[DIY] Sub maken.

Pagina: 1
Acties:

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:02

GaMeOvEr

Is een hork.

Topicstarter
Het gaat om een Cerwin Vega Stealth S15.4 unit, waar maar eens een fatsoenlijke kist omheen moet. ;)

Die zit nu "gewoon" in een kist, ooit gemaakt, met een pijp. Dat was voor het stadium dat ik had bedacht dat serieus eraan rekenen misschien wel een optie was. :D Dus gewoon een kist gemaakt met flink wat ruimte, grofweg conform specs fabrikant en een pijp erin. :P (tijdje terug alweer, jaar of 3-4)

Hier de specs van dat ding:

Diameter: 15”
No. of Voice Coils: 1
Sensitivity (1W @ 1m): 97 dB
Power Handling: 250 Wrms (cont. unclipped power per EIA RS-426A)
Frequency Response: 30 ~ 500 Hz
Nominal Impedance: 4 W
Voice Coil Diameter: 2”
Mounting Diameter: 13 3/8” (33.97 cm)
Mounting Depth: 5 7/8” (14.92 cm)

Stealth 15.4 Thiele-Small Parameters

Free-Air Resonance: fs 37 Hz
Total Q: Qts 0.432
Mechanical Q: Qms 6.84
Electrical Q: Qes 0.461
Compliance Volume: Vas 3.85 ft3
Maximum Excursion: Xmax + 0.500”(peak to peak) + 12.7 mm
Voice Coil DC Resistance: Revc 3.5 W
Effective Cone Area: Sd 132.67 in2

Wat ik dus wil is een Sub die _strak_ klinkt, hoeft geen groot bereik te hebben, van zo diep mogelijk tot 80Hz is prima genoeg. (Echter is waarschijnlijk die 80Hz niet zozeer het probleem, maar het zo diep mogelijk. ;) )

Dat er eventueel flinke bakken vermogen ingestampt moeten worden is ook geen punt, maar hij moet zo "audiofiel" mogelijk worden, dus mooie, droge bas. :)

Kunnen jullie me daarmee helpen? (vroeg hij hoopvol)

Aannames zijn fataal.

• Clithopias
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06-12-2024
als je winisd even download, daar staat die unit ook in en het ziet er niet slecht uit.

in een kist van 136 liter ligt het -3db punt op 33 hz

[ Voor 8% gewijzigd door Clithopias op 07-05-2003 21:45 ]

• MM
  • Niet online

MM

was: m.m

Een standaard BR kastje gaat in jouw geval denk ik niet helpen. Een mooie grote gesloten kast met bassboost zal je meer behagen, versterkervermogen was toch de beperking niet zei je :+

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/5211/full.png

De kist van 145l heeft een enorm vlak verlopende groupdelay grafiek. De kist van 300l voegt qua diepgang of spl bijna niets toe alleen het impulsgedrag zal nog een stuk beter zijn, de bas wordt dan zo gortdroog dat binnen 5 minuten je oren uitdrogen ;)

Ik neem aan dat je geen kist van 300 liter kan hebben in je kamer, maar ik wilde hem er toch even bijzetten omdat je graag een zo droog mogelijke bas wilde :)

Mischien levert een transmission line systeem ook wel leuke resultaten op, ik kan je er echter niet over adviseren.

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:58

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Afbeeldingslocatie: http://teacher.oncpd.nl/CV154.gif
een kist van 136 liter van erg dik mdf

een poort van 140mm doorsnee en 176mm lang...
of 102mm en 73mm lang

edit; tuurlijk was wekkel mij voor...
Maar ik heb dus gekozen voor een gepoorte sub...

[ Voor 35% gewijzigd door teacher op 07-05-2003 23:44 ]

Wise enough to play the fool

• MM
  • Niet online

MM

Clithopias schreef op 07 mei 2003 @ 21:43:
als je winisd even download, daar staat die unit ook in en het ziet er niet slecht uit.

in een kist van 136 liter hebt is de f3 op 33 hz
grapjas kijk voor de gein eens naar de groupdelay en zo zijn er wel meer geintjes waardoor BR in dit geval absoluut niet aan de orde is.

edit: deze preek geldt ook voor teacher :)

[ Voor 6% gewijzigd door MM op 07-05-2003 21:46 ]

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

• teacher

teacher

Dysgaf!

ik vond de groupdelay niet heel ernstig. Goed hij schiet even omhoog.. maar je krijgt er wel eerder en meer laag voor terug.

