[Delphi] Welke database?

Pagina: 1
Acties:
  • 294 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Varienaja
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-06-2025

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Topicstarter
Het is haast vanzelfsprekend om de BDE te gebruiken als je in Delphi programmeert. Dat werkt opzich ook wel aardig, maar op m'n werk lopen we steeds vaker tegen problemen aan. En volgens mij wordt er ook niet meer ontwikkeld aan de BDE, want een connectie maken naar Oracle9 is er niet bij, terwijl er wel allerlei klanten naar Oracle9i willen overstappen. Volgens mij is de laatste versie van de BDE nog steeds de 5.01 van 1998 :( .

Voor mezelf heb ik ook een programmeer-projectje met een database-connectie (zie sig). Het leek me wel handig om hiermee te beginnen, en daarna de verworven kennis te gebruiken om de applicaties op m'n werk te migreren.

Vanaf Delphi5 heb je ADO; ik begrijp dat dat zo'n beetje de Microsoft-variant is van de BDE? Werkt dat goed? Is daarin een een soort van 'native' taal, (zoals Paradox voor de BDE)? En kan je met die ADO gemakkelijk naar de 'standaard' databases verbinden, zoals Oracle, DB2, mySQL, etc? En begrijp ik het goed dat die hele ADO-meuk standaard op elke pc zit met win98 of hoger?

Volgens mij kan je met ADO niet cross-platform ontwikkelen. Dat lijkt me namelijk wel handig voor wanneer we de Delphi/Kylix-combinatie gaan gebruiken. Maar hoe maak je in dat geval database-connecties?

Kortom: tips gevraagd!

Siditamentis astuentis pactum.

Verwijderd

BDE = verledentijd, kijk is naar interbase/firebird
wat betreft oracle, zoek 's op ODAC.

http://www.torry.net/db_oracle.htm

http://www.crlab.com/

Gelovens mij kan je zowel interbase/firebird, als ODAC gebruiken voor zowel delph & kylix.

[ Voor 76% gewijzigd door Verwijderd op 07-05-2003 20:04 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 07 May 2003 @ 19:43:
BDE = verledentijd, kijk is naar interbase/firebird
Dit kan best zo zijn maar waarom dan ?

Verwijderd

Verwijderd schreef op 07 mei 2003 @ 19:44:
[...]

Dit kan best zo zijn maar waarom dan ?
Er zijn natuurlijk genoeg applicaties, die er nog steeds dankbaar gebruik van blijven maken, ik zou echter nieuwe applicaties niet meer met BDE gaan ontwikkelen.

Zoals jezelf zei, wordt niet meer aan ontwikkeld, geeft allerlei problemen met grote databases, multiuser problemen etc. etc.

Misschien kan je hier ook 's rondkijken: http://www.nldelphi.com
(of mag dit linkje niet ?)

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 07-05-2003 20:11 ]

Verwijderd

ADO is een Microsoft platform only oplossing. Je kun ADO aanroepen als een COM component, en het is een gestructureerde manier om data benaderen in een grote hoeveelheid datasources, waaronder alle grote/bekende databases.

Misschien heb je hier wat aan: http://delphi.about.com/library/weekly/aa010101a.htm

Edit: Overigens is ADO geen database, maar een tussenlaag tussen applicatie en database. De keuze voor database staat hier dus volledig los van.

Edit2: Nog een link met een bak resources mbt ADO en Delphi: http://homepages.borland....ary/Delphi/ADO/#Resources

Edit3:
CyeZ schreef op 07 May 2003 @ 20:14:
Een van die mogelijkheden is om gebruik te maken van ADO, wat in princiepe voornamelijk bedoeld is voor MsSQL en Access. Ik heb eigenlijk geen idee of het ook voor andere databases te gebruiken is.
ADO is niet specifiek voor Access of MS SQL Server bedoeld, maar juist als een generieke oplossing voor heel veel verschillende databases. Zo kun je ALLE databases die ODBC drivers of OLEDB drivers hebben aanspreken, dus o.a. Access, dBase, MySQL, SQL Server, Oracle, SAP DB, PostgreSQL, Ingress, Postgress, Sybase, DB2, etc.

