[Backup op HDD's]Hoe bij brand??

Pagina: 1
Acties:

• Dionysus007281
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 26-01 14:13

Dionysus007281

Spank my monkey!

Topicstarter
Ik heb al een aantal keer gezien dat bv. Promise met een IDE-schijvenkabinet is gekomen voor het maken van backups, omdat dit sneller en goedkoper is en een hogere capaciteit heeft dat tapes.
Onze 5 vestigingen, die nu nog allemaal een eigen server hebben, gaan straks allemaal centraal werken, op meerdere servers die op het hoofdkantoor in Sappemeer staan.
Op het moment dat dit gebeurd, is de opslagcapaciteit van onze backup veel te laag. We zijn dus op zoek naar andere oplossingen, en een IDE-schijven systeem lijkt ons wel wat.
Nu heb ik echter één vraag, misschien zijn er mensen die er al praktijkervaring mee hebben. Als je backup op tape wordt gemaakt, haal je die er 's morgens uit en neem je mee naar huis, waardoor je altijd op min. 2 locaties dezelfde gegevens hebt, dus brand kost je nooit al je data. Hoe kan ik dit echter oplossen met schijven?
Moet ik dan bv. 5 schijven (elke werkdag één) naast elkaar zetten, zonder RAID, en dan aangeven (als dat kan) op welke dag welke schijf moet worden gebruikt, en de laatst gebruikte schijf elke dag (hot-swappable) eruit trekken en mee nemen?

Dual Opteron 248 Nu met Asus X800XT PE @ X850XT PE Server.

• Maestro.mosjuh
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
volgens mij moet je zelf even kijken welke manieren er van backuppen zijn, en wat de voordelen en nadelen van elk zijn.

jij hebt nl nu zoiets van 'hey, daar heb ik van gehoord, dat zal wel een goede zijn', terwijl dit niet de goede aanpak is.

ik bedoel; dat schijvencabinet heeft zijn werking nog niet bewezen. wat als er nu veel uitval is ofzo? zit je daar met een backup die niet werkt....

At the beginning there was nothing. So God said 'apt-get install light'.

• SambalBij
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22-03 13:25

SambalBij

We're all MAD here

Dagelijks schijven gaan wisselen en meenemen moet je niet doen.
Harde schijven zijn daar nou eenmaal niet voor gemaakt, en je loopt denk ik een best grote kans op beschadiging/headcrashes enzo.
Als je backups maakt alleen maar om oude data online beschikbaar te houden dan zijn dat soort boxes leuk, maar als je backups maakt puur om je data veilig te stellen, mee het pand uit te nemen en alleen in geval van nood te restoren, dan zijn de enige serieuze optie.

Tape is zo'n beetje het enige medium wat geschikt is om constant te vervoeren, én ook nog eens voldoende capaciteit heeft (een dvd-rw kun je prima vervoeren, maar daar gaat nog niet eens 5 gig op. Op een LTO2 tape gaat 200GB (uncompressed, met 2:1 compressie dus 400 gig!!)

Sometimes you just have to sit back, relax, and let the train wreck itself