[WC] Gamma zoutzuur + koper + 3 weken = ??

Pagina: 1
Acties:
  • 2.698 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 31381

Topicstarter
Drie weken terug heb ik mijn koperblokjes in het zoutzuur gelegd met de bedoeling het oxide laagje eraf te halen en ze vervolgens te schuren, polijsten en lakken.. Door drukte, het niet kunnen vinden van fijn schuurpapier etc is dat er niet van gekomen maar vandaag zou het dan toch moeten gebeuren..

Alles weer uit de schuur gehaald maar m'n zoutzuur was zwart :Y)

Afbeeldingslocatie: http://www.dse.nl/~toolbar/DSC00002.jpg

Volgens binas zou dat CuO(s) moeten zijn dus oké; dat kan.. Maar de blokjes zelf waren helemaal wit!

Afbeeldingslocatie: http://www.dse.nl/~toolbar/DSC00003.jpg

Een dikke laag 'iets' zat er op. Toen het droog leek de dremel er maar eens over heen gehaald en het gaat er vrij makkelijk af.

Afbeeldingslocatie: http://www.dse.nl/~toolbar/DSC00004.jpg

Maar hoe krijg ik de binnenkant schoon?? Met vers zoutzuur? Ik heb nog blauw fifax in huis. Voor ik weer iets raars doe graag jullie advies :)..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dstyle_nl
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 05-05 10:49
sjonge ik wou dat ik je kon helpen , wit spul ?! mmm mischien gewoon ff je watercooling laten draaien ?! met een grote bak water met een btje geluk is het er dan wel af toch? :D

Warzone spelen met andere tweakers? https://discord.gg/EYT3SC9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Topicstarter
Nee, dat krijgt echt alleen God voor mekaar :P

Als ik er kokend water overheen gooi wordt het water groenig en gaat het er wel een beetje af maar met de dremel gaat het sneller.. Maar die binnenkant.. ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 63757

Je moet het blokje in ammonia leggen. Das gewoon te koop in de supermarkt. Niet aan ruiken. Stink heel erg en is niet goed voor je slijmvliezen. Buiten in een bakje zetten dus. Niet te lang laten staan, want dan heb je geen blokjes meer 8)7 . Het ammonia wordt als het goed is blauw. Succes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 58417

je hebt schuurborsteltjes waar loodgieters de moffen mee schoonschuren misschien heb je daar wat aan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad_Demon
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:21

Mad_Demon

de dokter

2HCl(aq) + Cu(s) -> CuCl2 (s) + 2H3O+

Volgens mij, en nu. Hoe los je CuCl2 op?
Met een redoxreactie. Eentje die 2Cl- opneemt en 2e achterlaat.
M'n binas ligt momenteel op school :(

offtopic:
Volgens mij klopt mijn formule niet helemaal, hoe verklaar je dat de vloeistof zwart/donkergroen is geworden?
Door het koper, maar waar komt het vandaan...

[ Voor 76% gewijzigd door Mad_Demon op 07-05-2003 19:53 ]

The art of medicine consists in amusing the patient while nature cures the disease. ~Voltaire

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ^Ripper
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21-01 18:01
Anoniem: 58417 schreef op 07 mei 2003 @ 19:45:
je hebt schuurborsteltjes waar loodgieters de moffen mee schoonschuren misschien heb je daar wat aan
En daarmee bedoelen we natuurlijk NIET onze buurvrienden >:)

Maar idd probeer amonia om de zut schoon te krijgen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bredend
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-05 11:43
Weet je zeker dat het zoutzuur was en niet een oplossing met SO4??? CuSO4 is namelijk wit.
Ammonia werkt goed met koper, maar wat er met dat witte gebeurd... Niet met je neus erboven iig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvdejong
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-11-2024

mvdejong

When does the hurting stop ?

Mad_Demon schreef op 07 May 2003 @ 19:49:
2HCl(aq) + Cu(s) -> CuCl2 (s) + 2H3O+

Volgens mij, en nu. Hoe los je CuCl2 op? :?
Mmmm, spannende scheikunde, aan de rechterkant zijn plotseling een zuurstof-atoom en een positieve lading verschenen.

Probeer het eens met :

2 H+ + Cu -> Cu2+ + H2
Cu2+ + 2 Cl- -> CuCl2

en dat H2 ontwijkt als gas, het CuCl2 slaat neer.

