[KDE3.1&Susemenu]Hoe K/SuSE menu aan te passen?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben voor mijn bedrijf aan het kijken naar een linux desktop oplossing.
Uitgaand van KDE 3.1 atm, omdat dat van origine al het dichste bij een windows look & Feel aan ligt. (XPde is me bekend maar geen optie ivm benodigde support vraag. Ert moet een bedrijf zijn wat men kan bellen als het niet werkt.)
Nou heeft men voor Suse gekozen vanwege de voorkeur van een aantal hoge heren.
Ik loop momenteel alleen stuk bij het aanpassen van het Kmenu.
In deze distro (Suse 8.2 Professional) is wat sleutelwerk aan de gang om het het Kmenu aan Suse aan te passen.

Dit is wat ik meen te snappen tot nu toe, correct me if I'm wrong offcourse.
in ieder home dir staat ~/.kde/share/applink met daarin de folder structuur van het Suse menu en het KDE applicatie menu. Hiervan is het Susemenu wat er omhoog springt als je op de "start" knop drukt.
Dat wil ik dus aanpassen mbv de root user en Kmenuedit naar een minder volle structuur.
Gebruikers moeten nl. alleen zien wat ze horen te zien e.d. 8 soorten shells hebben ze niets aan. Ook moet het op windows lijken dus een programma's groep enzo, terwijl het susemenu vol staat met 18 opties voor elke functie.
Als ik de structuur die ik bij root al heb gewoon in een bestaande home dir gooi krijgt die gebruiker alles wat ik er in wil hebben.
Helaas geldt dit niet als ik nieuwe user aan maak. Nu mijn probleem; ik heb maar niet uitgevonden waar dat startmenu nou vandaan komt als ik een nieuwe user aan maak.

Het gaat dus om een applink directory als ik het goed heb in een van de onderstaande directory's

linux:/etc # find / -name SuSE
/etc/X11/susewm/AddEntrys/SuSE
/etc/opt/kde3/share/applnk/SuSE
/opt/kde3/share/config/SuSE
/usr/share/susehelp/meta/SuSE
/usr/share/splash/themes/SuSE
/home/testuser/.kde/share/applnk/SuSE
/root/.kde/share/applnk/SuSE

Deze directory's bevatten dus allemaal de applink map met bijbehorende menu structuur.
de /root/blaat is nvt omdat het de home van root is.
de /home/testuser is ook nvt, want die wordt ergens vandaar gehaald net als die van root.
de 2 links in /usr lijken we over andere materie te gaan als het menu.
blijft dit over:

/etc/X11/susewm/AddEntrys/SuSE
/etc/opt/kde3/share/applnk/SuSE
/opt/kde3/share/config/SuSE

Ik heb gebrobeerd om in alle drie deze directory's onder de SuSE map mijn eigen menu te zetten, maar telkens als ik een nieuwe user aanmaakte hierna kreeg deze het standaard menu ipv die van mij.
Mis ik ergens een stap? Ik weet namelijk niet waar ik verder zou moeten kijken en de installation support van Suse gaat alleen over hoe krijg ik mijn systeem draaiend met een standaard Suse setupje. En dus niet over hoe je eigen aanpassingen voor elkaar krijgt.

Alvast bij voorbaad dank voor eventuele hulp, want google e.d. geeft bitter weinig terug. (Als iemand goeie searchcriteria weet ben ik ook al blij, want alleen Suse doet dit zo, en KDE.org helpt me dus ook niets.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12-09 21:30

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Aangezien ik SuSE voor de rest niet ken kan ik je niet direct met je probleem helpen, maar je zou wel als workaround een kleine aanpassing kunnen doen in /etc/skeleton of bijvoorbeeld het startkde-script. Als je daar gewoon inzet dat de menustructuur van een bepaald bestand wordt gekopieerd, dan heeft de gebruiker op een eenvoudige manier het goede menu. Voordeel is dat updaten ook eenvoudig is: je verandert op één centrale plek het menu en alle clients updaten automatisch de homedirectory zodra er opnieuw ingelogd wordt.

