Toon posts:

[Fantasie] Een OS speciaal voor gamers

Pagina: 1
Acties:
  • 126 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik vraag me af waarom er nog geen Windows XP Game Edition is... of een (Linux) OS met een soort ingebouwde WINE dat geen Windows is maar toch gewoon compatible is met Windows software. Er zijn genoeg mensen die dit willen lijkt me, ik hoor vaak gezeur over Windows dat er veel onnodige dingen bijgeleverd worden.

Stel je voor, een OS dat heel basic is, geen overbodige services, geen teletubbie landschap als achtergrond, geen ingebouwde mediaspeler met "thematisaties", gewoon een OS dat voor performance en snelheid is gebouwd, zoals (de meeste) gamers het willen.

Nu kun je zeggen dat XP en Win 2k zeer geschikt zijn voor gamers, wat ik met je eens ben, maar als er een OS met minimaal geheugengebruik en zonder alle overbodige zooi zou zijn speciaal voor gamers zou dat toch erg mooi zijn...

Gewoon een soort uitgeklede Windows XP of 2K, geen ingebakken drivers, gewoon geen zooi, alleen een GUI met een de mogelijkheid om software te draaien. Natuurlijk wel met DOS functionaliteit zodat we nog steeds klassieke games kunnen spelen :)

Windows 2003 Server komt dicht in de buurt (nee, ik bedoel niet als server OS maar als no-nonsens OS), maargoed, dat is geoptimaliseert om als server te dienen en veel software draait er niet op. En er zit natuurlijk geen DOS bij..

Het lijkt me cool als er ooit nog iets komt, iets wat voldoet aan deze wishlist:
-Geen ingebouwde zooi die je er niet uitkrijgt
-Geen services waar je niets aan hebt
-Goede tweakmogelijkheden
-Zo laag mogelijk processor en geheugenverbruik
-Geen ingebakken drivers (we zijn toch tweakers?)
-Geen 100'en verschillende wizards die je overal mee "helpen"
-Eventueel DirectX er standaard bij
-Als het niet van Microsoft komt moet het natuurlijk volledig compatible zijn met Windows software ;)
-Geen thema's e.d. lekker basic, lekker snel

Zo'n OS zou eigenlijk tegelijkertijd ook zeer geschikt zijn voor oudere PC's, ik geil nou eenmaal op snelheid en hoge performance, andere tweakers vinden themes en goede looks weer belangrijk, nou ja, je kunt altijd nog aparte software installeren. ;) Een installatie waarbij je helemaal zelf beslist (zoals bij Linux distro's welke packets je wilt installeren) is natuurlijk ook prima.

Voelen jullie iets voor een OS voor gamers? De huidige Operating Systems voldoen niet echt aan mijn eisen wat bovengenoemde punten betreft...

Een beetje een onzinnig topic, ik weet het, maar ik zit wel op zoiets te wachten, denk met me mee, geef je mening etc. ;)

• sdomburg
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-09-2024
Verwijderd schreef op 07 May 2003 @ 19:39:
Het lijkt me cool als er ooit nog iets komt, iets wat voldoet aan deze wishlist:
-Geen ingebouwde zooi die je er niet uitkrijgt
-Geen services waar je niets aan hebt
-Goede tweakmogelijkheden
-Zo laag mogelijk processor en geheugenverbruik
-Geen ingebakken drivers (we zijn toch tweakers?)
-Geen 100'en verschillende wizards die je overal mee "helpen"
-Eventueel DirectX er standaard bij
-Als het niet van Microsoft komt moet het natuurlijk volledig compatible zijn met Windows software ;)
-Geen thema's e.d. lekker basic, lekker snel
Dit klinkt als een beschrijving van Windows 2000, komt er iig. het dichtst in de buurt.

Verwijderd

Nee, ik voel er niks voor, mede omdat ik uiteraard niet alleen game met mijn PC. En trouwens, ik vind persoonlijk dat er niks mis is met XP als "game-os"

Verwijderd

Topicstarter
@ sdomburg: Zit waarschijnlijk wel het dichtst in de buurt, maar als je weet welke tasks en services er standaard draaien valt dat nog wel tegen. Tegenwoordig lijkt het een hype om steeds mooier en makkelijker te zijn (zie XP en Longhorn), wat handig is voor digibeten, terwijl veel gevorderde gebruikers, zeker met oudere systemen, snelheid belangrijker vinden.