Het Cu2+-ion is in waterige oplossing blauw, maar als het in een zout neerslaat dat geen water in zijn kristallen insluit, verdwijnt die blauwe kleur. Ammonia is inderdaad een goed poging om het zout weer op te lossen, want het groenig worden van het spoelwater suggereert dat de aanslag inderdaad een koper-zout is, en niet een gevolg van het feit dat het blok een legering zou zijn i.p.v. puur koper.

[ Voor 9% gewijzigd door mvdejong op 07-05-2003 19:59 ]

The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad_Demon

Mad_Demon

de dokter

Mij is altijd geleerd dat als losse H+ ionen in water terecht komen dat er dan altijd H3O+ ontstaat.
En aangezien dat in dit geval zo over 2 moleculen HCl gaat hebben die 2 H atomen niks met elkaar te maken en gaat zich altijd aan H2O binden.

En als de geleverde vloeistoffen en materialen geen HCl zijn en pure Cu dan kan het inderdaad zijn dat er andere reacties ontstaan en wij hier voor niks de scheikundelessen aan het toepassen zijn :P

[ Voor 27% gewijzigd door Mad_Demon op 07-05-2003 20:01 ]

The art of medicine consists in amusing the patient while nature cures the disease. ~Voltaire

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bredend
Volgens mij is er toch echt Sulfaat bij gebruikt, want wit kopersulfaat is een indicator voor water. Volgens binas is er een witte stof die CuSO4 heet.
Maar met eerst een zuur-base reactie en dan een redox reactie kan je ook rare dingen krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvdejong

mvdejong

Mad_Demon schreef op 07 mei 2003 @ 20:00:
Mij is altijd geleerd dat als losse H+ ionen in water terecht komen dat er dan altijd H3O+ ontstaat.
En aangezien dat in dit geval zo over 2 moleculen HCl gaat hebben die 2 H atomen niks met elkaar te maken en gaat zich altijd aan H2O binden.

En als de geleverde vloeistoffen en materialen geen HCl zijn en pure Cu dan kan het inderdaad zijn dat er andere reacties ontstaan en wij hier voor niks de scheikundelessen aan het toepassen zijn :P
Ja, maar die H3O+ zit aan de linkerkant van de reactie-vergelijking, al heb ik daar gewoon H+ staan; kwestie of je het belangrijk genoeg vindt om die waterstof-ionen al dan niet gehydrateerd in de vergelijking neer te zetten. Zo ja, dan wordt de eerste van mijn reactie-vergelijkingen dus :

2 H3O+ + Cu -> Cu2+ + H2 + 2 H2O

maar dat vertroebelt de zaak meer dan dat het bijdraagt.

Gezien echter de groen-kleuring van het water ga ik uit van puur koper en een neerslag van zeer fijn verdeeld koper[II]chloride.

The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvdejong

mvdejong

bredend schreef op 07 May 2003 @ 20:08:
Volgens mij is er toch echt Sulfaat bij gebruikt, want wit kopersulfaat is een indicator voor water. Volgens binas is er een witte stof die CuSO4 heet.
Maar met eerst een zuur-base reactie en dan een redox reactie kan je ook rare dingen krijgen.
Maar dat gaat net omgekeerd. Zeer goed gedroogd en gepoederd CuSO4 is wit, maar ook zeer hygroscopisch. Bij blootstelling aan vochtige lucht trekt het water aan, en vormt kristallen met als samenstelling CuSO4.10 H2O, en dat is zeer fraai helder-blauw.

Het door Got waargenomen spul bevond zich echter onder water, dus nat genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjeik
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-04 10:24
Mad_Demon schreef op 07 mei 2003 @ 20:00:
Das bij ons in de klas ook een beetje vreemd... maar ik heb geleerd:

Redox : H+
Zuur/Base : H3O+

Maar het klopt alletwee niet echt :D Waarom weet ik niet meer...

Was ik maar rijk en niet zo knap...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 7676

WTF? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad_Demon

Mad_Demon

de dokter

O, wacht ja mvdejong. Nu zie ik het :)
Sjeik schreef op 07 mei 2003 @ 20:15:
[...]

