[Asus P2B-F] Bios virus?

Pagina: 1
Acties:

• Jimmie
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17:48
Ik heb hier een PIII 550E pc die dient als surf pc voor me ouders, zusje.
Nu komen er door me zusje regelmatig adware spul en virussen dat ding op |:(
Maar goed, sinds een tijdje ging deze pc random crashen.
Ik zou dan over tijdje deze pc gaan formatteren maar ja het werd dus erger en dat ding kan nu niks meer eigenlijk, want het bios is naar de k***e.

Als pc aanzet, zie ik de bios bericht van Award bios etc. CPU wordt netjes gedetect, maar verder naar de HD en CD-rom speler detectie gaat hij niet. Hij blijft gewoon even stil staan. Dan komen er opeens allerlei kleurtjes gewoon soort mengel moesje van 16 kleuren over het scherm. Hierna zie ik weer het scherm met Award bios etc alleen zijn de letters met een gele tint geworden. Daar blijft hij nog even staan. Ik hoor de HD bezig zijn met laden van Windows. Dan springt hij opeens naar blauwe tint. Even later komt opeens Windows XP te voorschijn.
Het schermpje waar je normaal Windows XP logo ziet met een balkje waar blauw blokje heen en weer beweegt van het laden, komt gewoon niet voorbij |:(

Als ik profiel laadt van één van ons dan crasht hij na ongeveer een minuut, beeld freezed dan.

Naja ik denk flash een recent bios van het internet er in. Maar bij het laden van floppy heb ik weer de vage kleurtjes zoals aan het begin bij normaal booten en daar blijft het bij :/

Ook als ik de bios in probeer te gaan door op DEL te drukken krijg ik deze kleuren door het scherm en kan ik niks meer :'(

Iemand een oplossing? Flink frustrerend dit.

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 24-07 20:17

JdM

Humbled

Denk dat de videokaart kapot is.... , al een ander geprobeerd?

• Jimmie
Radian schreef op 07 May 2003 @ 22:45:
Denk dat de videokaart kapot is.... , al een ander geprobeerd?
Als de videokaart kapot zou zijn zou ik in Windows XP zelf toch helemaal brak beeld moeten hebben aangezien dat hogere resolutie/kwaliteit beeld is. XP loopt dan na loop van tijd wel vast maar toch.
Ik zal morgen wel even videokaart van deze pc er in doen.

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 02-08 10:47

keur0000

-------- N O N E --------

Andere optie: BIOS compleet leeg maken, battery er ff uit en jumper op mobo omzetten na paar minuten jumper terug en battery er weer in. Mocht je de problemen blijven houden dan zou een brakke bios chip ook wel eens de oorzaak kunnen zijn heb ook eens zoiets gehad waar ik pas na een hele tijd achter kwam dat de chip de oorzaak was. Nieuwe chip met meest recente bios besteld & opgehaald. mobo loopt weer perfect.

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

• JdM

JdM

Humbled

sdk schreef op 07 May 2003 @ 22:51:
[...]

Als de videokaart kapot zou zijn zou ik in Windows XP zelf toch helemaal brak beeld moeten hebben aangezien dat hogere resolutie/kwaliteit beeld is. XP loopt dan na loop van tijd wel vast maar toch.
Ik zal morgen wel even videokaart van deze pc er in doen.
"als er dit zou zijn, dan zal er dat wel ......." je kunt niet zomaar raden , het kan vanalles zijn.
Alleen testen helpt, dus probeer wat uit en post dan nogmaals als je er niet uitkomt.
Je kunt ook eens een driver-update doen, wil ook weleens schelen, en inderdaad je bios resetten/flashen kan ook weleens helpen>>>> probeer! ;)

[ Voor 6% gewijzigd door JdM op 07-05-2003 22:56 ]

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17-08 16:03

Mentalist

[avdD]

Bios virus? Mwah, sja, moet je wel heel moedwillig uitvoeren... En een bios virus zou je in principe voor ieder mobo moeten herschrijven volgens mij.

