P1 geval ernaast wordt heet. (pics)

Pagina: 1
Acties:

• spideramn
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Beetje een gare naam maar ik weet me got niet hoe je zo iets noemt.
Ik heb dus een oude P1 133. Die cooler ervan wil ik dus vervangen door alleen een heatsink van coolermaster, hij past perfect en de cpu is het probleem (nog) niet.
Maar nu zit er zo'n gaar ding naast de cpu die behoorlijk warm wordt.
picje:
Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/mark109/pics/DSC00096.JPG
De oude cooler.
Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/mark109/pics/DSC00093.JPG
De nieuwe cooler. (moet de fan er nog af schroeven...)
Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/mark109/pics/DSC00095.JPG
Hier zie ja dat ding beter, er zitten 2 schroeven in die aan iets vast zitten, dat ding wordt dus heel erg heet, kan hem wel aanraken. maar das geen prettig gevoel...

Mijn vraag: kan dat kwaat? anders komt er nog een beetje lucht van de oude cooler dat ding, maar nu niet meer. en wat is het in hemels naam?

• Rene59
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08-07 20:34
Volgens mij zijn dat spannings-regulators en is het normaal dat die dingen loeiheet worden.

• vliegjong
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08-08-2017

vliegjong

Bump!

het is een passief koellichaam voor die 3 polige nogwattus,
ik denk dat die actieve koeling wel nodig is voor dat ding

Ik ben een Nerd, jij ook? Dan zijn er namelijk 10 toffe mensen :)

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

dat "ding" is een koelplaatje ;)

• spideramn
  • Niet online
vliegjong schreef op 07 May 2003 @ 18:38:
het is een passief koellichaam voor die 3 polige nogwattus,
ik denk dat die actieve koeling wel nodig is voor dat ding
Jah maar van die oude cooler moet hij het ni hebben denk ik, dat ding is net een 1,5cm hoog incl. heatsink :/

• vliegjong

vliegjong

Bump!

dei zorgt wel voor een nabijgelegen airflow

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Dat is inderdaad een heatsink voor de spanningregulators (MOFSET's) en het is idd normaal dat ze "loeiheet" worden. Maar als ik de onderstaande pic van de nieuwe koeler zo bekijk:
dan zie ik dat de vinnen van de heatsink zo staan geplaatst dat lucht naar links en rechts (en dus naar de heatsink van de MOFSET's) wordt geblazen. Da's toch ook een klein voordeel boven de oude HSF combo :Y)

• Rene59
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08-07 20:34
Mosfet bedoel je :)

• spideramn
  • Niet online
BalusC schreef op 07 May 2003 @ 18:40:
Dat is inderdaad een heatsink voor de spanningregulators (MOFSET's) en het is idd normaal dat ze "loeiheet" worden. Maar als ik de onderstaande pic van de nieuwe koeler zo bekijk:
[...]
dan zie ik dat de vinnen van de heatsink zo staan geplaatst dat lucht naar links en rechts (en dus naar de heatsink van de MOFSET's) wordt geblazen. Da's toch ook een klein voordeel boven de oude HSF combo :Y)
Jah, maar nu is het de bedoeling dat ik de fan eraf schroef...

Verwijderd

die 3 polige dingen zijn mosfets toch ¿¿¿ anyway die leveren idd het vermogen voor de CPU en die worden dus heet maar er is (denk ik) wel op enige airflow gerekend... maar waarom die fan helemaal uit zetten... ik zou hem gewoon op 5 volt laten draaien dan is ie super stil en heb je nog wat extra koeling ook maar ja das mijn bescheiden mening

optie 2 is met een temp sensor maar helemaal eraf schroeven zou ik niet doen

• vliegjong

vliegjong

Bump!

