[xml/php] n00b vragen.

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• megamuch
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08-12-2024

megamuch

Tring Tring!

Topicstarter
Goed,

Voor het eerst in mijn leven moet ik met XML gaan werken. Ik dacht, moetniet moeilijk zijn. XML, dacht ik, is een soort html. Moet lukken. WRONG!

wat is de bedoeling. Ik krijg van een klant een XML feed aangeboden. deze feed moet ik dus om gaan zetten in een php / html pagina. Het vervelende is, dat ik geen idee heb waar ik moet beginnen. Ik heb de tutorials op w3schools doorgelezen. ook devnet en phpbuilder ben ik langsgeweest. Die tutorials snap ik allemaal (of iig grotendeels).

Wat is dan het probleem zou je denken? Ik kan die tutorials namelijk niet "vertalen" naar mijn eigen app. Ik weet echt niet waar ik moet beginnen.

om een voorbeeldje te geven :

PHP:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
  <?xml version="1.0" encoding="ISO-8859-1" ?> 
- <ChannelCategoriesDevices>
- <channel id="1" text="Spellen & Entertainment">
- <category id="2" text="Puzzel">
- <devicebrand name="Nokia">
  <device type="3410" id="23" /> 
  <device type="3510i" id="40" /> 
  <device type="3530" id="29" /> 
  <device type="3560" id="30" /> 
  <device type="3650" id="7" /> 
  <device type="5100" id="27" /> 
  <device type="6100" id="26" /> 
  <device type="6310i" id="35" /> 
  <device type="6610" id="5" /> 
  <device type="6800" id="24" /> 
  <device type="7210" id="3" /> 
  <device type="7250" id="25" /> 
  <device type="7650" id="2" /> 
  <device type="8910i" id="28" /> 
  </devicebrand>
- <devicebrand name="Siemens">
  <device type="C55" id="33" /> 
  <device type="S55" id="18" /> 
  </devicebrand>
  </category>

(heb maar ff tussen php tags gezet.. was mooier als code tags)

Bovenstaand stukje is een deel van de XML feed die ik krijg. Waar moet ik nou beginnen in mijn php script? Moet ik het met zogenaamde "data islands" gaan doen, of is er een andere manier?

Ik ben echt compleet noob hierin maar wil het graag leren. Kan iemand mij een beetje op weg helpen. Misschien dat iemand een snippet heeft van zelf geschreven code voor een xml die ik is zou mogen bekijken. Het begint me namelijk allemaal een btje te draaien.

Er is overigens geen DTD of XSL schema.

Wie o wie helpt mij een beetje op weg?

edit: typo's

[ Voor 18% gewijzigd door megamuch op 07-05-2003 16:58 ]

Verstand van Voip? Ik heb een leuke baan voor je!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik denk dat het niet de bedoeling is om code voor te gaan zeggen. Sowieso denk ik dat de voorbeelden in tutorials een goede start zouden moeten bieden voor je eigen code. Wellicht is het zinvol om zelf een begin te maken, en te laten zien waar je vastloopt. Als alternatief kan je ook naar een tutorial verwijzen en aanwijzen waar je het niet begrijpt.

Zie bijv. deze tutorial: http://www.phpbuilder.com/columns/justin20000428.php3

Edit:
Misschien is die tutorial wat outdated. Vandaar wat nieuwer materiaal:
- XML Parsen: http://www.zend.com/zend/tut/tutbarlach.php
- XML in HTML omzetten met een XSL stylesheet: http://www.zend.com/zend/tut/tutorial-wong3.php

HTH :)

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 07-05-2003 18:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helmet
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21-08 15:00
PHP heeft een eigen XML-parser [url=http://www.php.net/xml]

Er staat ook vrij duidelijk uitgelegd wat je er wel en niet mee kunt

Icons are overrated

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mbravenboer
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07-10-2022
megamuch: Er is overigens geen DTD of XSL schema.
XML Schema bedoel je waarschijnlijk ;) . W3C XML Schema is een schema taal voor XML. XSL is een verzameling standaarden: XSLT, XPath, XSL Formatting Objects.

Met XSL doelt men over het algemeen op XSLT. XSLT is een transformatie taal voor XML. XSLT gebruikt weer XPath. Je kan in een XSL Transformatie naar XSL Formatting Objects transformeren. Dit formaat beschrijft de exacte layout van een document. Je kan dit renderen (met bijvoorbeeld FOP van Apache) naar onder andere PDF.

Blog, Stratego/XT: Program Transformation, SDF: Syntax Definition, Nix: Software Deployment

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Explore
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08-04-2011

Explore

Op zoek naar werk

mbravenboer schreef op 07 mei 2003 @ 18:08:
Met XSL doelt men over het algemeen op XSLT. XSLT is een transformatie taal voor XML. XSLT gebruikt weer XPath. Je kan in een XSL Transformatie naar XSL Formatting Objects transformeren. Dit formaat beschrijft de exacte layout van een document. Je kan dit renderen (met bijvoorbeeld FOP van Apache) naar onder andere PDF.
Niks te doen ofzo? :)

Zonder gekheid: soms vraag ik me af waarom ik dit vak gekozen heb - 't is niet meer bij te houden, al die talen en variaties erop...

[ specs ] [ Tweaker gallery ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djc
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08-09 23:18

djc

Explore schreef op 07 May 2003 @ 22:18:
Zonder gekheid: soms vraag ik me af waarom ik dit vak gekozen heb - 't is niet meer bij te houden, al die talen en variaties erop...
Jawel, joh, allemaal best te doen. En mbravenboer heeft inderdaad tijd over, het onbreekt hem aan mogelijkheden beknopt te antwoorden (:P).

Rustacean

Pagina: 1