Verwijderd schreef op 07 May 2003 @ 13:08:
[...]
Nee, het betekent dat de totale groep gamers groter wordt (wat ook zo is). Het totale afzetgebied voor gamepublishers neemt dus toe. Binnen deze groep neemt echter de groep die illegaal copieert ook toe, en de prognose is dat die laatste groep sneller zal stijgen dan de totale groep. Gaming zit nog steeds in het proces dat het meer en meer mainstream wordt, hetzelfde geld voor kopieren.
Dus: Hoewel de verkoop (en de omzet) nog steeds flink stijgt per jaar, staat de stijging niet in verhouding tot de stijging in het aantal gamers, aangezien een x% hiervan spellen download/kopieert. De omzet had dus nog vele malen hoger kunnen zijn dan dat ie nu is, en dat had heel wat bedrijven een failissement (of gedwongen verkoop) bespaard.
Ok, maar waar het mij om gaat in de originele post is dat dit verband nog nooit is onderbouwd met cijfers. Je hoort heel vaak dat illegaal kopieren (en laat me hierbij benadrukken dat dat, hoe je er zelf ook tegenover mocht staan (posts hierboven) ILLEGAAL blijft (oftewel tegen de wetten en regels die we met z'n allen hebben opgesteld!) een enorm andeel van de winst van de sofwtarehuizen consumeert, maar tegelijkertijd blijkt dat de verkoop dus ongekende hoogten heeft bereikt in 2002.
Trek zo je wilt een verband met de rest van de economie: we dachten dat de gouden bergen nooit op konden geraken, maar o wee, de recessie staat nu voor de deur en we moeten met z'n allen doe broekriem aanhalen.
Op persoonlijke titel kan ik dan wel zeggen dat ik het niet vreemd vind dat er een tegenreactie ontstaat op de belachelijke prijzen die willens en wetens vor sommige producten gevraagd worden. Het is namelijk allang gebleken dat met de hogere prijzen de artiest (ingeval van audio-CD's) ABSOLUUT NIET gediend is (zelfs grote jongens die zich er niet meer aan hoeven te storen, zoals bijvoorbeeld Michael Jackson, hebben hierover al de publiciteit gezocht!)... Kun je je dus afvragen of de softwarebazen niet over de ruggen van anderen rijk willen worden (?)
Maar goed, van een toelichting is dit ondertusen redelijk off-topic geworden