[ Voor 85% gewijzigd door Verwijderd op 07-05-2003 20:24 ]

• CyeZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 05:41

CyeZ

Vroem vroem!!!

Op dit moment is BDE een aflopende zaak, Borland doet er geen nieuwe ontwikkelingen meer aan voor zover ik weet. Alleen nog hele ernstige bugfixes mochten die nog verschijnen.

Op dit moment zijn er echter genoeg andere mogelijkheden om te gebruiken.
Een van die mogelijkheden is om gebruik te maken van ADO, wat in princiepe voornamelijk bedoeld is voor MsSQL en Access. Ik heb eigenlijk geen idee of het ook voor andere databases te gebruiken is.

Een tweede mogelijkheid is het gebruik van IBExpress wat uitsluitend gericht is op gebruik met Interbase en FireBird. Aangezien je het o.a. over Oracle hebt is dit denk ik niet interessant in dit geval.

En dan als laatste standaard mogelijkheid is er DBExpress wat borland op dit moment erg aan het pushen is als de opvolger van BDE. Met DBExpress worden (even uit m'n hoofd) standaard drivers meegeleverd voor Oracle, Mssql, DB2, MySQL en Interbase. Hiervan is dacht ik de MsSQL driver windows only en de rest is ook prima te gebruiken in Kylix. Dit maakt voor crossplatform development (zolang het bij windows en linux blijft) DBExpress op dit moment waarschijnlijk de beste oplossing.

Eventueel kun je natuurlijk ook nog kijken naar database drivers van 3th party bedrijven, maar daar zou ik in een bedrijfssituatie alleen voor kiezen als je zeker weet dat je van zo'n bedrijf fatsoenlijke support kunt krijgen bij problemen.

DBExpress is volgens mij in ieder geval beschikbaar voor Delphi 6/7 en Kylix 3. Voor eerdere versies weet ik niet of het beschikbaar is.

[ Voor 9% gewijzigd door CyeZ op 07-05-2003 20:37 . Reden: opmaak + kleine toevoeging ]

[18:54] <Prammenhanger> |HunterPro|eet
[18:55] <Prammenhanger> lijkt best op
[18:55] <Prammenhanger> |HunterProFeet

• CyeZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 05:41

CyeZ

Vroem vroem!!!

Verwijderd schreef op 07 May 2003 @ 20:03:
Edit3:

[...]

ADO is niet specifiek voor Access of MS SQL Server bedoeld, maar juist als een generieke oplossing voor heel veel verschillende databases. Zo kun je ALLE databases die ODBC drivers of OLEDB drivers hebben aanspreken, dus o.a. Access, dBase, MySQL, SQL Server, Oracle, SAP DB, PostgreSQL, Ingress, Postgress, Sybase, DB2, etc.
Hmm, bijna je reactie over het hoofd gezien...

Maar in princiepe kun je inderdaad ODBC drivers in combinatie met ADO gebruiken. Vaak is dit echter niet de meest efficiente oplossing. Ik ben op dit moment bezig om een Database layer te schrijven bij het bedrijf waar ik stage loop (als onderdeel van een grote project) om juist geen gebruik te hoeven maken van ODBC. Hier gebruiken we ADO voor MsSQL/Access, IBExpress voor Interbase/FireBird en voor andere databases die een DBExpress driver hebben gebruiken we DBExpress. Mocht er nu ook geen DBExpress driver beschikbaar zijn dan pakken we een 3th party ODBC Driver voor DBExpress erbij die dan wordt gebruikt om ODBC te kunnen ondersteunen. Echter is het gebruik van ODBC wel stukken trager over het algemeen als het gebruik van een specifieke driver voor de specifieke database.

[18:54] <Prammenhanger> |HunterPro|eet
[18:55] <Prammenhanger> lijkt best op
[18:55] <Prammenhanger> |HunterProFeet

• LordLarry
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

LordLarry

Aut disce aut discede

Borland heeft aangegeven dat de BDE gaat verdwijnen en niet meer verder ontwikkeld wordt. Als cross platform alternatief van Borland wordt dbExpress aangeboden.

Kijk ook eens naar de vrij complete The BDE Alternatives Guide http://www.kylecordes.com/bag/index.html

We adore chaos because we like to restore order - M.C. Escher

Verwijderd

CyeZ schreef op 07 May 2003 @ 20:44:
[...]

