Toon posts:

Oud pentium moedebord: FIC PA-2000 Socket 5

Pagina: 1
Acties:
  • 100 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo;

Mijn router is een maand geleden overleden, en nu heb ik opnieuw een Pentium moederbord gekocht om hem weer online te krijgen, maar:

[specs van nieuwe mobo]
FIC PA-2000
op de chips staat VT82C576MV
in een kader op het mobo gestempeld:
MODEL: PA-2000
DOC: 14250
[/specs]

Ik heb dagen gezocht naar alle nummers en codes die ik op het moederbord kon vinden maar het enige resultaat was een foto van het moederbord. Geen flash of niks.

- Toen ik alles geinstalleerd had zette ik hem aan, 4 beeps dus even opgezocht. De videokaart zat er niet goed in was de conclusie, en dat klopte: geen van de kaarten zat er ver genoeg in omdat ze door die hoek aan het einde van de dustplate bleven hangen achter de kast (dat hoort zo maar de kast was iets breder ofzoiets)
- Dustplaatjes ervanaf gehaald, alles zat goed maar Freesco kreeg geen DHCP offer. Na wat heen en weer proberen bleek dat als er iets in het bovenste PCI slot zat, de 2e het niet meer deed. IRQ probleem dacht ik.
- Bios geflasht, want IRQ moet toch automatisch gaan met PCI? Toen kon ik opeens de Primary IDE controller niet meer enablen... Bios nog eens geflasht met een andere versie, Floppy disk(s) fail... Van de regen in de drup dus.

En wat bleek? Verkeerde bios versie |:( socket 7 gebruikt in plaats van socket 5, die ik dus eigenlijk moest hebben. Maar op de site van de fabrikant hadden ze alleen maar de flash van socket 7, nergens geen woord over socket 5.

Heeft er niemand enig idee hoe ik het weer min of meer werkend kan krijgen?
Ik heb me kapot gezocht

Bij voorbaat dank!

Aapopf(R)ietS

PS: mijn avatar zou dus ook door mn router gehost moeten worden, mooi rood kruisje! :'(

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:07

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Die heb ik ook liggen. Volgens mij is je plankje stervende, maar niet om de reden die jij vreest.

- ik denk dat je eerste probleem niet met IRQ te maken had maar met gewoon brakke oude PCI sloten. Het zou kunnen dat bijvoorbeeld slot 1 door een kleine kortsluiting 2 PIRQ lijnen (hardware interrupts, iets anders dan IRQ) bezette.
- controleer je BIOS settings met die 'floppy disk fail (80)' - het kan zijn dat het naar 5.25" default of zoiets :z
- jouw angst over So5/So7 is ongegrond. So5 is niets anders dan een primitieve vorm van So7 en wordt daarom meestal in hetzelfde bakje gedumpt door mobobakkers. Alle FIC So5 planken staan gewoon in de So7 map :z

Ff denken- je FDD doet het niet... haal die HDD eruit en copieer daar de originele BIOS file naartoe op een andere PC (je hebt het origineel toch wel voor het flashen gebackuped, neem ik aan...), hang dat weer aan de PA-2000 en flash vanaf HDD

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het moederbord van n vriend overgekocht en die gebruikte het voorheen nog gewoon.. hij zei dat er niks aan mankeerde (en ik geloof hem :))

Brakke PCI sloten sluit ik om dezelfde reden graag uit (lees: graag :))

Floppy disk settings is het eerste wat je na zo'n fout controleert he :)

Als die BIOS gewoon ook werkte voor socket 5, waarom is ie dan na iedere flash steeds verder verkloot geraakt? Ik bedoel een klein bugje in de ene flash kan natuurlijk maar in allebei? En dan steeds erger?

En :X :X |:( ik heb de oude BIOS image niet gebackupt :'(

Thanks voor de reply!

AapopfietS

[edit]
Ik krijg me nou toch 'n idee.. Als jij nou even dat mobotje aansluit en de BIOS image aan mij geeft :) j/k :z

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 07-05-2003 20:40 ]

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op 07 May 2003 @ 20:26:
Ik heb het moederbord van n vriend overgekocht en die gebruikte het voorheen nog gewoon.. hij zei dat er niks aan mankeerde (en ik geloof hem :))
Als hier aan de hand is wat ik vermoed, en hij gebruikte PCI1 en 2 niet tegelijk, dan zou het bij hem ook perfect gewerkt hebben :)
Brakke PCI sloten sluit ik om dezelfde reden graag uit (lees: graag :))

Floppy disk settings is het eerste wat je na zo'n fout controleert he :)

Als die BIOS gewoon ook werkte voor socket 5, waarom is ie dan na iedere flash steeds verder verkloot geraakt? Ik bedoel een klein bugje in de ene flash kan natuurlijk maar in allebei? En dan steeds erger?
Tja, als de eerste flash de FDC instabiel maakte, zou je bij de tweede corruptie verwachten...
ik denk opeens aan die afgrijselijke FDC fout bij de eerste BIOS releases van de ECS K7S5A
En :X :X |:( ik heb de oude BIOS image niet gebackupt :'(
Sukkel :+
Thanks voor de reply!

AapopfietS

[edit]
Ik krijg me nou toch 'n idee.. Als jij nou even dat mobotje aansluit en de BIOS image aan mij geeft :) j/k :z
Hmm...

* dion_b gaat zodadelijk de kelder in duiken :)

Overigens staat in de FAQ het volgende:
Wij tweakers doen elkaar permanent de groeten. Het is dus niet nodig om steeds ruimteverspillende "greetz $user" of iets dergelijks onder je posts te plakken. Als je per se zoiets wilt kun je daar je signature voor gebruiken.
Dus je hoeft niet iedere keer 'thanks' te zetten. Doe dat maar als ik je BIOS klaar heb :)

Oslik blyat! Oslik!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Hebbes :D

Na wat gedoe met de juiste CPU vinden (uiteindelijk werkte een AMD K5 die als Am486DX4-S herkend werd :+ ) heb ik met Uniflash een 128KB bestand 'PA2000.BIN' kunnen extracten. Post je emailadres (of mail'm naar mij- zie profiel) en ik mail je de file :)

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
erg vet :) ik weet dat het niet de bedoeling is maar bedankt!! :) ff privmsgen

edit: ik ben de _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ vergeten :P

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 07-05-2003 22:35 ]

• Diamon
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01-07 09:01

Diamon

The Weird One

Mocht je het nog nodig hebben.
Q1: What are the jumper settings for PA-2000 with Pentium 133MHz? 1/1/2000
A: Hereunder are the jumper settings for Intel 133Mhz.

JK1 ------ 2-3
JK2 ------ 2-3
JK3 ------ 1-2
JC2 ------ 1-2

PA-2000 BIOS Update Page Vindt je ook de laatste bios versie. Staat helaas geen manual.
Mocht je het nog nodig hebben.

And The Only One

Pagina: 1