Toon posts:

Freesco router op compaq*

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Vraagje trouwe lezers; ik heb een Compaq Deskpro 4000 (Pentium 166, 32MB RAM, 1.0 GB HDD) die ik in wil zetten als router d.m.v. Freesco 0.3.0.
Nu heb ik de hele manual al uitgepluisd, maar ik kom er maar niet uit hoe ik de onboard Compaq Netelligent 10/100 Mbit netwerkkaart aan de praat moet krijgen. Heb de module gedownload en toegevoegd aan de map /modules/net, maar hij ziet de netwerkkaart gewoon niet. Ook niet gezipped, zoals er staat, er komt gewoon geen enkele melding van.
De RealTek 8139 die ik er ook in heb zitten wordt (vanzelfsprekend) helemaal automatisch herkend.

Nu zullen velen van jullie misschien willen antwoorden met "een RealTek 8139 is niet duur, zet er gewoon nog een in", en zo zou ik zelf in principe ook reageren, maar ik wil eigenlijk gewoon dat het zo goedkoop mogelijk werkt, daarnaast is er geen PCI-slot meer vrij en zal ik het dus wel op deze manier op moeten lossen.

Mocht dit helemaal niet werken, weet er iemand andere one/few-floppy routers?

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:57

Predator

Suffers from split brain

Help Help!!!!!!!
Waarom moet dit nu weer in caps ;(
Nou mag ik dat weer gaan aanpassen...

PNS -> NT

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

Verwijderd

Compaq hou op ;( drama die onboard nic's in de 'deskprut' serie vooral die ISA kaarten en P1 generatie pc's.

Tip, voorkom woede en stress en vrot er een 3com/realtek/intel nic in :P

Verwijderd

Topicstarter
sorry predator, ben al lang niet meer hier geweest, was de regels een beetje vergeten.

Verwijderd

Topicstarter
LEZEN superbas:

Er zit een RealTek in en er kan geen PCI-kaart meer bij. heb jij zin om met ISA-kaartjes te gaan rommelen?

• _Hades_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:28
Verwijderd schreef op 07 May 2003 @ 18:03:
LEZEN superbas:

Er zit een RealTek in en er kan geen PCI-kaart meer bij. heb jij zin om met ISA-kaartjes te gaan rommelen?
Niet echt een antwoord op je vraag over die compaq ding, maar een ISA kaartje (3com Etherlink III bijv.) zijn erg makkelijk aan de gang te krijgen in Freesco..

Verwijderd

Topicstarter
ja Hades, maar ik heb een 3Com etherlink III en ik moet 100mbit/sec hebben. ook heb ik er eigenlijk niet 1 nodig, maar zo'n 50.

• ShadowrunR
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17-08 20:13
die 3Com etherlink III is toch snel genoeg voor een router? Zolang je geen 100mbit verbinding hebt is 10mbit voldoende.

Verwijderd

Topicstarter
ik heb geen 3com etherlink.... ik heb een RealTek 8139 en een Compaq Netelligent 10/100Mbit, en daar moet het mee werken...

Verwijderd

Voor 50 machines loont het de moeite een complete linux distro op eentje te installeren.
Je hebt dan meer tools voorhanden om kaart aan de kaart te krijgen , bijvoorbeeld driver in kernel mee compileren.

Verwijderd

Topicstarter
hmm... ik moet 50 routers hebben, met ieder ongeveer 10 systemen aan de router. hoef dus eigenlijk geen advies over hoe ik het anders kan doen tenzij het bijna een step-by-step manual is, wil gewoon het volgende:

1) FreeSCO aan de praat
2) op een Compaq Deskpro 4000 (P166,32MB,1GB,Netelligent 10/100)
3) in combi met een RealTek 8139
4) GééN CD-Rom-drive! Moet met diskettes geinstalleerd kunnen worden.

of een ander routerpakket (duidelijke uitleg of verwijzing naar goede FAQ gewenst).

Voordat ik domme antwoorden ga krijgen: JA ik heb de FAQ en de Manual gelezen, JA ik heb gedaan wat erin staat. Ik krijg het alleen niet aan de praat...

Verwijderd

Verwijderd schreef op 07 May 2003 @ 18:00:
..8<..

Kan je helaas niet helpen met de netelligent (btw is 't geen intel chip? misschien dat er generieke drivers voor zijn?)

Maar een andere gratis Linux gebaseerde router/firewall is SmoothWall. Die is iig een stuk uitgebreider dan freesco. Een aanrader trouwens, stabiel, gemakkelijk te configgen en goede firewall.

Nog een floppy router: BBIagent

Verwijderd

Met ISA bedoelde ik de onboard ISA NIC van Compaq.

Zin is ISA kaartjes >:) dat heet nu hardware kennis, en als je een NE2000 of 3C509x neemt is dat niet meer dan irq/ioaddress instellen 8)

Verwijderd

Ik weet niet wat je voor eisen aan die router stelt moet ie alleen toegang regelen?

Try sharethenet misschien al wat verouderd maar werkt prima heb er hier thuis een staan, met een 3c509x en een realtekje, Hier heb je geen eens een handleiding bij nodig, je installeert het op een windows computer, start het programma die lijdt je heel netjes en simpel door de instellingen heen, als je dat gedaan heeft maakt het programma op de windows bak een linux diskette voor je die doe je in je compaq je en dan moet het werken.