Das bij ons in de klas ook een beetje vreemd... maar ik heb geleerd:

Redox : H+
Zuur/Base : H3O+

Maar het klopt alletwee niet echt :D Waarom weet ik niet meer...
In het geval van een redox doet de H niks, enkel een electron opnemen. En losse H atomen komen niet voor, enkel H2

[ Voor 105% gewijzigd door Mad_Demon op 07-05-2003 20:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phYzar
  • Laatst online: 23:51
Woei, Mad Scientists Mayhem ;)

Om ook maar ff iets ontopic te roepen:

Azijn helpt ook goed om koper schoon te krijgen, maar ik weet niet wat het met het witte spul doet...

[ Voor 72% gewijzigd door phYzar op 07-05-2003 20:24 . Reden: ff iets ontopic gillen ;) ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 80448

kzou een boormachine met toerental regelaar pakken (of je dremel, maar denk niet dat je een boor/staaf erin kan zetten die 2 mm kleiner is als die gaten op de pomp) een boortje of een staaf die 2 tot 4 mm kleiner is, daar een natte/vochtige doek om wikkelen en gewoon draaien met die hap.

Om nog eens te polijsten van de binnenkant kan je VIM op die natte doek doen en daarna afspoelen ;)

suc6

oops, niet goed gekeken 8)7 |:( kzou niet weten hoe je die aanslag van dat zuur aan de binnenkant van je blokjes weg zou kunnen halen :(
Ik weet wel, dat als je dat niet had gedaan en gewoon voor een tip zocht hoe je aanslag/oxidatie weg moet halen, ook van die speciale plaatjes kan kopen op de markt. (lang leve de Tell Sell) Zo'n plaatje gooi je in een bak met water, in dat water doe je een beetje zout, je gooit alle metalen met oxidatie verschijnselen erop en het verdwijnt. (pak de binas er maar weer eens bij en ga maar uitvogelen welke metalen je nodig hebt voor dit effect onder "Redox reacties")

PS: ksnap er nog steeds geen hol van, maar ben wel geslaagd voor mijn N&T profiel :Z :+

[ Voor 48% gewijzigd door Anoniem: 80448 op 07-05-2003 20:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad_Demon

Mad_Demon

de dokter

Ik heb niks gezegd O-)

[ Voor 96% gewijzigd door Mad_Demon op 07-05-2003 20:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smht
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 05-05 11:32
Ik heb dit eerder vertelt op GoT, maar met cola kun je geoxideerde koperen muntjes (bijvoorbeeld stuivers) goed schoonmaken

Het is als je goede cola neemt alleen schadelijk voor tandglazuur en niet voor koper zelf.

Intel Core i7-4790, 16GB DDR3-1600, 512GB SSD, GTX2060

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bredend
Hoeveel Molair is dat gamma-zoutzuur eigenlijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 80448

Mad_Demon schreef op 07 May 2003 @ 20:27:
[...]

Dat blokje is vanbinnen een maze, hoe moet hij dat dan schoonmaken? ;)
HEE, geef me ff de tijd om mijn correctie te posten, ipv dat GESTAPO 8er mij aan kan je beter een oplossing voor hem posten :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad_Demon

Mad_Demon

de dokter

Anoniem: 80448 schreef op 07 mei 2003 @ 20:31:
[...]

HEE, geef me ff de tijd om mijn correctie te posten, ipv dat GESTAPO 8er mij aan kan je beter een oplossing voor hem posten :>
Sorry :>
bredend schreef op 07 May 2003 @ 20:30:
Hoeveel Molair is dat gamma-zoutzuur eigenlijk?
Ik denk niet dat het meer dan 0,5 zal zijn. Anders kunnen er vrij ernstige dingen gebeuren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Wat dat witte spul is doet er even niet toe. De concentratie van het zoutzuur was <10% maar of er sulfaat aanwezig was staat niet op het flesje.
De aanslag binnenin is zover ik kan zien groen, als groen op dat koperplaatje op de eerste pic. Dat is dus waarschijnlijk CuCl42- en goed te verwijderen met ammonium?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad_Demon

Mad_Demon

de dokter

Anoniem: 31381 schreef op 07 mei 2003 @ 20:34:
Wat dat witte spul is doet er even niet toe. De concentratie van het zoutzuur was <10% maar of er sulfaat aanwezig was staat niet op het flesje.
De aanslag binnenin is zover ik kan zien groen, als groen op dat koperplaatje op de eerste pic. Dat is dus waarschijnlijk CuCl42- en goed te verwijderen met ammonium?
Heu, losse ionen? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Mja, ik ga nu blind af op de waarschijnlijk te beperkte tabel 65 :). CuCl2 is ook groen? (mvdejong had dit al geconcludeerd :))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:03

