Bios gewist of defect Mobo?

Pagina: 1
Acties:

• sandergar
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17:46
Als de techneut van de familie heb ik een PC in huis gekregen die niet meer wil opstarten. Ik twijfel echter welk onderdeel nou defect is. Als ik de PC aanzet start de voeding op (ventilator draait), gaat het "aan" lampje branden, begint de harde schijf met draaien en draait de ventilator van de processorkoeling. Verders dus nix ... geen bios piepjes en ook de videokaart geeft geen beeld.

Als de videokaart kapot zou zijn dan zou er in iedergeval een opstartpiepje vanaf het mobo moeten komen toch? Als het geheugen defect is zou de bios ook piepen. Dus mijn eerste conclusie is dat het mobo defect is. Maar daar er geen enkel piepje uit het systeem komt en het mobo wel spanning af geeft (het "aan"-lampje en processorkoeling) heb ik het vermoeden dat de bios naar z'n gootje is.

Heb ik gelijk of zijn er nog andere mogelijkheden?

Het betreft een ENPC mobo, type EP-KB21. De bios-chip zit op een chipvoetje. Zou het systeem weer functioneren als er een andere bios-chip op het mobo wordt geplaatst? En zoja, hoe kom ik aan zo'n bios-chip?

2.730 Wp Enphase Zuid 30°, 4.450 Wp Enphase Noord 30° | Smart EVSE laadpaal | Victron Multiplus II 48/5000/70 3 Fase | 45kWh PylonTech Pelio accu

• zAo
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17-08 08:51

zAo

GPLv2 Fanboy

Ik denk dat gewoon het geheugen kaduuk is, piepen doen niet alle mobos dan.

Anders is het inderdaad het mobo ;)

Een bios vervangen? Nee man, alleen als je hem fout geflashed hebt, maar dat is hier echt niet het geval. Gewoon ff mem veranderen en anders met ander mobo. Heel misschien is het de CPU, maar doe die als laatste.

Luck met de fam :P

Verwijderd

heb wel eens een mobo gehad met niet het goede geheugen, geen beeld maar ook geen piep, dus misschien toch het geheugen?

Verwijderd

Staat de harde schijf ook te ratelen, zoals een opstartende pc dat doet, of komt'ie alleen maar op toeren?

(kortom, krijg je alleen geen beeld, of wordt er niet doorgestart?)

• JaY-
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 27-12-2025

JaY-

Het is mij.

Heb je al de Hangen en opstartproblemen FAQ doorgenomen?
Ik zou iig even proberen met zo min mogelijk, dus alleen cpu, mem en vga proberen te starten en als het mogelijk is proberen of die onderdelen wel werken in een ander systeem.

Suc6! :)

• sandergar
Geen doorstart ... HD start op omdat tie spaning krijgt maar meer dus niet.

2.730 Wp Enphase Zuid 30°, 4.450 Wp Enphase Noord 30° | Smart EVSE laadpaal | Victron Multiplus II 48/5000/70 3 Fase | 45kWh PylonTech Pelio accu

Verwijderd

Lijkt op een multiple choice:

- geheugen
- VGA kaart
- processor

Je vertelt verder niet wat er aan die pc is gedaan voordat deze er mee kapte. Misschien is dit best relevante informatie.

• sandergar
Verwijderd schreef op 07 May 2003 @ 22:47:
Je vertelt verder niet wat er aan die pc is gedaan voordat deze er mee kapte. Misschien is dit best relevante informatie.
Het enigste wat er mee gebeurd zou zijn is dat de 220 stekker er af en toe is uitgetrokken terwijl de PC nog draaide ipv de PC normaal af te sluiten |:(

• JaY-
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 27-12-2025

JaY-

Het is mij.

sandergar schreef op 07 mei 2003 @ 22:54:
[...]
Het enigste wat er mee gebeurd zou zijn is dat de 220 stekker er af en toe is uitgetrokken terwijl de PC nog draaide ipv de PC normaal af te sluiten |:(
Kan me niet voorstellen dat dat gezond is voor je pc....... Bij het uittrekken van de stroom kan er dus schade aangebracht zijn op mobo/mem/cpu/vga. Zoals ik al eerder zei, probeer is of deze onderdelen het in een andere computer wel doen.

Verwijderd

Ik heb ditzelfde probleem gehad met 2 nforce2 borden(nf7s en a7n8x dlx) en het was inderdaad een bios probleem.
Maar bij de nf7s was het een niet ondersteund geheugen module probleem.
Het zou kunnen, dat iemand in de bios verkeerde geheugen instellingen heeft ingesteld. Bij de a7n8x was het een kapotte bios chip.
Je zou kunnen proberen(als je dat nog niet geprobeerd hebt) om de cmos te resetten.
Maar dit probleem zou natuurlijk nog andere oorzaken kunnen hebben, ik hoop
dat je het probleem kunt vinden,

groetjes

• KompjoeFriek
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 02-01 05:18

KompjoeFriek

Statsidioot

he, jullie beschijven bijna precies mijn persoonlijke methode om een pc na te kijken in zo'n geval:
Eerst alles wat zAo zegt, en daar na wat Jay zei.
tot nou toe heb ik op deze manier nog altijd succesvol kunnen constateren in welk onderdeel de fout zit, alleen vind ik het wel tijdrovend. (ik werk in een Computer Shop)
(na verloop van tijd herken je specifieke fouten, en vind je het defecte component sneller)

Dus, probeer alle mogelijkheden, en je zult de fout vinden. alleen moet je dus wel een systeem hebben om de onderdelen in te kunnen testen
(je kan zelf wel bedenken dat je het mobo als laatst of niet gaat testen)

WhatPulse! - Rosetta@Home - Docking@Home

• sandergar
Het vervangen van geheugen en videokaart levert geen ander resultaat op. Ook het resetten van de bios heeft nix uitgehaald. Nu heb ik hier nog een PC staan met een Award bios chip. Dus ff van bios chip gewisselt. Gaat natuurlijk nooit werken als de bioschip van een ander mobo komt maar het was voor mij de vraag of er iets zou veranderen. En jawel, na het weer aanzetten van de PC komt er eindelijk geluid van het mobo. Lange pieptonen. Het systeem werkt dus nog steeds niet maar dat het een mobo issue is lijkt mij wel duidelijk. De vraag is alleen of ik het systeem nog kan repareren?

Weet iemand of bios-chips van ENPC mobo's ergens verkocht worden of te bestellen zijn?

Verwijderd

Wel piepjes + geen beeld betekent alleen maar dat de CPU werk.

• sandergar
Als de CPU werkt dan moet het Mobo toch ook werken?

• comprobot
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07-08 19:54
Dan kan je proberen CPU op andere moederbord.. testen.. en videokaart moet in ander computer even testen . als beide onderdelen goed werkt ...dan is moederbord schuldige.. en je moet moederbord nakijken of onderdelen van moederbord is al kapot..

www.tiedragon.nl

Pagina: 1