[Win2K]Vreemd netwerk probleem

Pagina: 1
Acties:

• DPCKippie
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13-06-2023

DPCKippie

Team_Kwakende_kip

Topicstarter
Ik heb hier op het werk een heleboel win2k machines.
Nu heb ik hier een nieuwe pc waar ik WinVNC op wil zetten.
Ik kan die pc wel op ip-adres benaderen, maar niet op pc naam.
Nu heb ik het dus even getest met 'oudere' machines, maar die kan ik wel benaderen via de pc naam.
Voor pingen geldt hetzelfde verhaal.

Ze zijn allemaal geconfigureerd voor DHCP en zijn lid van dezelfde werkgroep.
Ook zijn dezelfde netwerk services geinstalleerd. Alles lijkt dus identiek, maar toch werkt het niet goed.

Iemand nog een idee wat dit kan zijn?

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:10

mutsje

Certified Prutser

wat gebruik je op het werk voor nameresolving? DNS of WINS. Staan deze in je DHCP settings die je meegeeft aan de clients.

• Sluuut
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07-09 09:17
typ is in je dos prompt 'net view' en kijk of je daar wat opvalt.. normaal komen daar de namen van de computers in het netwerk te staan..

57696520646974206c65657374206973206e657264

Verwijderd

Probeer eens het ip-adres van een oudere machine te achterhalen via nslookup. Als dat lukt, dan de nieuwe proberen. Vind hij die niet, dan moet je eens naar de DNS-server gaan kijken.

Als je WINS gebruikt, dan heb je waarschijnlijk geen WINS-server ingesteld op de nieuwe PC.

• DPCKippie

DPCKippie

Team_Kwakende_kip

Topicstarter
We gebruiken DNS. Geen wins.
Als ik kijk in 'net view', dan zie ik ook lang niet alle pc's staan. Slechts een aantal.
Zou het misschien kunnen doordat we Novell gebruiken? (ook als internet 'dns-server')

Ondertussen ben ik ff aan het spelen met de 'workstation manager' service van die nieuwe pc.

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:10

mutsje

Certified Prutser

registreren de machines zich wel in DNS. Anders kun je ze nooit op naam pingen.

• Jaymz
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:12

Jaymz

Keep on moving !

DPCKippie schreef op 07 mei 2003 @ 12:00:
We gebruiken DNS. Geen wins.
Als ik kijk in 'net view', dan zie ik ook lang niet alle pc's staan. Slechts een aantal.
Zou het misschien kunnen doordat we Novell gebruiken? (ook als internet 'dns-server')
Het kan niet komen dóór Netware itself, misschien dattie anders omgaat met dergelijke zaken maar uiteindelijk hoort het gewoon te werken ;)
Ondertussen ben ik ff aan het spelen met de 'workstation manager' service van die nieuwe pc.
Die heeft betrekkelijk weinig met je probleem te maken, die regelt zaken op de PC zelf, met name (Zenworks) policies :)

Ik zou het zoeken in zaken als DNS / DHCP / WINS en dergelijke; het lijkt erop dat 'nieuwe' PC's daar somehow niet "binnenkomen" ;)

• DPCKippie

DPCKippie

Team_Kwakende_kip

Topicstarter
Nog even wat opheldering:
Ik ben er achter wat voor probleem het is geweest.
1 of andere dll van de nieuwe Novell client deed lastig.
Verder is het ook wel handig om de M$ Networking en Netbios in te schakelen.

Lekker simpel, maar je moet het wel net ff weten.

Verwijderd

door ze in je hostsfile neer te zetten had het ook moeten werken. (zo ging het bij mij wel goed namelijk op naam)
Pagina: 1