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Anoniem: 31381 schreef op 07 May 2003 @ 20:34:
WTF CuCl42- ?? volgens mij moet je wat beter opletten bij scheikunde want dit is klinkklare onzin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 84310

oh oh.. al dat scheikunde :? , als ik dan ook nog even een draai aan het verhaal mag geven.. Waarom zo moeilijk doen, zover ik bedenken kan heb je geen zwaar reactief goedje gebrowen op je koper.. 't zal wel een rare onverwachte neerslag zijn van een of andere vervuiling... maar dit lost het probleem natuurlijk ook niet op. mijns inziens moet je gewoon ouderwets even koken in een pan met zoda! Simpel, waarschijnlijk effectief en door al dat geborrel krijg je je binnenkant ook weer spik en span.
En volgens mij gebeuren er geen rare dingen, maar dat laat ik maar even over aan de mensen met de binas!! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
AtomicShockwave schreef op 07 May 2003 @ 22:20:
[...]

WTF CuCl42- ?? volgens mij moet je wat beter opletten bij scheikunde want dit is klinkklare onzin
Fijn, dank je. Daar was ik inmiddels achtergekomen ja..
Anoniem: 31381 schreef op 07 May 2003 @ 20:47:
[...]

Mja, ik ga nu blind af op de waarschijnlijk te beperkte tabel 65 :). CuCl2 is ook groen? (mvdejong had dit al geconcludeerd :))
Anyway, ik zal morgen nog even laten weten of het gelukt is met ammonia :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 71378

10% is grofweg drie molair uit m'n hoofd (37% = 12 M)... Dus dat is best geconcentreerd. Alsi k dat werkmatig gebruikt (lab) dan heb ik handschoenen aan en een zuurkast in de buurt. Doe voorzichtig en zet in ieder geval (OP ZN MINST) een zonnebril op voordat je dat weer doet.

OK, on-topic nu: dat witte is GEEN kopersulfaat, anders zoe je water niet zwart zijn maar mooi hemelsblauw. Lang leve de huis-, tuin- en keukenchemici!

Waarschijnlijk heb je hier inderdaad te maken met koperchloride, hetgeen niet zo heel erg makkelijk te verwijderen is met 'gewone' chemicalien. Ik denk dat je inderdaad kunt proberen om ammonia toe te voegen, maar ik kan even geen electropotentialen bekijken (Handbook of Chemistry and Physics niet bij de hand... Sorry ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Anoniem: 71378 schreef op 07 May 2003 @ 22:52:
10% is grofweg drie molair uit m'n hoofd (37% = 12 M)... Dus dat is best geconcentreerd. Alsi k dat werkmatig gebruikt (lab) dan heb ik handschoenen aan en een zuurkast in de buurt. Doe voorzichtig en zet in ieder geval (OP ZN MINST) een zonnebril op voordat je dat weer doet.

OK, on-topic nu: dat witte is GEEN kopersulfaat, anders zoe je water niet zwart zijn maar mooi hemelsblauw. Lang leve de huis-, tuin- en keukenchemici!

Waarschijnlijk heb je hier inderdaad te maken met koperchloride, hetgeen niet zo heel erg makkelijk te verwijderen is met 'gewone' chemicalien. Ik denk dat je inderdaad kunt proberen om ammonia toe te voegen, maar ik kan even geen electropotentialen bekijken (Handbook of Chemistry and Physics niet bij de hand... Sorry ;)
Ok, dus ik laat het zeg maar een uurtje of twee weken in de ammonia. Voeg dan wat kokend water toe en spoel het dan goed door met weer kokend water. Strak plan?

Uiteraard heb ik altijd een veiligheidsbril op bij het modden O-).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snooze
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-04 16:07

snooze

kinda busy atm.

heb je niet toevallig zwavelzuur gekocht (is toch H2 SO4)ik weet niet hoe je subscript doet)
maart dat zou je witte aanslag verklaren.

CuO + H2 + SO4 --> H2O + CuSO4 (kloppend maken doe ik niet aan)
er blijft dus niks over wat blauw is zoals breeze zegt

maar wat dat zwarte spul in het water is ?
misschien de tjap uit het koelblok ? (had je er wel anti-alg spul ingedaan)

[ Voor 51% gewijzigd door snooze op 07-05-2003 23:33 . Reden: foutje ]

weet iemand nog een leuke signature?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk J
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 28-04 10:02
snooze schreef op 07 May 2003 @ 23:23:
heb je niet toevallig zwavelzuur gekocht (is toch H2 SO4)ik weet niet hoe je subscript doet)
maart dat zou je witte aanslag verklaren.