Ik denk dat je vidkaart gewoon stuk is :z
Dat ie het in windows wel (even) doet zegt echt niks..

Verstuurd vanaf mijn Computer®

• Jimmie
keur0000 schreef op 07 May 2003 @ 22:53:
Andere optie: BIOS compleet leeg maken, battery er ff uit en jumper op mobo omzetten na paar minuten jumper terug en battery er weer in. Mocht je de problemen blijven houden dan zou een brakke bios chip ook wel eens de oorzaak kunnen zijn heb ook eens zoiets gehad waar ik pas na een hele tijd achter kwam dat de chip de oorzaak was. Nieuwe chip met meest recente bios besteld & opgehaald. mobo loopt weer perfect.
Ik heb in de handleiding een jumper gevonden waarmee ik de CMOS clear. Is dat de jumper die je bedoelt?
Radian schreef op 07 May 2003 @ 22:55:
[...]

"als er dit zou zijn, dan zal er dat wel ......." je kunt niet zomaar raden , het kan vanalles zijn.
Alleen testen helpt, dus probeer wat uit en post dan nogmaals als je er niet uitkomt.
Je kunt ook eens een driver-update doen, wil ook weleens schelen, en inderdaad je bios resetten/flashen kan ook weleens helpen>>>> probeer! ;)
Dat is 't punt, dat kan ik juist niet doen ;)

en de video kaart is een nVidia GeForce 2 MX 400

maar ik ga nu wel ff mijn radeon in die pc doen kijken of ik zelfde beeld in bios heb

[ Voor 35% gewijzigd door Jimmie op 07-05-2003 23:00 ]

• JdM

JdM

Humbled

sdk schreef op 07 mei 2003 @ 22:57:
[...]

Ik heb in de handleiding een jumper gevonden waarmee ik de CMOS clear. Is dat de jumper die je bedoelt?
OMFG, probeer anders deze link eens .... :| :X

Verwijderd

sdk schreef op 07 May 2003 @ 22:57:
[...]

[...]

Dat is 't punt, dat kan ik juist niet doen ;)

en de video kaart is een nVidia GeForce 2 MX 400

maar ik ga nu wel ff mijn radeon in die pc doen kijken of ik zelfde beeld in bios heb
Cmos clear is idd om de bios naar defaults te resetten. Je moet daarna wel weer de bios in om het een en ander goed in te stellen, maar ik geef je een kleine kans dat het werkt. laat maar eens weten of die radeon wat doet.
Radian schreef op 07 May 2003 @ 23:00:
[...]

OMFG, probeer anders deze link eens .... :| :X
doe is even rustig... :{

• JdM

JdM

Humbled

Verwijderd schreef op 07 mei 2003 @ 23:10:
[...]

doe is even rustig... :{
Hallo ik ben Radian, wie ben jij? :)

• Jimmie
Ik heb me Radeon 9500 Pro er in getest. Kaart er in, z'n molex etc vast. Ik zet pc aan geen beeld... minuut later nog niks. PC overnieuw starten. Weer geen beeld :o
Ik doe GeForce 2 MX 400 er weer in. PC aan, geen beeld...

En net GeForce 2 MX 400 in mijn eigen pc, pc aan goed beeld in bios, windows ook. Dus de GeForce lijkt me iig heel :>

Haha, nu ben ik dus verder van huis (8>

Morgen ga ik kijken of bios clearen werkt met batterij er uit en daarna jumper om het zo'tje te clearen.

[ Voor 7% gewijzigd door Jimmie op 08-05-2003 13:38 ]

Verwijderd

D R9500 is een 1.5 volts kaart.

Als je moederbord alleen 3.3 volt (of was dat 3.0 volt, voor oude AGP?) kaarten wil, dan heb je het bord met die R9500 misschien zelfs stuk gemaakt.

Correct me if I'm wrong...

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Verwijderd schreef op 08 mei 2003 @ 00:20:
D R9500 is een 1.5 volts kaart.