Verwijderd

zie ook Game-OS

Verwijderd

Achja ik speel welleens met de gedachte om bijv. een winxp installatie volledig te strippen en dan zo makkelijk mogelijk maken om games te spelen enzo..... (en dan als dualboot naast een "gewone" installatie)

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de search niet gebruikt :X
Had niet verwacht dat er al een keer zo'n topic was geweest...

Alkahol!K, precies, ik denk dat een _zeer_ gestripte XP installatie (een beetje a la Win2k3 server) wel goed zou voldoen als Game OS, maar het meeste krijg je er gewoon niet uit.

[ Voor 50% gewijzigd door Verwijderd op 07-05-2003 19:51 ]

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:49
sdomburg schreef op 07 May 2003 @ 19:42:
[...]

Dit klinkt als een beschrijving van Windows 2000, komt er iig. het dichtst in de buurt.
klopt, qua pure fps is w2k op mijn bak de kaskraker, alleen ik heb wel een shitload aan andere kleine probleempjes (varierend van krakend geluid tijdens CDROM gebruik tot een hard-reboot bij het wijzigen van FSAA settings), waar ik in xp/2003 geen last van heb. waar die probleempjes precies in zitten weet ik niet, waarschijnlijk wat kinderziektes van de nt5.0 kernel, maar een nt5.1/nt5.2 kernel met de 2000 gui (geen onsteuning voor themes dus, en no-nonsense interface) en uiteraard alle overbodig services gestript lijkt mij ideaal als game-os.

Linux icm Wine(x) lijkt me qua compatibiliteit en snelheid geen reele oplossing.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Verwijderd

Maar Windows 2000 is al een gestripte XP. Win2k3 is idd ook vrij 'clean', maar meer gericht op server gebruik dan 3D spellen. Ik denk dan ook dat Win2k met alle onnodige services uit, een stuk sneller is :)

Verwijderd

iemand zin om bij microsoft de broncode van de nieuwe windows pe te jatten? is denk ik wel een kaal gamers os van te maken.

• diertje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09-11-2023

diertje

/ban mediocrity

Er stond achterin de laatste PCZone (met HL zooi enzo ;) ) een artikel over Windows Longhorn. Daar stond in dat daarin speciale aandacht aan de gamer wordt besteed, met auto-updates (patches e.d.) .

ff linkje gezocht http://www.planet.nl/plan.../contentid=3772/sc=74c417

Ik, geheel anders

Verwijderd

lijkt me wel geinig :D (ik draai maar weer 2000 ipv xp )
maar ik zou dat wel willen een kaal os voor gamers.
ik heb vandaag voor de miljoenste keer weer het os erop gezet >:)
allemaal door dingen die ik niet gebruik enzo (of ik was zelf weer eens bezig 8)7 )

offtopic:
lizard check dod topic :P

[ Voor 52% gewijzigd door Verwijderd op 07-05-2003 20:01 ]

Verwijderd

Topicstarter
Goed idee gunhead :D

• Brent
Furknell schreef op 07 mei 2003 @ 19:58:
Er stond achterin de laatste PCZone (met HL zooi enzo ;) ) een artikel over Windows Longhorn. Daar stond in dat daarin speciale aandacht aan de gamer wordt besteed, met auto-updates (patches e.d.) .

ff linkje gezocht http://www.planet.nl/plan.../contentid=3772/sc=74c417
laat er nou net een recources vretend hardwarematige interface komen, wat dat allemaal de grond in slaat.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 07 May 2003 @ 19:50:
maar het meeste krijg je er gewoon niet uit.
das idd een heel werk .. en http://www.litepc.com/ schiet ook maar niet op met de lite versie voor XP :P

• oVRoM
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op 07 mei 2003 @ 19:39:
Ik vraag me af waarom er nog geen Windows XP Game Edition is... of een (Linux) OS met een soort ingebouwde WINE dat geen Windows is maar toch gewoon compatible is met Windows software. Er zijn genoeg mensen die dit willen lijkt me, ik hoor vaak gezeur over Windows dat er veel onnodige dingen bijgeleverd worden.
Ben je niet gewoon een console aan het omschrijven? Alleen zijn die niet compatible met Windows games maar verder lijken die aan je omschrijving te voldoen...

Verwijderd

Ik hoorde een tijd terug dat een nederlands ontwikkel bedrijf bezig was met een OS.
Misschien dat iemand nog World OS kent, nou hoorde ik dat ze al aan een betere versie werkte die net zo als longhorn meer aandacht aan games besteed.
Er wordt zeg maar gevraagd welke delen er wel opgestart moeten worden. Je kan dus zeg maar gelijk van het opstarten naar je game.