Als extra, mocht je daar nog niet mee bezig zijn: kijk ook eens naar de KIOSK-mode van KDE...daarmee kun je vrij goed instellen wat gebruikers wel en niet kunnen overriden en op die manier heel duidelijk bepalen welke vrijheid ze hebben :).

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Thanx odysseus dat is inderdaad een van de volgende delen waar ik me in moet verdiepen.
De baas wil alles wat windows kan hebben, en ik ben eindelijk zover dat er een beetje effect in de organisatie begint te komen mbt linux. Dus ik kan idd niet aankomen met een uhm, dat kan linux niet...

Wel jammer dat ik niet op debian mag bouwen, heb ik gelijk een software distributie/update tool.
Paar simpele scriptjes met een distributie mechaniek, een centrale sources server, die in de apt-get lijsten, en hopla. Software distributie volgens het boekje :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blauw
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15-09 11:02

Blauw

De Schreeuw

Verwijderd schreef op 08 mei 2003 @ 09:44:

Wel jammer dat ik niet op debian mag bouwen, heb ik gelijk een software distributie/update tool.
Paar simpele scriptjes met een distributie mechaniek, een centrale sources server, die in de apt-get lijsten, en hopla. Software distributie volgens het boekje :)
Ik moet je bekennen dat ik het technische verhaal niet helemaal gelezen heb maar als je wel met Debian dit zou kunnen bouwen, zou je dan niet gewoon een testopstelling kunnen maken voor je baas? Dan kan ie in ieder geval beoordelen hoe het werkt, dat is toch genoeg voor een pilot?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Debian is wel erg leuk etc. maar bedrijven willen een "GROTE NAAM" hebben.
Helaas betekend dat vanwege wat banden binnen mijn bedrijf dat ik ff op Suse zit atm.

Is er iemand die leuke documentatie weet of misschien zelfs practijk voorbeelden heeft over dat Kiosk framework binnen KDE 3.1?
Ik heb het artikel op Linx magazine via GOT al gevonden, en de (Beperkte) documentatie op de kde site ook. Ik ga ondertussen verder googlen.

Detail btw voor de forum beheerders, in Konquerer is dit waar ik nu typ (Quick reply) het normale vlak, maar het paasre vlakje eromheen is veel te groot (Grofweg een heel scherm vol (1024 bij 768) met de bekijk en verstuur knoppen in het midden van dat lege vlak. ligt dit aan Konq. of aan tweakers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12-09 21:30

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Verwijderd schreef op 08 May 2003 @ 11:37:
Is er iemand die leuke documentatie weet of misschien zelfs practijk voorbeelden heeft over dat Kiosk framework binnen KDE 3.1?
Ik heb het artikel op Linx magazine via GOT al gevonden, en de (Beperkte) documentatie op de kde site ook. Ik ga ondertussen verder googlen.
Helaas is er niet heel veel documentatie, maar er is in ieder geval een mailinglist (zie lists.kde.org), je hebt het artikel dat je zelf al noemt en er is wat documentatie binnen de CVS-tree. Bij mij staat dat in kdelibs/kdecore/README.kiosk en via webcvs.kde.org moet je het dan ook wel kunnen vinden :).
Detail btw voor de forum beheerders, in Konquerer is dit waar ik nu typ (Quick reply) het normale vlak, maar het paasre vlakje eromheen is veel te groot (Grofweg een heel scherm vol (1024 bij 768) met de bekijk en verstuur knoppen in het midden van dat lege vlak. ligt dit aan Konq. of aan tweakers?
Dit ligt aan KHTML 3.1 (dat is eigenlijk wat kort door de bocht...in ieder geval is dat de enige renderengine die het zo rendert), het gebeurde daarvoor niet en is ondertussen ook in de CVS-tree opgelost :).

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Al gevonden odusseus die readme, maar alsnog bedankt.
Als ik me aanmeld op die mailing list, krijg ik daar veel verkeer op of valt dat mee?
Zou nl de eerste list zijn waar ik me op aanmeld.
renderfoutje is dus niet belangrijk verder.
Zijn er ook KDE kanalen op een of ander IRC netwerk waar ik anders eens zou kunnen kijken?
Ik meen me van een browse sessie een tijdje geleden te herrinneren dat ik iets gezien heb over irc.

Andere opmerking; Nice signature. ;)
Pagina: 1