Als je moederbord alleen 3.3 volt (of was dat 3.0 volt, voor oude AGP?) kaarten wil, dan heb je het bord met die R9500 misschien zelfs stuk gemaakt.

Correct me if I'm wrong...
Het lijkt me eerder dat je die Radeon sloopt ;)
Volgens mij past het sowieso al niet. Dat van die 3.3volt is AGP 1x of 2x. Nieuwe kaarten(AGP 4x) kunnen volgens mij niet in van die oude sloten.

🖥️ | 🏎️ | 🚙

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

FirePower
De R9500 is een 1.5 volts kaart.
Mijn R9500 kan het zo te zien allebei aan hoor.. (2 inkepingen)

Zoek maar op, 1 inkeping ergens was 3,3V, de inkeping net wat daarnaast was 1,5V en met beide inkepingen kan de kaart gewoon alles aan... Zo heb je voor mobo's sloten die ruimte hebben voor bepaalde inkepingen, of gewoon helemaal open zijn (beide voltages aankunnen). De kaart switcht dan automagisch naar een werkende instelling.

Er zijn wel wat dingen bekend waarbij je een oude videokaart (3,3V) op een nieuw P4 mobo (1,5V) kon prikken, wat soms fysiek ook paste, en dan blies je je mobo op. Maar dat is hier niet het geval denk ik..

[ Voor 20% gewijzigd door Mentalist op 08-05-2003 01:09 ]

• Stefan118
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10-01-2025
Jazeker past dat wel, daarom zitten er tegenwoordig bij veel bordjes die je nieuw koopt een sticker over het AGP slot met een waarschuwing over het voltage.

Sommige mensen kunnen beter alles met pen en papier doen inplaats van een computer aanschaffen die na een week overhoop ligt!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:07

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

W3ird_N3rd schreef op 07 mei 2003 @ 22:55:
Bios virus? Mwah, sja, moet je wel heel moedwillig uitvoeren... En een bios virus zou je in principe voor ieder mobo moeten herschrijven volgens mij.
Nooit gehoord van pakweg CIH/Chernobyl :?

Elk jaar is het rond 26 april raak (al is het een stokoude virus). Hier een stukje van www.mcafee.com:
W95/CIH viruses are able to split up the body of the virus code and place it within unused parts of the infected file (PE files usually contain lots of unused space). Such files will not execute on NT, Windows 2000 or XP because their structure is not valid (loader for Windows 95/98/ ME is much less careless and can load such files).

The viruses contain a very dangerous payload, who's trigger date depends on the variant. On this date, they attempt to overwrite the flash-BIOS. If the flash-BIOS is write-enabled (and this is the case in most modern computers with a flash-BIOS) this renders the machine unusable because it will no longer boot. At the same time, they also overwrite the hard disk with garbage.
Gelukkig is dit niet aan de hand hier (VGA issues lijken idd waarschijnlijker, en XP is redelijk immuun voor CIH)

[ Voor 3% gewijzigd door dion_b op 08-05-2003 03:06 ]

Oslik blyat! Oslik!

• Jimmie
wat betreft die radeon op de doos staat dat ie agp 2x 4x 8x compatible is dus zou die moeten werken naja ik werk er nu mee dus kapot is ie zeker niet O-)

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:56

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Maar je weet nog niet zeker of die radeon wel op dat 'oude' bordje werkt. Probeer voor de zekerheid die gforce ff in een andere PC en je weet het zeker :)

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• Jimmie
Janoz schreef op 08 May 2003 @ 09:03:
Maar je weet nog niet zeker of die radeon wel op dat 'oude' bordje werkt. Probeer voor de zekerheid die gforce ff in een andere PC en je weet het zeker :)
zie boven
sdk schreef op 07 May 2003 @ 23:28:
En net GeForce 2 MX 400 in mijn eigen pc, pc aan goed beeld in bios, windows ook. Dus de GeForce lijkt me iig heel :>
:> :)

Ik ga nu proberen de bios te resetten/clearen. I'll keep ya informed ;)

Update:
Ik had batterij er uit gehaald en pc gestart maar geen beeld. Had ook nog de PC speaker aangesloten maar geen geluid. Voor CMOS clear functie is helaas geen jumper maar 2 heel kleine puntjes op mobo, geen idee hoe ik deze kortsluit (op een makkelijke manier :))

[ Voor 32% gewijzigd door Jimmie op 08-05-2003 14:16 ]

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

dion_b schreef op 08 May 2003 @ 03:05:
[...]