Zo ging het bij mij wel het werkte in 1 keer...

het is maar een optie.

Verwijderd

Topicstarter
Slotje?

• arjandijk162
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:25
Waarom niet wat vriendelijker in je posts? Misschien wat meer kans op antwoord. En waarom moet je het met floppy's installeren, je hebt er toch juist een Netwerkkaart inzitten, gebruik die dan. Als je toch 1 gb harddisk erin hebt installeer je een linuxdistro en verspreid je deze met ghost via het netwerk over de computers

• The Dolf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
arjandijk schreef op 08 mei 2003 @ 01:38:
Waarom niet wat vriendelijker in je posts? Misschien wat meer kans op antwoord. En waarom moet je het met floppy's installeren, je hebt er toch juist een Netwerkkaart inzitten, gebruik die dan. Als je toch 1 gb harddisk erin hebt installeer je een linuxdistro en verspreid je deze met ghost via het netwerk over de computers
Precies.
Ik raad je e-smith sme server aan. Een goede router en makkelijk aan de praat te krijgen.
En die ondersteund je onboard netwerkchip wel.

Gezocht!
Samsung 1TB HD103SI printplaat
Router
If everything seems to be going well, you have obviously overlooked something

• Krankenstein
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17-05 12:04
Dit lijkt me iets voor de linuxkenners hier. Wat heb je allemaal gedaan om die Compaq netwerkkaart te installeren? Vergelijk dat met de "normale" manier van netwerkkaart installeren onder linux, want dit lijkt me niet Freesco-specifiek.

Weet trouwens verder niet zoveel van Linux dus verder kan ik je denk ik niet helpen...

Verwijderd

Topicstarter
reactie op arjandijk: het probleem hier is dat je je huid volgescholden krijgt als je ook maar 1 woordje gemist hebt, vooral van de FAQ's over hoe je een topic op moet stellen. dat gescheld komt vooral van mensen die vervolgens je topic niet fatsoenlijk lezen en daarmee een niet-nuttig (om het woord waardeloos te vermijden) antwoord geven. Dit zorgt voor onnodig leeswerk en hierdoor onnodige belasting van servertjes én minder antwoorden van mensen die wel weten wat er moet gebeuren.
Inmiddels heb ik het hele handeltje aan de praat met BBIAgent, hartelijk bedankt dus HedKandi! (dat mag natuurlijk ook niet, een bedankje..)
Nu nog een slotje :-)

• Rob
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

Rob

Verwijderd schreef op 10 mei 2003 @ 00:39:
reactie op arjandijk: het probleem hier is dat je je huid volgescholden krijgt als je ook maar 1 woordje gemist hebt, vooral van de FAQ's over hoe je een topic op moet stellen. dat gescheld komt vooral van mensen die vervolgens je topic niet fatsoenlijk lezen en daarmee een niet-nuttig (om het woord waardeloos te vermijden) antwoord geven. Dit zorgt voor onnodig leeswerk en hierdoor onnodige belasting van servertjes én minder antwoorden van mensen die wel weten wat er moet gebeuren.
Inmiddels heb ik het hele handeltje aan de praat met BBIAgent, hartelijk bedankt dus HedKandi! (dat mag natuurlijk ook niet, een bedankje..)
Nu nog een slotje :-)
Wie scheld er je huid vol?

In the beginning the Internet was a bunch of smart users with dumb terminals. Now...

• Zer0
  • Registratie: September 1999
  • Niet online

Zer0

Destroy 2000 Years Of Culture

Verwijderd schreef op 07 May 2003 @ 18:00:
Vraagje trouwe lezers; ik heb een Compaq Deskpro 4000 (Pentium 166, 32MB RAM, 1.0 GB HDD) die ik in wil zetten als router d.m.v. Freesco 0.3.0.
Nu heb ik de hele manual al uitgepluisd, maar ik kom er maar niet uit hoe ik de onboard Compaq Netelligent 10/100 Mbit netwerkkaart aan de praat moet krijgen. Heb de module gedownload en toegevoegd aan de map /modules/net, maar hij ziet de netwerkkaart gewoon niet. Ook niet gezipped, zoals er staat, er komt gewoon geen enkele melding van.
De RealTek 8139 die ik er ook in heb zitten wordt (vanzelfsprekend) helemaal automatisch herkend.

Nu zullen velen van jullie misschien willen antwoorden met "een RealTek 8139 is niet duur, zet er gewoon nog een in", en zo zou ik zelf in principe ook reageren, maar ik wil eigenlijk gewoon dat het zo goedkoop mogelijk werkt, daarnaast is er geen PCI-slot meer vrij en zal ik het dus wel op deze manier op moeten lossen.

Begin eenst met vertellen welke module je gebruikt hebt... de tlan?

maybe we sit down and talk about the revolution and stuff
but it doesn't work like that
you can't turn back now there's no way back
you feel the power to destroy your enemy..

Verwijderd

google geeft je het antwoord: http://groups.google.nl/g...ews1.xs4all.nl%26rnum%3D1
Hij wordt als tlan erin gezet.... mijn Red Hat detekteert hem wel auto.
IMHO had je dit in 10 sec met Google (groups) gevonden... met keywords Compaq + Netelligent + freesco

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 10-05-2003 03:15 ]

Pagina: 1