CuO + H2 + SO4 --> H2O + CuSO4 (kloppend maken doe ik niet aan)
er blijft dus niks over wat blauw is zoals breeze zegt

maar wat dat zwarte spul in het water is ?
misschien de tjap uit het koelblok ? (had je er wel anti-alg spul ingedaan)
Subscript doe je zo:
code:
1
CuO + H[sub]2[/sub] + SO[sub]4[/sub]

Je kan ook superscript gebruiken, voor al je H3O+-jes:
code:
1
H[sub]3[/sub]O[sup]+[/sup]

Geen dank ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
[terugindetijd]
Afbeeldingslocatie: http://www.dse.nl/~toolbar/DSC00036.jpg
[/terugindetijd]

Nee, geen anti alg spul gebruikt destijds. Alleen demi-water en gewoon water. Hiervoor hebben die blokjes, ik denk; twee a drie maanden droog gestaan..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snooze
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-04 16:07

snooze

kinda busy atm.

ik heb eens op je tweede foto gekeken en ik dacht iets zilverkleurigs tezien op het voorste pootje van het northbridge blok en schuurpapier klopt dit en zo ja weet je wat het is.

btw. de koelblokjes op de openings post en die hierboven zijn verschillend

[ Voor 18% gewijzigd door snooze op 07-05-2003 23:52 . Reden: etc. ]

weet iemand nog een leuke signature?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvdejong

mvdejong

Anoniem: 71378 schreef op 07 May 2003 @ 22:52:
(Handbook of Chemistry and Physics niet bij de hand... Sorry ;)
_/-\o_ _/-\o_ Rubber Bible _/-\o_ _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoman
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:19
Smht schreef op 07 May 2003 @ 20:30:
Ik heb dit eerder vertelt op GoT, maar met cola kun je geoxideerde koperen muntjes (bijvoorbeeld stuivers) goed schoonmaken

Het is als je goede cola neemt alleen schadelijk voor tandglazuur en niet voor koper zelf.
Coca Cola werkt iig NIET

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bredend
Anoniem: 31381 schreef op 07 May 2003 @ 23:16:
[...]

Ok, dus ik laat het zeg maar een uurtje of twee weken in de ammonia. Voeg dan wat kokend water toe en spoel het dan goed door met weer kokend water. Strak plan?

Uiteraard heb ik altijd een veiligheidsbril op bij het modden O-).
Lijkt me geen strak plan. Ammonia heeft een iets lager kookpunt dan water. Het zou dus gelijk gaan verdampen en dat zou kunnen gaan spetteren enzo.

Gewoon die blokken in de ammonia leggen. Beetje schudden af en toe. Misschien verwarmen, dan gaat het wat sneller. En op den duur zijn de blokjes wer schoon denk ik. ff doorspoelen met water. Klaar.

Als je er lak op spuit blijven ze trouwens mooi glimmen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 61422

mvdejong schreef op 07 May 2003 @ 19:56:
[...]

Mmmm, spannende scheikunde, aan de rechterkant zijn plotseling een zuurstof-atoom en een positieve lading verschenen.

Probeer het eens met :

2 H+ + Cu -> Cu2+ + H2
Cu2+ + 2 Cl- -> CuCl2

en dat H2 ontwijkt als gas, het CuCl2 slaat neer.

Het Cu2+-ion is in waterige oplossing blauw, maar als het in een zout neerslaat dat geen water in zijn kristallen insluit, verdwijnt die blauwe kleur. Ammonia is inderdaad een goed poging om het zout weer op te lossen, want het groenig worden van het spoelwater suggereert dat de aanslag inderdaad een koper-zout is, en niet een gevolg van het feit dat het blok een legering zou zijn i.p.v. puur koper.
Klopt...Dat zoutzuur (HCl) is een sterk zuur en dat valt uiteen in H+ en Cl- En dan reageert het verder volgens de reacties hierboven ^^

Probeer het idd es met ammonia...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvdejong

mvdejong

Anoniem: 61422 schreef op 08 mei 2003 @ 13:29:
[...]

