nog steeds vast, weet bij god niet wat ik hier mee aanmoet of waar de fout precies zit.
======================
ivm php: Ik heb verschillende bestanden van verschillende servers geprobeerd te downloaden (ik dacht, misschien zit er een fout in de file) maar het helpt niet.. Ik krijg steeds weer die zelfde errors. Alles is keurig geinstalleerd. Apache2 en mysql zonder enige foutmeldingen. (Ik heb gisteravond nog alles eraf gehaald en ben compleet opnieuw begonnen met deze LAMP installatie). Alleen bij php, na ongeveer 30 seconden na het invoeren van het commando make.
Hmm, en toch moest ik weer gebruik maken van Debian. Ik had portmap ergens voor nodig, en die kwam met dezelfde fout op de proppen. Uiteindelijk vond ik in het debian BTS een linkje over dezelfde fout op GNU/Hurd, en de oplossing werkte ook gewoon:

http://bugs.debian.org/cgi-bin/bugreport.cgi?bug=106380

Verwijderd

hmm, ik heb het even doorgelezen maar ik kom er nog niet uit! Dit is net weer iets te hoog niveau voor mij :)

Ik zal wel even proberen om mysql/apache/php van de cdrom te installeren (zijn wel oudere versies maar kijken of dat lukt...

Verwijderd

Topicstarter
Bestaan er trouwens geen programma's speciaal voor het schijven man manuals in html of reader of zo?

• _JGC_
  • Nu online
Als je even de tijd neemt om LaTeX onder de knie te krijgen, zou je daarin je howto kunnen maken en als het klaar is kan je zo'n ding naar verschillende formaten omzetten:
- PS
- HTML
- plaintext
- PDF

en waarschijnlijk nog wel meer. Voor zover ik weet worden veel howtos van www.tldp.org ook met LaTeX geschreven.

• gomaster
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18:51
_JGC_ schreef op 09 May 2003 @ 11:59:
[...]

Tja, leuk Debian, maar dan kan deze howto ook wel in de kliko:
Debian werkt niet met RPM en heeft eigen mysql pakketten die je met apt-get installeert. Evenzo voor apache en php4, die hier in deze LAMP ook uit source gecompileerd worden.

Zo kunnen we alle howtos wel weggooien en afkraken. Ik wou er alleen maar even op wijzen dat LFS ook hele leuke documentatie heeft.
Van mysql kan ik niks vinden. Weet jij waar die .deb staat?

• JeroenT
  • Laatst online: 01-02 16:09

JeroenT

hoi!

apt-get install mysql-common ?

of anders ff een apt-cache search mysql |less :)

[ Voor 49% gewijzigd door JeroenT op 11-05-2003 13:12 ]

Verwijderd

Topicstarter
Over handleiding gesproken!

Ik ben al een tijdje op zoek naar een php/mysql forum handleiding

Ik wil namelijk een simple forum/guestbook maken met PHP en MySQL!

Ik heb een aantal how-to's doorgemomen naar geen van allen heeft een goede beschijving hoe te werk te gaan.

Wie heeft hier ervaring mee en kan me een tip, uitleg of link geven?

• XTerm
  • Laatst online: 10-06-2025
_JGC_ schreef op 11 May 2003 @ 11:20:
Als je even de tijd neemt om LaTeX onder de knie te krijgen, zou je daarin je howto kunnen maken en als het klaar is kan je zo'n ding naar verschillende formaten omzetten:
- PS
- HTML
- plaintext
- PDF

en waarschijnlijk nog wel meer. Voor zover ik weet worden veel howtos van www.tldp.org ook met LaTeX geschreven.
Het idee van de Free Software community is dat ieder door wat hij kan.
Ipv van hem op LaTeX te wijzen, wat fout is, want TLDP gebruikt Docbook en niet LaTeX, zou je beter voorstellen hem wat te helpen :)

Bij deze, mail me eens een ASCII versie van je manual en als ik een vrij uurtje vind dan convert ik hem naar DocBook voor je :)

Het voordeel van Docbook is dat je met command converteerd naar :
* LaTeX
* PS
* DVI
* HTML
* man
* PDF
* TXT

En dit telkens volgens de standaarden :) (De KDE documentatie is allemaal Docbook)

• Phobos
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19-11-2025

Phobos

je bent een soepkip

Verwijderd schreef op 12 May 2003 @ 23:17:
Over handleiding gesproken!

Ik ben al een tijdje op zoek naar een php/mysql forum handleiding

Ik wil namelijk een simple forum/guestbook maken met PHP en MySQL!

Ik heb een aantal how-to's doorgemomen naar geen van allen heeft een goede beschijving hoe te werk te gaan.

Wie heeft hier ervaring mee en kan me een tip, uitleg of link geven?
Phpfreakz.nl hiervan heb ik zelf ook een begin gemaakt met een forum :)

• sjroorda
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10:24
Als eerste _/-\o_ voor de omschrijving: eindelijk eens iets duidelijks... da's moeilijk te vinden! En natuurlijk weer precies op het moment dat ik hem nodig had, dat is wel vaker zo op GoT... eng gewoon ;).

Ik loop helaas ook tegen het probleem van ndirocco aan (undefined reference to `errno'). Ik begreep al na wat zoekwerk dat je dan de mysql-devel-source mist, maar die heb ik a.h.v. de handleiding gedownload en geinstalleerd (4 rpm's, w.o. de devel-versie).

Weet iemand al hoe deze foutmelding weg te krijgen? Ik heb al een groot aantal paden naar eventuele mysql-directories (zoals in de PHP-handleiding staat) opgegeven (--enable-mysql=/usr/include bijvoorbeeld), maar hier kan 'make' nog steeds niets mee...