Hmm, bijna je reactie over het hoofd gezien...

Maar in princiepe kun je inderdaad ODBC drivers in combinatie met ADO gebruiken. Vaak is dit echter niet de meest efficiente oplossing. Ik ben op dit moment bezig om een Database layer te schrijven bij het bedrijf waar ik stage loop (als onderdeel van een grote project) om juist geen gebruik te hoeven maken van ODBC. Hier gebruiken we ADO voor MsSQL/Access, IBExpress voor Interbase/FireBird en voor andere databases die een DBExpress driver hebben gebruiken we DBExpress. Mocht er nu ook geen DBExpress driver beschikbaar zijn dan pakken we een 3th party ODBC Driver voor DBExpress erbij die dan wordt gebruikt om ODBC te kunnen ondersteunen. Echter is het gebruik van ODBC wel stukken trager over het algemeen als het gebruik van een specifieke driver voor de specifieke database.
Je hebt ODBC drivers en ODBC drivers. Er zijn bijv. bedrijven die ODBC drivers verkopen die sneller zijn dan die de fabrikant levert. Verder kan je ook OLEDB drivers gebruiken als die beschikbaar zijn, en die zijn meestal behoorlijk wat sneller. Ik denk dat in die zin DBExpress drivers te vergelijken zijn met OLEDB drivers.

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 01:25

Tomatoman

Fulltime prutser

Quote van MSDN site:
With Microsoft Data Access Components (MDAC), developers can connect to and use data from a wide variety of relational and non-relational data sources. You can connect to many different data sources using ActiveX® Data Objects (ADO), Open Database Connectivity (ODBC), or OLE DB. You can do this through providers and drivers that are either built and shipped by Microsoft, or that are developed by various third parties.
De MDAC roadmap geeft inzicht in de ontwikkelingen van ADO, OLE DB en ODBC.

Een goede grap mag vrienden kosten.

• Varienaja

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Topicstarter
De middleware wordt dbExpress denk ik. Ik ga morgen Delphi7 kopen om eens even wat te knutselen.

Dan zit ik nog steeds met de vraag: welke database-server zet je neer bij gebruikers van een klein progje dat een klein database-je bij moet houden? In het geval van met de BDE waren dat automatisch Paradox-tabellen, maar wat is het handigste voor dbExpress?

Verwijderd

Varienaja schreef op 08 May 2003 @ 20:54:
De middleware wordt dbExpress denk ik. Ik ga morgen Delphi7 kopen om eens even wat te knutselen.

Dan zit ik nog steeds met de vraag: welke database-server zet je neer bij gebruikers van een klein progje dat een klein database-je bij moet houden? In het geval van met de BDE waren dat automatisch Paradox-tabellen, maar wat is het handigste voor dbExpress?
Koop je wel de goeie versie, personal heeft geen db componenten

• Creepy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:59

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

Verwijderd schreef op 08 mei 2003 @ 21:00:
[...]

De personal is gratis, dus die hoef je niet te kopen ;)

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

Verwijderd

Creepy schreef op 08 May 2003 @ 21:02:
[...]

De personal is gratis, dus die hoef je niet te kopen ;)
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
Borland DELPHI 7 Personal 
RAD for Windows - Learning made easy 
 Learning to develop Windows applications is faster and easier with the Borland 
Delphi 7 Personal development environment. Use online help to create high-
performance, noncommercial applications - and program your first application 
quickly and easily. Get your applications ready for Microsoft .NET with the Delphi 7 
Studio migration kit. Leverage support for Windows XP Themes and give your 
applications a polished, professional look.  

categorie Software 
platform Windows 2000 Professional, Windows 98, Windows XP 
medium CD-ROM 
bestelnummer 7968-H 
prijs EUR 149,00 incl. BTW / EUR 125,21 excl. BTW

• Just_a_Gamer
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-08 22:10
En tevens is de personal niet meer te downen maar moet je een of andere magazine kopen die een cd heeft met Delphi 7 personal. En zoals maui al zei: Personal beschikt geen dbcomponenten en web componenten.