Klopt...Dat zoutzuur (HCl) is een sterk zuur en dat valt uiteen in H+ en Cl- En dan reageert het verder volgens de reacties hierboven ^^
Na 7 jaar scheikunde studie B) aan de RU Leiden zou dat nog wel mogen ook :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 53535

Misschien een domme opmerking maar kan het niet de soldeer of de pakking voor de slangtules zijn? Of tenminste een opgeloste en neergeslagen versie daarvan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ok, ik heb net ammoniak gehaald. Eerst m'n cpu blok, die nog steeds in het 'zoutzuur' lag, in een bak met kokend water gelegd. Het water werd licht blauw/groen en het blokje zwart.. Bij het drogen van het blokje zag je het weer wit worden.. Toen in een bak met het ammoniak gelegd en het ammoniak kreeg een helder blauwe kleur en het zwart verdween. Uit een van de tules sijpeld nu iets bruinerigs wat oplost in het blauw..
Het lijkt dus te werken. Ik laat het nu een uurtje liggen. Dan afspoelen met kokend water en kijken hoe het binnenin is.. Als dat er nog erg groen uitziet gaat ie weer terug in het ammoniakbakje :).. De ammoniak oplossing is trouwens <5%..

pics van dit alles vanavond

edit: ik haal net het blokje even naar boven en... daar was de oude vertrouwde koperkleur weer terug :*)

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 31381 op 08-05-2003 18:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vold
  • Laatst online: 22-01 23:04
Mooi dat het je is gelukt, maar het blijft raar.... Zou het gamma zoutzuur niet zuiver zijn ofzoiets ? Of misshcien toch het blokje ?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Naar ik begrijp is het gewoon een trage reactie geweest tussen Cu2+ en Cl-. Daaruit ontstaat koperchloride (groen) en dat zat aan de binnenkant van mijn blokjes..
Al die andere 'rare' kleurtjes zijn veroorzaakt door de overige stoffen op de blokjes. Tin en koperoxide was ook aanwezig bijvoorbeeld..

Maar goed, het is net gaan regenen (dat is niet wat weer.nl mij berichtte :() dus ik moest mijn mod-sessie beeindigen.. Maar ik moet en zal voor het donker mijn blokjes geschuurd, gepollijst en gelakt hebben :)..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 54235

Mad_Demon schreef op 07 May 2003 @ 20:00:

idd helemaal mee eens, er word ook gezegd dat het zoutzuur een tijdje niet is gebruikt en wij kunnen dan niet weten, hoe goed we de chemie wetten toepassen welke verontreinigingen erin zijn, dat zou je dan weer met een neerslagreactie moeten nagaan.
Of met andere scheidingstechnieken, maar je kan natuurlijk ook een titratie aangaan, want mij is altijd geleerd dan als je een zuur of een base gaat titreren en je hebt alles goed gedaan, (dus 3x spoelen buret schoonmaken enz enz) Dat hij een equvalentiepunt heeft dat ook bij een duplo redelijk in de buurt ligt. Stel je doet dit dan eerst met een schone ( dus een verse om het maar zo te zeggen) en dan met de versie dieal 3 weken heeft gestaan dat je dan een ander omslagpunt vind en dat deze dan is verontreinigd.

Zal wel onzin zijn maar volgens mij hebben wij dit moeten doen met een sportdrank en met een paar andere zuren en dat kwam wel uit en scheelde een hoop reactie vergelijkingen

[ Voor 18% gewijzigd door Anoniem: 54235 op 09-05-2003 10:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Goed, na een nachtje ammoniak zien de blokjes er weer redelijk uit (het ammoniak is nu donkerpaars).. Alleen de messing tules zijn nu oranje maar dat valt er af te schuren :).
Ik heb ze net een tijdje doorgespoeld met kokend water maar het water blijft maar geelig kleuren :(. Uiteraard blijf ik stug doorgaan. Ik kan helaas geen pics posten want ik ben tegelijk ook mijn case aan het modden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iPiX1999
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05-05 11:17
Je zei het zelf al in de terug-in-de-tijd post: je hebt demi water en gewoon water gebruikt. Laat nou in het gewone water vanallerlei "verontreinigingen" zitten! Dat zal de zwarte kleur verklaren van je oplossing.

knowledge is king, so we love the scientist *** Google is my biatch!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 13308

CuCl2 oplossen, met Miere-zuur denk ik ?, dus inderdaad het oude keuken middel azijn en aan het koken brengen..??

