Toon posts:

[Samba] 'map hidden' werkt niet voor directories

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Medetweakers,

Zit de hele dag al met een probleem(pje) en ik krijg het maar niet voor elkaar (zal wel iets over het hoofd zien).

Ik heb een share aangemaakt en daar de opties:

map archive = yes
map system = yes
map hidden = yes

Aangezet, so far so good.. Echter ik krijg het maar niet voor elkaar om vanuit een win 2k computer de attributen te veranderen van directories, files gaan wel goed :?

zou een van de SAMBA guru's deze arme tweaker willen helpen :P ?

Restant: smb.conf
HTML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
[test]
        comment = album test server
        path = /usr/local/test
        force user = albumadmin
        force group = users
        read only = No
        create mask = 0777
        force security mode = 0700
        directory mask = 0777
        force directory security mode = 0700
        map system = Yes
        map hidden = Yes
        map archive = yes

Bij voorbaat dank.

P.s.
Heb gezocht, google, samba lists, etc, echter niet gevonden.

• Dewoudloper
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-03-2025
ik heb ooit een keer een uitleg voor iemand gemaakt maar dan voor file`s ipv dir`s
Ik heb het hellaas te druk om nu alles precies uit te leggen maar mischien kun je er iets mee, slaat dit nergens op dan haal ik het zo wel weer weg :)

een file heeft: (dir)
user-id (eigenaar v/d file)
group-id (meestal groep waarin eigenaar zit)
en 3 paar access controll attributen
als je "ls -al" doet zie je regels zoals dit:
drwxr-xr-x 25 root root 1024 Sep 2 02:45 var

de eerste "d" geeft aan dat het een directory is daarna volgen 3 keer 3 atributen : r , w en x (steeds in die volgorde, dus rwxrwxrwx)
elke hiervaan kan aan of uit staan. de betekend: read access (file is te lezen) de w betekend write access (file is te schrijven) de x betekend executable (de file is als programma te starten)
het eerste rwx-groepje is van toepassing op de eigenaar van het bestaand (staat in 3e kolom als je "ls -al" doet) het 2e rwx groepje is van toepassing op de groep van de file (4e kolom als je "ls -al" doet) en het 3e rwx-groepje is van toepassing op iedereen

dus: er staat bijvoorbeeld:
-rwxr-xr-- henk users
dan betekend dit: user 'henk' heeft read, write en execute rechten op het bestand. (en is eigenaar=> kan alle rechten veranderen) alle gebruikers die in de groep 'usrs' zitten hebben read en execute rechten en alle overige gebruikers hebben alleen read rechten.

hoe verander je deze toegangsrechten:
eigenaar/groep veranderen: "chown eigenaar.groep", bijvoorbeeld "chown pietje,gebruikers"
toegangsrechten veranderen: "chmod [ugoa][+-][rwx] filenaam"
u == user (eigenaar dus)
g == groep
o == other
a == all (alle 3 rwx-groepjes tegelijk veranderen)
+ == aanzetten
- == uitzetten
rwx == read, write of execute
stel: je hebt een file die je voor iedereen readable en writeable wilt maken, dan doe je "chmod a+rw filenaam" , als je 'm dan voor b.v. de eigenaar executable wilt maken doe je "chmod u+x filenaam"

hoop dat je hier wat aan hebt

777 is eigenlijk rwxrwxrwx. Het zit zo:
r w x
-----
4 2 1

R weegt dus voor 4, W voor 2 en X voor 1. Tel ze maar op. De permissions 'rwxr-xr--' die Aargh! hierboven als voorbeeld aanhaalt, is dus eigenlijk '754'.

Verwijderd

Topicstarter
Je verhaal is crystal clear, echter het probleem zit hem niet in de (Unix) rechten van de directories, dat gaat allemaal goed (je kan directories aan maken, deleten, vullen met content) etc etc.)

Het rare zit hem nou juist in het feit dat ik een aangemaakte directory niet van het attribuut 'hidden' kan voorzien terwijl dat met files juist helemaal geen problemen opleverd, om het nog leuker te maken, als ik dat doe en ik activeer de optie om het toe te passen op de subdirs en files, dat wel wordt uitgevoerd :? !! alle files in die directory krijgen het attribuut 'hidden' mee. Echter de parent directory blijft gewoon op visible staan.....

Versie van Samba is trouwens 2.2.7a (RedHat 9)

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 07-05-2003 16:32 ]

• Dewoudloper
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-03-2025
hm
kan het niet zijn dat je in die directory 1 bestand compleet open hebt staan voor de users en geust`s en daardoor de directory wordt gedwongen om ook zich te laten zien omdat er 1 bestand in zit die benaderd kunnen?

Verwijderd

Topicstarter
nee dat is idd niet het geval. Ik vermoed dat ik iets verkeerd doe in de smb.conf, ik kan het echter niet ontdekken wat ik fout doe.

voor de zekerheid heb ik ook nog even op de share directory
code:
1
chown -R albumadmin /usr/local/test

code:
1
chgrp -R users /usr/local/test

en
code:
1
chmod -R 0777 /usr/local/test

gedaan.. helaas ook dat werkte niet :'( Ik begrijp dat wat ik probeer te bereiken ong. het moeilijkste is wat je kan bedenken maar ik ben er heilig van overtuigd dat het mogelijk moet zijn met Samba.

Ik ben bezig met het omgooien van een aantal servers naar Linux en ik moet er absoluut zeker van zijn dat dit soort dingen gaan werken.. een dingetje nog, eentje maar ;)

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Sinds wanneer heeft een linux filesystem hidden file attributes?

Enige waardoor hier files hidden worden is door er een punt voor te zetten, dan laat samba ze zien als hidden files/hidden dirs.

Verwijderd

Topicstarter
het gaat om de vertaling van de DOS attributen naar Unix daar gaat het dus fout, heeft helemaal nix met Unix te maken, daar hebben ze bij Samba dus die settings voor uitgevonden waar aan ik refereerde.

http://www.oreilly.com/ca...chapter/book/ch05_03.html

Verwijderd

De force security mode en force directory security mode zorgen er nu wel weer voor dat de bitjes niet omgezet kunnen worden. Zet deze allebei eens op 0711

Verwijderd

Topicstarter
ok, ga ik morgen doen :)

• imdos
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 04-05 14:00

imdos

I use FreeNAS and Ubuntu

En probeer samba 2.2.8a eens! Zoiezo meteen een aantal security-bugs minder

pvoutput. Waarom makkelijk doen, als het ook moeilijk kan! Every solution has a new problem

Verwijderd

Topicstarter
die versie van RedHat is eigenlijk 2.2.8a en dat wordt bewezen door het feit dat, apt-get upgrade niks doet :)

Verwijderd

Werkt apt-get in RedHat? Ik dacht dat dat Debian was?

Verwijderd

Topicstarter
offtopic:
apt-get is gepoort naar RPM dus kan je die ook gebruiken, vind het persoonlijk wat lekkerder werken ondanks het feit dat we een abonnement hebben bij RH.

http://apt-rpm.tuxfamily.org/

Heb het trouwens nog steeds niet voor elkaar met Samba, en ook in de lists van Samba wordt er niet gereageerd op mijn probleem :? Je zou toch denken dat iemand dit wel eens eerder heeft gehad, verbaas mij er enigszins over dat er zo weinig over te vinden is.
Pagina: 1