TS je wilt toch alleen een heatsink erop? neeem aan dat die passief is

• spideramn
  • Niet online
Verwijderd schreef op 07 May 2003 @ 18:42:
die 3 polige dingen zijn mosfets toch ¿¿¿ anyway die leveren idd het vermogen voor de CPU en die worden dus heet maar er is (denk ik) wel op enige airflow gerekend... maar waarom die fan helemaal uit zetten... ik zou hem gewoon op 5 volt laten draaien dan is ie super stil en heb je nog wat extra koeling ook maar ja das mijn bescheiden mening

optie 2 is met een temp sensor maar helemaal eraf schroeven zou ik niet doen
Nee het is ook de bedoeling dat ik de coolermaster fan er vanaf schroef.
Maar het is dus niet slim om hem helemaal passief te koelen die CPU?
vliegjong schreef op 07 mei 2003 @ 18:43:
TS je wilt toch alleen een heatsink erop? neeem aan dat die passief is
Jup ik wil hem passief gaan koelen

[ Voor 65% gewijzigd door spideramn op 07-05-2003 18:46 ]

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 04:07
Jup ik wil hem passief gaan koelen
Kan makkelijk, ik heb hier een P133 als router staan met 1 casefans op 7 volt en m'n voedingsfan op 7 volt (bijna geruisloos dus). Zit wel temp sensor tussen het koellichaam gepropt, en nu de temperaturen buiten weer omhoog gaan en m'n kamer weer sauna wordt staat de meter op 40 graden. (Het ding staat al een half jaar aan overigens)

Roomba E5 te koop

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

sig69 schreef op 07 May 2003 @ 18:51:
[...]

Kan makkelijk, ik heb hier een P133 als router staan met 1 casefans op 7 volt en m'n voedingsfan op 7 volt (bijna geruisloos dus). Zit wel temp sensor tussen het koellichaam gepropt, en nu de temperaturen buiten weer omhoog gaan en m'n kamer weer sauna wordt staat de meter op 40 graden. (Het ding staat al een half jaar aan overigens)
[...]
dus wat als je die koeler eraf haalt ;)

offtopic:
zie je wel ReemF ik kan het :P

Verwijderd

Ik zou zeggen Fok of met die 133Mhz we zitten al over de 3000 :P

nee..

ik denk dat dat wel mogelijk is, hij zal wel heet worden maar die ouwe Pentium dingetjes kunnen dat makkelijk aan, maar je moederbord wordt er ook niet kouder van, voor die spanningsregelaar maakte die fan niet veel uit denk ik, zo'n ding zuigt namelijk van de cpu af..

give it a try zou ik zeggen :)

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Weten jullie trouwens dat je een P1 ook kan koelen zonder heatsink. Was toendertijd geen probleem hier. P1 100@133 mhz zonder koelblok :+

retestabiel, bak ging kapot door de voeding op 110 volt te zetten >:) (mooie lichtshow)

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• spideramn
  • Niet online
ik neem voor de safety tog alleen een heatsink, krengen hebben al een aardige tijd achter de rug gehad.

maar thnx iig

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17-08 16:03

Mentalist

[avdD]

De CPU kan passieve koeling makkelijk aan, maar met die voltage regulator is het niet slim.

Maar het gaat er neem ik aan om dat het ding stil word. Ik zie dat die cooler nu direct op je mobo is aangesloten, 12V dus. Dan heb je meestal behoorlijk wat herrie ja..

Zet de fan dus op 5V. Dan hoor je 'm waarschijnlijk echt niet meer, en blaast ie voor een P133 nog RUIM voldoende (what the hell, een flinke P3 kun je er dan nog zo mee koelen :P). Een héél klein beetje airflow van zo'n fan @ 5V is nog altijd 50x beter dan helemaal geen airflow. Gezien de horizontale stand van de koelribben denk ik zelfs dat die voltage regulator heatsink nog koeler word met je nieuwe heatsink met fan @ 5V.

[ Voor 5% gewijzigd door Mentalist op 07-05-2003 19:03 ]

Verstuurd vanaf mijn Computer®

• spideramn
  • Niet online
lama

[ Voor 100% gewijzigd door spideramn op 07-05-2003 19:07 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:07

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Totaal offtopic: ik herken die bak :)

Een Acer desktop systeem met een V55LA-2 mobo met ALi Aladdin III chipset :+

Handig klein ding (al vind ik'm wel lelijk tot en met). Iig kan ik bevestigen dat het normaal is dat die FETs heet worden, dat kan dus geen kwaad :z

Oslik blyat! Oslik!

