Toon posts:

Full system backup

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Is het mogelijk om een full system backup te maken ?

Tuurlijk, alles is mogelijk :)

Maar de vraag is uiteraard hoe :? en zijn er ook bestaande paketten die dit regelen ?

De bedoeling is dat er 1 centrale backup server word ingezet en dan alle andere servers een extra nic geven waarop de boel geshared word.

Ik ben al vlink aan het zoeken op google en freshmeat maar het is allemaal voor afzonderlijke directorys....

Uiteindelijk moet het terugzetten van een backup binnen een paar uur gedaan kunnen worden en moet alles weer draaien. Dit lijkt mij alleen mogelijk bij full system backups...

• SileX
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Veritas heeft dat.... met de optie IDR...

Je maakt een paar diskette's aan, en een full backup. Je kan via de diskettes booten, en dan de volledige backup terug zetten.

• Kees
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 19:45

Kees

Serveradmin / BOFH / DoC
Het zou moeten kunnen met dd icm scp. Het is wat traag, maar het moet wel kunnen :)

"Een serveradmin, voluit een serveradministrator, is dan weer een slavenbeheerder oftewel een slavendrijver" - Rataplan

Verwijderd

Topicstarter
Kees schreef op 07 May 2003 @ 11:17:
Het zou moeten kunnen met dd icm scp. Het is wat traag, maar het moet wel kunnen :)
maar dd neemt ook alle empty blocks mee toch ?

dat is niet helemaal de bedoeling :|

En kan ik ook zomaar gaan backuppen als mysql nog draait ?

• Martin Sturm
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 30-04 16:11
partimage kan dat ook geloof ik.. is een server voor, waarheen alle clients de backup sturen.
FF voor je opgezocht:
http://www.partimage.org/

[ Voor 22% gewijzigd door Martin Sturm op 07-05-2003 11:24 ]

• Kees
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 19:45

Kees

Serveradmin / BOFH / DoC
daarom is het ook niet praktisch :)

De beste oplossing is ervoor zorgen dat elke server identiek is, zodat je een ghost schijf hebt en zodra er een disk uitvalt je de ghost even cloned en inzet. Het enige wat je dan nog moet backuppen is de mysql data en/of andere variable data. Het is onpraktisch om elke dag een volledige backup te maken van je systeem, neem dan raid-1 ;)

"Een serveradmin, voluit een serveradministrator, is dan weer een slavenbeheerder oftewel een slavendrijver" - Rataplan

Verwijderd

Topicstarter
www.partimage.org daar was ik net aan het kijken ziet er op het eerste gezicht erg interessant uit :)

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Verwijderd schreef op 07 mei 2003 @ 11:02:
Is het mogelijk om een full system backup te maken ?
Tuurlijk, alles is mogelijk :)
Maar de vraag is uiteraard hoe :? en zijn er ook bestaande paketten die dit regelen ?
Arkeia ?
De bedoeling is dat er 1 centrale backup server word ingezet en dan alle andere servers een extra nic geven waarop de boel geshared word.
Wat bedoel je met "geshared" ?
Ik ben al vlink aan het zoeken op google en freshmeat maar het is allemaal voor afzonderlijke directorys....

Uiteindelijk moet het terugzetten van een backup binnen een paar uur gedaan kunnen worden en moet alles weer draaien. Dit lijkt mij alleen mogelijk bij full system backups...
Zo'n beetje elk commercieel backup pakket kan een full, of partial backup doen, of dat dirs, disks of complete systemen zijn.

De vraag is of je de hoeveelheid data snel genoeg terug kan krijgen incl. alle checks e.d. die bij een full restore worden uitgevoerd, en je wil tenslotte ook testen of die restore goed verlopen is.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• imdos
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 04-05 14:00

imdos

I use FreeNAS and Ubuntu

je kan eens kijken naar partimage ... een soort van ghost alike voor unix/linux

En je moet uiteraard tijdelijk je db e.d. stoppen! Het liefst single-user of helemaal geen gemounte partities hebben ... Daarom lijkt partimage me ook zeer geschikt in dit geval!

pvoutput. Waarom makkelijk doen, als het ook moeilijk kan! Every solution has a new problem

Verwijderd

Topicstarter
Kees schreef op 07 May 2003 @ 11:24:
daarom is het ook niet praktisch :)

De beste oplossing is ervoor zorgen dat elke server identiek is, zodat je een ghost schijf hebt en zodra er een disk uitvalt je de ghost even cloned en inzet. Het enige wat je dan nog moet backuppen is de mysql data en/of andere variable data. Het is onpraktisch om elke dag een volledige backup te maken van je systeem, neem dan raid-1 ;)
het is ook niet de bedoeling dat er elke dag een backup word gemaakt, het is eik maar eenmalig, precies zoals jij zecht, zodat alles terug kan worden gezet en ff de andere (dagelijkse) backup er overheen en hij moet gewoon weer draaien...
Pagina: 1