Wat natuurlijk kan (maar wel heel erg is) is dat het zoutzuur vervuild was met lood, omdat het accuzuur was. Chemicalien kopen bij de Gamma. Yep ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 56146

mvdejong schreef op 08 mei 2003 @ 14:54:
[...]

Na 7 jaar scheikunde studie B) aan de RU Leiden zou dat nog wel mogen ook :P
offtopic:
Gorlaeus Laboratoria zeker B)

Been there, done that, didn't like the food :P
Anoniem: 31381 schreef op 09 May 2003 @ 12:29:
Goed, na een nachtje ammoniak zien de blokjes er weer redelijk uit (het ammoniak is nu donkerpaars).. Alleen de messing tules zijn nu oranje maar dat valt er af te schuren :).
Ik vraag mij eigenlijk af waarom je (zeker bij 't CPU-blokje) niet even de moeite hebt genomen om de tules eraf te halen?

Zeker als je van plan bent om chemisch te gaan reinigen, moet je goed nagaan welke reacties je nu eigenlijk kan gaan verwachten...

Dus als 't plan is dmv zuur eventuele oxidatie op te lossen (naar ik mag aannemen wat je dus eerst van plan was), moet je er dus ook rekening mee houden of er ook niet andere (in dit geval dus redox) reacties gaan lopen...(die ook nog eens 't tegenovergestelde van 't doel wisten te bewerkstelligen :P )
Ik heb ze net een tijdje doorgespoeld met kokend water maar het water blijft maar geelig kleuren :(. Uiteraard blijf ik stug doorgaan. Ik kan helaas geen pics posten want ik ben tegelijk ook mijn case aan het modden..
Mja, ik heb hier helaas de 'bijbels' niet bij de hand (zelfs geen Binas :X ) maar is 't echt oranje?

Ik vraag me namelijk af of die tules niet toevallig verchroomd zijn/waren?

Want ik kan me zo 1-2-3 geen echt oranje gekleurde koper of zink zouten voor de geest halen, maar van chroom zouten en complexen is 't wel bekend dat ze mooie oranje kleuren kunnen hebben. (Om over de giftigheid/carcinogeniteit nog maar niet te spreken...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bredend
Ik heb binas :)
Cu2O(s) is rood, maar omdat het natuurlijk een dunne laag is zal het er wel oranje uit zien.

Raar dat er in die tabel geen stoffen staan boven de S. Dus de Zn staat er niet :?

Chroomoxide is idd oranje, als ze verchroomd waren....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Oranje/bruin ja, dat zodra er water overheen komt iets donkerder wordt.. Zit overigens ook aan de binnenkant :(. Maar goed, dit is wel leuk en alles, maar ik heb hier absoluut geen tijd voor. Dat schuren duurt ook eeuwen heb ik gemerkt :P. Ik laat het hier dus bij en heb inmiddels m'n waterkoeling weer geinstalleerd. De gelige kleur die het water kreeg is verdwenen en m'n pc is weer heerlijk stil. Temps zijn acceptabel (cpu @ 2000mhz @ 1,9v @ 42º). Zodra ik met mijn "vwo project, deel 1" klaar ben (rond 20 juni) ga ik ermee verder. Het lijkt me ook leuker om precies na te gaan wat er nou gebeurd, welke stoffen precies aanwezig zijn en de scheikunde ook nog snappen dan om het nu gehaast af te werken... Dus, wordt vervolgd, maar nu even niet :)..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brouwerpower
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:52
In mijn binas staat dat het zout CuO een zwarte kleur heeft. Is het niet mogelijk dat dat ontstaan is?
De halfreactie waarin Cu -> Cu+ heeft namelijk een groter standaardelektrodepotentiaal dan de halfreactie waarin Cu -> Cu2+ Bij de laatstgenoemde halfreactie is Cu dus een sterkere reductor en deze halfreactie zal dan ook sneller plaatsvinden.
In CuO heeft Cu een Cu een lading van 2+ dus het lijkt het me aannemelijk dat dit zout ontstaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bredend
^^^^^^^^^ :z :Z :z :Z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad_Demon

Mad_Demon

de dokter

En wat is je toelichting? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bredend
Ohja :)
Er moest nog bij dat het hetzelfde is wat er in de rest van het topic is genoemd. Hier zit alleen wat meer argumentatie en een logische redenatie bij.
Pagina: 1