• MM
  • Niet online

MM

teacher schreef op 07 May 2003 @ 21:47:
ik vond de groupdelay niet heel ernstig. Goed hij schiet even omhoog.. maar je krijgt er wel eerder en meer laag voor terug.
Nouja hij vraagt om droge bas en dat krijgt hij in de door winisd berekende kast niet.

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Topicstarter
Vaag, WinISD Pro kent hem bij mij niet? Naja, dan maar even nauwkeurig met het handje invoeren. :)

edit:

Hm, de Non-pro kent er veel meer en de mijne dus ook. Naja. :P

[ Voor 31% gewijzigd door GaMeOvEr op 07-05-2003 22:20 ]

Aannames zijn fataal.

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-06 12:06

Wekkel

De downloadkoning

Een beetje group delay gaat niemand dood aan O-)

Maar goed, gortdroge bas en 80 Hz zijn door TS genoemd, dan is gesloten nou eenmaal de beste optie. Zelf zou ik per direct de bas reflex optie kiezen voor een sub in de woonkamer. Daar kan je de diepgang van een gepoorte kist prima gebruiken. In een auto loopt gesloten wel in, maar in de kamer niet.

Verwijderd

nope, ben ik ook bang voor...

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Topicstarter
Hij zal voornamelijk voor de auto zijn. :)

Hoe moet ik die group-delay bekijken? Bij voorkeur een vlakke lijn, iedere bult bij een bepaalde frequentie is "modderbas"?

[ Voor 61% gewijzigd door GaMeOvEr op 07-05-2003 22:22 ]

Aannames zijn fataal.

• MM
  • Niet online

MM

Nee, groupdelay houdt de vertraging van een bepaalde frequentie in. Hoge groupdelay zorgt voor een trage, zompige bas die (bijna) niemand wil. Sterke schommelingen in de groupdelay plot zijn nog een stapje erger omdat je het dan extra goed hoort. Als je die 145L kwijt kunt zou ik gewoon een gesloten behuizing nemen, basreflex geeft altijd verstoringen. Daarnaast heb je de unit al enkele jaren gebruikt, als je echt een goede basreflex kast wil bouwen moet je alle parameters weer gaan nameten om een audiofiel resultaat te krijgen.

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-06 12:06

Wekkel

De downloadkoning

Voor de auto lijkt gesloten mij meer dan prima met die grafiek. Een -3 dB van 50 Hz is niet superdiep, maar meer dan voldoende voor flink stampen :9

Verwijderd

Ik denk het ook wel aangezien de auto als een soort laag versterk kamer functioneerd (je zit als het waren IN een speaker) is die beuk theorie juist >:)

• MM
  • Niet online

MM

Nog maar eens een keertje: BassBoost ;)

Dat is gewoon dé manier om laag hard te komen met een lage groupdelay en goede impulsbelastbaarheid. De totale SPL neemt natuurlijk af maar ik denk dat 250w@97dB sowieso al een beetje overkill is :)

• teacher

teacher

Dysgaf!

met een hoge en lange groupdelay doet de bas geen "boenk!" maar whhhoooooompphhhh"....

Enneh als gesloten als optie ziet: -3db bij 60Hz, 0db bij 380Hz..
gepoort: -3db bij 33Hz en 0db bij 50....

Daar wil ik beest een beetje group delay tegenover zetten hoor..

• MM
  • Niet online

MM

Maar hij niet want hij wil een droge audiofiele bas, jij een harde lage bonkbas, dat is het verschil.

• teacher

teacher

Dysgaf!

hij wil bass vanaf "laag tot 80hz".... gesloten haal je dat echt niet; dan begint het pas bij 80Hz.

Mijn tip; maak een kist met een poort en luister ernaar, maak daarna de poort dicht (plankje eroverheen schroeven) en luister nog eens...

Overigens, op de CV site staat nog een pdfje: http://www.cerwinvega.com/products/pdf/stealth/appss15.pdf

Pagina: 1