• spideramn
  • Niet online
dion_b schreef op 07 May 2003 @ 19:06:
Totaal offtopic: ik herken die bak :)

Een Acer desktop systeem met een V55LA-2 mobo met ALi Aladdin III chipset :+

Handig klein ding (al vind ik'm wel lelijk tot en met). Iig kan ik bevestigen dat het normaal is dat die FETs heet worden, dat kan dus geen kwaad :z
jij heb hem ook passief gekoeld?
de CPU dan hé :+

Verwijderd

Kun je zonder probleem passief koelen.Die voltageregulators kunnen wel wat hebben.:)Wel het koellichaam op die mosfettjes laten zitten :)

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 07-05-2003 19:57 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:07

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

spideramn schreef op 07 May 2003 @ 19:08:
[...]

jij heb hem ook passief gekoeld?
de CPU dan hé :+
Momenteel niet, ik heb gewoon een P166 met die minikoeler erin hangen. Maar misschien dat ik dat nog verander (ik heb een laptop-K6 liggen die koel en snel draait op lage voltage)

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

ach is standaard dat die dingen heet worden, schroef je voeding van je computer maar open, daar zitten die dingen ook in en die worden ook gekoeld door een grootte koelplaat. maar het is nie erg dat deze warm worden, in je eindversterker van je radio zitten ook van die dingen en die worden ook erg heet maar die krengen moeten ook amperes kunnen leveren, dus ze zijn er wel opgebouwd. ;)

Verwijderd

De EZ1082 zijn 10Ampere lineaire spanningsregulators.
Deze worden gebruikt om de 5V AT voedingsspanning te verlagen naar 3V Pentium voeding.
Het koelplaatje wordt ook gekoeld door flow van de CPU fan. Onder MS-DOS kun je beter niet passief koelen.
Als Linux/internet router kun je passieve koeling wel proberen doordat de CPU en stabilisators dan nauwelijks warm worden

Nieuwere P1 borden hadden overigens een schakelende voedingsomzetter, die nauwelijks warm werd.

• KneoK
  • Laatst online: 17-08 13:22

KneoK

Not in a million lightyears

spideramn schreef op 07 May 2003 @ 18:32:
Beetje een gare naam maar ik weet me got niet hoe je zo iets noemt.
Ik heb dus een oude P1 133. Die cooler ervan wil ik dus vervangen door alleen een heatsink van coolermaster, hij past perfect en de cpu is het probleem (nog) niet.
Maar nu zit er zo'n gaar ding naast de cpu die behoorlijk warm wordt.
picje:
[afbeelding]
De oude cooler.
[afbeelding]
De nieuwe cooler. (moet de fan er nog af schroeven...)
[afbeelding]
Hier zie ja dat ding beter, er zitten 2 schroeven in die aan iets vast zitten, dat ding wordt dus heel erg heet, kan hem wel aanraken. maar das geen prettig gevoel...

Mijn vraag: kan dat kwaat? anders komt er nog een beetje lucht van de oude cooler dat ding, maar nu niet meer. en wat is het in hemels naam?
Als je op het eerste plaatje kijkt zie je dat de richting van de ribben van het koelblok parallel staat aan die koelplaat, waaruit je dus kunt concluderen dat de lucht van de fan TOTAAL niet tegen die koelplaat aankomt. Het lijkt me dus een vrij simpele conclusie: moet makkelijk kunnen...

• Dualdude
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-06 23:18
Da's een Acer of niet? In zo'n plastic desktop case :) Die dingen horen zo warm te worden. Op school hadden we ook een lading van die dingen, werden ze net zo pisheet in :)

edit: oh, dat zei dion ook al ;)

[ Voor 13% gewijzigd door Dualdude op 08-05-2003 01:59 ]

• insan1ty
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-03-2023
[...]
Metal Oxide Semiconductor Field Effect Transistor > MOSFET

EZ1082CT = Low dropout regulator.

• p-de-geus
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-07 12:07
er zijn veel p1 systemen die gewoon passief gekoeld worden. ik heb een p166MMX en P200MMX gehad die allebei passief gekoeld werden. ging allemaal gewoon goed.

dSLR: Nikon D5300;

Verwijderd

MOSFETs en spanningsregelaars zijn niet hetzelfde. Een MOSFET is een transistor (daar staat die T voor), een spanningsregelaar bevat wat meer spul en valt daarom in de categorie IC.
Pagina: 1