smc8416 irq problemen

Pagina: 1
Acties:

• edm
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-10-2024
Ik was bezig mijn oude router met brakke hdd's te vervangen door een andere machine. Deze machine heb ik in het verleden als linux bak gebruikt, maar de afgelopen tijd als windhoos machine voor mijn vriendin.
Met de debian netinst probeer ik een install te doen, maar mijn netwerk kaart weigert om mee te werken. Het is een 8416 smc etherez netwerk kaart, bij het insmodden worden de juiste irq en io adress herkent. Maar zodra ik maar iets probeer te versturen (dhcp/ping/whatever) gebeurt er niets, nou ja niets. Als ik naar een ander console switch en dmseg krijg ik het volgende:

eth0: SMC EtherEZ at 0x280, 00 00 C0 A2 67 CD, EEPROM 11 programmed-I/O mode
NETDEV WATCHDOG: eth0: transmit timed out
eth0: Tx timed out, lost interrupt? TSR=0x3, ISR=0x3, t=419
{etc}

Deze machine heeft in het verleden eerder debian gedraait en toen perfect gewerkt, de io en irq worden goed herkent. Verder heb ik voor de zekerheid in de bios weer even de plug&pray uitgezet, omdat ik in het verleden hier ook al eens problemen mee gehad heb. Ook heb ik even met ezsetup even de settings gecontrolleerd en gekeken of hier ook de plug&pray uitstond, want dit was altijd een vereiste om dit kaartje werkend te krijgen.

Googlen heeft me niet veel verder geholpen, wie helpt me verder?

ps: Ik vind dit toch wel een van de grote nadelen van linux, je komt zo weinig langs die setup procedure dat je dit soort dingen niet echt bijhoudt ;)

• edm
Ik ben nog steeds niet veel verder, het enige wat ik wel zie gebeuren is dat in /proc/interrupts bij elke ping poging de interrupt opgehoogd wordt. Ik kan echter nog steeds niets pingen, is er iemand die mij nog een zinnige tip kan geven ik heb inmiddels mijn ogen op steeltjes van alle mailinglist archives die ik doorgeneusd heb.

Verwijderd

Iedere keer dat je netwerkkaart actief dient te worden, zal deze een interrupt aanvragen, vandaar dat /proc/interrupts ge-update word. Verder, weet je 200% zeker dat de IO en IRQ adressen goed zijn? Heb je al geprobeerd om de kaart van slot te wisselen? Heb je al geprobeerd om er een nieuwe kaart in te stoppen? Heb je al gechecked of je kabels mischien rot zijn?

• edm
Netwerk kaart instellingen met ezsetup geset/gecheckt/verandert komen ook overeen met de win instellingen, waarmee de kaart het perfect doet. De debian installatie detecteert de kaart keurig met de juist instellingen, alleen dan gebeurt er niets. Maar ik heb het idee dus omdat /proc/interupts geupdate wordt dat de kaart wel iets doet, alleen tcpdump op een andere lindoos laat niets zien wat van deze machine afkomstig is...
Grrr, dit is de eerste keer dat ik een stuk hardware niet aan de praat krijg, ik begin nu de wanhopige postings van sommige mensen te begrijpen dit is zo FRUSTEREND....

En nee ik heb de kaart nog niet van slot gewisseld of een nieuwe kaart geprobeerd, maar van slot wisselen is niet echt een optie van ik heb niet meer vrije isa sloten. Een andere kaart, tja dat blijft een beetje een zwakte bod ;).

[edit]
Voor alle duidelijkheid kabels zijn ook niet rot, want alles werkt met software van BillyBoy.
[edit2]
De update van /proc/interrupts gebeurt dat na interactie met de nic, dus zegt dit me feitelijk iets over dat het os ook iets kan/doet met de nic...

[ Voor 14% gewijzigd door edm op 08-05-2003 16:24 ]

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-05 18:38

deadinspace

The what goes where now?

Krijg je die melding in je log bij elke ping of minder vaak?
Wat vertelt "ifconfig <device>" allemaal?
Kijk eens met "modinfo -p /path/to/module" of je aan die module interessante argumenten kunt meegeven.