Nooit gehoord van pakweg CIH/Chernobyl :?

Elk jaar is het rond 26 april raak (al is het een stokoude virus). Hier een stukje van www.mcafee.com:
Nooit echt van gehoord eigenlijk... Dat er biosvirussen bestaan wist ik, maar niet hoe die precies werken (heb zelf praktisch nooit last van virussen...dan ga je er geen bakken info over opzoeken :)).

Maar het lijkt me onwaarschijnlijk dat een bios virus een universeel bios zou kunnen bevatten dat op ieder mobo werkt, waarmee je computer wel aangaat en vervolgens gewoon rottig gaat doen. Een flash waardoor je ipv. een bios opeens een bergje nullen hebt kan natuurlijk wel, maar dan boot de comp ook niet meer.. Dat de comp nog wel half zou werken maar dan met gare kleuren e.d. zie ik niet zo snel gebeuren door een biosvirus...

Het lijkt me trouwens ook dat je minstens voor iedere chipset dan een northbridge/agp/geheugen-gedeelte voor het bios moet schrijven in zo'n biosvirus... Toch? Om dat te initialiseren.

Misschien zit ik er ook wel volledig naast :z :X. Maar dit is wat ik denk.. Maar als zo'n universeel bios zou kunnen zouden mobofabrikanten daar toch meer gebruik van maken lijkt me.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:07

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

W3ird_N3rd schreef op 08 mei 2003 @ 14:23:
[...]

Maar het lijkt me onwaarschijnlijk dat een bios virus een universeel bios zou kunnen bevatten dat op ieder mobo werkt, waarmee je computer wel aangaat en vervolgens gewoon rottig gaat doen. Een flash waardoor je ipv. een bios opeens een bergje nullen hebt kan natuurlijk wel, maar dan boot de comp ook niet meer.. Dat de comp nog wel half zou werken maar dan met gare kleuren e.d. zie ik niet zo snel gebeuren door een biosvirus...

Het lijkt me trouwens ook dat je minstens voor iedere chipset dan een northbridge/agp/geheugen-gedeelte voor het bios moet schrijven in zo'n biosvirus... Toch? Om dat te initialiseren.

Misschien zit ik er ook wel volledig naast :z :X. Maar dit is wat ik denk.. Maar als zo'n universeel bios zou kunnen zouden mobofabrikanten daar toch meer gebruik van maken lijkt me.
Nouja, laat ik zo zeggen- toen ik op de helpdesk werkte was het in de week na 26 april ieder jaar weer raak, op systemen met chipsets varierende van i430FX via SiS 5596 tot i440BX en Via KM133, maar idd, het was vooral destructief. CIH zelf bleef in de MBR zitten en ruineerde de BIOS, maar het kon niet via BIOS verspreid worden :z

Oslik blyat! Oslik!

• Jimmie
Hehe, het lijkt er op dat sinds radeon er in geweest is, hij geen beeld meer geeft.
Dat hij nu RIP is O-)

• ESteg
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11-08 18:27
Je kunt toch echt niet menen dat je geen idee hebt hoe je twee punten kortsluit... :D

Wat dacht je van een schroevendraaier die je tegen de puntjes aan houdt...? :)

• Jimmie
ESteg schreef op 08 mei 2003 @ 14:52:
Je kunt toch echt niet menen dat je geen idee hebt hoe je twee punten kortsluit... :D

Wat dacht je van een schroevendraaier die je tegen de puntjes aan houdt...? :)
Ja gedaan maar merkte er eigenlijk niks van, dus had geen idee of het wel contact maakte, maar denk dat mobo gewoon dood is >:)
Pagina: 1