Dit is een oude screen van Wos, maar ik heb beelde gezien van de speciale games editie (maar zoals je ziet ondersteuent ie al win aplicaties).
Afbeeldingslocatie: http://svi.cs.hro.nl/~cazzz/Wos.jpg

• Brent
Verwijderd schreef op 07 May 2003 @ 20:43:
Ik hoorde een tijd terug dat een nederlands ontwikkel bedrijf bezig was met een OS.
Misschien dat iemand nog World OS kent, nou hoorde ik dat ze al aan een betere versie werkte die net zo als longhorn meer aandacht aan games besteed.
Er wordt zeg maar gevraagd welke delen er wel opgestart moeten worden. Je kan dus zeg maar gelijk van het opstarten naar je game.

Dit is een oude screen van Wos, maar ik heb beelde gezien van de speciale games editie (maar zoals je ziet ondersteuent ie al win aplicaties).
[afbeelding]
*proest* :D :D

Verwijderd

Topicstarter
Hahah, World OS, daar ging een van de leukste HK topics van vorig jaar over :D

Kan me echt niet voorstellen dat dat snel en stabiel is :)

• kaandorp
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 24-01 15:43
Volgens mij wil je een Xbox :P

Uitgekledere Win2000 kun je niet krijgen. En snel dat ie opstart joh!

• sdomburg
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-09-2024
Verwijderd schreef op 07 May 2003 @ 21:05:
Hahah, World OS, daar ging een van de leukste HK topics van vorig jaar over :D

Kan me echt niet voorstellen dat dat snel en stabiel is :)
WorldOS == Windows die wat gethemed is door een 12 jarige kleuter ;)

Verwijderd

Topicstarter
Klopt :D

En nu weer ontopic ;)

En nee, ik wil geen console, ik wil een simpel en snel OS (in de richting van Win2k), zeg maar een Win2k/Win XP lite... misschien wel een soort PC als console maar dan vanaf mijn HD games spelen en nog wel een beperkte Windows GUI :)

• Animal
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 02-02 18:16
sdomburg schreef op 07 May 2003 @ 21:11:
[...]

WorldOS == Windows die wat gethemed is door een 12 jarige kleuter ;)
:o
en brutaal was ie ook ! :D

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Zoiets als Kickstart?

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Verwijderd

linkje plz :P

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Een OS speciaal voor gamers lijkt mij niets, omdat ik mij niet kan voorstellen dat een PC alleen maar voor gamen gebruikt wordt.

Ik wil er ook op kunnen typen, of muziek/filmpje previewen.

Wat ik wel zou willen is een OS dat alleen installeert wat je echt nodig hebt, en geen drivers van 1001 apparaten die ik toch niet heb, en geen Wizzards e.d..

Kaal OS, drivers van alle hardware die je wel hebt, 1 mediaplayer voor alle codecs die alleen opstart als je hem nodig hebt, en dus niet overal doorheen zit (Windows Media), simpele firewall/trojan/virus/spywarescanner met alleen de opties die je gebruikt (bij normaal gebruik alleen firewall, rest moet handmatig gestart worden), simpel typprogramma (MS Word) met een paar lettertypen en opmaakmogelijkheden, simpel chatprog, en voor de rest alleen maar progs die niet overal doorheen zitten, en weinig resources gebruiken. en alleen maar opstarten als je ze gebruikt

Overal waar ik 'simpel' zet moet je 'licht' lezen.

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

Verwijderd

Topicstarter
Het is ook persoonlijk he, en ik wil ook niet alleen maar gamen, ook IM enzo, maar je kunt altijd nog een dual boot maken ;)

Eigenlijk moet elk OS zijn zoals jij later in je post beschrijft... een dual boot met een echt game OS en zo'n OS als jij beschrijft zou perfect zijn 8)

• JJJ
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16:14

JJJ

Daar hebben ze nou consoles voor uitgevonden. Puur gebouwd voor gaming.

• NoTimeRemains
  • Laatst online: 14:53

NoTimeRemains

I know

als je zeg maar ergens bij de install je hardware egt kan aangeven zodat je os egt werkt op je eigen speciefieke unieke pc!
en daar dan die spelle ook op reageren... dus je vid kaart kan in combi met je proc en geheugen dat en dat resolutie aan dat je spel zich daarop automagisch install en alle instellignen zodan ook goed zet ...

This is the Way.

Pagina: 1