Toon posts:

Software prijs bepalen

Pagina: 1
Acties:
  • 711 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil graag mijn eigen software gaan verkopen. Maar ik heb hier nog nooit mee te maken gehad. Hoe bepaal je nu de prijs van je software ?

Je kan naar de uren kijken hoe lang je bezig bent maar wat is dan een standaard uurprijs ? Wie heeft hier ervaring mee ?

Het gaat om software wat in Delphi wordt gemaakt.

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 03-04 19:24

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

Afhankelijk wat de klant wil betalen.

Je hebt twee methodieken met prijs bepalen:
• marktgericht: wat betaalt de klant er voor c.q. wat wil hij er voor betalen?
• kostprijs+: Hoeveel uur heeft het gekost, maal het uurloon (of uurprijs), 10% winstopslag er over heen.

Bovenstaande kostprijs+ berekening is trouwens is een voorbeeld; niet per definitie op waarheid gebaseerd.

Dit is trouwens eerder een marketingprobleem en geen softwareprobleem; er zijn complete studies naar prijsbepaling gedaan, dus het is niet zo een-twee-drie te zeggen.

[ Voor 124% gewijzigd door gorgi_19 op 07-05-2003 18:26 ]

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

• dArtagnan
  • Laatst online: 21:14

dArtagnan

Een voor allen, allen voor een

En wat voor een product het is, een boekhoudprogramma is bijvoorbeeld veel duurder dan een computerspelletje

• mbravenboer
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-11-2025
Dat hangt nogal van de kwaliteit en complexiteit van het produkt af. Een jochie van 14 die aardig Delphi kan proggen zal waarschijnlijk wat minder werk afleveren dan een senior ontwikkelaar. De vraag op deze manier stellen is dus volkomen zinloos. Je zal hoogstens wat concrete cijfers krijgen van jongeren die erg blij zijn met het hoge uurloon dat ze vragen voor hun brouwsels.

Blog, Stratego/XT: Program Transformation, SDF: Syntax Definition, Nix: Software Deployment

Verwijderd

30 euro per uur voor een eenvoudige php applicatie

• Creepy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:56

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

Verwijderd schreef op 07 May 2003 @ 18:35:
30 euro per uur voor een eenvoudige php applicatie
Verwijderd schreef op 07 May 2003 @ 18:20:
Het gaat om software wat in Delphi wordt gemaakt.
Waarbij ik ook nog wil vermelden dat de prijs van software mijn inziens niet afhankelijk is van de gebruikte ontwikkelomgeving.

Het is natuurlijk ook afhankelijk van wat het voor software is (maatwerk is bijv. duurder dan een standaard produkt wat je meerdere malen kunt verkopen), en uiteraard is het ook afhankelijk van wat markt conform is (wat ook al eerder hier is aangegeven).

Om wat voor software gaat het precies? Want de prijzen van software varieeren ergens tussen de 0 en heel erg veel.

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

Verwijderd

Topicstarter
Het gaat niet specifiek om een bepaald programma. Het zal feitelijk
alleen maar maatwerk worden.

Maar ik zie al dat het niet zo makkelijk te bepalen is.

Ik heb dan ook nog de factor van het leveren van de source in optie hoe zwaar laat je dat mee wegen ?

edit:

Wat natuurlijk erg lastig is wanneer maak je het te goedkoop en wanneer te duur zo zou je mensen kunnnen afschrikken. mmmm prijs bepalen is toch moeilijker als ik dacht.

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 07-05-2003 18:50 ]

• mbravenboer
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-11-2025
D32: Ik heb dan ook nog de factor van het leveren van de source in optie hoe zwaar laat je dat mee wegen ?
Het gaat niet alleen om het leveren van de source, maar met name ook om de vraag wie de eigenaar is van source. Meeleveren van de source staat daar in principe los van. Mag jij zelf de source nog gebruiken in andere produkten bijvoorbeeld?

Blog, Stratego/XT: Program Transformation, SDF: Syntax Definition, Nix: Software Deployment

• tweakerbee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01-04 21:22

tweakerbee

dus..?

Verkoop je ook de rechten over je product? Dan mag je er zeker meer voor vragen. Als je zelf de rechten houdt (en het eventueel nog een keer zou kunnen verkopen) dan vraag je er wat minder voor, en probeer je het nog een keer te verkopen.
Je moet ook bedenken dat je stukjes van je eigen programma straks niet mag "recyclen" omdat iemand anders dan de rechten zou hebben.

offtopic:
twee zielen, een gedachte ;)

[ Voor 9% gewijzigd door tweakerbee op 07-05-2003 18:52 ]

You can't have everything. Where would you put it?

Verwijderd

Topicstarter
mbravenboer schreef op 07 mei 2003 @ 18:50:
[...]

