[Thuisnetwerk] W2k ziet XP niet, XP w2k wel!

Pagina: 1
Acties:

• flipjevandejam
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19:05
Ik heb een probleem met mijn thuisnetwerk, namelijk het volgende:

Configuratie:
1. Windows XP Pro met "Bestands- en printerdeling" aan en Gastaccount aan
2. Laptop met Windows2000 Prof. met ook "Bestands- en printerdeling" en Gastaccount aan.
3. De (windows)firewall(s) staan uit en er is verder ook geen firewall software oid.
4. HP 656c printer aan de XP machine die ik wil delen

Pingen over en weer gaat goed, daar helemaal geen problemen mee. (<10ms)

Maar als ik nu de printer wil "installeren" op de W2k machine, dan kan hij hem niet vinden/openen omdat er geen rechten zijn!
Ik heb hem natuurlijk bij de eigenschappen van de printer "gedeelt" (als HP656c).

Zo ook met het openen van (hidden) shares (dus bijv. C$ op de XP machine).
Dan wordt er een "error" weergegeven dat er geen/niet genoeg rechten zijn om de map te bereiken.

Ik ben overigens op beide computers als Administrator ingelogged, op deze accounts staan geen wachtwoorden.
Dus het is niet mogelijk dat die nog voor extra problemen zorgen.

[ Voor 8% gewijzigd door flipjevandejam op 07-05-2003 21:58 ]

Verwijderd

Ze gebruiken beide hetzelfde protocol? (dwz: de een is niet met TCP/IP aan het zoeken terwijl de andere naar NetBIOS staat te luisteren?!?)

:)

• SED
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18-08 14:04

SED

maak op beide systemen eens eenzelfde locale account aan

Copyright and left by SED...

• Ghost(NL)
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Wat je moet doen is in Windows XP even simple file and printer sharing uitzetten dan is je leed geleden :) zit zo uit mijn hoofd onder folder options :Y)

[ Voor 19% gewijzigd door Ghost(NL) op 07-05-2003 22:13 ]

i5-12600K PRIME Z690M-PLUS D4 64GB 980 Pro M.2 1TB  MBA M1 13" 8GB 256GB (Late '20)

• flipjevandejam
Ze staan (natuurlijk :)) beide op hetzelfde protocol (TCP/IP) aangezien dit het snelste en beste protocol is.

Welk doel zou dat aanmaken van dezelfde accounts hebben ?!
Bestands- en printerdeling uitzetten ?!?!

Ik ga het beide wel even proberen, maar het is naar mijn weten totaal onlogisch (vooral het laatste)...

• Rob
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

Rob

flipjevandejam schreef op 07 May 2003 @ 22:15:
Ze staan (natuurlijk :)) beide op hetzelfde protocol (TCP/IP) aangezien dit het snelste en beste protocol is.

Ik ga het beide wel even proberen, maar het is naar mijn weten totaal onlogisch (vooral het laatste)...
Hij zei: simple bestand en printerdeling

WindowsXP kent de manier van bestanden delen op de manier van Windows2000 maar ook een "simpele" versie, welke standaard aan staat.

In the beginning the Internet was a bunch of smart users with dumb terminals. Now...

• Ghost(NL)
  • Niet online
zelfde accounts zijn nodig omdat het account waar je mee inlogt door windows wordt gebruikt om te connecten naar een andere machine, wanneer je zoals je aangeeft op beide als administrator zonder pw inlogt is er niks aan de hand wat dat betreft en mag dat ook geen belemmering zijn.

i5-12600K PRIME Z690M-PLUS D4 64GB 980 Pro M.2 1TB  MBA M1 13" 8GB 256GB (Late '20)

• flipjevandejam
Oja, ja dat staat al uit bij mij :), maar dat heeft dus geen effect...

• Ghost(NL)
  • Niet online
flipjevandejam schreef op 07 mei 2003 @ 22:20:
Oja, ja dat staat al uit bij mij :), maar dat heeft dus geen effect...
Hm das wel erg vreemd want als je aan de volgende voorwaarden:

- Geen simple file and printer sharing ( Je weet dit heel zeker ? :) )
- Zelfde account ( Dwz zelfde naam met zelfde pw )

dan zou het gewoon moeten werken, tenzij je geen recht hebt om over het netwerk te connecten maar dat lijkt me sterk aangezien je het administrator account gebruikt.

• flipjevandejam
Toch is het echt zo, beide Administrator accounts, echter bij de XP machine heeft hij ook echt Administrator en bij de W2k machine heeft hij een privé naam, maar beide hebben Admin rechten.

Ik heb echter nog niet gechecked of simple file sharing bij de W2k machine aan of uit staat (is dit vereist?).