• Varienaja

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Topicstarter
Verwijderd schreef op 08 May 2003 @ 21:00:
Ik koop morgen op de Universiteit (ik ben nog ingeschreven als student, 'k moet nog 1 vakje) een slimme rom voor 20 Euro ofzo met Delphi7 Enterprise erop.

• Creepy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:59

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

Verwijderd schreef op 08 May 2003 @ 21:05:
[...]

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
Borland DELPHI 7 Personal 
RAD for Windows - Learning made easy 
 Learning to develop Windows applications is faster and easier with the Borland 
Delphi 7 Personal development environment. Use online help to create high-
performance, noncommercial applications - and program your first application 
quickly and easily. Get your applications ready for Microsoft .NET with the Delphi 7 
Studio migration kit. Leverage support for Windows XP Themes and give your 
applications a polished, professional look.  

categorie Software 
platform Windows 2000 Professional, Windows 98, Windows XP 
medium CD-ROM 
bestelnummer 7968-H 
prijs EUR 149,00 incl. BTW / EUR 125,21 excl. BTW
Humpf.... je hebt gelijk... bij D6 kon je de personal nog zo downloaden.. van 7 kan je alleen de architect trial downloaden...

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

Verwijderd

quote:

Kijk een naar SQLite (www.sqlite.org). Er bestaan ook dbExpress drivers voor (http://www.bcp-software.nl/artikelen/sqlite.html). Ik hen het heel even bekeken en eigenlijk geen ervaring mee, maar wat ik ervan zeg en lees zag het er erg leuk uit als stand alone database.

Verwijderd

tsja, goede vraag.
Er zijn wat databases van TurboPower in de opensource terecht gekomen,
linkje heb ik zo ff niet (zal ik zometeen als ik thuis ben ff posten). Maar daar
zit een dbEngine bij, die je mee compileert in de code. Dus op zich ideaal voor
dat soort kleine proggies.
Ervaring met die DB heb ik niet, maar er is vast wel een en ander over te vinden.

• LordLarry
  • Niet online

LordLarry

Aut disce aut discede

TurboPower FlashFiler bedoel je: http://sourceforge.net/projects/tpflashfiler/

• nightowl
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14-03-2009

nightowl

always too early to sleep

Als alternatief voor relatief weinig geld zou je eens kunnen kijken op http://www.aidaim.com. Deze leveren alternatieven voor BDE omgeving. Ik heb EasyTable gebruikt als database onder Delphi 7 en als je eenmaal doorhebt hoe dit werkt is het erg prettig. Het is snel en je hoeft niets extra te installeren bij klanten. Het is volledig in Delpi geintegreerd. Kijk en oordeel zelf.

Om te testen kun je ook een demo downloaden. Deze geeft bij het opstarten van het gecompileerde programma een nag-screen.

[ Voor 15% gewijzigd door nightowl op 09-05-2003 20:27 ]

Ik pas in mijn jas. Mijn jas past in mijn tas. Dus ik pas in mijn tas.

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 01:25

Tomatoman

Fulltime prutser

Je moet een onderscheid maken tussen het mechanisme waarmee je de database benadert (BDE, dbExpress, ADO, enzovoort) en de database zelf (Paradox-tabellen, MS Access, MySQL, Oracle9i, enzovoort). In principe kun je de meeste database-toegangsmechanismen combineren met de meeste databases.

Om de een of andere reden schijnen good old Paradox-tabellen niet meer sexy te zijn. Dat is mijns inziens niet helemaal terecht, want voor kleine progseltjes en voor de eerste opzet van serieuze programma's is Paradox heel geschikt. Later kun je dan altijd nog beslissen om over te stappen op een 'zwaardere' database.

Een goede grap mag vrienden kosten.

Verwijderd

tomatoman schreef op 09 May 2003 @ 20:44:
Je moet een onderscheid maken tussen het mechanisme waarmee je de database benadert (BDE, dbExpress, ADO, enzovoort) en de database zelf (Paradox-tabellen, MS Access, MySQL, Oracle9i, enzovoort). In principe kun je de meeste database-toegangsmechanismen combineren met de meeste databases.