Het gaat niet alleen om het leveren van de source, maar met name ook om de vraag wie de eigenaar is van source. Meeleveren van de source staat daar in principe los van. Mag jij zelf de source nog gebruiken in andere produkten bijvoorbeeld?
Ja daar had ik nog niet aan gedacht. Dat is toch ook wel een belangrijk element.

• gorgi_19

gorgi_19

Verwijderd schreef op 07 mei 2003 @ 18:47:
edit:
Wat natuurlijk erg lastig is wanneer maak je het te goedkoop en wanneer te duur zo zou je mensen kunnnen afschrikken. mmmm prijs bepalen is toch moeilijker als ik dacht.
Wat is duur? Wat is goedkoop? Allemaal relatief; gaat meer ook om het idee hoe het over komt. Een voorbeeldje hiervan, over het 'relatief zijn'. De NS is verkozen tot slechtste bedrijf; mede omdat maar 80% van de treinen op tijd rijden. Schiphol is verkozen tot beste luchthaven, ondanks dat maar 50% van de vliegtuigen op tijd aankomt / vertrekt. Kortom, puur een geval wat mensen in hun hoofd hebben zitten.

Verder: hoe meer afzet, hoe meer winst, gaat niet altijd op. Minder afzet tegen een hogere marge kan zelfs meer winst opleveren dan meer afzet tegen een lagere marge.

Hoe bepaal je een prijs? Vraag het mensen; doe marktonderzoek. Of in ieder geval een soort van onderzoek; wat is iemand bereidt er voor te betalen?

Het hele verhaal met de rechten kan afgevangen worden met: wat is nu eigenlijk de 'investering' die je doet in uren. Als je het kan hergebruiken, verdien je sowieso al een deel van je 'investering' terug en is dit min of meer een besparing (lees: soort van opbrengst)

* gorgi_19 gaat investeringsanalyse etc. maar er buiten houden, maar door puur economisch te kijken kan je een redelijke indicatie krijgen van de prijs die je minimaal zou moeten vragen. :P

[ Voor 27% gewijzigd door gorgi_19 op 07-05-2003 18:59 ]

Verwijderd

ow ja, schiphol is luchthaven met treinen. Hoe moet ik dat zien? Nieuwe uitvinding?

8)7

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 07-05-2003 18:59 ]

• gorgi_19

gorgi_19

Verwijderd schreef op 07 May 2003 @ 18:57:
ow ja, schiphol is luchthaven met treinen. Hoe moet ik dat zien? Nieuwe uitvinding?

8)7
tikfout.

Verwijderd

Topicstarter
In ieder geval bedankt allemaal voor de tips.

• MisterData
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-03 16:49
Verwijderd schreef op 07 May 2003 @ 18:57:

8)7
Zweeftrein :+

• D2k
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-01 11:25

D2k

wat dachten de heren ervan om ontopic te gaan
is er gvd es een interessant topic komen ze weer allemaal HK replys posten.

Doet iets met Cloud (MS/IBM)

• KO
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12-11-2023

KO

Wat ook heel belangrijk kan zijn voor de prijs is: komt er meer werk van die opdrachtgever? Wat is de tijdsduur van het project (hoe langer, hoe goedkoper...)

Yesterday Is History. Today Is A Gift. Tomorrow Is Mystery

• gorgi_19

gorgi_19

KO schreef op 07 mei 2003 @ 19:13:
Wat ook heel belangrijk kan zijn voor de prijs is: komt er meer werk van die opdrachtgever? Wat is de tijdsduur van het project (hoe langer, hoe goedkoper...)
Beiden zou ik scheiden van de prijs van het pakket zelf. Wat jij noemt zijn meer de kosten van de implementatie. Hier is op voorhand al helemaal niets op te zeggen, aangezien de implementatie per organisatie verschilt.

• KO
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12-11-2023

KO

gorgi_19 schreef op 07 mei 2003 @ 19:16:
[...]

Beiden zou ik scheiden van de prijs van het pakket zelf. Wat jij noemt zijn meer de kosten van de implementatie. Hier is op voorhand al helemaal niets op te zeggen, aangezien de implementatie per organisatie verschilt.
Ik bedoelde een stukje maatwerk software voor een bedrijf. Dit kan varieren van een simpele macro in Word om adressen te genereren tot een complete -noem maar wat- internet aplicatie. Als je weet dat het bedrijf na het ontwikkelen van die macro nog meer werk heeft (de internet applicatie...) kan je bijv € 30,00 per uur rekenen iplv € 40,00*

*Prijzen kunnen afwijken..... :+

/typo

Yesterday Is History. Today Is A Gift. Tomorrow Is Mystery

Pagina: 1