• Ghost(NL)
  • Niet online
flipjevandejam schreef op 07 May 2003 @ 23:18:
Toch is het echt zo, beide Administrator accounts, echter bij de XP machine heeft hij ook echt Administrator en bij de W2k machine heeft hij een privé naam, maar beide hebben Admin rechten.

Ik heb echter nog niet gechecked of simple file sharing bij de W2k machine aan of uit staat (is dit vereist?).
Simple file and printer sharing is een XP feature, te vinden onder Folder options, view. Verder moet je wel exact dezelfde accountnamen gebruiken dus 2x administrator en niet 1 x administrator en 1xuser met admin rechten.

Mocht je dit niet kunnen/willen wijzigen doe dan in een command box
net use \\machinewindowsxp /USER:machinewindowsxp\administrator passwordwindowsxp en enter dan kun je je shares benaderen en printers mappen maar dit moet je na elke boot weer doen helaas dus is dit niet echt handig.

• Nulnulnix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 05-06 13:04

Nulnulnix

BOFH

flipjevandejam schreef op 07 May 2003 @ 22:15:

Dream on...
TCP/IP het snelste protocol? Da's dus a lot of bull (en dat is nogal wat...)! Netbeui is sneller (alleen niet routeerbaar).
TCP/IP het beste? Ook daar ben ik het niet mee eens. Het is weliswaar het meest gebruikte, maar dat betekent niet per definitie dat het "dus" ook de beste is.

Denk na: je hebt toch al 2 identieke accounts op beide PC's.... Nl. Administrator!!!
Opnieuw 2 accounts aanmaken zet m.i. wel heel erg weinig zoden aan de dijk.

Hoe connect je naar de printer? Als a\administrator of b\administrator, waarbij a en b staan voor de machine naam. Hoe liggen de rechten op de printer?
ALs je connect als administrator van Machine B zul je problemen kunnen ondervinden met een connectie naar A...

Ff checkuh dus!

We have just one world, but we live in different ones...

• HamsterDance2
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 06-08 16:11
(Was mijn goede oude (novell)IPX niet sneller dan ip?)

Kijk eens bij de eigenschappen op xp van lan verbinding, tabje verificatie. ieee... <uit> en de andere 2 (computer, gast) bullets aan.

Verwijderd

Heb je de nieuwste service pack voor w2k geinstalleerd (versie 3)? Hiermee heb ik bepaalde dingen kunnen oplossen.

• RammY
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11-08 21:35

RammY

Dát!

De search al gebruikt? Dit komt veel voor op '98 bakken en XP. Maybee HIER de oplossing
Check mijn paintskills hier >:)

Deze advertentieplaats is te huur!

• flipjevandejam
Er staat SP3 op de W2k machine, dezelfde accounts aanmaken heeft geen zin (ik heb dit geprobeerd).

Ik heb nog 1 ding wat ik me kan bedenken dat misschien helpt, namelijk het "toevoegen van namen". Dit klinkt misschien raar maar wat ik bedoel is dit:

Bij "Systeem" (r. m-knop op Deze computer -> eigenschappen) kan je "Verbindingen van buitenaf" -> "Externe gebruikers selecteren" ->

Daar kan je namen toevoegen, echter dit is alleen binnen je computer.

Je hebt nog ergens anders ook zo'n soort schermpje waar je dit kan doen, hier kan je echter ook namen uit je netwerk toevoegen, ik ben het tegengekomen, maar ik denk weer weggeklikt ofzo.

Misschien dat dit de oplosing biedt....

Dan moet ik wel weten waar dat schermpje zit natuurlijk, dus als iemand dat weet te vinden.................

[ Voor 89% gewijzigd door flipjevandejam op 08-05-2003 16:13 ]

Verwijderd

rechtermuisknop deze computer en dan kiezen voor beheren.

Wat heb je nou allemaal al geprobeerd even op een rijtje?

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 08-05-2003 16:57 ]

• flipjevandejam
1. Pingen over en weer gaat goed, daar helemaal geen problemen mee. (<10ms)

2. De (windows)firewall(s) staan uit en er is verder ook geen firewall software oid.

3. Op beide computers als Administrator ingelogged, op deze accounts staan geen wachtwoorden.

4. Ze staan beide op hetzelfde protocol (TCP/IP).

5. Simple bestand en printerdeling staan uit.

6. Gastaccount staat aan.

7. Op beide machines zelfde accounts (namen e.d.)

8. SP1 op de XP machine, SP3 op de W2k machine

• SED
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18-08 14:04

SED

Ik vermoed dat je ergens informatie mist.
Probeer deze link maar eens:
loop alles zorgvuldig door..
http://support.microsoft....=kb;en-us;Q314984&sd=tech

maar let gezien je leeg wachtwoord beslist op dit:

http://www.cert.org/advisories/CA-2003-08.html

Copyright and left by SED...

Pagina: 1