Om de een of andere reden schijnen good old Paradox-tabellen niet meer sexy te zijn. Dat is mijns inziens niet helemaal terecht, want voor kleine progseltjes en voor de eerste opzet van serieuze programma's is Paradox heel geschikt. Later kun je dan altijd nog beslissen om over te stappen op een 'zwaardere' database.
Klopt, paradox is daar goed genoeg voor.
Maar kijk uit met multiuser (zoek maar 's op google naar: paradox multiuser nt).
En de installatie problemen, met BDE blijven altijd lastig. Vooral als er al een pakket wat paradox is geinstalleerd, of achteraf wordt geinstalleerd.
(ff altijd backupje maken , van je huidige BDE config en systeem bestanden).

• Delphi32
  • Laatst online: 22-08 10:56

Delphi32

Heading for the gates of Eden

Sinds Interbase/Firebird in een open source versie beschikbaar is, gebruik ik niets anders meer voor mijn eigen projecten. Ik heb er absoluut geen moeite mee om de server setup van 6 Mb te integreren in mn setups of installatieprocedures, ik heb er nog nooit een klant horen klagen. Bijkomend voordeel is dat de db 1 file is en dat die dus simpel te mailen is voor als er eens iets uitgezocht moet worden. Scalability is enorm... ik hoef (voorlopig) niets anders meer :)

• Coltrui
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Coltrui

iddqd

Delphi32 schreef op 10 May 2003 @ 00:47:
Sinds Interbase/Firebird in een open source versie beschikbaar is, gebruik ik niets anders meer voor mijn eigen projecten. Ik heb er absoluut geen moeite mee om de server setup van 6 Mb te integreren in mn setups of installatieprocedures, ik heb er nog nooit een klant horen klagen. Bijkomend voordeel is dat de db 1 file is en dat die dus simpel te mailen is voor als er eens iets uitgezocht moet worden. Scalability is enorm... ik hoef (voorlopig) niets anders meer :)
Mag ik vragen welke interface jij gebruikt voor Firebird?
IBExpert geeft bij mij problemen i.c.m. Delphi 5 op Win 98 SE. Soms moet ik IBExpert sluiten na de steevaste melding "Win API function failed", ook na een nieuwe install van Win 98. Als DB-benadering gebruik ik Asta, kan ook daaraan liggen uiteraard. :)

• Varienaja

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Topicstarter
Ik heb er absoluut geen moeite mee om de server setup van 6 Mb te integreren in mn setups of installatieprocedures, ik heb er nog nooit een klant horen klagen.
Ja hallo! Ik heb nu een installer (inclusief een op maat gesneden BDE) van 1,5MB, da's toch nog heel andere koek! Maar er staan gelukkig allerlei andere tips in 't topic. Ik kan weer lekker gaan uitproberen.. :)

En @ tomatoman:
Paradox tabellen zijn sexy genoeg voor mij, maar dan zou ik ze wel graag via dpExpress oid benaderen. Niet langer de BDE.

[ Voor 15% gewijzigd door Varienaja op 10-05-2003 16:19 ]

Verwijderd

Wezen schreef op 10 May 2003 @ 15:18:
[...]

Mag ik vragen welke interface jij gebruikt voor Firebird?
IBExpert geeft bij mij problemen i.c.m. Delphi 5 op Win 98 SE. Soms moet ik IBExpert sluiten na de steevaste melding "Win API function failed", ook na een nieuwe install van Win 98. Als DB-benadering gebruik ik Asta, kan ook daaraan liggen uiteraard. :)
http://www.ibobjects.com/

Afbeeldingslocatie: http://www.ibobjects.com/img/tlicense1.gif

Verwijderd

Sinds Interbase/Firebird in een open source versie beschikbaar is, gebruik ik niets anders meer voor mijn eigen projecten. Ik heb er absoluut geen moeite mee om de server setup van 6 Mb te integreren in mn setups of installatieprocedures, ik heb er nog nooit een klant horen klagen.
Heb je een url ofzo, waar in detail in staat hoe je dit moet doen (voor Firebird)?

Inclusief tips, valkuilen, etc.