Is er misschien uit onderstaande listings wat af te leiden? (Ja, weet niet veel van Linux, die hele directorystructuur is mij nog volstrekt onduidelijk, daarom wellicht veel te veel; is al redelijk uitgedund echter!) MySQL draait wel, dus dat is het probleem iig niet.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
[root@edup120 php-4.3.1]# locate mysql
/etc/php/34_mysql.ini.rpmsave
/etc/rc.d/rc0.d/K20mysql
/etc/rc.d/rc1.d/K20mysql
/etc/rc.d/rc2.d/K20mysql
/etc/rc.d/rc3.d/K20mysql
/etc/rc.d/rc4.d/K20mysql
/etc/rc.d/rc5.d/K20mysql
/etc/rc.d/rc6.d/K20mysql
/etc/rc.d/init.d/mysql
/etc/logrotate.d/mysql
/var/lib/mysql
/var/lib/mysql/test
/var/lib/mysql/mysql
/var/lib/mysql/mysql.sock
/var/lib/mysql/edup120.err
/var/lib/mysql/edup120.pid
/var/lib/mysql/ib_logfile0
/var/lib/mysql/ib_logfile1
/var/lib/mysql/ibdata1
/var/lib/mysql/ib_arch_log_0000000000
/var/lock/subsys/mysql
/usr/bin/mysql_secure_installation
/usr/bin/mysql_install_db
/usr/bin/mysql
/usr/bin/mysqlhotcopy
/usr/bin/mysql_find_rows
/usr/bin/mysql_fix_privilege_tables
/usr/bin/safe_mysqld
/usr/bin/msql2mysql
/usr/bin/mysqladmin
/usr/bin/mysql_convert_table_format
/usr/bin/mysqld_multi
/usr/bin/mysqlcheck
/usr/bin/mysqlaccess
/usr/bin/mysqlbinlog
/usr/bin/mysqld_safe
/usr/bin/mysqlimport
/usr/bin/mysql_config
/usr/bin/mysql_waitpid
/usr/bin/mysql_zap
/usr/bin/mysqldump
/usr/bin/mysqlshow
/usr/bin/mysqltest
/usr/bin/mysql_explain_log
/usr/bin/mysqlbug
/usr/bin/mysql_setpermission
/usr/lib/mysql
/usr/lib/libmysqlclient_r.so.12.0.0
/usr/lib/libmysqlclient_r.so.12
/usr/lib/libmysqlclient.so
/usr/lib/libmysqlclient.so.12
/usr/lib/libmysqlclient_r.so
/usr/lib/libmysqlclient.so.12.0.0
/usr/sbin/mysqld
/usr/local/src/php-4.3.1/ext/mysql
/usr/local/src/php-4.3.1/ext/mysql/libmysql
/usr/local/src/php-4.3.1/ext/mysql/mysql.dsp
/usr/local/src/php-4.3.1/ext/mysql/mysql.mak
/usr/local/src/php-4.3.1/ext/mysql/CREDITS
/usr/local/src/php-4.3.1/ext/pgsql/mysql_users.php
/usr/share/doc/php-mysql-4.3.0
/usr/share/info/mysql.info.gz
/usr/share/mysql
/usr/share/mysql/binary-configure
/usr/share/mysql/Info.plist
/usr/include/mysql

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
[root@edup120 php-4.3.1]# locate errno
/var/html/www/include/apr_errno.h
/usr/lib/perl5/5.8.0/i386-linux-thread-multi/auto/POSIX/errno.al
/usr/src/linux-2.4.21-0.13mdk/lib/errno.c
/usr/src/linux-2.4.21-0.13mdk/include/linux/errno.h
/usr/src/linux-2.4.21-0.13mdk/include/asm-x86_64/errno.h
/usr/src/linux-2.4.21-0.13mdk/include/asm-alpha/errno.h
/usr/src/linux-2.4.21-0.13mdk/include/asm-i386/errno.h
/usr/src/linux-2.4.21-0.13mdk/include/asm-ia64/errno.h
/usr/src/linux-2.4.21-0.13mdk/include/asm-m68k/errno.h
/usr/src/linux-2.4.21-0.13mdk/include/asm-ppc/errno.h
/usr/local/src/httpd-2.0.45/srclib/apr/include/apr_errno.h
/usr/include/asm/errno.h
/usr/include/sys/errno.h
/usr/include/bits/errno.h
/usr/include/linux/errno.h
/usr/include/errno.h

[ Voor 3% gewijzigd door sjroorda op 22-05-2003 15:09 ]

Verwijderd

Topicstarter
Welke linux distro gebruik je, misschien is het probleem daar aan verbonden! Geeft iets meer informatie waar het precies verkeert gaat!

• sjroorda
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10:24
Heb erg weinig verstand nog van Linux, maar wordt met de dag meer ;). Heb Mandrake 9.1, en ben erachter gekomen dat zelfs als ik voor PHP alleen ./configure doe, ik dezelfde errors krijg... Typisch dus... Binnenkort installeer ik misschien wel SuSE of zo, hopen dat die het wat beter doet ;).

Verwijderd

Topicstarter
Iemand ervaring met een update van php zonder apache te herinstalleren?

• Eärendil
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:10
Werkt perfect bij mij, alleen even Apache restarten.
ik heb Apache 2.0.46 met PHP 4.3.2, configure van php:
code:
1
./configure  --with-apxs2=/usr/local/apache2/bin/apxs --andere-opties

Verwijderd

NOS policy - updated 01/04/03

Lees de TS en de FAQ svp ff, Audipower en Eärendil, het kicken van een topic is nog steeds not-done. Al helemaal als je vraag niet direct aan de TS is gerelateerd. Op slot (helaas)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.