• Delphi32
  • Laatst online: 22-08 10:56

Delphi32

Heading for the gates of Eden

Varienaja, ben het met je eens dat er kleinere alternatieven zijn dan Interbase, dat is nl een feit en valt niet te ontkennen :) Neemt niet weg dat IMHO de grotere installatie opweegt tegen het gebruiksgemak van Ib. Neem bv de full SQL support; die zit lang niet in alle database/drivers.

sinaasappelsap: als je een installer hebt die een script kan uitvoeren, kan je gewoon de setup dir van IB in je installer opnemen en uitvoeren (ISExpress in D5 kan dat helaas niet, InnoSetup geloof ik wel maar nog niet uitgeprobeerd helaas). Zo niet, dan hoef je alleen maar te vertellen dat setup.exe in de ib setup dir eerst uitgevoerd moet worden. De install procedure van IB is een eitje: ongeveer 5x op 'Volgende' klikken en je bent klaar.
Zit wel een klein valkuiltje in: de setup van Ib (althans degene die ik hier heb) vraagt niet om een administrator password als ie klaar is. Dan is het eigenlijk wel gewenst dat de administrator dat zelf even aanpast in IBConsole oid.

Voor de DB access gebruik ik altijd IBExpres, en dat crashte bij mij (WinME) ook heel vaak, tot ik de tip tegenkwam om mn database path altijd te laten beginnen met 127.0.0.1: en dan daarachter het local path. Voordat ik dat deed moest ik 100% zeker mn db connection designtime deactiveren anders hing de boel, maar ja dat vergeet je wel es als je aan het debuggen/bouwen bent ;) Met je localhost ip ervoor crasht ie niet meer.

• LordLarry
  • Niet online

LordLarry

Aut disce aut discede

Varienaja schreef op 10 May 2003 @ 16:19:
Paradox tabellen zijn sexy genoeg voor mij, maar dan zou ik ze wel graag via dpExpress oid benaderen. Niet langer de BDE.
Helaas. Er zijn geen dbExpress drivers voor Paradox. Als je toch alleen maar voor Paradox gaat zou ik een component kiezen die direct en zonder extra drivers die bestanden kan benaderen. Snel, simpel en compact. Nogmaals even de url om er 1tje uit te zoeken:

The BDE Alternatives Guide http://www.kylecordes.com/bag/index.html

Helaas blijkt er niet zo'n component te zijn voor paradox. :|

• Biedzjee
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14-08-2025
'n heel klein beetje off-topic, maar ik wil het toch kwijt. Ik ben met twee maatwerk applicaties bezig (in Delphi 6, voor twee verschillende klanten en twee verschillende toepassingen) die beiden stand-alone moeten draaien. Ik heb eigenlijk geen zin om een database-server neer te zetten of (lokaal) te moeten installeren, vanwege alle perikelen met compatibiliteit etc.

Sinds vanochtend ben ik bezig met tdbf (http://sourceforge.net/projects/tdbf/), een (gratis 8) ) component die native (dus zonder externe servers/DLL's etc) toegang geeft tot de data in DBF files. In principe is het een vervanger voor de TTable component, zodat je alle andere componenten gewoon kunt (blijven) gebruiken.

Tot nu toe zijn m'n ervaringen heel erg positief. Het enige probleem was dat de demo applicatie niet is bijgewerkt na de laatste releases van de component zelf, maar het was een kleinigheidje om de boel te kunnen compileren :Y) .

Trying to establish voice contact... please yell into keyboard.

Verwijderd

Als eerste is BDE gekocht door Corel als het goed is :)
Ja hallo! Ik heb nu een installer (inclusief een op maat gesneden BDE) van 1,5MB, da's toch nog heel andere koek!
Je installer is ook goedgekeurd door Borland?? Dat is namelijk verplicht :-)

zelf vind ik RemObjects Data Abstract ook mooi werken; http://www.remobjects.com...F8-41C6-9A22-D2CB45750617

• Varienaja

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Topicstarter
Verwijderd schreef op 12 May 2003 @ 16:31:
Je installer is ook goedgekeurd door Borland?? Dat is namelijk verplicht :-)
Buh, weet ik veel. Ik heb gewoon net zo lang zitten kloten op een vers geinstalleerde PC totdat ik de allermagerste BDE-installatie en de noodzakelijke registry keys had gevonden.

Ik zal meneer Borland eens vragen wat ie ervan vindt :)

Pagina: 1